baterii LiPo Turnigy care imi par obosite prematur
#1
Postat 02 July 2012 - 05:27 PM
iar pe rcgroups: http://www.rcgroups....=209187&page=51, pe care insa n-am timp sa-l parcurg.
Mi-am inceput activitatea aero in 2009 si inca de la bun inceput am folosit baterii LiFe facute din elemente A123, refuzand sa ma gandesc la cele LiPo. Anul trecut insa mi-am cumparat EasyGlider si doua motive principale m-au determinat sa folosesc si eu baterii LiPo:
-nu incape o baterie LiFe facuta din elemente A123 mari
-sunt putine ESC-uri care nu taie tensiunea unei baterii LiFe din 2 celule imediat dupa ce ai pornit motorul
Asa ca mi-am cumparat o baterie LiPo Turnigy 2s, 2.2Ah, 40/50C si am fost f multumit de ea: putere multa, durate de zbor nesperat de lungi. O folosesc din mai 2011. Cateva luni mai tarziu mi-am mai cumparat una Turnigy nanotech 2s, 3.3Ah, 45/90C, de care am fost de asemenea f multumit.
La inceput aveam un sistem de propulsie care consuma >30A la maxim. N-am tinut socoteala ciclurilor de incarcare/descarcare, dar toata vara zburam cel putin de 2-3ori/sapt. Pana toamna n-am observat nici o diminuare a performantelor acestor baterii. Le incarcam la 0.5C, rar de tot la 1C si setam ESC-ul sa taie tensiunea la nivelul sau cel mai ridicat, dupa care mai zaboveam o vreme cu simple planari, reglaje. In general nu coboram tensiunea sub 3V/celula, de obicei 3.2-3.3V, doar o data s-a intamplat sa coboare la una din celule tensiunea f putin sub 3V.
In pragul iernii am realizat un sistem de propulsie mai eficient cu care consumam maxim 15A. Cu bateria mica zburam aproape 1h, iar cu cea mare aproape 1h30'. Iarna am zburat si pe gerurile cele mai aspre din ianuarie si februarie. Ma asteptam la o reducere semnificativa a timpului de zbor. Nici vorba. Cam tot atat reuseam sa zbor.
Din februarie am luat o pauza de vreo 5 sapt. si am facut greseala sa las bateriile complet incarcate (fiindca n-am stiut ca pe termen lung ele trebuie pastrate incarcate doar pe jumatate).
Prin aprilie am reluat zborurile si am avut surpriza sa constat ca nu mai reuseam sa zbor la fel de mult ca inainte. Cu bateria mica abia mai reuseam sa zbor 40-45' in loc de 1h. Am pus asta pe seama unor dereglari ale suprafetelor de comanda, dar degeaba, orice faceam nu mai reuseam sa zbor ca inainte. Aveam banuiala ca probabil a obosit bateria (reuseam s-o incarc totusi cu 2.1Ah), dar nici cu bateria mare nu reuseam sa zbor mai mult de o ora.
In ultima vreme e din ce in ce mai rau. Cu bateria mica zbor 20-35min, iar bateria mare, nu ma mai tine nici ea decat 40-50min. Cea mica s-a umflat bine, cea mare doar o idee (de fapt parca au niste perne de aer). Mai nou bateria mica e calda bine dupa zbor (desi zbor cat se poate de economic), iar cea mare se incalzeste si ea putin. Eram obisnuit sa nu se incalzeasca absolut deloc.
Cu bateria mica oi fi facut mult peste 100 zboruri, iar cu cea mare ceva mai putine (intotdeauna la o iesire le consum pe ambele). Totusi, mi se pare prematur sa fie deja obosite.
Ce am gresit?
-am lasat bateriile incarcate complet 5 saptamani?
-am zburat iarna pe gerurile cele mai aspre?
-le descarcam prea mult? Trebuia sa nu cobor sub 3.7V/celula in gol?
-foloseam uneori mai multa putere decat de obicei? Adica 30-40A, uneori chiar >50A pt scurt timp. Acum 3 sapt. mi s-a intamplat prima data sa se distruga bobinajul unui motor, cred ca avea dinainte o spira care facea contact cu miezul.
Astept impresii si impartasirea experientei celor care au mai folosit astfel de baterii. Dupa ce am citit topicul mentionat mai sus despre baterii umflate, mi s-a facut frica de aceste baterii.
#2
Postat 02 July 2012 - 06:04 PM
ViorelX, la 02 July 2012 - 05:27 PM, a spus:
Asta.
In alta ordine de idei, 100 de zboruri dupa parerea mea reprezinta o amortizare mai mult decat suficienta a costului acumulatorului.
#3
Postat 06 July 2012 - 08:30 PM
ViorelX, la 02 July 2012 - 05:27 PM, a spus:
la 3.5 - 3.6V pe celula in incarcare trebuie sa aduci jos. si te vor tine mai mult. trebuie sa descarci maxim 65% din baterie ca sa te tina mai mult. oricum 30 de min de zbor mi se pare un timp extrem de bun.
/------------------------\ |~~\_____/~~\__ | | Hash84 |______________ \______====== )-+ | | ~~~|/~~ | \------------------------/ ()
#4
Postat 06 July 2012 - 08:52 PM
hash84, la 06 July 2012 - 08:30 PM, a spus:
Adica in plina sarcina sa nu las sub 3.5-3.6V? Esc-urile insa au pragul cel mai ridicat de 3.2-3.3V. Va trebui sa pun un monitor LiPo cu prag mai ridicat.
#5
Postat 07 July 2012 - 09:17 AM
ViorelX, la 06 July 2012 - 08:52 PM, a spus:
ori iei ceva telemetrie, or zbori 10 min, cobori, masori, iar la zbor 10 min, iar cobori, iar masori. si o sa stii ca dupa 30 de min de zbor trebuie sa aterizezi :drinks:
/------------------------\ |~~\_____/~~\__ | | Hash84 |______________ \______====== )-+ | | ~~~|/~~ | \------------------------/ ()
#6
Postat 07 July 2012 - 11:20 AM
Nu e rau pragul de 3.3V al ESC-ului, pentru ca in full throttle scade voltajul semnificativ mai ales daca e pe sfarsite, deci daca iti taie, cobori imediat si n-ai sa gasesti mai putin de 3.5V pe celula.
#8
Postat 08 July 2012 - 11:18 AM
Apropos, cat de bune sunt alte baterii LiPo de generatie mai veche decat Turnigy nanotech, care si acum se vand la preturi mult mai mari? Ar trebui sa fie mult mai bune, nu? Ca doar sunt mult mai scumpe, logic.
Aceasta postare a fost editata de ViorelX: 08 July 2012 - 11:20 AM
#9
Postat 08 July 2012 - 11:38 AM
Daca-s prea calde dupa ce le folosesti, inseamna ca ai gresit bateria (curent de descarcare prea mic fata de cit consuma modelul)
Daca-s prea calde dupa ce le incarci, le incarci prea repede (nu prea ai cum, ar insemna sa le incarci la mai multi C)
O metoda rapida de a le termina e sa nu faci pauza de racire intre incarcare si descarcare (valabil in ambele sensuri). Nu mult, cit sa nu mai fie calde.
Vrei sa te tina, dai de 5 ori banii pe baterii de firma doar ca nu o sa te tina de 5 ori.
Aceasta postare a fost editata de DanB: 08 July 2012 - 11:39 AM
#11
Postat 09 July 2012 - 01:04 PM
Discutia ramane in continuare despre exploatarea rationala a bateriilor LiPo, in particular a celor ieftine, rezultate, comparatii...
Noutati: Am scos din uz bateria mica (Turnigy 2s, 2.2Ah, 40-50C) fiindca dupa zbor (cu consum maxim de 15A)era fierbinte bine si umflata, iar diferenta de tensiune dintre celule depasea 0.1V si dupa incarcare cu egalizare.
In ultimele 3 zile am zburat dimineata devreme (de la 7h) pe aer calm cu bateria mare (Turnigy nanotech, 2s, 3.3Ah, 45-90C), care e si ea putin umflata. Cu avionul bine reglat si cu cel mai economic stil de zbor posibil am reusit:
ziua 1: 1h13min de zbor
ziua 2: 1h06min de zbor
ziua 3: 48min de zbor si bateria mai calda dupa zbor decat la celelalte doua zboruri. De data asta am folosit si camera video (keycam 808) si aerul n-a mai fost la fel de calm ca in zilele precedente)
Aceasta postare a fost editata de ViorelX: 09 July 2012 - 01:07 PM
#12
Postat 09 July 2012 - 01:10 PM
Toata lumea (nu numai noi astia din est) stim ca ieftin si bun nu se poate, dar scump si prost da.
Interesant e ca si unele laptop-uri merg pe lipo, si nu se duc bateriile daca le lasi citeva saptamini incarcate si nefolosite. Ba chiar producatorul garanteaza 1000 de cicluri pina cind capacitatea ajunge la 80% din cea initiala (!!).
In rc cred ca moartea lor prematura e de la curentii mari de descarcare, nu prea vad ce altceva i-ar face mai speciali decit in alte aplicatii unde merg ani de zile. Si poate un pic si calitatea, dictata de pret.
#13
Postat 09 July 2012 - 02:11 PM
DanB, la 09 July 2012 - 01:10 PM, a spus:
Sigur BMS-ul laptop-ului stie sa faca lucruri pentru a realiza performantele de mai sus. E suficient sa incarci la 90% in loc de 100% (sau sa descarci automat, lent in timp sau dupa un anume interval de timp) si nu mai apare problema stocarii la 100% care umfla acumulatorul. La RC ideea e sa storci cat mai multa performanta din acumulator si esti conectat direct la celula, depinde doar de tine cum ii faci managementul. Gandeste-te ca la laptop nu ai acces direct la acumulator, nici nu stii ce se intampla de fapt cu el :drinks:.
In al doilea rand exista diferente considerabile intre acumulatorii de laptop si cei RC, chiar daca toti folosesc tehnologii LiPo (de exemplu rezistenta interna, care ofera curentii imensi disponibili pe acumulatorii RC). Posibil chiar ca la acumulatorii de laptop problemele de mai sus sa nu existe si din cauza tehnologiei mai putin "la limita".
Eu sincer tind sa cred ca acumulatorii RC sunt mult mai avansati decat cei din laptop-uri. E doar o senzatie de-a mea, bineinteles, nu ma bazez pe nimic concret cand spun asta, dar competitia in dezvoltarea unor acumulatori performanti in RC mi se pare mult mai acerba decat in alte domenii.
#14
Postat 09 July 2012 - 02:21 PM
Cu tehnologia naiba stie, ca si astia cu laptop-urile au tot interesul sa aiba timpi cit mai mari pe baterie, pe de alta parte cea mai jalnica baterie de laptop incepe spre 100 de euro (e drept ca are capacitate mai mare decit una rc).
Pe de alta parte sint impresionat de cele rc, sa poti descarca sustinut la 10C cu virfuri de citeva ori mai mari, fara sa topesti bateria, e ceva.
#17
Postat 09 July 2012 - 05:29 PM
Simplu nu e, ma uit la msrx (de fapt la orice fbl micro), zboara spre 5 minute, dar daca acumulatorii nu sint cel putin 20-25C nu zboara deloc (cu 12C dupa citeva secunde intra in lvc, nu cred ca apuca sa decoleze). Si dupa cele aproape 5 minute acumulatorul e cald (treapta urmatoare dupa caldut).
Aceasta postare a fost editata de DanB: 09 July 2012 - 05:33 PM
#18
Postat 09 July 2012 - 05:48 PM
#19
Postat 09 July 2012 - 06:34 PM
Multa, multa bafta.
Aceasta postare a fost editata de dan_mitea: 09 July 2012 - 06:36 PM
#21
Postat 30 August 2013 - 08:23 PM
Incarcata corect, la drift e folosita la o medie de 1C (tine in jur de o ora) deci nu se pune problema de consum excesiv. Merge ca-n prima zi doar ca e usor umflata.
Aceasta postare a fost editata de DanB: 30 August 2013 - 08:25 PM
#22
Postat 31 August 2013 - 07:18 AM
Daca-i umflata,cand o sa ii ceri un curent mare ea nu o sa ti-l dea,si pe masura ce se tot umfla acel curent "mare" se va tot diminua pana cand va fi inutilizabila.Nici sa o intepi cu acul(doar invelisul argintiu) nu recomand...
#24
Postat 31 August 2013 - 10:02 AM
DanB, la 31 August 2013 - 07:27 AM, a spus:
De intepat nu way, nici macar in gluma
Sint doar curios, e din cauza ca vara nu am unde sa le tin la racoare
Eu le tin tot timpul in frigider intr-o cutie metalica si le incarc doar inainte de utilizare, maxim cu o zi inainte.
FPV is not a crime!
Hitec Optic 6 Spectra 35MHz sinteza
FrSky 2.4GHz modul
Easy Glider BL
FW 190 A8
P 51D Mustang
IAR 80
ME 163
Tel: 0741-931.767