Postat 10 June 2012 - 02:03 PM
Salutare,
Stefan si-a luat inima-n dinti si m-a lasat sa fac un zbor cu GAMA. Nu-s un pilot experimentat si nici scriitor, va rog sa scuzati observatiile naive si poliloghia fara de folos.
Sa prezint concurenta. Planoarele mele-s un Radian si un Phoenix Evolution 2.6 m.
1. Radianul - e bland, incet, stabil, nu se angajeaza pe-o aripa. Pana acum a batut toate spumele (motorizate) la termica si planare. Aripa are un diedru enorm, fara flaps ori eleroane, control doar din directie si profundor. Aripa cu profil de lenes si masa mica nu prea-l ajuta sa intre in vant dar il fac sa urce in cea mai firava termica. Pot sa-mi beau linistit ceaiul in timp ce-l pilotez, foarte relaxant.
2. Phoenix Evolution - anvergura 2.6m - a fost oarecum un soc pentru mine, se piloteaza foarte diferit. Are flapsuri si eleroane iar profilul aripii e unul mai de viteza, diedru inexistent, taie mai vartos in vant. Directia nu are efect daca nu-l inclini din eleroane pe partea spre care vrei sa iei virajul. Fata de Radian, viteza e mult mai mare, nu prea-mi vine sa iau degetele de pe comenzi.
Nu l-am facut pana acum sa urce si sa stea in termica, strabate rapid portiuni mari de cer fara pierderi mari de altitudine. Se angajeaza usor pe-o parte la viteze mici (Radian n-ar fi cracnit), am avut chiar un crash (cu urmari minore)in ultimul viraj spre aterizare - viteza prea mica si nasul cam sus pe vant lateral, angajare pe-o aripa, atins cu extremitatea apoi trosc in bot. Am demontat motorul si am impins cu degetul mare fuselajul (dintr-un plastic subtire) care a revenit la forma initiala dupa ce intrase in interior ca un deget de manusa intors pe dos. Am montat motorul si gata reparatia.
Ce ma sperie la el, motorul se incinge foarte, foarte tare (trebuie sa vina inlocuitorul Turnigy 2836 1000kv de la HK). Si mai tare ma sperie un comportament ciudat cand e doar un pic greu de coada - picat, coboara pe-o panta din ce in ce mai abrupta, aripile capata un usor diedru negativ, incep sa flambeze putin (amplitudine mica si frecventa mare) iar viteza devine ametitoare, iese foarte greu din chestia asta, mi-a dat fiori reci. Flapsurile sunt foarte utile la aterizare, mai ales cand nu e vant, vine cu viteza mare.
3.GAMA de la Pelikan - a fost indeajuns descris, ma voi referi doar la singurul zbor efectuat datorita lui Stefan. O observatie: eu am un Spextrum DX5e cu comenzi proportionale si fara mixaje, ca nu stie. Ma simt foarte bine cu statia asta, parca as fi un pilot rus care trage cu forta de mansa si simte astfel avionul. Stefan mi-a dat sa zbor GAMA cu JR-ul lui (nush ce indicativ). L-am rugat sa scoata mixajele de directie cu eleroane, era deja prea mult pentru mine, am ramas doar cu setarea de "butterfly" in loc de throttle pe mansa stanga, adica flaps in jos si eleroane sus pentru reducerea vitezei la aterizare (motorul l-a mutat pe un fel de levier pe lateralul statiei). Una peste alta, cu statia asta senzatia a fost de "fly-by-wire", totul foarte fin si precis, poate si datorita faptului ca Stefan a trimat foarte bine modelul.
Cu motorul in full planorul asta urca asa cum merge spre casa o vaca cu ugerul gata sa plesnesca. Asa, catinel, catinel, tinand modelul pe o panta lina de urcare caci altfel dadea s-o ia intr-o parte, am ajuns la vreo 80m si am oprit motorul. Vand slab, ceas de seara, fara termice (banuiesc). Desi are viteza mult mai mare, l-as asemana putin cu Radianul ca pozitie in aer, parca ar vrea sa muste dintr-o termica. Poate si datorita look-ului sau gras, mi-a dat rapid o stare de incredere in zbor si m-am mai relaxat(totodata aceata incredere poate fi inselatoare si-l trosnesti cand ti-e lumea mai draga). Nu am sesizat tendinte nasoale de angajare, e drept, fiind un pilot slab scopul principal era sa-l aduc intreg la sol si nu am facut manevre bruste si nici incercari de figuri acrobatice. E mai putin provocator (si mai stabil) decat Phoenix Evolution, eu n-as face schimb, imi place mai mult zborul cu nabadai al lui Phoenix. La aterizare, GAMA vine relativ rapid,l-am tinut pe o panta forte lina si dupa ce-am traversat mai bine de jumatate din pista am activat configuratia "butterfly" care l-a incetinit indeajuns de mult incat sa alunece apoi sa se opreasca pe iarba tunsa, asadar nu chiar in boscheti. Stefan m-a certat ca nu am retras flapsurile cu o nanosecunda inainte de contactul cu solul, ca sa nu risc agatarea lor si o posibila deteriorare in iarba. Primul meu model este Radian si gandesc in continuare ca e un model excelent pentru un incepator. Pe de alta parte, GAMA imi pare o optiune valida pentru cineva fara multa experienta, poate nu chiar primul model, dar cu siguranta poate fi al doilea. Pentru ca motorul e slab, trebuie sa-ti infranezi nerabdarea si sa nu tragi de mansa la decolare, lasandu-l sa urce usor. Banuiesc ca poate fi pilotat usor si cu placere si cu o statie mai simpla, fara expo ori mixaje complexe, sunt convins ca cine isi pregateste grijuliu manevra, poate veni in siguranta la aterizare si fara flaperoane (am inteles ca GAMA vine din fabrica doar flaps ready, adica servourile nu-s montate), flaps ori "butterfly", utilizand o banala statie cu patru canale proportionale.
Una peste alta, parerea unui pilot cu experienta redusa care are si piloteaza doar doua planoare:
GAMA este un motoplanor placut la zbor, cu un comportament indeajuns de previzibil incat sa pota fi pilotat chiar si de catre cei incepatori. Din cauza motorului slab cere rabdare la decolare. Atentie la aterizare, viteza e destul de mare si manevra trebuie pregatita din timp. Cuiva care incepe cu o statie simpla cu patru canale ii poate oferi si satisfactii pe termen mai lung, pe masura unor upgrades ulterioare - flapsuri funcionale + statie mai evouluata ce permite mixaje complexe.
Of, atat, imi pare rau de toate elucubratiile astea, caldura mare!
Ba nu, mai e ceva, l-am zburat prea putin pe GAMA, sunt curios cum s-ar comporta la un zbor mai solicitant, oare stie loops, rolls, se rupe in aer ori nu?