DLG - Etape de constructie Planor compozit, de la 0
#1
Postat 31 May 2012 - 08:06 PM
Incep cu fuselajul:
#4
Postat 31 May 2012 - 08:14 PM
Profundorul a iesit acceptabil insa cam greut, 10g din cauza stratimatului care trage multa rasina si cred ca am facut si profilul un pic cam gros (6mm).
3mm grosime profilat ar fi ok pentru ampenajul orizontal? si doar directia sa o fac din 6 profilat?
#5
Postat 31 May 2012 - 09:12 PM
Zippo, la 31 May 2012 - 08:14 PM, a spus:
IMG_0068.JPG
Profundorul a iesit acceptabil insa cam greut, 10g din cauza stratimatului care trage multa rasina si cred ca am facut si profilul un pic cam gros (6mm).
3mm grosime profilat ar fi ok pentru ampenajul orizontal? si doar directia sa o fac din 6 profilat?
Incerc sa ajut aici un pic. Eu folosesc hiload 60 polistiren. Tai profundorul cu fir incins dupa profilul din Supergee II. Inauntru pun doua tije carbon .8mm si in rest folosesc numai fibra de sticla balansata 25gr/M patrat.
Pe bordul de atac pun o fisie cam 15mm latime de fibra de sticla care o tai la 45 de grade (sa o pot pune). Folesesc 3M77 (spray contact cement), dar fiaxtiv de par merge deasemenea. Chiar recomand sa folosesti fixativ de par.
Suprafata are deasemenea fibra de sticla la 45 de grade. Important este sa ai fibrele drepte. Daca nu sint drepte atunci rezistenta la torsiune se reduce foarte mult.
Eu fac asa.
1 intind si aliniez pe masa fibra de sticla cit mai drept posibil. Dupa aia iau a floie de Wax Paper (hirtice cu ceara care se foloseste la gatit) o tai la lungime si pun un pic de 3M77 (fixativul de par merge bine). Nu spreiez direct pe hirtie, ci spreiez mult deasupra un pic si las sa se aseze ca o ploaie pe hirtia de Wax. Iau hirtia si o pun pe fibra de sticla. Acuma poti manevra si taia fibra de sticla. Pentru asta am facut un sablon care este cam 3-4mm mai mic numai la bordul de atac decit dimensiunea finala. Deci ai un savis de hirtie cerata cu fibra de sticla taiata la dimensiunea finala (+3-4mm extra la bord de fuga).
Acuma am o intrebare folosesti Mylar sau ceva similar? Daca da pune Fixativ de par pe fibra de sticla si transfera pe Mylar. Cind pui epoxy in fibra foloseste prosoape de hirtie si un facalet cu presiune sa evacuezi cit de mult Epoxy afara. Eu pun Mylaru cu fibra de sticla epoxy si servetele de hirtie in vid citeva secunde sa trag cit mai mult epoxy afara. Dupa aia pun Mylarul cu fibra de sticla pe polistiren. Restul sa pare ce te pricepi cum sa faci.
Cozile mele ies pe la 5.5g la 7g max.
Ma gindesc ca pun prea multa informatie aici.
#6
Postat 31 May 2012 - 09:29 PM
#7
Postat 31 May 2012 - 09:30 PM
Zippo, la 31 May 2012 - 08:14 PM, a spus:
IMG_0068.JPG
Profundorul a iesit acceptabil insa cam greut, 10g din cauza stratimatului care trage multa rasina si cred ca am facut si profilul un pic cam gros (6mm).
3mm grosime profilat ar fi ok pentru ampenajul orizontal? si doar directia sa o fac din 6 profilat?
Grosimea ar adauga 1gr daca?
Firu de carbon din spate este inutil. Poti sal scoti afara. Sectiunea din centru inverseaza cam 25mm in fata si 10mm in spate. Vobseaua merge la zbor nu ajuta cu nimica si nici nu plateste bilet. Nu sint sigur ca este vobsea cred mai degraba ca este carbon subtire dar raspunsul este acelasi. Foloseste ceva ca o pinza ca aia nu ajuta tare mult din cauza ca fibrele merg in toate directiile. Cind pui in punga ia o bucata de placaj care acopera tot profundorul si cu un facalet apasa sa impingi inauntru firele in polistiren.
Sper sa ajute si sepr sa nu ma iei ca critic. Nu incec sa descurajez ba dinpotriva sa te duc in directia cea buna.
#8
Postat 31 May 2012 - 09:38 PM
Procedez asemanator insa in loc de mylar am folie de polietilena destul de groasa insa e ok , peste care aplic fibra si rasina intinsa bine cu un trafalet si absorbita cu un servetel la final.
De asemenea aplic rasina si peste miezul de depron pentru a umple porii dupa care o parte o elimin (aici cred ca se aduna la greutate un pic).
Am mai laminat un profundor astazi, in loc de stratimat am folosit fibra de sticla de 25g/mp si doua fasii de carbon unii pe post de lonjeron. Maine vad ce iese.
Este un pic greu deoarece, lipesc doua placute de depron de 3mm si apoi profilez, cred ca o singura placuta este cam subtire iar cu fir cald nu ma complic pentru ampenaje.
#10
Postat 31 May 2012 - 09:52 PM
#11
Postat 01 June 2012 - 03:07 AM
Zippo, la 31 May 2012 - 09:38 PM, a spus:
Corect chiar un pic mai mult nu este necesar scoate afara operatia asta. Daca as pune epoxy pe depron este numai in zona unde pui balamaua sa aiba o zona lipita bine sa nu se delamineze acolo in rest nu trebuie.
Zippo, la 31 May 2012 - 09:38 PM, a spus:
Depron este cel mai bun material pe care il poti folosi pentru cozi. Incearca sa tai cu fir incins. Este usor si ieftin plus iti va economisi timpul. Si daca profilezi depronul de mina nu este mai greu posibil poate 1g maxim mai greu daca.
#12
Postat 01 June 2012 - 09:55 AM
F2B, la 31 May 2012 - 09:12 PM, a spus:
Mai usor de folosit decat 3m77 sau fixativ de par, este adezivul pentru papetarie (gel sau liquid glue pen, de la UHU). E pe baza de apa, nu adauga mult la greutate, si ai timp berechet ca sa asezi fasia. Daca nu adera intr-un loc, mai dai o data pe deasupra fibrei.
Am folosit glue pen la constructii clasice, de zbor liber, acoperite cu hartie japoneza.
Stiu ca exista - la noi nu am vazut - un glue pen lichid colorat, care devine incolor cand se intareste. Asta ar fi foarte tare, dar ne descurcam cu ce avem.
#13
Postat 01 June 2012 - 03:16 PM
Dragos Avramescu, la 01 June 2012 - 09:55 AM, a spus:
Am folosit glue pen la constructii clasice, de zbor liber, acoperite cu hartie japoneza.
Stiu ca exista - la noi nu am vazut - un glue pen lichid colorat, care devine incolor cand se intareste. Asta ar fi foarte tare, dar ne descurcam cu ce avem.
Eu nu stiu ce sete disponibil acolo. Asa ca am nevoie de ajutorul vastru in ceea ce priveste. In orice caz important este sa vina in o forma care poate fi spreiata fin in cantitati mici. Incearca ce este la indemina. Epoxy va dizolva lipiciul tip Prenadez (de fapt 3M77 este preandez in spray)si cred ca fixativul de par este mai bun decit 3M77 in ceea ce priveste asta. Dar incearca si vezi care merge mai bine.
Traian
#14
Postat 01 June 2012 - 03:20 PM
Eu recomand sa folosesti tija de carbon .8mm diametru in loc de fire de carbon. Exact aceiasi care o flosesti la tija de comanda. Una deasupra si una dedesubt. Eu am folosit carbon plat si am indoit un profundor in doua din cauza asta dupa care am schimbat la tija si nu am nici o problema acuma.
Traian
#15
Postat 02 June 2012 - 08:07 AM
Am mai scos un ampenaj, tot la fel de greu din cauza ca am aplicat rasina si pe depron, iar din profil simetric, mi-a iesit bordul de fuga un pic in jos.
Am observat ca SuperGee are profil plan-convex, si nu simetric, iar grosimea lui e undeva la 6mm. Daca incerc unul de 3mm, plan-convex ar iesi cu siguranta mai usor.
Aceasta postare a fost editata de Zippo: 02 June 2012 - 08:11 AM
#16
Postat 02 June 2012 - 04:56 PM
Zippo, la 02 June 2012 - 08:07 AM, a spus:
Am mai scos un ampenaj, tot la fel de greu din cauza ca am aplicat rasina si pe depron, iar din profil simetric, mi-a iesit bordul de fuga un pic in jos.
Am observat ca SuperGee are profil plan-convex, si nu simetric, iar grosimea lui e undeva la 6mm. Daca incerc unul de 3mm, plan-convex ar iesi cu siguranta mai usor.
Bine poate nu m-ai inteles corect. Idea este sa tii fibrele drepte in timpul transferului cu ajutorul hirtiei cu ceara. Ideea este sa pui un pic de hair spray pa hirtie cerata dupa care pui fibra de sticla deasupra. Deci acuma hirtia cerata sustine fibrele drepte. Le tai la dimensiunea care trebuie si acuma folosesti din nou hair spay pe fibra de sticla (care are hirtia pe spate) si o pui pe polietilena in pozitie dupa care scoti hirtia cerata afara. Faci asta cam ca un actipild. Actipildul este foarte fragil sa stea in pozitie si deaceea are hirtie in spate. Principiul este acelasi. Hirtia cu ceara tine fibrele in pozitie sa nu se indoaie. Asta este dificil de controlat. Cum ai indoit fibrele si nu sint drepte ai pierdut foarte multa rigiditate la torsiune.
Despre hair spray si epoxy. Hair spray este folosit sa tina fibra ca mortul cu mina pe hirtia cu ceara dupa care ca mortul cu mina pe polietilena dupa transfer, si este ina cantitati neglijabile. Cind pui epoxy in fibra ce sticla epoxy va dizolva hair spray care nu va influenta cu absolut nimica demularea. Ar trebui sa demuleze fara nici o diferenta si ar trebui sa nu se simta nicaieri. Problemele de la demulare vin de la prepararea polietilenei.
Ca sa ajuti la demulare eu folosesc vopsea transparenta aplicata cu pensula de aer in un strat extrem de subtire. Eu am cheltuit o gramada de bani sa am folie de teflon transparent care merge supar fara nimic altceva.
Traian
#17
Postat 02 June 2012 - 09:18 PM
asa arata spray-ul tesa:
http://www.tesa.com/...ermanent,c.html
Se gaseste la Hornbach si la Baumax.
Totusi, am vazut pe rcgroups ca multi nu se inteleg cu 3m77, asa ca folosesc glue pen. Nu am inventat eu metoda.
#18
Postat 05 June 2012 - 10:06 PM
#19
Postat 05 June 2012 - 10:13 PM
#20
Postat 06 June 2012 - 05:42 AM
#21
Postat 06 June 2012 - 02:24 PM
Zippo, la 05 June 2012 - 10:13 PM, a spus:
Scoate grautate din portiunea centrala (carbon). Jumatate sprafata din cit ai pus acolo este suficient si nu trebuie carbon in centru. Inca un strat de sticla este suficient. Pune tije de .8mm pe stabilizator orizontal deasemenea si le-as muta 10mm mai in fata. Asa ca mai slabesti 2-3g acolo ceea ce te aduce la 14-15g in total care devine acceptabil.
Faci progrese bune crdema si o sa ia mai multe incercari pina ajungi la rezultat final. Daca ajuti cu posta iti voi taia niste polistiren pentru cirme, satabilizator si aripi daca vrei.
Traian
#22
Postat 06 June 2012 - 02:55 PM
Referitor la ampenaje, prefer sa le fac din depron pentru ca se slefuieste usor, iar de taiat din polistiren nu cred ca-mi vor iesi avand in vedere ca bordul de fuga este foarte subtire.
Firul de carbon de 0.8 de la comenzi este excelent iar taierea fibrei la 45 grade, a intarit semnificativ ampenajul.
#25
Postat 09 June 2012 - 08:48 PM
B-222222, la 09 June 2012 - 06:50 PM, a spus:
Trasezi o linie cu un creion peste depron si se formeaza un santulet mic, in care cu putina rasina se aplica firul de carbon. Peste vii cu milarul si fibra.
Firele de carbon eu le-am pus pe ambele fete.
#27
Postat 10 June 2012 - 07:55 AM
Zippo, la 09 June 2012 - 08:48 PM, a spus:
Firele de carbon eu le-am pus pe ambele fete.
Chiar daca folosesc miezuri din extrudat taiate cu fir cald o sa incerc.
F2B, la 10 June 2012 - 02:13 AM, a spus:
M-am uitat cum ai facut la " Evolution " unde initial ai folosit o platbanda de carbon si am inteles cum ai facut santul.
Nedumerirea mea este, cum il faci acum atat de ingust 0,8mm.
#28
Postat 10 June 2012 - 05:34 PM
B-222222, la 10 June 2012 - 07:55 AM, a spus:
Nedumerirea mea este, cum il faci acum atat de ingust 0,8mm.
Eu pun in Dremmel o freza de .8mm si cuajutorul unei rigle tai locasul.
Alta optiune este sa gasesti o pinza de bomfaierpe care o plachezi cu doua bucati de balsa de vreo 5-6mm si lasi dintii suficient de expusi asa ca atunci cind balsa atinge polistirenul (spuma) adincimea la care dintii taie (adincimea maxima) este corecta.
Ce se gaseste acolo nu stiu dar o pinza de la Exacto #15 ar merge. Sau o pinza de firastrau subtire de .8mm ar merge deasemenea aici.
In orice caz principiul este acelasi ca la postul din Evolution. Acolo am avut nevoie de o anumita latime si adincime care au fost satisfacute de latimea smirghelului folosit si adincimea era pusa de grosimea smirghelului. Aici folosesti o piza de fierstrau cu latime corecta si care iese afara adincime corecta. Unde gasesti o lama de fierastrau de.8mm latime asta nu stiu. Poate in loc de fierastrau poti lua o fisie de smirghel indoita in doua lipita la care adaugi balsa pe afara.
#29
Postat 14 June 2012 - 08:09 AM
Cum functioneaza, ce face ? Nu-mi dau seama cum este actionat si cand este folosit.
Aceasta postare a fost editata de Zippo: 14 June 2012 - 08:13 AM