Cafenea planoare orice despre planoare
#1441
Postat 10 December 2017 - 03:15 PM
Ceea ce am incercat sa fac in ultimul timp e sa scot pe "piata" (de remarcat ghilimelele, pentru ca am postat fisierele de taiere laser si sursele programului) un "sistem" ce porneste de la Dynamo.
Asta e un planor de 1.5 m destul de bun (are un profil HM51 care initial era de DLG) si care se construieste relativ usor. Am adaptat planurile originale ca sa poata fi taiat economic si am scos mai multe modele cu anvergura intre 1.5 si 2 m (Dynamo XLS sau RES .. au fost construite de catre colegi si in varianta simpla si in cea cu spoiler). Fuselajul e destul de usor de construit si poate fi folosit si la 1.5 si la 2 m. Exista de fapt 2 variante, una pentru sandou si una pentru electric (pentru motor 22xx) si am facut si a treia varianta cu un bot ceva mai sold pentru motoare 28xx.
Kitul de balsa are 5 placi (2 fuselaj, 1/2 placa statbilizatori, 2.5 placi aripa) si as putea sa le tai la pretul de 100 de lei (pret de dumping, nu vreau sa stric piata, pot sa le tai la 1 leu / ml fata de pretul pietii de 2 lei/ml) dar asta o fac doar pentru ca sa "subventionez" constructorii de balsa si in nici un caz pentri castig material (pentru ca de fapt pierd destul de mult timp).
Un fuselaj de 50 de lei si o aripa de 50 de lei ar trebui sa fie ceva ce isi poate permite oricine...de la un pusti pasionat de modelism pina la un pensionar cu venituri modeste. Si la pretul asta iti poti permite sa ai 2-3-4 fuselaje si 2-3-4 aripi (rezerve de acelasi tip sau de tipuri diferite).Sa ai o aripa de Dynamo de 1.5 m ...inca o aripa de 1.5 m cu acelasi profil dar aripa de DLG... o aripa de 2 m cu profil BC70/BC50/BC30 pentru F3RES samd samd.
Pe mine personal ma costa un planor de tip Dynamo sau Dynamo XLS/RES sub 20 de euro (balsa 10 euro, carbon / folie / hardware / adeziv cam 10 euro).
Dar trebuie sa recunosc ...nu am construit prea mult in ultimul timp pentru ca m-am ocupat mai mult de partea de CAD (mai ales de automatizarea etapelor intre proiectare si executie ...cred ca mai precis ar fi CAM).
De exemplu programul de proiectat kituri de aripi ... in 1 minut obtii forma bruta a fisierelor de taiere, in 10 minute le mai asezi pe placile de balsa, in 20 de minute se pot obtine fisierele pentru gravare si taiere si in aceeasi zi ai piesele gata de montat.
Daca preferati sa luati kituri de 150 de euro in loc de 150 lei e optiune voastra personala. Probabil daca as scoate un kit de RES la 100 de euro as avea mai multi "clienti" ...dar nu asta e scopul meu (deocamdata). Ceea ce ma intereseaza e sa cobor costurile de "productie" pentru modelism astfel incat sa fie atractive in comparatie cu ARF. In loc sa dai 120-150 de euro pe un kit sa dai banii astia pe un taietor cu laser si sa iti faci cate kituri vrei. Sau in loc sa dai 1000 si ceva de euro pe un model de compozit sa ai posibilitatea sa iti construiesti modelul tau cu o investitie de 500 de euro (dar asta e alta discutie si un proiect cu bataie mai lunga).
#1442
Postat 11 December 2017 - 09:20 AM
Partea cu mai multe seturi de aripi pe același fuselaj ar fi ceva... . Văd că în ideea asta pomenești din nou de DLG. Ți-aș da o idee în privința ampenajului vertical. Mărești suprafața direcției, iar partea de dedesubt o faci doar ca derivă, detașabilă (că DLG-ul nu mere altfel).
#1443
Postat 11 December 2017 - 09:33 AM
În partea de costuri, iar nu mi-a ieșit socoteala. Am vrut să scot un model care să concureze cu Explorer și să fie mai ieftin. Partea cu mai ieftin e discutabilă. Fuselajele nu m-au costat nimic, dar restul materialelor și echiparea m-au dus la aproape 700 de euro.
Acum, no, depinde și de clasa la care vrei să lucrezi.
Spor la meștereală.
#1444
Postat 11 December 2017 - 02:23 PM
ViP_Eol, la 11 December 2017 - 09:33 AM, a spus:
Programul ala chiar asta face: proiecteaza aripa unui planor. Initial era facut pentru configuratii simple de F3RES cu un singur profil dar uite ca a evoluat si poate fi folosit la configuratii mai complexe cu 3 profile.
In principiu ai 3 alegeri de facut(in afara de partea de profile)
a. cum arata aripa privita de sus - numarul de unghiuri (0 - aripa eliptica rotunjita, 1 - aripa simpla ca un trapez, 2- segment central drept si urechi trapez ca la Pulsar 2500, 3 - segment central drept si urechi din 2 trapeze ca la Pulsar 2000, 4 - segment central si urechi din 3 bucati ca la Dynamo)
b. cum arata aripa privita din fata - numarul de unghiuri diedre (0 - eliptica rotunjita ca la Radian, 1 -DLG, 2- Pulsar 2500 , 3- Pulsar 2000, 4 - Dynamo).
c. cum vrei sa construiesti aripa (lonjeron intreg si nervuri sectionate / nervuri intregi si chesoane / sistem cu insertie gen pieptene ca la Dynamo / longeron tubular)
Ca sa nu mai complic lucrurile (si asa par complicate pentru un iuncepator) "geometria" aripii a fost batuta in cuie (de exemplu aripa de 2m gen Pulsar 2000 va avea segmente 20-40-80-40-20 si unghiurule diedre similare cu Pulsar-ul).
Cand voi avea ceva timp voi transforma programul sa citeasca tot setul de parametri dintr-un fisier ca sa fie operarea mult mai usoara.
#1445
Postat 11 December 2017 - 09:38 PM
https://www.rcgroups...91&postcount=10
Another question is how the decision of using X1 airfoil (and molds) relates to cost. We know quite well that designing "better" wings is pretty much a dead end. All we get in new designs is a different set of compromises. In the case of Explorer, the changed variable is weight. Thanks to the drastic reduction of wing loading in F5J models compared to old F3J technology, X1 wing has a new life in Explorer. X1/Explorer wing seems to work in the F5J task as well (or even better) than any of the latest designs.
Adica profilele sunt cele care sunt si profile noi "magice" nu prea au de unde sa apara. Tot spilul e imbinarea diferitelor caracteristici pentru a obtine compromisul optim. La un planor facut din balsa asta inseamna (pentru mine) cat de meserias se imbina partile, cat de bine se aliniaza toate (fara precautii speciale) si in general cat de bine e proiectata toata constructia. Toate planoarele astea meseriasa F3RES germane nu au adus nimic nou la profile.
elicopterele mele http://www.rhcforum....-mele-stiganas/
#1446
Postat 11 December 2017 - 11:56 PM
Da..sunt de acord, nu exista profilul perfect. Pentru un nr Reynolds nu poti decat sa spui ca profilul asta se comporta mai bine in anumite conditii in comparatie cu altul.
Si nici forma aripii nu are o solutie optima (in afara de curba de incarcare eliptica ce este solutia la drag indus pentru o anvergura data) restul sunt toate aproximatii.
Nici la varful aripii nu exista solutia optima: s-au folosit initial ceva wingleturi,apoi s-au aplatizat wigleturile, s-a rotunjit varfurile si tot asa.
Toate chestiile sunt de fatada ... e exact facelift-ul de la masini.
Doar doua lucruri conteaza: cat de precisa e executia profilului ... si tehnologia de executie a aripii (care da de fapt rezistenta ... ceea ce ne intereseaza cu adevarat).
Acum vad ca se pune accent pe "ultralight" dar cu compromisuri serioase la cele 2 capitole (executie si rezistenta).
Ca un model poate fi aparent mai bun decat altul ...da, apar cateodata salturi "calitative" cand vezi ca se umple podiumul cu ultimul model de la Nan sau de la alt producator.
Mai apar si "dude" ..vezi modelul Vinco, cineva a postat la sfarsitul lui septembrie poze cu modelul lui Vinco rupt in aer, s-a discutat pe larg pe rcgroups, pina la urma au fost sterse pozele si editat textul in care respectivul anunta ca a primit un model nou cu discount baban si e foarte incantat... ceva zgomot de fond la inceputul lui octombrie "uite ca am scos si varianta alba si ce misto e" un ultim post pe 30 octombrie ca "vezi ca am editat postul initial si sunt multumit de producator" si pauza ...un topic mort. Lumea se fereste ca de ciuma, a fost delistat pe hyperflight (nu stoc 0...nimic...dai search cu vinco si "nada")., soaringusa il mai are inca dar asta pentru ca probabil ii costa prea mult sa faca retur... Si e pacat...ca era un model bun ca design dar cu executie proasta.
Aceasta postare a fost editata de ender67: 11 December 2017 - 11:58 PM
#1447
Postat 14 December 2017 - 12:13 AM
I. Planorul lui Radu Manicatide, cu o anvergură de 1200 mm, la care voi pune și un mic motor cu elice pliabilă;
II. Confecționarea unei praștii pentru lansat modele. :) Își mai aduce cineva aminte de planorașele alea mici lansate cu praștia ? Eee! Voi face o praștie pentru Libelle.
Astea pe lângă noul planor F5J cu anvergură de 3400 mm. Dacă la cel de 4000 mm am ajuns la aproape 1900 de grame, cu posibilitate să mai scadă pe la 1700, la cel nou am ca țintă 800 de grame.
#1449
Postat 20 December 2017 - 11:41 AM
Se propune o nou clasa de maxim 3m, in care va putea sa concureze... horror... si spuma :)
Caci ea se numeste F5J-HFS, Holz-Folie-Schaum = Lemn-Folie-Spuma
Mai este pomenit acolo si filament, = 3D Print, ender o sa se simta razbunat... :)
Punctele din regulament referitoare la constructie, pe scurt suna cam asa:
Efectuată în conformitate cu regulile actuale F5J din Codul sportiv FAI cu următoarele reguli suplimentare:
- Aeronava nu poate să aibă o anvergura mai mare de 3 metri.
- Suprafața aripii și a planului din spate trebuie să fie formată din: lemn, folie, Filament (imprimare 3D) sau spumă.
Construcție cu GRP sau CFK, cu matrite pozitive sau negativ, nu este permisă.
... mai urmeaza ceva conditii referitoare la repornirea motorului daca modelul e in pericol de crash, dar nu au legatura cu constructia in sine.
Regulamentul/propunere complet, in Germana, din care am tradus computerizat mai sus, este aici:
http://www.modellflu...HFS-3M_2018.pdf
Vazand la sfarsitul documentului logo-ul Hollein, ca sponsor DMFV, nu pot sa nu ma gandesc cine va vinde o gramada de kit-uri pentru clasa asta, avand deja pregatit si popularizat Introduction F5J... :D
#1450
Postat 20 December 2017 - 12:29 PM
Poti sa concurezi cu orice planor, trebuie doar sa aibe motor si un ALTIS. Evident ca un planor performant e mai bun decat un tiriplici da nu scrie nicaieri cum arata un planor performant. Chestia e ca daca vrei sa concurezi serios (in sensul ca mergi la multe concursuri, nu sa castigi locuri pe podium), foarte repede (mai ales in tarile bogate) planorul costa mai putin decat deplasarile asa ca ajungi usor la planoare compozite.
La concursurile la care am participat din clasamentul general extrag doau subclase (compozit si restul), astfel incat sa ma pot lauda; am fost locul unu la spume sau, am batut doua compozite ... din astea (daca am avut o zi buna)
Discutiile de "marire" vizau clasa F3RES in care odata ce folosim toti acelasi sandou nu as pune nici un fel de restrictii.
elicopterele mele http://www.rhcforum....-mele-stiganas/
#1451
Postat 24 December 2017 - 10:35 AM
AIRES SHARP V1 ORIGINAL CAD MODEL 002.jpg (121K)
Number of downloads: 9
#1452
Postat 12 January 2018 - 11:26 AM
vlad1, la 08 December 2017 - 01:21 PM, a spus:
Creati un topic undeva cu link-uri de modele taiabile laser (gratuit). Kit-uri, taiabile, free.
Multumesc.
Salut,
Acum ceva timp, Renatoa mi-a "aruncat o mănuşă" cu un model RES pe nume SULTAN. Am căutat şi l-am găsit în format pdf.
Este un model destul de frumos şi relative simplu de executat. Azi am vectorizat desenele şi pentru cei interesaţi le pot trimite pe mail (contact pe mesageria de pe forum), deoarece aici limita pentru fişiere este mică.
Din fişierul .dwg se poate salva foarte uşor în .dxf şi de aici pînă la extragerea pieselor nu mai este foarte mult.
La fel se poate lucra şi la scalare.
P.S.: Pentru cine are timp destul, conversia am făcut-o din pdf în dwg cu AutoCAD 2017. Funcţionează excellent pentru fişierele pdf convertite din dwg. Încă nu am încercat cu fişiere pdf convertite din scan sau poze.
Toate cele bune şi zboruri line.
Fisiere atasate
-
Sultan600Glider.pdf (35.39K)
Number of downloads: 24 -
Sultan600.pdf (69.5K)
Number of downloads: 27
#1453
Postat 13 January 2018 - 05:21 PM
Doream un altimetru foarte usor cu citire directa a inaltimii maxime, la campul de zbor.
Prima incercare a fost cu ALT-BMP (0,6 grame), din pacate nu poti citi nimic la camp. Doar descarcate datele pe un calculator si vazut graficul cu o aplicatie specifica.
Am facut cateva incercari DIY, si una este chiar reusita, indica inaltimea maxima cu un led (adica, prin numarul de aprinderi succesive, poate reprezenta 3 cifre) . Greutatea 3.46 grame.
AltiMon-F3K, 2.24 grame. Urmeaza testele la zbor.
AltiMon-F3K.jpg (98.3K)
Number of downloads: 19 DIY_altipetru.jpg (51.53K)
Number of downloads: 20
Telemetria, a picat din start, desi am hub si variometru, datorita greutatii prea mari. La un model de 45 grame, cam greu sa pui telemetrie. Oricum ce vreau eu este inaltimea maxima, si vreau sa o citesc la camp.
Acum problema este rezolvata.
#1454
Postat 13 January 2018 - 08:21 PM
popad, la 13 January 2018 - 05:21 PM, a spus:
Doream un altimetru foarte usor cu citire directa a inaltimii maxime, la campul de zbor.
Prima incercare a fost cu ALT-BMP (0,6 grame), din pacate nu poti citi nimic la camp. Doar descarcate datele pe un calculator si vazut graficul cu o aplicatie specifica.
Am facut cateva incercari DIY, si una este chiar reusita, indica inaltimea maxima cu un led (adica, prin numarul de aprinderi succesive, poate reprezenta 3 cifre) . Greutatea 3.46 grame.
AltiMon-F3K, 2.24 grame. Urmeaza testele la zbor.
AltiMon-F3K.jpg DIY_altipetru.jpg
Telemetria, a picat din start, desi am hub si variometru, datorita greutatii prea mari. La un model de 45 grame, cam greu sa pui telemetrie. Oricum ce vreau eu este inaltimea maxima, si vreau sa o citesc la camp.
Acum problema este rezolvata.
Eu pot sa fac unul cam de vreo 7 grame, afisaj pe OLED si grafice WIP, info suplimentare gasesti aici: http://www.rhcforum....ost__p__901384.
Voi face cateva bucati pe care le voi da la teste, cu posibilitatea try & buy.
#1455
Postat 13 January 2018 - 08:42 PM
ender67, la 13 January 2018 - 08:21 PM, a spus:
Voi face cateva bucati pe care le voi da la teste, cu posibilitatea try & buy.
Daca ar fi sa prefer o varianta DIY, atunci cea cu arduino mini pro 3.3V, MS5611 (3.46 grame), la care pot adauga un oled de 2.91 grame fie permanent, fie doar la citire, prin introducerea lui intr-un conector.
Este in teste, functioneaza bine, dar am deja suficiente variante functionale, gata de zbor. AltiMon-F3K imi place cum functioneaza, si mai ales greutatea lui.
#1456
Postat 14 January 2018 - 06:36 AM
Altimetrul e facut cu un procesor de cateva ori mai puternic decat Arduino si care are wi-fi incorporat.
Practic e un server web la care te conectezi cu telefonul si obtii grafice ca cel alaturat (nu e nevoie sa descarci datele pe calculator ..desi se poate si asta).
Cred ca informatia e ceva mai consistenta decat cea oferita de un LED sclipitor sau de o singura cifra. Si nici nu mai e nevoie sa scoti altimetrul sa te uiti la el.
Poate sunt eu subiectiv si oamenii pot fi mai zen in materie de altimetre ... led-ul ala sclipitor are si el farmecul lui si e de sezon.
Daca renunt la ecranul OLED greutatea e de 4.6-4.7 g
Fisiere atasate
-
grafic.jpg (140.31K)
Number of downloads: 23
#1457
Postat 15 January 2018 - 05:16 PM
La F5J Altis-ul montat are scop precis și se citește jos. În niciun caz nu ai voie cu telemetrie.
Mi-am pus pe F5J variometru. Am zis că mă ajută la antrenamente și mai tare m-a încurcat. Mă duceam după orice panaramă de "beep, beep vesel", așa că după două zboruri l-am desființat. :pardon:
Tot cu clasicele metode de a "citi" termica a mers mai bine.
#1458
Postat 15 January 2018 - 09:03 PM
La F3K e bun ca sa poti sa iti imbunatatesti tehnica de lansare sau setarile modelului sau sa compari doua modele.
Cerintele de baza le am acoperite cu un altimetru HK cu interfata bluetooth ... ce ma deranjeaza la el e fragilitatea mufelor miniscule (nu ma astept sa reziste prea mult) si aplicatia aia neflexibila si fara documentatie.
Din pacate nu mai gasesc si altimetrul cu limitare de timp si inaltime pentru F5J. Asta de la HK e 40 euro + 8 euro TVA + 2 euro taxe postale...cam 50 de euro si cateva saptamini de asteptare.
Daca voiam un altimetru pentru competitii (certificat) cotizam la hyperflight pentru Altis, fie varianta V4 cu 70 euro + 15 euro tastatura + 5 euro transport...cam 400 de lei...fie 60+50+5 varianta micro ce incape si in DLG.
Parerea mea e ca pentru uz personal nu merita banii(mai ales ala micro penru DLG).
Nu e vorba numai de pret ...dar daca pot sa fac un altimetru in care costul materialelor e de vreo 70-80 lei (13 lei senzorul, 17 lei procesorul, 30 de lei afisajul, 10 lei stab tensiune 3.3V, fire si conectori...15 lei transportul) ... cu facilitati in plus fata de alte altimetre ...sa nu o fac pentru ca exista deja modelele mai scumpe si "certificate"? Oricum la concurs nu vii cu altimetrul tau ci il folosesti pe cel dat de organizatori. Altimetrul asta e "celalalt", cel cu care te duci la camp pentru fun sau pentru antrenament, care sa fie ieftin si destul de bun, sa iti faca placere sa lucrezi cu el, sa nu trebuiasca sa il scoti din model ca sa descarci datele sau sa lucrezi cu butoane minuscule (cateodata si cu mainile inghetate).
Daca vor fi doritori voi face cateva bucati la un pret rezonabil (probabil dublul costului materialelor, cu trimitere prin curier si ramburs va fi cam in jur de 150 - 175 lei), daca va deranjeaza pretul , vreti sa faceti economie si va pricepeti putin la electronica puteti sa cumparati piesele si sa vi le faceti singuri ca pot sa va dau firmware in format binar (sursele au alt regim).
#1459
Postat 15 January 2018 - 09:13 PM
Pacat ca ALT-BMP de la ADREL nu are si un led indicator (0,6 grame - ar fi fost ideal).
#1460
Postat 06 February 2018 - 05:01 PM
In ianuarie mi-am terminat planorul cu aripile cumparate de pe ebay acum un an si jumatate poate pun niste poze in topicul meu mai vechi.Daca vine vremea buna o sa-l
incerc la zbor.
Ca sa mai fac ceva intre timp am zis ca ar fi bun un kit de balsa, ca de mult nu am mai lucrat cu balsa.
Am cumparat kitul asta :https://www.hoelleinshop.com/aeronaut-triple-speed.htm?shop=hoellein&SessionId=&a=article&ProdNr=AN112800&t=49301&c=12536&p=12536&rdeocl=1&rdetpl=myshoppage&rdebox=box3
Si am mai cumparat kitul pentru aripi : Flächensatz zu Aeronaut Triple Thermic, # 112812 care merge pe acelasi fuselaj
Ce mai 2 in unu .M-au fascinat aripile astea eliptice di vara de cand le-am vazut.
Mai exista si aripi pentru RES pe acelasi fuselaj dar nefiind cu eleroane nu am fost curios.
Sunt curios de calitate desi unii il lauda.
https://video.search...fb&action=click
Poate dupa ce le primesc deschid un topic.
Ciao Sorin
Aceasta postare a fost editata de SORIN CAIUS: 06 February 2018 - 05:02 PM
#1461
Postat 07 February 2018 - 06:49 AM
Number of downloads: 30
Fără comentarii.
#1462
Postat 07 February 2018 - 07:56 AM
Am caz local de service auto, reorientat exclusiv pe colantari, care nu face fata la comenzi si care are folie la role de dimensiuni gigantice, facute de Oracover... :unsure:
Asta ar putea insemna ca Solar sunt doar pe bransa asta, revanzand folie cumparata de la altii, si nu au dorinta de a se diversifica.
Aceasta postare a fost editata de renatoa: 07 February 2018 - 07:56 AM
#1463
Postat 07 February 2018 - 08:23 AM
Poate ai o generatie de old boys care si-au infoliat modelele cu Solarfilm si sunt fideli marcii ...dar pentru ceilalti nu prea are sens sa cumperi Solarfilm. Ca sa nu mai vorbim de cati mai construiesc azi vs cati prefera ARF.
#1464
Postat 07 February 2018 - 09:40 AM
SORIN CAIUS, la 06 February 2018 - 05:01 PM, a spus:
Mai exista si aripi pentru RES pe acelasi fuselaj dar nefiind cu eleroane nu am fost curios.
...
Si ai lasat deoparte ce era mai interesant... :(
Sa zbori cu eleroane... ce banal :p
#1465
Postat 07 February 2018 - 10:40 AM
Daca te intereseaza un Kit de aripi RES te pot ajuta, ca aripile de 2550 nu sunt inca pe stoc si inca as putea sa mai comand si un set de RES.Costa 52,9 E
Fuselajul poti sa il faci dupa al meu taiat de Laser Cut.
Ciao Sorin
#1466
Postat 07 February 2018 - 10:46 AM
#1469
Postat 08 March 2018 - 11:13 AM
Aceasta postare a fost editata de renatoa: 08 March 2018 - 11:14 AM