Cafenea planoare orice despre planoare
#1381
Postat 31 August 2017 - 08:26 AM
"... the ideal number to own is N + 1, were N is the current number you own, whether N be the number of sailplanes.
But keep in mind the divorce corollary, were the ideal number to own is N-1, were N represents the number that will lead to divorce."
Deci... mai pun surcele de inca unul... :unsure:
#1382
Postat 20 September 2017 - 10:23 AM
https://www.rcgroups...1&postcount=347
Lupta asta cu gramele la F5j (nu e bun textreme de 80...il inocuim cu samurai de 63 ..si asta e prea greu ...trecem pe rboline 59...apoi 39.. trecem pe carbo weave de 24... si de 16..) e frumoasa pina cand ti se rupe modelul in aer la minutul 9 din mansa...
#1383
Postat 21 September 2017 - 08:01 PM
ender67, la 20 September 2017 - 10:23 AM, a spus:
https://www.rcgroups...1&postcount=347
Lupta asta cu gramele la F5j (nu e bun textreme de 80...il inocuim cu samurai de 63 ..si asta e prea greu ...trecem pe rboline 59...apoi 39.. trecem pe carbo weave de 24... si de 16..) e frumoasa pina cand ti se rupe modelul in aer la minutul 9 din mansa...
Nu ai nici o garanție ca a tratat modelul așa cum trebuia pentru clasa respectiva si o versiune light.
Chiar la început spune ca a vrut sa vadă cum se comporta profilul respectiv pe un "allrounder".
#1384
Postat 21 September 2017 - 11:27 PM
- in poza 1: ruptura aia e prea "perpendiculara" (comparativ cu o poza a unui accident similar posta parca de renatoa); in plus in zona de balama e prea "curata" (deci nu a fost prea mult material de sustinere pentru balama). In mod normal azona balamalei e foarte sensibila, ai un strat in pls, eventual frezezi spuma putin mai mult ca sa nu apara o "cocoasa", ar trebui sa ai destula rasina ca sa ai buna aderenta intre straturi dar nu prea multa ca iese balamaua pre rigida.. in fine, e o zona sensibila. Zona aia s-a rupt prea curat, parca nu a folosit deloc o banda suplimentara de sustinere a balamalei.
- in poza 2 se vad niste umflaturi ca niste delaminari (datorate stresului, nu sunt din matrita ...de ce apar vedem mai incolo)
- poza 3: ruptura s-a produs pe traseul firelor de servo...nimic de obiectat, e normal oarecum
- poza 4: aici ma deranjeaza nitel subtirimea structurii de lonjeron, eu vad doar o structura in I foarte subtire si as fi preferat sa vad ceva ca un H orizontal (adica un I "capacit") dar nu prea sunt semne de asa ceva, doar vagi urme pe extradosul bucatii de sus si intradosul bucatii de jos dar care sunt insuficente ca latime (cam in jur de 7 mm) si parca ar avea fibrele orientate perpendicular in loc sa fie longitudinal. Mai degraba as zice ca e o structura prea simpla
- in poza 5 vad ceva interesant: parca se foloseste un bord de atac cu profil prefabricat (dunga aia alba e prea uniforma). Si lonjeronul nu prea se vede.
Din schemele de vopsire pe care le vad pe net (VINCO e scris central cu sistemul de prindere in litera N...ruptura s-a produs in mjlocul literei C) ajung la concluzia ca ruptura s-a produs la marginea zonei de intarire cu strat suplimentar pentru sistemul de prindere)..zona de efort relativ mare si la care se face trecerea brusca la alta sectiune de rezistenta (si unde apar concentratori de eforturi ..nu dati cu parul ca eu sunt inginer de calculatoare). Daca ma uit bine la curbura interna a literei C parca e o delaminare prea "dreapta"acolo ...sigur e zona in care era stratul suplimentar de intarire. Si bineinteles ca ruptura s-a produs imedia DUPA.
30 de zboruri in conditii variate ..si apoi se intampla "bucuria" .
Se intampla si la aripa facute de amatori...si macar asta avea o structura de rezistenta mult mai buna:
https://www.rcgroups...34&postcount=55
Topicul asta cu constructia aripii SynerJ in regim de amator e foarte interesant.
#1385
Postat 25 September 2017 - 09:56 AM
Daca sunt postate mix-urile posibile pe aici pe undeva sa imi dati si mie link va rog.
Mai jos poze si un filmulet.
Fisiere atasate
-
Planor1.jpg (252.97K)
Number of downloads: 36
#1386
Postat 25 September 2017 - 10:24 AM
#1387
Postat 25 September 2017 - 02:55 PM
Succes cu noua clasa de modele :)
http://www.rhcforum....moduri-de-zbor/
bogdan.floria@aeromodelism.ro
bogdanfloria@gmail.com
0757110983
"Norocul astepta tacut stiind viitorul"
#1388
Postat 25 September 2017 - 05:56 PM
Travel Air, la 25 September 2017 - 02:55 PM, a spus:
Succes cu noua clasa de modele :)
http://www.rhcforum....moduri-de-zbor/
Mersi Bogdan,
Am inceput sa il citesc.
O sa setez si statia pe modul planor, ca vad ca are deja setate/predefinite cateva moduri de zbor.
#1389
Postat 26 September 2017 - 04:07 PM
https://www.rcgroups...w-or-solid-core
ender67, la 20 September 2017 - 10:23 AM, a spus:
https://www.rcgroups...1&postcount=347
Lupta asta cu gramele la F5j (nu e bun textreme de 80...il inocuim cu samurai de 63 ..si asta e prea greu ...trecem pe rboline 59...apoi 39.. trecem pe carbo weave de 24... si de 16..) e frumoasa pina cand ti se rupe modelul in aer la minutul 9 din mansa...
Aceasta postare a fost editata de renatoa: 26 September 2017 - 04:08 PM
#1390
Postat 26 September 2017 - 05:30 PM
Discutia e interesanta, eu simt ca viitorul apartine aripilor cu miez de spuma ca la DLG (acolo nu mai exista altceva). Principala obiectie la aripile astea cu miez e ca fac/au celulita (coaja de portocala).
Un iubitor de planoare trece greu peste asta. DLG-urile au oricum viata mai scurta asa ca defectul asta e usor de trecut cu vederea. Da sa ai un F5J nebusit, vechi de 5-10 ani cu pielea creata nu te simti bine.
renatoa, la 26 September 2017 - 04:07 PM, a spus:
https://www.rcgroups...w-or-solid-core
elicopterele mele http://www.rhcforum....-mele-stiganas/
#1391
Postat 27 September 2017 - 09:55 AM
- acum 2 luni la nationalele de F5J la care am chibitat am vazut si eu noile Explorer
- acum o luna am primit primul model hollow wing (un Eraser F3J de 3.2 m si care are cam 2000g fara baterie)...si mi-am dat seama ca nu greutatea aripii e obiectivul de atins ci perfectiunea suprafetei si rezistenta si comportarea in timp
- acum o saptamina am vazut pozele alea cu aripa de Vinco rupta in zbor in zona imbinarii centrale (cineva pe forum se intreba glumind unde naiba e lonjeronul, ca el vede numai spuma alba ...era si o urma de lonjeron pe acolo dar cred ca lonjeronul de la DLG-ul lui Iosif e mai solid decat ce pusese spaniolul acolo...eu in locul nefericitului ceream un refund macar partial).
Atunci cand a aparut poll-ul respectiv toata lumea vorbea de chestii de suprafata dar nu prea era discutata problema de rezistenta. Daca pui mana pe creion si calculezi ceva greutati si costuri de materiale ajungi la concluzia ca la aceeasi greutate cu rohacell solidcore poti ajunge si cu hollow wing dar cu beneficiul stratului interior de rezistenta ba mai mult iti poti permite sa bagi chiar si un strat de tesatura de carbon light numai din diferenta de pret de la rohacell (constatare confirmata si in practica de catre cel ce initiase topicul si care a zis ca uneori diferenta de greutate intre spuma solidcore si cea din sandwich ajunge la 200-250 grame si iti poti permite lejer sa mai bagi un strat de carbon ultralight).
Bineinteles ca in discutie pe linga bagatori de seama ca mine erau si oameni care chiar construisera aripi in ambele tehnologii (pentru cine nu stie Alex Hoekstra e tipul care face El Nino si care a zis ca el nu baga airex in sandwich ci Rohacell si in interior carboweave de 20 de grame ...adica el prefera hollow wing si ce pune pe exterior baga si in stratul interior la sandwich)...dar se pare ca dadea cam cu virgule la sondaj pentru solidcore si pina la urma au iesit la vot si fanii (sau mai bine zis promoterii ) de la Ultima si Plus (dar mi se pare ca JoeW e cam ambiguu in exprimare, nu a optat clar pentru nici una din metode).
Aceasta postare a fost editata de ender67: 27 September 2017 - 09:56 AM
#1392
Postat 06 October 2017 - 08:31 AM
#1393
Postat 06 October 2017 - 01:42 PM
La prima vedere am vazut niste dezavantaje legate de CG:
- dublu boom (greutate mai mare in spatele CG)
- suprafata mai mare la ampenaje (la fel)
- con si elice in sistem "pussher" (la fel)
... plus inevitabilele accidente cu raniri la mina in momentul lansarii...
Dar am vazut si ceva avantaje:
- cu cele doua boom-uri montajul ampenajelor este ceva mai rigid
- un nou sistem de actionare pentru servo-uri incastrate in boom (ma rog, asta e discutabil, nici acum nu imi place joinerul ala cu o mare gaura pe mijloc)
- alte finetzuri gen receivere slim incastrate in aripa (deci inconjurate de carbon) dar cu mustatile pe afara (cam inestetic dar eficient)
...pina cand mi-a picat fisa si am gasit si explicatia pentru joinerul ala gaurit.
Noi pina acum priveam aripa asta prin ochelarii de cal numiti "aripa de planor F5J de 3.5-4 m anvergura"...conform ecuatiilor unor console incastrate de lungime 1.75-2 m. Ceea ce este gresit.
Pentru ca Vladimir "scoate" o bucata de aproape 80 de cm din "ecuatie" si dimensionarea "urechilor" se face ca pentru jumatatile unei aripi de anvergura 2.9 m. Ma rog, modelul matematic e simplificat brutal ca nu avem de-a face cu cazurile ideale de consola incastrata sau grinzi sprijinite la capete dar retineti ideea generala de abordare.
Bucata centrala nu prea este expusa la eforturi, se vede si din fotografii ca stratul de intarire pentru D-box este chiar ceva mai ingust. Iar joinerul ala gaurit are niste "excrescente" de 1 mm sus si 1 mm jos (o ingrosare in stratul de carbon...care contribuie si la fixarea mai buna in canal).
Si uite asa prin smecheria asta a ajuns sa scada greutatea aripii spre 550 g (523 in varianta normala si 558 la windy), 50 g stabilizatoarele, ...per total ajunge la AUw de 1050-1100 g, si reuseste sa rada 400-500 de grame fata de un model "normal" echivalent (de exemplu Maxa 4 Windy are 1635 g).
Aceasta postare a fost editata de ender67: 06 October 2017 - 01:43 PM
#1394
Postat 06 October 2017 - 01:50 PM
Cu rigiditatea ampenajelor am un mare semn ?... este fix atat de rigida cat este ansamblul panou central - boom-uri + incastrarea dintre ele.
Am incercat sa fac asa ceva cu segmente de unditza, doar un simulacru totusi... dar se batzaiau ca naiba.
#1395
Postat 06 October 2017 - 02:11 PM
Aia 20% imi dadeau un pic de gandit...pina cand mi-am dat seama ca abordam eu problema gresit, nu e o aripa de 4 m cu "sprijinire" pe mijloc ci se mai adauga doua "sprijiniri" distantate la 40 cm de sprijinirea centrala si segmentele extreme se poate echivala cu semiaripi de la o anvergura de 2.9 -3 m. Pentru ca in cazul asta eforturile scad spre 60% dar a scazut greutatea la 80% (simplificam modelul si zicem ca rezistenta ar fi proportionala cu greutatea materialelor ...fie ele spuma sau compozit).
E ca si cum la semi-aripa de 2 m ii mai pui un punct de sprijin la 50 cm si diagrama de eforturi si calculele de rezistenta se schimba complet.
Aceasta postare a fost editata de ender67: 06 October 2017 - 02:15 PM
#1396
Postat 06 October 2017 - 09:01 PM
(folositi google translate daca nu aveti Chrome)Uite un meserias adevarat:
- vacuum bagged SynerJ
- putin modificat la planform si diedre sa fie nitel mai "Supra" (cred ca a vrut sa refoloseasca mylar)
- taiat foarte frumos la fir cald dar nu controlat CNC ci varianta cu motor "gravitational"
- facut cu materiale ieftine (in loc de carboline sau carboweave a folosit doua straturi de unidirectional de 30 taiate si pozitionate la 45 de grade)
- ampenajele cu carbon netesut de 8
- schema de culori foarte frumoasa si impecabil realizata
- balast cu plumb (probabil se terminase tungstenul :))
- actionare sistem pull-pull (foarte frumos...e prima oara cand vad pull-pull la un V-mount)
- ca sa nu mai zic de faptul ca l-a scos la 1300 de grame (aproape cum a fost prevazut in proiect de Gerald Taylor ...1360 g)....asta e al doilea model varianta "strong" ca mai are unu "light" de 1100 g
Si cireasa de pe tort: cu astea doua modele home made participa la concursurile internationale (cred ca e singurul competitor cu modele home made si vacuum bagging).
Jos palaria...
#1397
Postat 07 October 2017 - 06:53 PM
http://www.popularme...r-heigh-record/
#1398
Postat 07 October 2017 - 06:57 PM
#1399
Postat 07 October 2017 - 08:46 PM
MR-JW, la 07 October 2017 - 06:53 PM, a spus:
http://www.popularme...r-heigh-record/
;)
Tot ei au urcat la puțin peste 15000 în 2005, cu Perlan I.
#1400
Postat 11 October 2017 - 11:03 AM
Citeaza
You really need a very good and accurate respect of all the profiles all over the wing.My measures shows that between a full and well molded wing and a ribs D-Box wing, the difference in terms of sinking rate is about 10cm/s...You go from something about 0.35 to 0.45 cm/s!.No other comments
Pentru francofoni: balsa coboara cu 0.45 cm/s.... compozitul cu 0.35. (Cred ca aici a cam incurcat cm/s cu m/s ....)
Ar mai fi ceva de comentat in legatura cu diferentele de greutate/incarcare alara si conditii de zbor...dar cred ca valorile alea nu au fost puse acolo ca sa fie ci omul a incercat o comparatie in conditii similare.
Aceasta postare a fost editata de ender67: 11 October 2017 - 11:06 AM
#1401
Postat 11 October 2017 - 11:19 AM
Ar fi fost bine sa aminteasca totusi si ca varianta lemnoasa mi-o pot face si repara singur, cu 2-300 lei, pe cand cea compozit.... tot atat, alta moneda :)
PS: ia socoteste cati m/secunda sunt daca de la 60m reusesc sa stau 3 minute in aer, cu unul lemnos ;)
Aceasta postare a fost editata de renatoa: 11 October 2017 - 11:20 AM
#1402
Postat 11 October 2017 - 12:04 PM
Adevărul este că ceva nu se potrivește. Depinde cum și în ce condiții a făcut el asemenea măsurători.
La 0,35m/s rezultă un 210 metri în 10 minute. Păăăăiii ... la F5J urci 30 de secunde la 200 metri. De fapt te duci mai sus. Măsurătoarea înălțimii se face la 10 secunde de la oprirea motorului și fiecare metru în plus, sau în minus față de 200, se depunctează. Dacă e să ne luăm după ce spune ”mnealui” e super de planor. Ai urcat 203,5 metri și îl trimezi să facă viraj larg. Pui stația la umbră și pe posesor la fel, timp în care aprinzi o țigare. Când se termină țigarea, tragi o gură de apă rece, ieși de la umbră cu stația în mână și aduci modelul la aterizare la punct fix. Nu mai ai bătăi de cap cu căutarea curenților termici.
Hai să fim campioni. :yahoo:
Ceea ce spune de diferența de finețe dintre o aripă învelită rigid și una foliată este perfect adevărat. Tu îți alegi un profil și o țintă de încărcare alară, numai că la aripa foliată, între nervuri, nu se mai păstrează profilul, folia fiind deformată - lucru știut/observat de orice aeromodelist - și atunci clar dispar din caracteristicile originale ale profilului folosit.
Învelirea cu compozit nu e singura soluție. Pe o structură D Box, cu nervurile mai distanțate decât normal, tragi placă de balsa de 0,8 mm pe toată suprafața (extrados) - cum a făcut subsemnatul, sau tragi furnir Obechi extrados și intrados - cum are de gând tot subsemnatul la următoarea variantă.
#1403
Postat 11 October 2017 - 12:56 PM
#1405
Postat 11 October 2017 - 01:19 PM
https://www.rcgroups...3-My-83g-1m-DLG
https://www.youtube....2&v=byMOGJxBDM0
Aceasta postare a fost editata de popad: 11 October 2017 - 01:20 PM
#1406
#1407
Postat 11 October 2017 - 11:02 PM
http://www.rhcforum....post__p__825693
Adica: Xplorerul lui Stefan a urcat la 194 de metri si a ajuns la sol in 11:15...fara termica...panta "curata" de coborare. 194/675=0.2874 m/s. Masurat, grafic, usor de verificat.
Pe de alta parte tipul de la Hyperfight.co.uk se lauda la modelele Ava de 3.7 m si 4 m ca au sink rate masurat de 0.3 m/s ...la faza asta sunt putin cam sceptic. Poate la ala de 4 m..dar la ala de 3.7 m parca mai mergea inca o cifra dupa 3-ul ala. Dar nu cred ca a cerut nimeni banii inapoi pe chestia ca a masurat sink rate de 0.35 m/s si pe site scria 0.3 m/s.
Deci...daca Xplorerul e capabil de 0.2874 m/s ... eu zic ca Genoma2 (proiectat de amator si facut in matrita) poate avea 0.35 m/s. Cum ar zice aia de la MythBusters: "Plausible".
In alta ordine de idei...e plausibil si scenariul ala cu mers la o tigara pina ajunge modelul jos .... da' sa fie virajul foarte larg ....
#1408
Postat 11 October 2017 - 11:10 PM
#1409
Postat 12 October 2017 - 07:34 AM
Free CAD files. New Aires Ultra V4 Wing .
https://www.rcgroups...5&postcount=282
#1410
Postat 12 October 2017 - 07:57 AM
ViP_Eol, la 11 October 2017 - 12:04 PM, a spus:
Pe tema asta, nu pot intelege entuziasmul celor care popularizeaza varianta constructiva fara dbox, cu BA din folie, unde alterarea profilului este cea mai vizibila si importanta... :unsure: alea ar trebui sa fie cele mai putin aerodinamice aripi si totusi cei ce le au par incantati de ele... :unsure: