Modelism - RHC Forum: Cafenea planoare - Modelism - RHC Forum

Salt la continut

  • 74 Pagini +
  • « Prima
  • 51
  • 52
  • 53
  • 54
  • 55
  • Ultima »
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

Cafenea planoare orice despre planoare

#1561 Useril este offline   popad 

  • Aeromodelist
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1826
  • Inregistrat: 05-February 09
  • Gender:Male
  • Location:BRASOV
  • Interests:Planoare RC din 2016 - prezent
    Paramotoare RC din 2007 - 2014.

Postat 14 September 2018 - 07:09 PM

Ma tot batea gandul sa fac o aripa de balsa solid de aproape 2m.

Mitsuru Ishii mi-a luat-o inainte :)

Are in constructie o aripa de 1820mm, pentru un planor F1B. Probabil are in plan sa mai bata un record.

Greutate in stadiul actual 55 grame, dar estimeaza ca va ajunge la 65 grame dupa aplicarea fibrei de sticla pe imbinarea centrala, si probabil lacuire.

Fisier atasat  Aripa_mare_41713451_721079674891078_3475694476037455872_n.jpg (73.92K)
Number of downloads: 19


Eu ma gandeam la un planor pentru F5J, cu o motorizare de 79-80 grame (care include motor, ESC, con, elice plianta, panou de prindere al motorului).

Aripa eu o estimam la 90-100 grame. 65-70 ar fi SUPER :)

Aceasta postare a fost editata de popad: 14 September 2018 - 07:11 PM

Aterizari fericite !

PopaD
0

#1562 Useril este offline   ViP_Eol 

  • ROU 004
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2414
  • Inregistrat: 12-April 13
  • Gender:Male
  • Location:Bacău
  • Interests:Zbor.

Postat 14 September 2018 - 07:17 PM

Un F5J la ce anvergură și ce greutate ?
Comparabil cu unul de 3750 anvergură și 1140 grame, cu 7,6 încărcare ?
URA şi la zbor fofezelor !
0

#1563 Useril este offline   ViP_Eol 

  • ROU 004
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2414
  • Inregistrat: 12-April 13
  • Gender:Male
  • Location:Bacău
  • Interests:Zbor.

Postat 14 September 2018 - 07:19 PM

Nu-i bai nici dacă iese cu o încărcare de 10-11.
Spor la meștereală.
URA şi la zbor fofezelor !
0

#1564 Useril este offline   renatoa 

  • Sky Sapiens
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 19176
  • Inregistrat: 28-April 05
  • Gender:Male

Postat 14 September 2018 - 07:20 PM

Exista deja precedente, Mad-RES, Kleine-UHU, nu vad noutatea... :unsure:
... cu picioarele pe pamant ...
0

#1565 Useril este offline   popad 

  • Aeromodelist
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1826
  • Inregistrat: 05-February 09
  • Gender:Male
  • Location:BRASOV
  • Interests:Planoare RC din 2016 - prezent
    Paramotoare RC din 2007 - 2014.

Postat 14 September 2018 - 07:20 PM

Vezi postareaViP_Eol, la 14 September 2018 - 07:17 PM, a spus:

Un F5J la ce anvergură și ce greutate ?
Comparabil cu unul de 3750 anvergură și 1140 grame, cu 7,6 încărcare ?


De ce neaparat de 3750, nu e bun de 1800 cu 250-300 grame ? Parca se incadreaza la 12 grame/dmp, incarcarea minima acceptata de regulament.
Aterizari fericite !

PopaD
0

#1566 Useril este offline   popad 

  • Aeromodelist
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1826
  • Inregistrat: 05-February 09
  • Gender:Male
  • Location:BRASOV
  • Interests:Planoare RC din 2016 - prezent
    Paramotoare RC din 2007 - 2014.

Postat 14 September 2018 - 07:23 PM

Vezi postarearenatoa, la 14 September 2018 - 07:20 PM, a spus:

Exista deja precedente, Mad-RES, Kleine-UHU, nu vad noutatea... :unsure:


Trebuie sa fie neaparat noutate ? Important pentru mine, ca este productie proprie :)

Aripa este balsa solid.

Aceasta postare a fost editata de popad: 14 September 2018 - 07:26 PM

Aterizari fericite !

PopaD
0

#1567 Useril este offline   renatoa 

  • Sky Sapiens
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 19176
  • Inregistrat: 28-April 05
  • Gender:Male

Postat 14 September 2018 - 07:25 PM

Mad-RES 2.0 m - 26.8 dm2 - 325 g - 12.1 g/dm2 - GT Synergy Modified

https://www.hyperflight.co.uk/extras/madres-profil-600.jpg
... cu picioarele pe pamant ...
0

#1568 Useril este offline   renatoa 

  • Sky Sapiens
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 19176
  • Inregistrat: 28-April 05
  • Gender:Male

Postat 14 September 2018 - 07:26 PM

Pai pareai in competitie cu mitsu... bishii :)

Vezi postareapopad, la 14 September 2018 - 07:23 PM, a spus:

Trebuie sa fie neaparat noutate ? Important pentru mine, ca este productie proprie :)

... cu picioarele pe pamant ...
0

#1569 Useril este offline   popad 

  • Aeromodelist
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1826
  • Inregistrat: 05-February 09
  • Gender:Male
  • Location:BRASOV
  • Interests:Planoare RC din 2016 - prezent
    Paramotoare RC din 2007 - 2014.

Postat 14 September 2018 - 07:28 PM

Vezi postarearenatoa, la 14 September 2018 - 07:26 PM, a spus:

Pai pareai in competitie cu mitsu... bishii :)


As vrea eu. Nici pe departe ...:)
Aterizari fericite !

PopaD
0

#1570 Useril este offline   ViP_Eol 

  • ROU 004
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2414
  • Inregistrat: 12-April 13
  • Gender:Male
  • Location:Bacău
  • Interests:Zbor.

Postat 14 September 2018 - 07:52 PM

Vezi postareapopad, la 14 September 2018 - 07:20 PM, a spus:

De ce neaparat de 3750, nu e bun de 1800 cu 250-300 grame ? Parca se incadreaza la 12 grame/dmp, incarcarea minima acceptata de regulament.


Am scris: "comparabil".
Chiar nu știu care e limita regulamentară. Poate ne spune Ștefan.

3750 are al meu.
URA şi la zbor fofezelor !
0

#1571 Useril este offline   popad 

  • Aeromodelist
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1826
  • Inregistrat: 05-February 09
  • Gender:Male
  • Location:BRASOV
  • Interests:Planoare RC din 2016 - prezent
    Paramotoare RC din 2007 - 2014.

Postat 14 September 2018 - 07:55 PM

https://rcgliders.ro...electric_18.pdf
a) Maximum Surface Area 150 dm2
Maximum Flying Mass 5 kg
Maximum wingspan 4 m
Loading 12 to 75 g/dm2
Type of battery Any type of rechargeable batteries
Type of motor Any type can be used
Aterizari fericite !

PopaD
0

#1572 Useril este offline   stiganas 

  • MEGA Membru
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 8318
  • Inregistrat: 25-September 06
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 14 September 2018 - 09:39 PM

Eu zic ca e o idee excelenta. Il poti face F5J sau F3RES (eu tot sper ca o sa facem competitii de F3RES). Cred ca e un domeniu nou si fertil (in trecut nu freza nimeni balsa CNC). Foarte competitiv pe F5J nu o sa fie dar nici nu te faci de ras, adica ar trebui sa fie peste Radian.

Aceasta postare a fost editata de stiganas: 14 September 2018 - 09:40 PM

0

#1573 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2305
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 15 September 2018 - 12:27 PM

Hai sa imi dau si eu cu parerea (ca de obicei) intr-un topic despre balsa si frezare.
Si eu am de gand sa frezez niste profile in lemn dar in prima faza intr-un lemn de esenta mai tare si mai stabil dimensional (brad => fag => stejar sau MDF). Vreau sa le folosesc ca matrite pozitive (plugs) pentru realizarea de aripi "in coaja".
Pentru ca nu am o pompa de vacuum performanta (doar un amarat de motor/compresor de frigider) si inca nu am facut automatizare pentru vacuum (sa porneasca automat pompa cand creste presiunea peste un anuit prag ...inca mai caut un senzor bun) as merge pe varianta de sandwich ( fibra de sticla fina - carbon - folie de XPS de 1.5 mm - fibra de sticla groasa) prinsa intre matrita negativa de (corian sau plexi) si matrita pozitiva de (lemn de esenta tare). Toate materialele sunt de tip "buget", "corianul" e de fapt DIY (rasina epoxi sau poliuretanica sau esterica cu filler mineral turnat in pozitiv frezat in XPS), matrita pozitiva e frezata din placi (MDF sau brad sau fag sau stejar si cu un strat de sigilare de epoxi), stratul de XPS de 1.5 mm e de fapt folie de pus sub pachet (nu aia buretoasa alba de polietilena, ci varianta verde sau roz sau rosie de polistiren extrudat https://traget.ro/ro...eala-16-mm.html), tesatura de carbon va fi textreme de 63 gr/mp sau kevlar cu disser de carbon de 98 gr/mp) samd.
De remarcat ca am prevazut o "sigilare" cu strat de epoxi a pozitivului. am citit pe rcgroups ca au fost masurate abateri de dimensiune dupa frezarea MDF (torsiuni de 1-2 mm). Asta e de fapt o problema comuna cand frezezi lemn ...si se aplica si la balsa.
Fibrele lemniase au densitati diferite, unele absorb umezeala mai bine altele mai putin, uscarea poate fi facuta initial in installatii de vacuum dar apoi fibele de la suprafata absorb umenzeala din atmosfera, asta determina alungirea lor si creaza anumite tensiuni in fibra. Placile de balsa "elice" au fost initial plane dar s-au deformat din cauza diferentelor de fibra si a modului cum absorb umezeala. chiar la taierea unei placi drepte prin aciunea termica locala a laserului apar deformatii si bucatie se pot deplasa (pe verticala de obicei, datorita grosimii mci a placii) cu cativa mm ...si unele taieturi nu sunt bine focalizate.
Eu am folosit chestia asta invers, la placile de balsa de 1.5 mm subtiri si foarte uscate ca sa nu fac o taietura groasa am preferat sa umezesc placa de balsa pe ambele suprafete, sa o pun intre doua placi de sticla ca sa nu se deformeze prea mult, dupa ceva timp de "stabilizare" am bagat-o la taiat cu fibra inca "umeda"...chiar daca s-a deformat ceva taieturile au fost bine focalizate cam de 0.1-0.15 mm.
Bun, lasam la o parte subtilitatile taierii cu laser si trecem la frezare placi de balsa.
In primul rand ai nevoie de o balsa cat mai uniforma si (ca sa fie un model cat mai competitiv) cat mai usoara. Cerintele astea se bat cap in cap.
In magazine ar trebui sa gasim balsa usoara (de competitie), standard si grea (pentru elemente de structura). Online cam tot ce gasesti e "standard". Prefer sa iau balsa de la bricostore (sau bricodepot) unde au preturi bune si pot sa aleg placile de balsa dupa greutate si planeitate.
Dar...pentru aripa frezata iti trebuie placi de balsa de grosime 15-20-25 mm si aici depinde de noroc cum se imperecheaza. Ai nevoie de 2 placi pentru un segment de aripa si aici mai ai ceva sanse sa le imperechezi ca sa ai varfurile de greutati cat mai egale. Lipirea placilor cu ceva "ne-elastic" s care poate fi frezat usor (epoxi ..in cel mai rau caz alifatic).
Bun...avem materialul. Trebuie fixat bine p emasa de frezare ...si asta inseamna placa plana de vacuum (pentru prima suprafata frezata) si placa cu profil negativ pentru fixare cu vacuum (pentru frezarea celeilate suprafete).
Sa zicem ca am rezolvat si problema de fixare ... ramane problema profilului de la bordul de fuga. Trebuie lucrat cu un profil modificat care sa asigure un bord de fuga de grosime 1-1.5 mm (altfel ai sigur probleme la frezare).
Sa zicem ca am rezolvat si cu frezare, cu profil midifucat, cu frezare la suprafata pentru lonjeroane tip platbanda, cu frezare in volum pentru tuburi de joiner samd samd.
Urmatoarea etapa e "sigilarea" supraetei de balsa cu un strat "subtire" de epoxi (si balsa e setoasa rau). Sau cu un lac. ceva care sa astupe porii bine dar care sa nu traga prea tare la cantar. Iar doua cerinte care se bat cap in cap.
Hai sa estimam greutatea unei aripi de balsa.
Daca rulez programul eu de modelare 3D pentru o aripa SynerJ de 3200 mm cu anvergura 200 mm imi da o suprafata totala de cam 1 mp si un volum de 4077 cmc. Asta la profilul normal, daca ingrosam putin profilul at fi ceva mai mult ...hai sa zicem 4200 cmc. Mai frezam din balsa si punem carbon pentru lonjeroane (sa zicem fata dos platbanda de 10x0.5, asta inseamna 1x0.1x600 cmc=60 cmc de balsa inlocuit de carbon care e de 10 ori mai greu (1.2-1.4 gr/cmc fata de 0.12-0.15 gr/cmc) ... plus joinerele ... hai sa aproximam inginereste cu 5000 cmc "echivalent balsa" ...adica 600 grame de balsa.
Mai bagam si ceva epoxi, epoxi are cam 1.2 gr/cmc, zicem din condei un strat de 0.05 mm (adica 0.005 cm) aplicat pe 1 mp (=10.000 cmp) deci 50 de cmc de epoxi si asta face cam 60 grame.
Raportul asta de 10:1 intre balsa si rasina pare a fi OK.
Pina acum avem cam 600 grame balsa, 60 grame rasina "pentru sigilare" ...mai punem vreo 40 grame rasina "pentru lipituri" si iesim la 700 grame.
Cum se compara asta cu aripile din compozit?
Aripile de Viator au 404 de grame.
Diferenta se explica prin faptul ca spuma are 35-40 kg/mc (fata de balsa 120-150kg/mc), ai o structura de rezistenta mai buna (platbanda de ponjeron poti sa o pui vertical si ai o grinda in I plus carbonul de suprafata) plus ca poti sa ai un profil aero mai bun (BF mai subtire).
Ca frezezi spuma, ca frezezi balsa ...cam tot aia e dpdv timp si manopera.
Daca nu iti poti permite sa frezezi matrite dar poti freza spuma / balsa poti sa faci aripi in vacuum cu compozit cu sufrata facuta cu mylar sau polietilena si solidcore prins intre negative groase de polistiren extrudat (nici nu ai nevoie de vacuum, folosesti placi de XPS de 5 cm cu profilele frezate negativ si solidcore prins intre ele si pus sub presiune intre placi de PAL pentru distribuire uniforma a presiunii).
Costurile ar fi cam aceleasi (nu ai nevoie de carbon, merge si kevlar si fibra de sticla).
Probabil ca aripile de balsa frezata renteaza cam pina pe la 200 cm anvergura, in zona 2.5-3-3.5-4 m compozit.
Cam asta e parerea mea "pe scurt" despre aripi de balsa frezata ...problema e acuratetea profilului si stabilitatea dimensionala.
0

#1574 Useril este offline   renatoa 

  • Sky Sapiens
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 19176
  • Inregistrat: 28-April 05
  • Gender:Male

Postat 15 September 2018 - 01:31 PM

Si ne mai miram de ce se construieste cu nervuri si lonjeroane de zeci de ani, si inca...
Fiindca ii zicea clasic, daea ! :p
... cu picioarele pe pamant ...
0

#1575 Useril este offline   popad 

  • Aeromodelist
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1826
  • Inregistrat: 05-February 09
  • Gender:Male
  • Location:BRASOV
  • Interests:Planoare RC din 2016 - prezent
    Paramotoare RC din 2007 - 2014.

Postat 15 September 2018 - 03:10 PM

Ce multa teorie ... Daca o stiam mai demult, probabil nu ma apucam de aripi din balsa solid :)

Noroc ca am copiat japonezii. Ei mi-au spus ce sa fac, cum sa fac, fara prea multa teorie. Asa cum fac ei si la artele martiale ...

Eu folosesc numai balsa competitionala, si nu am observat tendinte de deformare, chiar si cand am gresit, pe la inceputuri tratarea aripilor.

Acum nu fac un planor sa-l am o viata, probabil un sezon, doua, asta daca supravietuieste :)

Daca asteptam nervurile promise taiate cu laser, nu aveam planor nici acum :)

Desigur ce construiesc eu nu va fi decat pentru antrenament si distractie.

Nu-mi fac iluzii ca am sa intrec pe cineva care are planoare super-perormante cumparate sau construite cu tehnologii noi.

Ca sa intrec pe cineva ar trebui sa particip la concursuri :)

Fisier atasat  cap_MOVI000_00:03:51_08.jpg (156.22K)
Number of downloads: 5

Aceasta postare a fost editata de popad: 15 September 2018 - 03:12 PM

Aterizari fericite !

PopaD
0

#1576 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2305
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 15 September 2018 - 04:42 PM

Nu e vorba de teorie: eu va argumentam cu cifre ca la o aripa de balsa 100% nu se poate ajunge la o incarcare de 12-15 gr/dmp ci se ajunge la ceva peste 20 gr/dmp. Asta e valoarea de constructie clasica destul de solida .. si atunci de ce sa te chinui sa o faci balsa 100%? Iese mai usoara si mai simplu de construit cu nervuri si folie. 20-22 gr/dmp e incarcare pentru aripile de "spuma" (elapor si varinatele).

O incarcare de 10-11-12 gr/dmp se obtine cu balsa + compozite in varianta nemotorizata (gen Trotter de 1.5 m sau varianta facuta de TravelAir cu aripa de 2m care a compensat cumva greutatea compozitelor mai grele).
Daca vrei motorizare se poate obtine 12 gr/dmp dar mai greu, cu selectarea atenta a materialelor si a motorizarii (vezi Dynamo de 2 m facut tot de Travel Air si care a iesit motorizat parca la 428 grame cu o suprafata de 37 dmp...asta face cam 11.5-12 gr/dmp.
Un Pulsar 2000 are cam 300 grame gol, motor 50 con si pale 30 servo si maruntisuri 70 grame, receptor si ESC 40, baterie 60 g...cel mai usor iese la 550 grame uzual 600 grame. Cred ca are cam 32 dmp deci 17-18 gr/dmp.
Viator iese la 950-1000 rame la 56 dmp ...deci cam tot 17-18 grame.
Ultima are cam 1200 grame la 80 dmp ....deci 15 gr/dmp. Si asta e cam ce se poate obtine cu aripa de 4m si coarda 25 cm solidcore ...poate un Explorer de 4m ultra-light sa scada sub valoarea asta 9ca are coarda mai mare de 265 mm parca si e gol ..)
Deocamdata 15 gr/dmp la planoare F5J e un prag care se atinge destul de greu ...si destul de scump.
Acum nu ma intelegeti gresit, eu sunt un promotor al planoarelor construite in regim de hobby (fie cu balsa dsi folie sau balsa slefuita sau spuma placata cu blsa sau spuma cu compozite ...orice la urma urmei...chiar si tiparite 3D). Dar aici se aplica chestia cu alesul a "2 criterii din 3" alea 3 fiind (rapididatea de executie) / (cost) / (performanta). alege oricare 2 din 3 ...ca toate 3 sunt greu de obtinut in acelasi timp.
Am mai spus si in alta parte...am toata stima apentru eforturile colegilor de pe forum si care prefera sa construiasca decat sa cumpere. Din pacate hobby-ul asta de constructor modelist incepe sa dispara.
In curand (adica anul asta) voi pune la vanzare cateva bucati de mini-CNC-uri cu curse active de 90x30x6 cm cu preturi accesibile (cam 500 de lei) si care vor putea fi folosite la frezat spuma si balsa. Se va putea folosi de la taiat placi de balsa pentru nervuri la frezare balsa solida (cam ce se discuta aici) sau frezare spuma (pentru matrite si solidcore) pentru planoare de compozit. Planurile vor fi publice pentru cei ce vor dori sa si le faca singuri. Nu vor fi necesare cunstinte de proiectare sau modelare 3D, programele create de mine vor genera direct G-code pentru lucrul cu aceste mini-CNC-uri. Vreo 5 CNC-uri de genul asta vreau sa donez si cercurilor de modelism din tara (de preferat celor care lucreaza cu copii).
Stiu ca ceea ce postez eu pe aici suna a teorie si povesti ...dar in spatele "textelor" sunt zeci/sute de ore de programare si proiectare care au ca scop crearea know-how-ului si a dotarii tehnice cu buget redus pentru constructia de planoare performante.






0

#1577 Useril este offline   popad 

  • Aeromodelist
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1826
  • Inregistrat: 05-February 09
  • Gender:Male
  • Location:BRASOV
  • Interests:Planoare RC din 2016 - prezent
    Paramotoare RC din 2007 - 2014.

Postat 15 September 2018 - 05:03 PM

Si eu sunt programator, si apreciez foarte mult ceea ce faci.

Problema mea era sa nu ies sub cele 12 grame/dm2, ca sa nu fiu exclus din start, in ideea de a participa vreodata la o competitie F5J.

Motorizare (motor, ESC, fire, panou, baterie) 100-110 grame, fuselaj 60 grame, aripa 70-90 grame = 260 grame,

Cu o anvergura de 1.82 m ajung la o incarcare in jur de 13 gr/dm2, ceea ce ar fi ok.
Aterizari fericite !

PopaD
0

#1578 Useril este offline   ViP_Eol 

  • ROU 004
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2414
  • Inregistrat: 12-April 13
  • Gender:Male
  • Location:Bacău
  • Interests:Zbor.

Postat 15 September 2018 - 05:05 PM

Vezi postareapopad, la 15 September 2018 - 03:10 PM, a spus:

[...]

Ca sa intrec pe cineva ar trebui sa particip la concursuri :)

Atasament cap_MOVI000_00:03:51_08.jpg


Și ce vă reține ? ;)
Cotizațiile sunt plătite. În caz de activitate competițională restul cheltuielilor sunt plătite de club.
URA şi la zbor fofezelor !
0

#1579 Useril este offline   ViP_Eol 

  • ROU 004
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2414
  • Inregistrat: 12-April 13
  • Gender:Male
  • Location:Bacău
  • Interests:Zbor.

Postat 15 September 2018 - 05:08 PM

Vezi postareapopad, la 14 September 2018 - 07:55 PM, a spus:

https://rcgliders.ro...electric_18.pdf
a) Maximum Surface Area 150 dm2
Maximum Flying Mass 5 kg
Maximum wingspan 4 m
Loading 12 to 75 g/dm2
Type of battery Any type of rechargeable batteries
Type of motor Any type can be used



Și atunci de ce atâta tam-tam cu Explorer și greutate cât mai mică ?
Amu tre' să pun balast.
URA şi la zbor fofezelor !
0

#1580 Useril este offline   popad 

  • Aeromodelist
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1826
  • Inregistrat: 05-February 09
  • Gender:Male
  • Location:BRASOV
  • Interests:Planoare RC din 2016 - prezent
    Paramotoare RC din 2007 - 2014.

Postat 15 September 2018 - 05:09 PM

Vezi postareaViP_Eol, la 15 September 2018 - 05:05 PM, a spus:

Și ce vă reține ? ;)
Cotizațiile sunt plătite. În caz de activitate competițională restul cheltuielilor sunt plătite de club.


Pai trebuie sa ai cu ce concura :) Asta incerc sa rezolv :)
Aterizari fericite !

PopaD
0

#1581 Useril este offline   stiganas 

  • MEGA Membru
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 8318
  • Inregistrat: 25-September 06
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 15 September 2018 - 07:35 PM

Ceva nu se potriveste. MAdRES are aripa din balsa solida si incarcare de vreo 12g/dm2.

Modelul nu mai e o noutate, il au destui, adica e pe bune. Mai mult e destul de robust cat sa suporte o lansare la sandou. Balsa solida nu e musai sa o imbraci in epoxi sau lac, o poti infolia cu folie de laminare, adauga putine grame si arata bine. Asa a facut Dragos cu KleineUhu si merge beton.

Din balsa solida se pot realiza aripi mult mai subtiri. Cum nu avem eleroane nu ne doare capul de servo in aripa. Cea mai mare problema a planoarelor mici (1.5-2m) si usoare e penetrarea. Cat timp e calm sunt beton dar cand bate vantul s-a terminat. Si la concurs de regula bate vantul :)


Vezi postareaender67, la 15 September 2018 - 04:42 PM, a spus:

Nu e vorba de teorie: eu va argumentam cu cifre ca la o aripa de balsa 100% nu se poate ajunge la o incarcare de 12-15 gr/dmp ci se ajunge la ceva peste 20 gr/dmp. Asta e valoarea de constructie clasica destul de solida .. si atunci de ce sa te chinui sa o faci balsa 100%? Iese mai usoara si mai simplu de construit cu nervuri si folie. 20-22 gr/dmp e incarcare pentru aripile de "spuma" (elapor si varinatele).


0

#1582 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2305
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 16 September 2018 - 12:09 PM

Nu se potriveste pentru ca noi comparam de fapt mere cu pere.
Calculele mele erau facute pentru profilul nelaterat (cu o grosime cam de 8%) si o motorizare pentru F5J (aripa de 3.2 m coarda 20 cm).
Ca sa pic peste valorile lor de suprafata aripa si "aspect ratio" am modificat anvergura la 2 m si coarda la 175 mm, am bagat densitate "spuma" de 100 (adica balsa usurica), ceva "spoiala" cu epoxi (adica o fibra de 10 gr/mp, nu prea exista asa ceva, nu vorbesc de carbon netesut), 20 grame de "deadweight" (asa cum e pe site receptor 5 grame si servo-uri de 5 g) si (cel mai important ca sa iasa calculele) un profil subtiat cu un factor de 0.7.
Wingspan 2000mm Root chord 175 mm Aspect Ratio 14.889
Wing surface 26.865 dm2 Total surface 0.553 mp Volume 1389.519 cm3
Estimated wing weight 230.011 grams
Estimated fin weight 10.664 grams
Estimated elevator weight 11.216 grams
Estimated fuselage weight 80.000 grams
Estimated AUW 351.891 grams
Estimated wing load 11.800 - 13.098gr/dmp
Doar in conditiile astea se pot obtine 12 gr/dmp: balsa selectionata, profil ultrasubtire, componente usoare.
Nu zic ca cifrele alea sunt false (dimpotriva, din calcule am gasit ca sunt posibile si chiar am descoperit ca e nevoie de profil subtire - confirmat de poza cu profilul aripii)...spun doar ca nu se poate extrapola la F5J din doua motive: servo (mai jost de servo de 8 mm si 2kgf.cm nu poi merge ..decat pe riscul tau) si motorizarea de F5J.
Servo-urile adauga in plus minim 50 g (3 servo de 5 grame vs 6 servo de 10 grame plus 10 grame de servo frames ...extra 50 de grame) iar motorizarea adauga cam 70-100 grame la (motor+con) si (10-30 grame) la ESC si cel putin (50-70 grame) la baterie (total extra pentru motorizare 130-200 grame). Astea 180-250 grame inseamna in plus 2-3-4 grame/dmp
Asta e...la F5J panoarele performante actuale au cam 15 gr/dmp si doar cu varnatele "light" cobori sub valoarea asta (si cu dezavantajele de rigoare: "coaja de portocala" al solidcore si "coaja de ou" la ceilalti).

Aceasta postare a fost editata de ender67: 16 September 2018 - 12:11 PM

0

#1583 Useril este offline   stiganas 

  • MEGA Membru
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 8318
  • Inregistrat: 25-September 06
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 16 September 2018 - 04:32 PM

Pai cine vorbea de aripa de 3.2m sin balsa solida !!!.

Vorbim de aripi in jurul a 2m, ultrasubtiri, fara eleroane. Pentru F5J ai nevoie doar de spoiler pentru aterizare de precizie. Si cu AVA se concureaza la F5J. La planoare de 2m motorul fara concurenta e asta:
A10-7L + 4,4:1 la 40g si 69 EUR.

Si mai zic odata, cred ca in zona asta de aripi ultrasubtiri din balsa frezata e inca mult loc de inovatie. Ca nu s-a terminat ingineria cu MadRES.


Vezi postareaender67, la 16 September 2018 - 12:09 PM, a spus:

Nu se potriveste pentru ca noi comparam de fapt mere cu pere.
Calculele mele erau facute pentru profilul nelaterat (cu o grosime cam de 8%) si o motorizare pentru F5J (aripa de 3.2 m coarda 20 cm).

0

#1584 Useril este offline   stiganas 

  • MEGA Membru
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 8318
  • Inregistrat: 25-September 06
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 16 September 2018 - 05:18 PM

Apropo de A10-7L + 4,4:1

ma tot mananca sa incerc si alte pale, simt ca motorul asta are potential mai mare. Mi-am adus aminte ca am pale super duper GM 16x8 nefolosite de la Explorer (ziceam ca le pun pe 2s). Asa ca le-am pus acum pe Andreas in locul palelor aeronaut 12x10 - astea sunt cele standard recomandate de Hacker.

cu Aeronaut consumul e de vreo 10A si trage dar nu prea.
Cu GM consumul e de aproape 12A (vreo 125W) si trage de rupe. Mult mai tare decat cu aeronaut, cat de tare nu stiu ca n-am cum sa masor. Dupa o repriza de 10s motorul cald dar nu mirosea a incins, deci se poate. Evident, teste facute pe genunchi in casa.

Palele GM sunt mai usoare, se pliaza mai bine, arata cool si costa aproape cat motorul. Cred ca ideal ar fi unele putin mai mici (tot GM).
0

#1585 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2305
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 16 September 2018 - 05:43 PM

Vezi postareastiganas, la 16 September 2018 - 05:18 PM, a spus:

Palele GM sunt mai usoare, se pliaza mai bine, arata cool si costa aproape cat motorul. Cred ca ideal ar fi unele putin mai mici (tot GM).

Ei...sa nu exageram ...motorul (cu reductor) e 70 de euro si palele sunt 35 de euro.
Cred ca am eu GM 14x7 de rezerva ...mai gasesti la HK 13x7 si 13x8 care nu sunt chiar rele (pe la vreo 10 euro0.
Palele GM merg cel mai bine pe butuc drept (am si un butuc GM) iar celelalte (de la HF sau HK) pe butuc cu offset..
Dar de ce ai nevie de super tractiune la Andreas?



0

#1586 Useril este offline   SORIN CAIUS 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2103
  • Inregistrat: 02-November 05
  • Gender:Male
  • Location:Arad
  • Interests:Avioane Ultrausoare, Planoare, Aeromodele , Heli

Postat 16 September 2018 - 07:01 PM

Baieti,
am urmarit putin discutia si imi spun si eu parerea mea.
NU cred ca la o anvergura mai mare de 2 M este mai convenabil sa folosesti aripi din balsa plin frezat din mai multe motive, primul ar fi ca trebuie sa folosesti balsa uor de competitie (nu ca nu gasesti , dar gasesti greu) apoi balsa asta moale, usoara, nu e prea rezistenta si s-ar putea sa ai surprize neplacute la zbor.
Rigidizarea aripii din balsa moale, usoara,duce la penalizari de greutate indiferent ce metoda folosesti, lacuirea (care nu adauga prea multa rezistenta ci doar greutate) sau placarea cu compozite, fibra de sticla sau carbon, (penalizare destul de mare de greutate) .La o infoliere poate se castiga ceva la rezistenta ,( nu foarte mult) dar te penalizeaza la greutate.

Asa ca oricum am face , apa calda si mersul pe jos s-au inventat de mult.

Da merge la RES ca avem deja Mad Res, poate si altele , dar daca sunt la 12 grame zboara pe vant 0, la mai mult poate le impachetezi la sandou.

De mult timp s-a inventat cam ce se putea in constructiile de lemn (balsa, placaj panza folie) faptul ca acum mai poti folosi compozite nu schimba foarte mult problema.

Pentru constructii super performante la COMPETITII tot materialele compozite sunt viitorul , dar si acestea poate ati observat sunt deja la Limita. In sensul ca daca vrei si mai usor tre sa accepti ca il poti rupe in zbor.

Prerea mea e ca pentru distractie cum e pentru multi dintre noi constructiile clasice ne pot satisface pretentiile.

Pentru cei ce vor competitie exista varianta compozite.
Nu trebuie sa fiiti de acord cu mine , e parerea mea si e de nezdruncinat.

Bafta
Ciao Sorin

Aceasta postare a fost editata de SORIN CAIUS: 16 September 2018 - 07:01 PM

0

#1587 Useril este offline   stiganas 

  • MEGA Membru
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 8318
  • Inregistrat: 25-September 06
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 16 September 2018 - 07:31 PM

@Sorin
- ce ai scris e de bun simt si nu cred sa vina careva cu alta parere. Noutati la constructia in lemn greu sa apara.

Ce a aparut nou sunt programele de simulare aero (pana la Drela se lucra dupa ureche si asta nu a fost in secolul trecut) si mai nou sculele CNC accesibile oricui. Asta a dus la o explozie de modele noi si idei noi; cred ca suntem abia la inceput.

@ender

asa e, am exagerat, doua perechi de pale fac cat motorul :)

la Andreas nu am nevoie de tractiune mai mare dar am un kit de Introduction F5J si vreau sa mut acolo motorul (iar Andreas sa ramana planor pur). Pentru Introduction F5J e nevoie de mai mult oomph

Aceasta postare a fost editata de stiganas: 16 September 2018 - 07:31 PM

0

#1588 Useril este offline   ViP_Eol 

  • ROU 004
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2414
  • Inregistrat: 12-April 13
  • Gender:Male
  • Location:Bacău
  • Interests:Zbor.

Postat 17 September 2018 - 09:56 AM

Acum depinde ce numim compozit și ce numim construcție clasică de lemn.
La ultimul planor de F5J (cel de 3750 mm anvergură) am folosit țeavă de carbon doar la fuselaj, lonjeroanele și tijele de legătură din aripă. Restul este construcție de lemn - balsa, puțin placaj de aviație și furnir Obechi.
Structura aripii este exact ca pentru coajă de compozit (carbon).
Pentru acoperirea aripii, a ampenajelor și construcția botului am folosit un "compozit" din balsa de 0,6, furnir Obechi de 0,45, un strat de pudră de grafit și rășină epoxi. Balsa și Obechi se pun cu o diferență de 110 la fibră. Pulberea de grafit am aplicat-o cu un "suflai" pe toată suprafața dintre plăci, peste rășină. Totul a stat în matriță până s-a uscat/format (4 zile în total). În afară de partea cu pulberea de grafit, metoda este "copiată" după metoda confecționării arcurilor scurte a triburilor din Altai, metodă ce are cel puțin 3000 de ani.
"Coaja" rezultată este extrem de rezistentă. La fel de bine puteam forma fibră de carbon, dar am vrut lemn.
URA şi la zbor fofezelor !
0

#1589 Useril este offline   renatoa 

  • Sky Sapiens
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 19176
  • Inregistrat: 28-April 05
  • Gender:Male

Postat 17 September 2018 - 10:24 AM

Tot trebuie matrita si compresor... asta opreste lumea ca sa isi faca in regim casnic macar si un dbox ... darmite o coaja integrala

La o aripa la care planific acum "santierul", caci va fi o provocare... cap eliptic cu diedru curbura continua, nu segmente frante... voi folosi la dbox tehnica de la navo, "bordaj" din baghete lipite una langa alta si spatiul care ramane va pastra continuitatea prin infoliere, nu chituire ca la o nava.
... cu picioarele pe pamant ...
0

#1590 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2305
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 17 September 2018 - 10:43 AM

Unghiul ala de 11 grade cred ca a rezultat din amplasarea pieselor pe placile de balsa sau obechi si nu din calcul. Practic ai facut un placaj de 1.2-1.5 mm format in matrita. dupa cum spuneai, puteai la fel de bine sa pui tesatura (carbon si / sau kevlar). Pot sa iti dau o sugestie, in loc de pulbere de grafit poti sa pui un "voal" de carbon netesut ...sunt de 4 gr/mp, 8 gr/mp si cred ca si de 2 gr/mp sau 10 gr/mp.
de fapt voiam a te intreb...ce rol are grafitul dintre placi? Seamana extrem de mult cu metoda folosita in razboi pentru formarea placilor la Horten 9 (Ho229 sau Go229). In razboi asta cica avea un mic efect ati-radar...aici nu stiu ce vrei sa obtii cu pudra aia de grafit.


0

Arata acest topic


  • 74 Pagini +
  • « Prima
  • 51
  • 52
  • 53
  • 54
  • 55
  • Ultima »
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

6 useri citesc topicul
0 membri, 6 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

913Creative.ro