Manta DLG HLG, DLG, HISTART....
#31
Postat 21 May 2012 - 12:25 PM
Placa de polistiren de 10 cm e suficient de rigida, mai ales ca sta pe o masuta de cafea si intre ele e un geam de sticla, cam tot cu aceleasi dimensiuni.
Placa de polistiren - 10x100x50 cm densitate declarata 22 kg/mc. Este suficient de rigida. A...sa nu uit...fiecare model a fost facut pe o alta placa...se cam distruge suprafata de la taiat.
Pe polistiren asez planul, si il acopar cu schoci, in totalitate. Apoiu fixez toate piesele cu bolduri si adaosuri.
Locul meu de lucru - ramane deocamdata acelasi - masuta de cafea din dormitor, iar ca scaun, trusa mea de scule.
Ps. Guppy avea o torsiune a aripii spre varf, in sensul scaderii unghiului de incidenta. O sa incerc sa-i fac si lui Manta asa ceva. Cam 5 mm sub capatul BF ar trebui sa fie suficient.
Ma mai gandesc inca la ceva. Chiar e nevoie de cele doua lonjeroane din carbon?...sau numai unul si bf, sau toate trei?. In planurile initiale nu apare deloc carbon in aripa, e doar o recomandare pentru "powerful launcer" da daca la mine-i primul...de unde sa stiu cat de "flower-power" sunt?. Habar nu am. Ma gandesc ca nebunul la rezistenta aripii la fortele centrifuge la care e solicitata. Cred totusi ca fortele ar fi mai bine preluate de cele doua carboane daca ar fi una pe lonjeron si una pe bf decat doua pe lonjeroane.
Mai e ceva. habar nu am cu ce mana o sa-l lansez, dar probabil cu stanga, sau poate cu dreapta. O sa-i fac ambele varfuri la fel, cu o mica tija de 6mm (rest ramas) la fiecare varf, sa vad cum e cu ambele maini. Vad eu apoi cum ma hotarasc. Exista riscul sa ma hotarasc sa nu mai fac inca unul...sau sa nu mai vreau motoare...(am intalnit la RR pe cineva care nici nu vroia sa auda de motoare, si avea un Guppy excelent, planor.
Problema unui loc de zbor cu putina panta in Buzau - nu prea este - doar la peste 25-30 km de oras. Daca am avea un loc de zbor la panta..mai aproape am fi mult mai multi planoristi prin zona. Totusi, dupa cateva zboruri cu Guppy la tara (tot in campie) am descoperit cateva zone unde se formeaza frecvent curenti termici. (casa vecinei din fata, via mosului...lucerna pe care zbor)...o sa incerc mai mult acolo, dar, neavand motor - o sa fie mai greu de zburat pe acolo....
Ideea de a avea un DLG e mai veche - si pana la urma - voi avea unul, ca nu prea las lucrurile incepute neterminate. Cum o sa fie - om trai si om vedea. Doar ca nu-mi place ca sunt multe necunoscute la inceput de drum....da..poate asta-i farmecul...
#32
Postat 21 May 2012 - 04:17 PM
Fa un sablon de placaj paralel cu masa si altul la 1 sau 1.5 nimus de la paralel si taiel cu firul incins. pune greutate pe polistiren cind il tai, si dupa ce il ai taiat poti flosi banda Scoci cu adesiv pe ambele parti sa tii polistirenul pe loc pe sticla (suprafata plata), sa nu se miste si sa stea polistirenul plat.
Si stii ceva si eu sint stingaci.
Succes Mihai.
#33
Postat 21 May 2012 - 04:34 PM
Mihai_supy, la 21 May 2012 - 12:25 PM, a spus:
Incearca daca ai acolo 3M77 este spay prenadez. foarte bun sa pui planul pe polistiren.
Mihai_supy, la 21 May 2012 - 12:25 PM, a spus:
5mm pare mult. La fiecare 28.6cm 5mm jos echivaleaza la 1 grad.
Mihai_supy, la 21 May 2012 - 12:25 PM, a spus:
Pune carbon la amindoua. Fi fanatic la greutate fiecare gram conteza la planoare mici. Plus din poze nu arati trei oase si un :( .
Mihai_supy, la 21 May 2012 - 12:25 PM, a spus:
Daca esti stingaci lanseaza cu stinga daca esti dreptaci lanseaza cu dreapta.
Cind cuplezi cirma cupleazo in partea din exterior a lansarii.
Sper sa ajute.
Traian
#34
Postat 21 May 2012 - 06:18 PM
- nu tai polistirenul - pe el lucrez, ca masa de lucru; Alex_bz are in lucru un cnc cu fir cald. Daca iese - taiem la el - pentru urmatorul proiect.
- cele trei oase de care vorbesti - au in total aproape 2 m, puse cap la cap, si cantaresc fix 107 kg.
Gata cu gluma - chiar de ce trebuie ca tija de comanda a directiei sa fie pe exteriorul lansarii?...care ar fi explicatia?.
- eu vad una singura - forta centrifuga va impinge firul spre exteriorul fuselajului si va braca directia in partea opusa cercului facut in momentul lansarii!!!.. :D oare chiar asa de mult sa conteze???sau chiar acuma bat campii!!
Pentru tijele de comanda am carbon de 0,8 si bowden de 1mm. ca sa evit ce am scris mai inainte - am citit undeva cum se fixeaza tuburile bowden in fuselaj. Iata cum.
Pe plasticul tubului de introduce fir otel. Se pune un magnet pe lateral si cu tubul fuselajului vertical se picura, pe langa tubul bowdenului, pe exteriorul acestuia cianio thin. Dupa ceva timp, se repeta cu celalat bowden operatia. dupa usacea ciano-ului se inlocuiesc tijele metalice cu carbon.
In alta ordien de idei - astazi am reparat Guppy (s-a mai desprins folia pe ici pe colo, si am acoperit cateva gauri lasate de lucerna proaspat cosita) si am slefuit nervuriel, am facut locasul carbonului. La varf devine munca de ciasornicar. Mai am BF si varfuriel de decupat si montez aripa, sper in seara asta...
#35
Postat 21 May 2012 - 07:36 PM
Mihai_supy, la 21 May 2012 - 06:18 PM, a spus:
Gata cu gluma - chiar de ce trebuie ca tija de comanda a directiei sa fie pe exteriorul lansarii?...care ar fi explicatia?.
este corect cum instalezi tuburile in fuselaj nici o problema aici eu fac la fel tub cu fir inauntru magneti si superglue sutire ca apa. Pun o picatura si o las sa se prelinga zos.
An inteles ca reprezinta masa de lucu. Eu am evoluat un pic ideea de a avea o mas de lucru care are variatia in unghi incorporata. Daca Alex iti taire la CNC polistirenul atunci sa taie sectiunile de aripi si faci asa direct fara balsa.
Despre tija: Da trebuie in afara. Ideea este sa ai o legatura rigida in timpul lansarii unde fortele sint cele mai mari si sistemul este mai solid cind este in tensiune comparat cu sistem in compresie, si pe deasupra aceasta reduce miscarea sa faca ca coada de peste in timpul lansarii care fura din inaltime.
#36
Postat 21 May 2012 - 07:49 PM
Mihai_supy, la 21 May 2012 - 06:18 PM, a spus:
Partial corect.
Tuburile pentru tijele de comanda ar trebui sa fie lipite de fuselaj. La lansare fuselajul se indoaie si daca te uiti cu o camera rapida se indoaie pe la 4-5cm intr-o lansare puternica. Din cauza asta directia se bracheaza si faciliteaza o lansare mai inalta. Deci da conteaza.
In DLG greutatea si inaltimea la lansare sint Regele si Regina. Totul depinde de ele.
#37
Postat 21 May 2012 - 08:02 PM
Multa bafta, mesterilor.
#38
Postat 21 May 2012 - 09:45 PM
Am reusit sa creionez aripile. Migaloase. Am construit Bf din balsa hard de 4mm. Am asezat pe masa de lucru intradosul de 1,5mm (1/16) carbonul 1x3 si profilele exterioare si cel median (balsa 3mm - in plan 1/:pardon:. Cum placarea de pe intrados nu e plana nu e chiar asa de usor. a trebuit sa fixez cu multe bolduri si multe greutati pentru a obtine formele corecte, dar cu rabdare iese chiar foarte bine. O gramada de adaosuri din deseuri de balsa dar am obtinut formele corecte. Acuma e la uscat si acoperita cam de tot ce am avut prin preajma - acumulatori, carti, cutii....
Cum masa de lucru e cam mica a trebuit sa mai citesc. Maine pun toate nervurile si BA. Daca e timp slefuiesc ampenajele balsa de 3mm. Cabina va trebui proeictata pentru a face loc receprtoarelor mele - cam mari. altele mai mici nu se fabrica, asa ca, fara carcasa trebuie sa incapa un receptor de 30x50x10 mm de acolo o sa plece tot fuselajul. Dar asta cel mai probabil poimaine. Vedem.
#39
Postat 21 May 2012 - 11:07 PM
Mihai_supy, la 21 May 2012 - 09:45 PM, a spus:
Exista, dar, deja, bat campii.
http://www.precision...x#SurfacePlates
Multa bafta.
#41
Postat 22 May 2012 - 11:55 AM
F2B, la 21 May 2012 - 04:34 PM, a spus:
Cind cuplezi cirma cupleazo in partea din exterior a lansarii.
Multi zic ca e bine sa lansezi cu stanga chiar daca esti dreptaci, ca sa ai mana dreapta pe comenzi de la inceput.
Cand am inceput sa-mi pun problema sa invat sa lansez cu stanga, am cazut la ski, mi-am fracturat umarul stang, si dilema s-a rezolvat de la sine...
#42
Postat 22 May 2012 - 12:05 PM
Din ce citesc fuselajul nu e asa usor de realizat, si sunt din ce in ce mai nesigur de ce voi realiza. Inca nu m-am descurajat complet....
#43
Postat 22 May 2012 - 04:12 PM
Dragos Avramescu, la 22 May 2012 - 11:55 AM, a spus:
Dragos eu nu am nevoie de a avea miinile pe comenzi de la inceput. Dar asta este o preferinta personala. Unica comanda care imi trebuie la lansare este sa schimb din mod de Lansare in mod de viteza care il fac dintr-un intrerupator. Pun planorul in Modul de Lansare si Viteza. Lansarea suprima viteza (in radioul meu)si am pus butonul de lansare la indemina sa il opresc imediat ce am lansat. Deci cum suprim modul de lansare cind dau de intrerupator planorul urca in mod de viteza. Planorul ar trebui sa faca un sfert de luping in lansare iar cind se ridica (acuma in mod de Viteza) eu am timp sa pun degetele pe comenzi inainte de a ajunge la inaltimea maxima. La virf dau profundor jos maxim redreses si schimb imediat pe Mod Croaziera.
Unii oameni sint ambidextrii si le este usor sa lanseze cu ambele miini dar daca ma pui pe mine sa fac asta m-as simtii legat de mina. Asta este preferinta personala si daca iei pe altcineva totul se schimba din nou.
Pentru mine eu sint stingaci lansez cu stinga si zbor Mode3 cu Eleronae si profundor pe mansa din stinga.
Eu folosesc Modul de Lansare si Modul de Viteza sa dirijeze zborul la lansare nu dau comanda decit atunci cind a atins virful de urcare. De fapt modul de Lansare este identic cu Viteza la planorul meu exceptind un pic de profundor sus in modul de Lansare sa roteasca planorul cu botul in sus cind il arunc.
Cel mai bine este sa vedem ce merge pentru fiecare din noi si aceea va fi cea mai buna decizie.
#44
Postat 22 May 2012 - 04:50 PM
#45
Postat 22 May 2012 - 07:24 PM
Aripile pe masa de lucru:
manta__00009.jpg (263.33K)
Number of downloads: 123
#46
Postat 22 May 2012 - 07:27 PM
manta__00012.jpg (262.71K)
Number of downloads: 80
Lonjeronul carbon 1x3, placarea de pe intrados 1,5mm, BA fag rotund 3mm. uremeaza placile dintre nervuri - balsa de 3mm si apoi lonjeronul celalalt. O sa lipesc carbonul de balsa cu picatura. In altceva nu am incredre....
#47
Postat 22 May 2012 - 07:31 PM
Mihai_supy, la 22 May 2012 - 04:50 PM, a spus:
OK Despre Moduri.
Planorul trebuie sa fie optimizat pentru ceea ce faci cu el in aer. Cel mai usor este sa Folosesti modurile de operatie din Radiocomanda. De obicei in planoare asta este foarte important. De aici o sa ma refer la planul de la Supergee si la unghiuri asumate de flpaeron.
http://www.charlesri...2/supergee2.pdf
Cind zbori planorul faci numai citeva lucruri.
1. Zbor normal (croaziera sau Cruize Mode) Flaps 2 grade (range). Aici ai cel mai eficient zbor si aici petreci cel mai mult timp. In modul asta acoperi distanta si pirderea de altitudine este cea mai mica. Deasemenea folosit in majoritatea termalelor.
2. Zbor viteza (Viteza sau Speed Mode) Flaps -2 grade (run deasemenea se cheama reflex). Asta se foloseste la lansare si cind te intorci dupa ce te-a impins o termala in spate si vrei sa pentrezi vintul sa te intorci acasa.
3. Zbor termal in termale puternice. Flaps +3 grade (float) folosit in termale puternice cind stringi virajul si faci cercuri strinse.
4. Lansare
5. Aterizare Aici unde Flapsurile vin jos cind folosesti mansa de acceleratie (dar la planoare se cheama Flaps Stick)
In prime 3 Moduri Croaziera Viteza Termic flapsurile sint in pozitie fixa (-2,0+3). Ce faci optimezi profundorul ca atunci cind dai de intrerupator flapsurile si profundorul se duc automat la pozitia optima. Diferite statii diferite setari nu ma bag aici citeste instructiuni.
Pentru lansare eu folosesc mod de Viteza si adaug un pic de sus profundor ca sa rotesc planorul cu botul in sus. Asta este folosit o fractiune de secunda cind arunci planorul. Cum este cu botul in sus si dai de intrerupator si schimbi la mod de Viteza planorul continua sa cistige inaltime in Speed Mode (Viteza)care ajuta la penetratie cu rezistenta minima la inaintare (asta este sa cistigi altitudine maxima).
La Modul de Aterizare Flapsul vine jos si profundorul vine jos automat sa acompenseze pentru tendinta de rotatie creata de flaps.
Acum in mod parctic. Vorbesc Manta aici.
Daca te uiti la plan partea de dedesupt este plana. Aici pozitia la flaps este in "reflex -2grade". Aici potrivesti planorul in Mod de Viteza.
Flapsul 2mm jos pentru Croaziera
Flapsul 3mm jos pentru Termala
Cind lansezzi planorul prima data pune CG un pic mai in fata decit sice planul 5mm o sa fie bine. Un pic mai stabil si o sa ajute. Aruncal fara discus sau mai bine ia un prieten sa-l arunce pentru tine relativ tare si trimeaza profundorul pina esti bucuros cum merge.
Deciaici ai un punct de plecare.
Acuma incearca dicus dar nu tare iao usor la inceput nu trebuie sal trimiti pe Luna. Nu incerca sa-l prinzi in mina sau sa folosesti Cruise Land sau Termala aici. Ce faciacuma adauga profundor pozitiv si invata sa treci de la Lansare la Viteza dupa ce arunci (Comuta intrerupatorul).
Dupa asta urmatorul pas este sa lansezi si cind este sus treci de la mod de Viteza la Croaziera. Acuma ajustezi si optimizezi profundorul la croaziera.
Pentru aterizare un punct bun de inceput este pentru flaps maxim -10garade profundor Mix. Mai bine mai mult decit prea putin. Deasemenea pentru mine Modul de Aterizare incepe la 75% miscare la mansa de Flaps. Nu este activ de la 100% la 75% (aici ma refer similar la motor 0 turatie la motor 100% putere).
Toate radiourile au Moduri activate si care au prioritate. Cind prioritatea mai mare este activata celelalte sint anulate.
Prioritatea 1 Aterizare (Pe mansa de acceleratie)
Prioritatea 2 lansare (intrerupator separat undeva aproapre sa dai cu degetul si sa poti tine raduioul in mina in acelasi timp cu o singura mina)
Prioritatea 3 4 5 Speed Cruise si Termal tote pe acelasi intrerupator 3 pozitii. Nu conteaza care este 3 care este 4 etc.
Eu cind lansez am Mansa de acceleratie (flaps la 100% Launch pornit Speed Pornit). Degetul pe lansare gata sal deactivez.
Flaps 100% Prioritatea 1 inactiva Prioritatea 2 ia control (Lansare) Profundor usor sus.
Lansez si imediat deactivez Modul lasare cind botul este sus. Prioritatea 2 devine inactiva deci automat planorul este in Mod de Viteza.
Cum am ajuns sus pun din intrerupator in Croaziera si ma duc la vinatoare dupa termale.
VINATOARE PLACUTA
TRAIAN
#48
Postat 22 May 2012 - 08:03 PM
F2B - eu zic sa faci un post separat cu ce ai scris la moduri de zbor sa il facem sticky.
Mai scriu si eu odata sa fie foarte clar - in toate aceste moduri toate se fac din eleroane (flaperoane) - statiile care stiu numai acro (avioane), gen Futaba 7C, Spektrum DX6i, DX7, DX8, etc, nu prea pot face chestiile astea (sau le fac foarte dificil).
elicopterele mele http://www.rhcforum....-mele-stiganas/
#49
Postat 22 May 2012 - 09:30 PM
Multumesc de sfaturi.
Intre timp...migala multa. La un semiplan cel de-al doilea lonjeron e lipit pe pozitie. am montat si micile, de fapt minusculele placi dintre lonjeroane. le-am facut din balsa de 4mm. Am gresit fibra, acuma vad, dar asa ramane. La cat sunt de mici, nu cred ca conteaza asa de mult. Rezistenta pieselor e cam aceeasi pe toate axele. cum zicea Dan_Mitea o sa am o aripa elastica...(cu fibra veritcala o sa fie rigida) S-au imbinat perfect cu lonjeroanele. acuma deja e tarziu. Desi la cat de tare e balsa aia nu prea conteaza fibra. Nu la dimensiunile astea. Asa o sa fac si cealata aripa.
....
manta__00013.jpg (256.27K)
Number of downloads: 77
Per total iese ok. Stiu ca se poate si mai bine, dar se pare ca nu mai am rabdarea necesara. Abia astept sa-l vad zburand. Pentru primul DLG - incepe sa-mi placa. Problema e ca e greu dupa un proeict termic, mare, cu o coarda de 30-40 cm sa faci o aripa care are cam 12 mm grosimea maxima. Devine frustrant....
#50
Postat 22 May 2012 - 09:33 PM
stiganas, la 22 May 2012 - 08:03 PM, a spus:
de aia mi-am luat 9x. e ieftina, de 2 lei din toate punctele de vedere, dar are tot ce-i trebuie ...adica orice mixaje, cam cate incap pe cativa zeci de kB. La Guppy am toate cele trei moduri deja setate, si le folosesc, si reusesc de fiecare data sa-l prind in mana. (vorbesc de doua pozitii de flaps 30 si 45 grade si una de flaps negativ -30 de grade)
Aceasta postare a fost editata de Mihai_supy: 22 May 2012 - 09:33 PM
#51
Postat 23 May 2012 - 05:57 AM
-2 run, 0 range, +3 float, +40 brake, -20 ail, +10ail.
Launch preset - 5 elev, 0..2 rudd
curse profundor -26, +16.
Valorile astea deocamdata imi zic un singur lucru - eleroane diferentiale. Cum o sa masor alea doua grade, cred ca din ochi. (ca la raportor doua grade - e cam greu de masurat pe distante de 3 cm cat are eleronul). Toate setarile astea le pot face fara probleme. butoane am destule iar canale noua desi sunt necesare doar 4. Eu ma gandeam initial sa pun doar un singur servo pe eleroane.
De desenele astea vorbeam.
supergee2.pdf (34.31K)
Number of downloads: 38
Aceasta postare a fost editata de Mihai_supy: 23 May 2012 - 05:58 AM
#52
Postat 23 May 2012 - 06:02 AM
#53
Postat 23 May 2012 - 06:03 AM
#54
Postat 23 May 2012 - 02:04 PM
Acuma glumesc. Unghiurile se pot masura fara probleme. Asta sa fie cea mai mare problema a mea. Cum masor un amarat de unghi intr-un triunghi dreptunghic. Si daca o sa iasa 3 grede, 12 minute si 34 secunde - nu cred ca e asa important, in conditiile in care am taiat piesele cu mana, si alea 34 de secunde ies din inperfectiunea decupajului....Inchei gluma.
PS - desi imi aduc aminte ca sin2(A)+cos2(A)=1. hai ca-s tare...
Dupa ce am studiat nitel boom-ul (parca asa ii zice) de la SGII - va trebui redimensionat pentru receptorul disponibil. Banuti de altul mai mic, nu mai am acuma. O sa iasa nitel mai butucanos.....(o sa incerc totusi formele fuselajului lui Guppy, caci imi plac foarte mult, la gosimea minima impusa de receptorul meu.
Intre timp s-a identificat acumulatorul, nimh, 4 celule de 420mah..o sa verific cat timp poate alimenta cele patru servouri. Ideal ar fi digitale, la cat am citit, dar, se pare ca tot AS-100 va primi proiectul asta. Altele - poate la urmatorul proiect.
#55
Postat 23 May 2012 - 02:34 PM
Cam toate receiverele de azi merg in jos sub 3V cat oricum nu ar fi indicat sa cobori cu lipo, mai ramane de vazut cat e de sprinten un servo la 4V.
Am vazut ceva DLG pe 1s si nu par sa aiba probleme. Da-le in... debara de nimh...
#56
Postat 23 May 2012 - 02:59 PM
Mihai_supy, la 23 May 2012 - 02:04 PM, a spus:
Intre timp s-a identificat acumulatorul, nimh, 4 celule de 420mah..o sa verific cat timp poate alimenta cele patru servouri. Ideal ar fi digitale, la cat am citit, dar, se pare ca tot AS-100 va primi proiectul asta. Altele - poate la urmatorul proiect.
Mihai ma omori cu zile. :)
Printeaza doua pagini de planuri si decupeaza forma de acolo, lipeste cu Scoci sub aripa (pentru ca este relativ plata dedesupt), si ajusteaza pina ajungi la linie.
420Mah prea mult o sa fie greu. Foloseste 4 X 1/2AAA NIMH 250mah. Suficient pentru o ora de zbor.
Traian
#57
Postat 23 May 2012 - 04:10 PM
renatoa, la 23 May 2012 - 02:34 PM, a spus:
Cam toate receiverele de azi merg in jos sub 3V cat oricum nu ar fi indicat sa cobori cu lipo, mai ramane de vazut cat e de sprinten un servo la 4V.
Am vazut ceva DLG pe 1s si nu par sa aiba probleme. Da-le in... debara de nimh...
Aceasta postare a fost editata de stiganas: 23 May 2012 - 04:10 PM
elicopterele mele http://www.rhcforum....-mele-stiganas/
#58
Postat 23 May 2012 - 08:59 PM
Mihai_supy, la 23 May 2012 - 02:04 PM, a spus:
POD = partea de "bot" a fuselajului (fuselajul anterior)
BOOM = tubul (fuselajul posterior)
#59
Postat 23 May 2012 - 09:20 PM
Intre timp am mai bricolat nitel si la aripa cealata, si am gasit si folia. rosu transparent sau violet transparent. Ramane sa ma hotarasc. Maine sper sa iau aripile de pe"plansa mea si sa inchei placarile.
Aripile inca fixate pe pozitie, pentru a nu avea torsiuni din constructie.
manta__00014.jpg (251.58K)
Number of downloads: 80
manta__00015.jpg (234.39K)
Number of downloads: 79
#60
Postat 23 May 2012 - 09:21 PM