Modelism - RHC Forum: Tuning Ajustari - Modelism - RHC Forum

Salt la continut

Pagina 1 din 1
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

Tuning Ajustari Ce se intimpla daca?

#1 Useril este offline   F2B 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 921
  • Inregistrat: 30-November 11

Postat 19 June 2012 - 06:28 PM

Ma gindeam ca toti punem beficia daca ne ajutam unii pe altii. De cite ori mergem pe cimp avem o problema si nu stim ce sa schimbam in ce directie sa mergem si cum sa facem progres. Ai un planor la care ai lucrat de o gramada de vreme sau ai chieltuit o gramada de bani sa-l ai, ajungi la cimp si descoperi ca zboara ca o scindura de beton. Stii ca are potential dar nu stii ce sa faci cu el.

Si o sa incep aici cu ceva practic.
Icarcare pe decimetru patrat?
Fiecare profil este facut sa lucreze ideal la o anumita incarcare. Profile groase in general sint facute pentru avionae cu inacrcare mare profile sutiri pentru avioane cu incarcare mica. Deci primul lucru de evaluat este am cumva o placa de beton sau un fulg si se potriveste incarcarea la profil?

Marime cit de mare este avionul?
Cu cit mai mare cu atit mai usor de zburat. Toate modelele zboara in acelasi aer. Distanta intre moleculele de aer este aceiasi nu conteaza cit de mare este modelul. Dar pentru un model mai mare aerul este aparent mai dens de aceea zboara mai bine. Acest lucru se cunoaste ca "efectul de scara sau numarul lui Reinold".

Influenta pozitiei CG?
CG in spate face un planor greu de controlat instabil nu iarta greseli dar arata aerul faoarte bine. Daca se baseste un soricel pe cimp stii. Orice schimbare de directie a aerului va fi accentuata.
CG in fata foarte stabil docil dar nu stii ce s eintimple in jurul tau. Cu un astfel de model vrei sa furi termale de la altii. Sau este foarte bun la panta.

Continui alta data.
0

#2 Useril este offline   edisultan 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2074
  • Inregistrat: 16-March 08
  • Gender:Male
  • Location:Tulcea
  • Interests:Aeromodelism, navomodelism

Postat 19 June 2012 - 10:06 PM

La fel de interesantă este şi abordarea unghiurilor de incidenţă fie la aripă fie la ampenajul orizontal, ţinând seamă de faptul că profilele se comportă diferit la un acelaşi unghi de incidenţă.
Tot la acest capitol să nu uităm de influenţa unghiului motor, în cazul modelelor propulsate.
Sultan Eduard
0

#3 Useril este offline   Borian 

  • autonom
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 664
  • Inregistrat: 05-December 08
  • Gender:Not Telling
  • Location:-
  • Interests:-

Postat 19 June 2012 - 10:41 PM

Sunetele pe care le scoate planorul in zbor sint turbioane, deci frine, asa ca masura sunetelor este masura imperfectiunii ? Sau nu ?
Zilele astea sint niste termice pe la orele 11 - 15, o nebunie ... asa ca fapte, nu vorbe !! :rolleyes:
0

#4 Useril este offline   F2B 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 921
  • Inregistrat: 30-November 11

Postat 20 June 2012 - 06:19 AM

Vezi postareaedisultan, la 19 June 2012 - 10:06 PM, a spus:

La fel de interesantă este şi abordarea unghiurilor de incidenţă fie la aripă fie la ampenajul orizontal, ţinând seamă de faptul că profilele se comportă diferit la un acelaşi unghi de incidenţă.


Cauza si efect la ungiuri de incidenta.
Prea mult efect unghiul de atac nu are, exceptind poate, un pic de frina de la profundor care "munceste" sa pozitioneaze aripa pe ungiul cel mai bun de planare. Hai sa zicem ca ai 4 grade in loc de 1. Este o difereta de 3 grade aici. In aer ambele aripi au acelasi unghi de atac, referitor la pamint, atunci cind zboara la unghi optim. Unica diferenta este ca modelul cu 4 grade incidenta va zbura cu 3 grade cu botul in jos sa aiba aripa la unghi optim. "Munca" asta facuta de profundor ia un pic din performanta.

Dar daca profundorul este facut dintr-o bucata (full flying tip) atunci cele doua modele in zbor nu o sa ai nici o diferenta in performanta. Pentru acest motiv este mai usor de ajustat un model cu profundor dintr-o bucata.
0

#5 Useril este offline   F2B 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 921
  • Inregistrat: 30-November 11

Postat 20 June 2012 - 06:42 AM

Vezi postareaedisultan, la 19 June 2012 - 10:06 PM, a spus:

Tot la acest capitol să nu uităm de influenţa unghiului motor, în cazul modelelor propulsate.


Bine unghi la motor.
De ce se pune unghi la motor (negativ, in jos)?
daca descompui fortele create de motor ai o forta de tractiue esi una care propulseaza si cealalta forta care trage de bot in jos. Putere la motor mareste viteza si de aceea este normal a modelul sa puna botul in sus. Aceasta frota care pune botul in jos compenseaza si face zborul sa fie mai linear in timp ce se foloseste motoru.

Tot aici intra in discutie pozitia CG.
1. Modelul se duce cu botul in jos cind dai drumul la motor. CG prea in spate sau prea mult unghi negativ la motor. Daca iti place cum zboar modelul fara motor atunci fa unghuil negativ de la motor mai aprope de zero. Daca nu iti place cum zboara modelul si se comporta ca si cum este greu de coada atunci muta CG mai in fata si retesteaza.

2. Modelul se duce cu botul in sus cind dai drumul la motor. CG prea in fata (ceea ce ncesita sus proundor sa compenseze ca sa obtii zbor normal)sau prea insuficient unghi negativ la motor. Daca iti place cum zboara modelul fara motor atunci fa unghuil negativ de la motor mai accentuat. Daca nu iti place cum zboara modelul si se comporta ca si cum este greu de coada atunci muta CG mai in spate si retesteaza.


Fa ca modelul sa zboare cum preferi. Unora la place CG in spate care este mai instabil si acest subiect sa abordat mai sus iari atunci unghiul de la motor se apropide de 0, iar altora le place un zbor mult mai stabil si atunci unghiul negativ de la motor se accentueaza.

Exemple sint planore de performanta foarte care au putin unghi la motor (de fapt pune tot lucrul facut de motor se duce unde trebuie) si in contrast de exemplu Radian care este docil si stabil dar are vizibil unghi negativ. In acelasi timp cind muti CG in spate la Radian atunci trebuie sa scazi si unghiul la motor proportional.
0

#6 Useril este offline   F2B 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 921
  • Inregistrat: 30-November 11

Postat 20 June 2012 - 06:54 AM

Vezi postareaBorian, la 19 June 2012 - 10:41 PM, a spus:

Sunetele pe care le scoate planorul in zbor sint turbioane, deci frine, asa ca masura sunetelor este masura imperfectiunii ? Sau nu ?
Zilele astea sint niste termice pe la orele 11 - 15, o nebunie ... asa ca fapte, nu vorbe !! :)


Da. Si????????? Ce are cu subiectul abordat de de aceasta poastare leagata de ajustari (tuning). Absolut minica.

Aici vorbim cum sa faci un model sa zboare mai bine sa te bucuri de el la maxim. Sau daca ai o problema cum sa evaluezi problema si cum sa o corectezi sau sa ameriorezi efectul negativ.
Daca cineva are o problema legata de zbor, intreaba, si vom incerca sa ajutam sau sa explicam cit putem noi de bine.


Ma bucur ca ai termice.
Traian
0

#7 Useril este offline   Borian 

  • autonom
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 664
  • Inregistrat: 05-December 08
  • Gender:Not Telling
  • Location:-
  • Interests:-

Postat 20 June 2012 - 02:53 PM

[quote name='F2B' timestamp='1340168055' post='578813']
Da. Si????????? Ce are cu subiectul abordat de de aceasta poastare leagata de ajustari (tuning). Absolut minica.

Aici vorbim cum sa faci un model sa zboare mai bine sa te bucuri de el la maxim. Sau daca ai o problema cum sa evaluezi problema si cum sa o corectezi sau sa ameriorezi efectul negativ.


Tocmai asta sugeram ... "minica" ... cit despre ce face stabilizatorul, cum munceste el daca unghiul aripii nu este cel corect, asta chiar ca e o versiune amuzanta ... dar tu nu te ocupi decit de "tuning" ... ai auzit cumva de centrajul planorului in picaj, sau n-ai ajuns pina acolo cu "tuningul" ?

Bafto dello !!
0

#8 Useril este offline   Mihai_supy 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 5156
  • Inregistrat: 16-December 10
  • Gender:Male

Postat 20 June 2012 - 05:48 PM

legat de zgomot - daca mergem putin in lumea reala, si ma refer aici la IS-ul 28, la 95km/h nu scoate nic un zgomiot. La alte viteze suiera. asa ca inca un indiciu. Suieratul la planoare nu e bun, nu ar trebui sa se auda nici un zgomot, nici un suierat, adica sa distorsioneze masele de aer cat mai putin...
0

#9 Useril este offline   F2B 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 921
  • Inregistrat: 30-November 11

Postat 20 June 2012 - 05:55 PM

Vezi postareaBorian, la 20 June 2012 - 02:53 PM, a spus:

"minica" ... cit despre ce face stabilizatorul, cum munceste el daca unghiul aripii nu este cel corect, asta chiar ca e o versiune amuzanta ... dar tu nu te ocupi decit de "tuning" ... ai auzit cumva de centrajul planorului in picaj, sau n-ai ajuns pina acolo cu "tuningul" ?

Bafto dello !!


Nimica!!! Atunci am terminat aici discutia cu duneavoastra. Daca trebuie sa va fac o schita despre ce este postul asta sa intelegeti mai bine, no sa-mi pier timpul meu sau alaltora, pentru ca se pare ca ati intervenit aici numai sa adaugati NIMICA. Care NIMICA va ajuta pe toti nui asa?

Cit despre testul in picare l-am abordat deja in alt post care sint sigur ca nu l-ai citit. Daca este o sugestie sa fie adaugat aici sub postul asta da sint deacord si cred ca este o sugestie buna. Sau mai bine de ce nu ctribuiti si dumneata cu ceva?

Traian
0

#10 Useril este offline   monaco 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 119
  • Inregistrat: 27-December 11
  • Gender:Male
  • Location:Cluj-Napoca

Postat 20 June 2012 - 05:58 PM

- am si eu o intrebare de loaza incepatoare :blush: :
se tot vorbeste despre centrul de greutate in fata, centrul de greutate in spate..., ok am inteles ce se intimpla si cind este bine de folosit, dar ce se intimpla cind este unde iasa din proiectare si de ce sa nu fie tot timpul acolo unde-i este locul cind de exemplu nu este vint (despre asta nu se prea vorbeste) ???
multumesc!

Aceasta postare a fost editata de monaco: 20 June 2012 - 06:00 PM

0

#11 Useril este offline   F2B 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 921
  • Inregistrat: 30-November 11

Postat 20 June 2012 - 06:30 PM

Vezi postareamonaco, la 20 June 2012 - 05:58 PM, a spus:

- am si eu o intrebare de loaza incepatoare :blush: :
se tot vorbeste despre centrul de greutate in fata, centrul de greutate in spate..., ok am inteles ce se intimpla si cind este bine de folosit, dar ce se intimpla cind este unde iasa din proiectare si de ce sa nu fie tot timpul acolo unde-i este locul cind de exemplu nu este vint (despre asta nu se prea vorbeste) ???
multumesc!


CG da unui model felul in care raspunde la comenzi si se comporta in aer. Cu ajutorul lui faci modelul sa zboare in concordata cu stilul tau personal de zbor. Daca iti place un model care vrei sa zboare de parca este batut in cuie pe cer atunci muta CG in fata. Daca vrei sa citesti aerul mai bine muta CG in spate. Si deasemenea tot ce se poate intre cele doua extreme.

In ceea ce priveste vint acuma vorbim de abilitatea unui model de a penetra prin vint. Cind zbori in vint adaugi balast la model sa maresti viteza modelului, care ar trebui sa zboare mai repede decit vintul ca sa te poti intorce inapoi.

Cind adaugi balast ai doua optiuni.
Optiunea 1 cind adugi balast pastrezi CG in acelasi loc. Asta va mari viteza si va pastra stilul de zbor.
Optiunea 2 cind adaugi balast muti il pui in asa fel sa muti CG un pic mai in fata, pentru ca, in vint vrei un pic mai multa stabilitate comparat cu vremea frumoasa.
Asta din nou este o preferinta personala.

Pentru incepatori as merge cu optiunea 2.
Sper sa ajute.


Traian
0

#12 Useril este offline   monaco 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 119
  • Inregistrat: 27-December 11
  • Gender:Male
  • Location:Cluj-Napoca

Postat 20 June 2012 - 08:05 PM

- multumesc frumos si sigur o sa ma ajute.
- eu cred ca gresesc ceva pentru ca atunci cind nu este vint, tot un pic in fata las cg si atunci, cind opresc motorul, avionul pica ca o sageata spre pamint si ca sa planeze tot trebuie sa corectez din comenzi (am un easystar) --- oricum testarea in diferite conditii este baza (experienta :blush: )
- multumesc!

Aceasta postare a fost editata de monaco: 20 June 2012 - 08:05 PM

0

#13 Useril este offline   Mihai_supy 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 5156
  • Inregistrat: 16-December 10
  • Gender:Male

Postat 20 June 2012 - 08:25 PM

...incearca sa il arunci (easy starul) din mana, intr-o usoara panta de coborare, cu motorul oprit si profundorul pe neutru. daca modelul urca lipeste-i o fisa de bot cu schoci, daca coboara lipeste-i-o de coada. cand obti un zbor rectiliniu - CG e exact acolo unde trebuie sa fie.Il marchezi si infigi plumb apoi sa-l centrezi definitiv. . Easy Starul zboara mai mult singur... nu are finetea planorului Super AVA, dar merge. Daca nu te descurici - week-endul asta, pe aeroclubul din Dezmir se intampla ceva. sigur vei gasi acolo pe cineva sa te ajute!
0

#14 Useril este offline   monaco 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 119
  • Inregistrat: 27-December 11
  • Gender:Male
  • Location:Cluj-Napoca

Postat 20 June 2012 - 08:39 PM

- multumesc mult.
- de zburat cam atita pot acum :D : http://vimeo.com/43353036 pina la minutul 5 ii plictisitor clipul ca nu se vede mai nimc :)

Aceasta postare a fost editata de monaco: 20 June 2012 - 08:42 PM

0

#15 Useril este offline   Mihai_supy 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 5156
  • Inregistrat: 16-December 10
  • Gender:Male

Postat 20 June 2012 - 08:56 PM

CE-AI facut!!!..noroc ca e elapor si se lipeste cu superglue!
0

#16 Useril este offline   monaco 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 119
  • Inregistrat: 27-December 11
  • Gender:Male
  • Location:Cluj-Napoca

Postat 20 June 2012 - 09:01 PM

- devenim off topic :D) - l-am zburat in spate si cg-ul cred ca era prea in fata, avionul destul de jos si nu am mai apucat sa-l rasucesc complet :) ; de atunci l-am mai zburat de mai multe ori - zboara de numa numa, dar de aceea ma intereseaza amanuntele cu cg-ul (ceva nu fac eu bine).
- multumesc tuturor pentru ajutor.

Aceasta postare a fost editata de monaco: 20 June 2012 - 09:02 PM

0

#17 Useril este offline   Valteras 

  • GOLD MEMBER
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 3077
  • Inregistrat: 29-May 02
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 20 June 2012 - 09:28 PM

Vezi postareaF2B, la 20 June 2012 - 05:55 PM, a spus:

... testul in picare l-am abordat deja in alt post ...


Am scris si io candva, despre dive test.
Orice pas inainte e un shut in fund!
0

#18 Useril este offline   stiganas 

  • MEGA Membru
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 8326
  • Inregistrat: 25-September 06
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 20 June 2012 - 11:01 PM

Mai usor cu replicile dure (asta a fost mai mult decat dura si oricum tot ce o sa se scrie aici a mai fost scris de 1000 de ori undeva pe net). Intrebarea lui Borian o am si eu, o mai scriu odata asa cum o vad eu:

- suieratul unui planor este o indicatia unui planor ineficient (adica care are drag, frecari)?
- daca da ce se poate face ? am vazut ca planoarele din clasa superioara au tot felul de fineturi:
wipere la suprefetele de control, parghii de control cat mai mici sau complet ascunse, etc.

De altfel intr-un articol, Mark Drela scria despre Supra (proiectat si construit de el) - face zgomot putin ceea ce e un semn bun (asta aproximativ din amintiri)



Vezi postareaF2B, la 20 June 2012 - 05:55 PM, a spus:

Nimica!!! Atunci am terminat aici discutia cu duneavoastra. Daca trebuie sa va fac o schita despre ce este postul asta sa intelegeti mai bine, no sa-mi pier timpul meu sau alaltora, pentru ca se pare ca ati intervenit aici numai sa adaugati NIMICA. Care NIMICA va ajuta pe toti nui asa?

Cit despre testul in picare l-am abordat deja in alt post care sint sigur ca nu l-ai citit. Daca este o sugestie sa fie adaugat aici sub postul asta da sint deacord si cred ca este o sugestie buna. Sau mai bine de ce nu ctribuiti si dumneata cu ceva?

Traian

Aceasta postare a fost editata de stiganas: 20 June 2012 - 11:04 PM

0

#19 Useril este offline   renatoa 

  • Sky Sapiens
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 19176
  • Inregistrat: 28-April 05
  • Gender:Male

Postat 21 June 2012 - 07:52 AM

Vezi postareastiganas, la 20 June 2012 - 11:01 PM, a spus:

...
- suieratul unui planor este o indicatia unui planor ineficient (adica care are drag, frecari)?
...


Atunci de unii mor de drag sa le auda suierand ? :drinks:
... cu picioarele pe pamant ...
0

#20 Useril este offline   Mihai_supy 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 5156
  • Inregistrat: 16-December 10
  • Gender:Male

Postat 21 June 2012 - 09:34 AM

pentru ca suna al dreq de frumos!!! :drinks:
0

#21 Useril este offline   Dragos Avramescu 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 528
  • Inregistrat: 01-August 08
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti - Tineretului
  • Interests:Schi, aeromodelism

Postat 21 June 2012 - 02:59 PM

Vezi postareaMihai_supy, la 20 June 2012 - 08:25 PM, a spus:

...incearca sa il arunci (easy starul) din mana, intr-o usoara panta de coborare, cu motorul oprit si profundorul pe neutru. daca modelul urca lipeste-i o fisa de bot cu schoci, daca coboara lipeste-i-o de coada. cand obti un zbor rectiliniu - CG e exact acolo unde trebuie sa fie.Il marchezi si infigi plumb apoi sa-l centrezi definitiv. . Easy Starul zboara mai mult singur... nu are finetea planorului Super AVA, dar merge. Daca nu te descurici - week-endul asta, pe aeroclubul din Dezmir se intampla ceva. sigur vei gasi acolo pe cineva sa te ajute!

Un avion poate sa zboare drept (adica sa coboare pe o panta constanta) si daca are CG putin mai in fata sau mai in spate de CG optim (sa zicem asa, desi stim ca CG e dupa preferinte). Daca il timezi merge bine.
Insa, daca CG este mai in fata, chiar daca la un regim de viteza merge bine, la viteza mai mare va urca singur, din cauza ca profundorul are mai mult efect. La un planor este foarte bine sa se redreseze dintr-un picaj, insa nu e bine sa faca supracorectie.
Cand e prea in spate, e invers - avionul isi accentueaza picajul.
De-asta se fac mai multe teste pentru CG - cel mai simplu pentru planoare este picajul. Dar mai exista zborul pe spate, intrarea in vrie... si poate si altele, dar nu le stiu eu.
0

#22 Useril este offline   F2B 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 921
  • Inregistrat: 30-November 11

Postat 21 June 2012 - 05:30 PM

Citeste articolul lui Valteras cu testul in picaj si aplical data viitoare cind te duci la zbor. Incearca sa ajustezi prin a repozitiona bateria in interior ca sa nu adaugi greutate. Din video se pare ca modelul este deja cam greu pentru marimea lui.
Foloseste motorul dul la inaltime dupa care opreste motorul planeaza si fa ce zice in articolul lui Valteras.
0

#23 Useril este offline   renatoa 

  • Sky Sapiens
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 19176
  • Inregistrat: 28-April 05
  • Gender:Male

Postat 24 June 2012 - 01:04 PM

S-a pomentit mai sus de suprafete de comanda in pozitia neutra...
La un profundor plat, placa, dotat cu o suprafata mobila profilata, facuta dintr-o bagheta bord de fuga, care este pozitia neutra ? Cand marginea suprafetei mobile este la nivelul liniei mediane a partii fixe, sau alta ?
... cu picioarele pe pamant ...
0

#24 Useril este offline   edisultan 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2074
  • Inregistrat: 16-March 08
  • Gender:Male
  • Location:Tulcea
  • Interests:Aeromodelism, navomodelism

Postat 24 June 2012 - 01:24 PM

Daca profilul este simetric, atunci trebuie luata in calcul axa de simetrie. Stima.
Sultan Eduard
0

#25 Useril este offline   renatoa 

  • Sky Sapiens
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 19176
  • Inregistrat: 28-April 05
  • Gender:Male

Postat 24 June 2012 - 01:43 PM

Profilul unei placi nu vad cum poate fi altfel decat simetric :unsure:
Numai articularea partii mobile este asimetrica, este fixata cu banda adeziva in partea superioara, sa ii zicem extrados.
Deci pe extrados avem suprafata continua, in timp ce pe intrados avem mica zona de turbulenta cauzata de tesitura la 45 grade care sa permita bracarea in jos.

Este vorba de un ampenaj in V, precizare suplimentara.

Aceasta postare a fost editata de renatoa: 24 June 2012 - 01:44 PM

... cu picioarele pe pamant ...
0

Arata acest topic


Pagina 1 din 1
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

1 useri citesc topicul
0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

913Creative.ro