legalitate producere motoare rachetomodele
#32
Postat 07 February 2017 - 02:58 PM
bitex, la 06 February 2017 - 11:14 PM, a spus:
Si nu stiu sa existe nici un fel de "permis" pentru asa ceva.
Am vazut(cu ajutor, HG 536/2002) ca la materiale pirotehnice de divertisment sau artizanale exista categoria I, de maxim 3 grame. Tin minte ca am cumparat stelute si alte cacaturi din Carrefour de Craciunul asta. Ar trebui sa fie voie cu maxim 3g. Rachetomodelul Chindia de exemplu se poate face de 6-7 grame fara motor dar cu "parasuta", si 3g de combustibil l-ar ridica putin.
Sau vorbesc prostii?
#33
Postat 10 February 2017 - 03:08 PM
#34
Postat 12 February 2017 - 05:17 PM
In legea noastra se specifica 18 ani varsta minima pt cumparare P1. Daca acestea sunt destinate vehiculelor nu se pot pune in vanzare decat daca au fost integrate intr-o piesa detasabila a unui vehicul sau in vehicul(airbaguri sau sisteme de pretensionare a centurilor de siguranta). Asta apare in 1102/2014, dupa ce s-a facut ceva unificare la nivel european in 2013.
#35
Postat 12 February 2017 - 07:11 PM
Din moment ce nu le poti face si nu gasesti de cumparat, nu stiu cine importa sa vanda la liber asa ceva. Cei cu cluburile sportive se descurca altfel, dar nu suntem in cazul lor.
Si cred ca e complicat pana iti incadreaza motorul de rachetomodel la una dintre categorii, ca tare par criterii neclare acolo.
In orice caz, daca afli ceva noutati, mai trage un claxon...
Telefon: 0721 385365
#36
Postat 12 February 2017 - 10:11 PM
Producatorul Klima vinde si in Romania, cu mentiunea ca singura metoda de transport disponibila e DHL(transportul a fost 17 euro). Cumparatorul declara pe propria raspundere ca are +18 ani.
Aici e linkul de unde am comandat (azi, doua seturi de motoare clasa A): http://www.raketenmo...=23&c=712&p=712
Initial eu m-am uitat la categoria I(la nimereala din legea veche, categoria aia mi s-a parut potrivita), unde era interzis importul si confectionarea dar era permisa detinerea si folosirea. Nu am nimerit nici categoria nici legea.
Legat de depozitare nu am gasit nimic , dar ma astept sa fie suficient ambalajul original, reguli de bun simt si atentie pentru cantitati mici. La noi permisiunile s-au schimbat in 2005, cand au fost 2-3 sute de raniti si un deces cu artificii categoria II, si de aceea au interzis-o anul urmator. Sper ca motoarele astea sa nu atraga teribilistii.
#38
Postat 21 February 2017 - 01:14 PM
Inainte de 1990, la CSTA Suceava, se produceau motoare pentru clasele FAI. Asociatiile Sportive puteau sa cumpere aceste motoare fara probleme.
In cartea : "RACHETOMODELISM", autor Ion N. Radu, editura Ion Creanga-1975, se explica si constructia motorului si prepararea combustibilului solid. Totul era legal.
Cum se face ca, astazi, calarind - nu-i asa - democratia, nu mai putem zbura legal aeromadele, rachetomodele ?
Apropo' , de ceva timp, s-a dat liber la vanatoarea de..."pokemoni".
Aceasta postare a fost editata de aeromax: 21 February 2017 - 01:17 PM
#39
Postat 24 February 2017 - 04:37 AM
Pot fi folosite de cei peste 16 sau 18 ani in anumite conditii,
Cititi atent mai jos si veti vedea ca se poate face ceva.
Nu este restrictie la gramaj, dar e rezonabil sa presupui ca motoarele trebuie sa fie mici.
Cu 3 gr pulbere scoti 2.5 Ns (motoare competitionale, pot trimite modele la 300 m), cu 10 gr deja poti avea motor de racheta "decenta".
https://www.politiar...entul-explozivi
http://isubif.ro/loc...le-pirotehnice/
Ce trebuie facut ca sa va puteti juca in voie: sa existe organizare formala, ideal un grup, asociatie, din cea mai simpla care sa faca lansari organizat, anuntat, absolut nu la latitudinea cui are chef. Iarasi ideal ar fi ca si conducatorul sa ia certificat de artificier dupa un curs, nu e asa greu si prinde bine. Incepeti cu ceva mic, mic, atent verificat ca sa mearga la sigur, organizat (repet, e f. important sa nu lanseze aiurea fiecare cand vrea). Luati legatura cu vreun rachetist care e inscris la club. Invitati chiar si politaii, dar sa fie clar, trebuie sa meaga totul ceas, fara inventii proprii si improvizatii. Unul doi adulti sa fie prin preajma ptr. ajutor. Trebuie aprobare, prezentati documentatie, cine, ce, cu ce, cand unde, cat credeti ca se inalta si cat se indeparteaza, respectati distantele de siguranta, cu plus. Folositi numai aprindere electrica, absolut exclus altceva (o baterie de 6V si fire de 8 m e suficient).
Motoarele Klima sunt destul de bune pentru divertisment, dar daca gasati Estes si mai binee. Nu va ingramaditi la ceva mai mare de 18 mm si 5 Ns la inceput.
Cu timpul, daca nu o dati in bara, veti creste inet incet si la 20 Ns.
Mai ales nu lucrati niciodata singuri, mai ales asamblarea finala, pregatirea de lansare si lansarea. Daca veti avea spectatori, tineti-i tot timpul la distanta, macar 15-20 m fata de start.
Intotdeauna sa stiti ca veti avea nevoie de spatiu larg, fara imobile sau pomi sau ceva usor inflamabil (iarba uscata). Un 200 pe 200 m e mimim, mai ales daca vreti sa recuperati jucaria. Tineti minte ca poate fi foarte periculos daca nu se respecta regulile.
Dar trebuie vointa, nu sa spui "nu se poate, e greu" de la inceput.
:db:
Aceasta postare a fost editata de liviu123: 24 February 2017 - 04:40 AM
#40
Postat 25 February 2017 - 04:40 PM
La Klima se specifica clar ca sunt legale si nu e nevoie de licenta
http://www.modelrock...tor-p-3330.html
la Estes nu
http://www.modelrock...ors-p-2949.html
Prin urmare atentie la folosirea motoarelor Estes, acestea nu au toate certificarile necesare pentru incadrarea oficiala la categoria P1 pe teritoriul UE.
#41
Postat 25 February 2017 - 07:44 PM
alchimist, la 25 February 2017 - 04:40 PM, a spus:
La Klima se specifica clar ca sunt legale si nu e nevoie de licenta
http://www.modelrock...tor-p-3330.html
la Estes nu
http://www.modelrock...ors-p-2949.html
Prin urmare atentie la folosirea motoarelor Estes, acestea nu au toate certificarile necesare pentru incadrarea oficiala la categoria P1 pe teritoriul UE.
Eronat.
Tragi concluzia pentru ca doar despre Klima pomeneste de licenta, pentru ca e ceva mai nou, spre depsebire de Estes care sunt de vanzare de o juma de secol in toata lumea, o buna parte fabricate in Germania, sunt foarte cunoscute, de calitate excelenta (doar ca nu sunt competitionale, nu fac fata motoarelor competitionale facute mai mult sau mai putin artizanal, cu unele exceptii).
Taxa suplimentara ptr transportul produselor periculoase ("hazmat") exista peste tot, si la vopsele sau chiar spay-uri iar costurile mari se diminueaza pe produs daca se cumpara odata cantitate mai mare. Aici apare avantajul de a avea distribuitori. Daca magazinele din Ro nu si-au batut capul cu asa ceva e pentru ca au anticipat ca n-au clienti. Clienti nu sunt pentru ca nu sunt distribuitori si ca "nu e voie". Si asa mai departe.
#42
Postat 26 February 2017 - 09:52 AM
liviu123, la 25 February 2017 - 07:44 PM, a spus:
Tragi concluzia pentru ca doar despre Klima pomeneste de licenta, pentru ca e ceva mai nou, spre depsebire de Estes care sunt de vanzare de o juma de secol in toata lumea, o buna parte fabricate in Germania, sunt foarte cunoscute, de calitate excelenta (doar ca nu sunt competitionale, nu fac fata motoarelor competitionale facute mai mult sau mai putin artizanal, cu unele exceptii).
Taxa suplimentara ptr transportul produselor periculoase ("hazmat") exista peste tot, si la vopsele sau chiar spay-uri iar costurile mari se diminueaza pe produs daca se cumpara odata cantitate mai mare. Aici apare avantajul de a avea distribuitori. Daca magazinele din Ro nu si-au batut capul cu asa ceva e pentru ca au anticipat ca n-au clienti. Clienti nu sunt pentru ca nu sunt distribuitori si ca "nu e voie". Si asa mai departe.
Ai dreptate.
Se pare ca motoarele Estes A-D sunt marcate UN 0432 / UN 0276, si in acest caz nu e nevoie de marcaje CE. Eu tineam minte ca tot ce nu e CE e ilegal, dar pana la urma exista exceptii. Bine de stiut, pentru ca Estes se gasesc relativ usor, inclusiv pe eBay.