Motorrad, la 15 April 2012 - 10:55 PM, a spus:
@dan1972
In primul rand multumesc pentru informatii. :lol:
Avand in vedere ca diferenta intre CG-ul din plan si cel real in acest moment e numai de 5 mm, chiar si dupa vopsire cred ca il pot rezolva usor cu mutarea bateriei si electronicelor. De data asta am loc berechet, la celelalte modele pe care le-am construit am fost cam restrans (Guppy mkII si Speed 3D).
Si mie mi s-a parut ciudat ca ridica coada asa usor, avand in vedere ca trenul de aterizare e putin mai in fata decat in plan. O sa iau maine la purecat thread-ul de pe rcgroups sa vad exact la cat au setat ceilalti CG-ul.
Nu pot sa spun ca am foarte multa experienta de zbor, cam 2 ani jumate, dar zbor sporadic, doar cand nevasta/copilul/seviciul nu imi ocupa timpul, asa ca informatiile sunt binevenite. Mi-am format un obicei de a face un ground check al comenzilor inainte de decolare (am decolat cu servo reversed :drinks: ) si totdeauna decolez mai lung. Folosesc buzzer-ul, pentru ca uit sa aduc jos modelele :drinks:
Pentru maiden (cand o fi si ala, ca vad ca ma misc tare greu) o sa duc CG-ul o idee mai in fata, apoi vor veni modificarile finale, in functie de rezultatele primului zbor.
Maine probabil o sa primesc un wattmeter imprumut si o sa testez motorul/regulatorul. ESC-ul la teste s-a incalzit dar puteam sa il tin in mana linistit. Mai am un ESC la fel, am abuzat de el si s-a comportat super. Singura problema pe care trebuie sa o rezolv e putina aerisire. Planul original nu are fante de aerisire, si vrand sa urmez cat mai mult planul si modelul sa fie cat decat scale, nu pot sa fac fante pe fuselaj. Priza de aer pentru carburator, de sub fuselaj, am facut-o gaurita. Probabil o sa atasez un furtun flexibil care va directiona jetul de aer exact in zona botului, pe esc si motor.
Multumesc pentru info cu calculul CG-ului. Maine, sau poimaine o sa il fac, sa vedem unde sunt fata de realitate. :)
Am vazut ca ai un J3 1200mm. Asa ceva va fi viitorul meu proiect. Am gasit un kit laser cut la HK super ieftin si probabil il voi echipa cu un motor termic.
..............................
Scuze pt. intarzierea cu care raspund, dar am avut mult de lucru la un avion pt. concursul "Deproniada"
...In principiu un CG deplasat cu 5 mm intr-un sens sau in altul, inseamna foarte mult (influenteaza enorm comportamentul modelului...) dar totusi e in limite acceptabile (se poate zbura)
...Asa este! Se poate muta CG-ul f. usor mutand acumulatorul...Numai sa nu patesti ce am patit eu la ultimul avion construit...Am dus acumulatorul si ESC-ul pana in spatele motorului si tot nu s-a echilibrat...A trebuit sa adaug plumb pe bot...
...............................
Nu neglija si echilibrarea transversala !!!
Si simetria e f. f. importanta !!! O deriva fugita putin intr-o parte va face ca avionul sa ia virajele total aiurea (pe o parte f. violent...pe cealalta parte in zbor cutit...)...Poti verifica alinierea derivei cu o sfoara de-a lungul avionului, care sa tangenteze deriva...Daca sfoara astfel asezata e paralela cu axa avionului e OK.
Alte masuratori:
1- Priveste avionul din spate...Ampenajul orizontal trebuie sa se vada paralel cu aripile
2- Masoara distantza de la colturile aripilor la varful cozii avionului...Nu trebuie sa ai diferentza mai mare de 1 mm stg-dr.
3- Masoara dstanta de la colturile aripilor la extremitatile ampenajului orizontal...Identic...Nu trebuie sa ai diferentza mai mare de 1 mm stg-dr.
...............................
La primul zbor e bine sa zbori cu cursele reduse (DualRate) la aprox. 60%...Astfel vei evita sa bruschezi avionul si sa-l pui in pozitii din care nu va mai putea fi redresat...Asta pana te acomodezi cu comportamentul lui...Daca cumva eleroanele sant mici ca suprafatza, poti seta DualRate la 75% pt. sigurantza.
................................
Despre finisare...Felicitari pt. grunduire !!! Incepe sa arate si mai bine !!!...Totusi nu te grabi cu vopsirea!!!...Daca spui ca inca mai sant neregularitati, incearca sa le rezolvi prin slefuire/chituire...Toate acestea se vor vedea mult mai urat dupa vopsire !!!...Noroc ca va fi camuflaj :)))...
................................
Schema de culori arata excelent !!! E super!
.................................
Nu am fost atent unde e pozitionata priza de aer pt. carburator...Daca e in bot, sub conul de elice, e OK si nu ai nevoie sa dirijezi aerul in mod expres pe ESC...ideea e sa circule aerul prin avion...pt. ca presiunea aerului e destul de mare in spatele elicei...Aerul din avion trebuie totusi evacuat...si poti face asta printr-o gaura discreta in burta avionului...undeva spre coada...E suficient!
................................
Imi place Piper-ul J3 de mor!!!...Nu stiu daca am mai spus...si pt. mine urmatorul proiect va fi un Piper mare termic (1.800..2.000 mm anvergura si motor 7,5cc cu metanol...)...E fantastic cand trece prin aer pe langa tine "pasaroiul" ala de 2,0 m !!! Si e superb felul in care zboara cu viteza f. mica (pt. ca are portantza imensa)...
...Referitor la avioanele de pe HK...ai grija ce alegi, pt. ca daca avionul a fost conceput pt. propulsie electrica am inteles ca nu rezista sa pui motor termic pe el (daca vrei termic)...Si majoritatea de acolo sant electrice...
.............................
Spor la treaba in continuare !!!