rodajul motorului magnum 10 cc
#1
Postat 28 December 2011 - 06:09 PM
#2
Postat 28 December 2011 - 06:28 PM
#3
Postat 28 December 2011 - 06:48 PM
davinci, la 28 December 2011 - 06:28 PM, a spus:
scoti furtunul de la carburator si alimentezi pana se umple rezervorul daca vrei sa alimentezi prin furtunul de la toba nu o sa poti pentru ca faci presiune in rezervor si bagi tot combustibilul in carburator
#5
Postat 28 December 2011 - 07:48 PM
NICAERI nu am vazut combustibil cu 20 % ulei. Majoritatea sunt cu 16 %. De unde pot lua combustibil pentru rodaj?
Aceasta postare a fost editata de lazardominte: 28 December 2011 - 07:48 PM
Aeromodele: Cessna 182 Arttech, Wing Dragon 3 Arttech, Hobby King Bixler Epo 1400,Hobby King EPO Seaplane, Thunder Tiger Dragon Fly .15;
Navomodele: Robbe Sea Diamond;
Automodele: Turnigy 1/16 Brushless 4WD Short Course Truck;
Modele aproape montate: Sedona-Black Horse;
Modele nemontate(in cutie):Extra 300S-Electrifly;
Statie: Turnigy 9X, Hobbyking HK310 (navo si auto);
Simulator Real Flight Basic (original) pentru antrenament;
#6
Postat 28 December 2011 - 08:16 PM
#7
Postat 28 December 2011 - 09:14 PM
Aeromodele: Cessna 182 Arttech, Wing Dragon 3 Arttech, Hobby King Bixler Epo 1400,Hobby King EPO Seaplane, Thunder Tiger Dragon Fly .15;
Navomodele: Robbe Sea Diamond;
Automodele: Turnigy 1/16 Brushless 4WD Short Course Truck;
Modele aproape montate: Sedona-Black Horse;
Modele nemontate(in cutie):Extra 300S-Electrifly;
Statie: Turnigy 9X, Hobbyking HK310 (navo si auto);
Simulator Real Flight Basic (original) pentru antrenament;
#8
Postat 28 December 2011 - 10:44 PM
#9
Postat 30 December 2011 - 12:14 PM
#10
Postat 31 December 2011 - 11:24 AM
Pentru motoarele ABC poti folosi cu incredere combustibilul Morgan CoolPower cu nitro 5% sau 10%. Uleiul este sintetic dar de buna calitate. Alternativ, poti folosi combustibil Tornado in care la primul rezervor mai adaugi ulei de ricin (gasesti la farmacie la sticluta de 20ml) cam 5% (adica la un rezervor de 300ml, adaugi 15ml). Dupa primul rezervor, nu mai este nevoie de lubrefiere suplimentara. Un alt combustibil bun ar fi Optifuel, cu altele eu am rezerve desi cred ca Roktan nu e nici el un combustibil slab. Bujiile Robbe in schimb, sunt foarte proaste.
Rodajul:
Motoarelor ABC nu le place sa mearga reci. Cea mai mare uzura apare la pornire si pana la atingerea temperaturii optime, pentru motoarele aero 95° - 115° C. In principiu nu este recomandat sa te dai cu un motor ABC / ABN daca temperatura de afara este foarte scazuta, mai ales daca motorul este expus (trainer). Pentru prima pornire poti face un paravan din carton pe care sa-l interpui intre elice si motor pana se incalzeste motorul. Unii modelisti (in special la auto) infasoara chiulasa cu folie de aluminiu alimentara sau la motoarele mici folosesc un cilindru de carton ramas de la un sul de hartie igenica. Riscul functionarii la rece, mai ales al rodajului la rece, este stricarea pistonului si mai grav, indoirea bielei si ovalizarea lagarelor acesteia.
Pornesti motorul si il tii ambalat 100% cu amestecul putin bogat si cu ochii pe termometru. Daca se raceste sub 98° C mai bagi cartonul in fata, daca se incalzeste peste 110° C mai imbogatesti amestecul 2 - 3 clickuri. Dupa ce il tii asa primele 5 minute, incepi sa ambalezi intre 30% - 100% pana se termina rezervorul. Ca sa nu faci "scurta" la mana si sa nu uzezi potentiometrul statiei, ar fi bine sa ai un servotester cu functie de rodaj (Multiplex de exemplu) sau o radiocomanda cu aceasta functie (cel putin MC3030 si FC-28 au asa ceva, ar trebui sa aiba si cele mai moderne). Dupa primul rezervor, alimentezi si astepti pana motorul se raceste la 35 - 40° C dupa care repornesti si dupa ce motorul a atins temperatura de lucru, reincepi cu ambalatul 30 - 100% din cursa acceleratiei pana la terminarea rezervorului. Cele mai multe motoare deja iti permit sa le reglezi relantiul si sa poti zbura de la al treilea rezervor.
TEL. 0726.191.725
#11
Postat 31 December 2011 - 12:34 PM
Trei rezervoare consumate la relanti, după care incă unu cu motorul turat, sau chiar două. Nu uita sa lasi motorul sa se răcească între plinuri. Combustibil fară nici un gram de nitro sau de care găsești. Am folosit tot felul de combustibili și îți spun din experiență ca faze de genul ,,mult nitro = uzură mare,, sunt povești. Indiferent de cât nitro am folosit, uzura a fost cam aceiași. Am o gramadă de motoare uzate, unele au mers fara un gram de nitro, altele cu doze uneori nesimțite din această licoare magică. Nu am folosit niciodată termometre, turometre sau alte minuni d-astea. Nu prea are rost să dai bani pe ele.
Spor la treabă!
#12
Postat 31 December 2011 - 12:59 PM
#13
Postat 01 January 2012 - 12:25 AM
#14
Postat 02 January 2012 - 08:37 PM
Deoarece cilindrul are coeficientul de dilatare mai mare decat cel al pistonului, motoarele ABC caleaza la temperatura joasa si pierd din putere pana la oprire daca sunt supraincinse. La cele cu segment singurul pericol este supraincalzirea care duce la uzura excesiva a fustei pistonului sau chiar la calare, deoarece pistonul din aluminiu are coeficientul de dilatare mai mare decat cel al cilindrului din otel.
Nu am avut ocazia sa zbor personal cu combustibil Graupner Titan, dar cand eram in Germania am vazut ca era folosit de multa lume dar majoritatea elicopteristi.
Aceasta postare a fost editata de ERASER: 02 January 2012 - 08:38 PM
TEL. 0726.191.725
#15
Postat 03 January 2012 - 11:33 AM
Mai este o metoda, folosita in fabrica, pe care nu o recomand....Se introduce in motor o anumita cantitate de ulei(nu stiu exact cat)se cupleaza axul la un motor electric sau o bormasina si se lasa la invartit aproximativ 10 minute. Sa nu credeti ca motoarele care au facut rodajul in fabrica, au fost pornite si reglate fiecare in parte.....
#16
Postat 03 January 2012 - 12:12 PM
P.S.
Pe departe cel mai bun carburant .. Cool Power ! cu 5%, 10%, 15%, 20% si 30% nitro ( si procentul de ulei variaza functie de cel de nitro )
In nici un caz nu este ca Roktan care are ulei doar asa ... sa zici ca are ... dar or fi stiind ei ceva !
Aceasta postare a fost editata de REAL DESIGN: 03 January 2012 - 12:14 PM
#17
Postat 05 January 2012 - 07:06 PM
#19
Postat 06 January 2012 - 02:30 PM
Daca este ABC, este o mare greseala sa-l rodezi la relanti.
10% nitro este OK.
Multa, multa bafta.
Aceasta postare a fost editata de dan_mitea: 06 January 2012 - 02:31 PM
#20
Postat 06 January 2012 - 04:31 PM
Ok, nu se gaseste la noi combustibil cu ulei de ricin, se poate folosi si cu ulei sintetic iar diferenta de procentaj de pana la 20% se completeaza cu ricin de la farmacie.
Rodajul nu se face la relanti la nici un tip de motor (ABC, ABN, cu segment sau de Dacie), rodajul corect se face in sarcina partiala, cu amestec mai bogat pt. racire si lubrifiere mai bune- un plin la sol si restul in aer, pe model.
Cand o zbura A.R.C.A.! © 2010 All rights reserved.
#21
Postat 06 January 2012 - 06:25 PM
davinci, la 05 January 2012 - 07:06 PM, a spus:
Sperand ca ai citit tot ca au scris colegii, ca ai citit si manualul, concluzia o poti trage singur daca :
1 - ai rodat motorul
sau
2 - a frecat motorul , ai harsait motorul
Nu mergea mai bine cu un smirghel foarte fin ?? ... asta ca sa exagerez putin si sa se inteleaga mai bine diferenta intre mai multe metode de asa zis rodaj.
Si in final .... daca un motor este rodat corect si dupa aceea exploatat si intretinut corect se va vedea numai daca si la anul pe vremea asta va mai functiona, va mai avea compresie ....
Bafta !