Putin ajutor... Despre cositorit ...
#1
Postat 26 November 2011 - 04:10 PM
Ca o paranteza, rog adminul sa ma anunte daca am comis ceva erori. :hi:
#2
Postat 26 November 2011 - 05:11 PM
Era bun si pistolul de lipit, daca era din acela adevarat, cu ansa, introdusa in secundarul unui transformator. Ca mai exista o varianta ieftina de ciocan de lipit sub forma de pistol. Daca ai amintit de un bazait specific, cred ca era vorbe de varianta buna, cu transformator. Poate era suficient sa schimbi ansa cu una diferita ca lungime sau diametru si vedeai efectul. E foarte bun si pistolul daca vrei treaba rapida, ca iepurasul.
Ca aliaj de lipit, cauta ceva normal, nu te arunca la fara plumb (sau ecologice cum le mai zic altii). Cu atat mai mult nu te apuca imediat de lucru cu aliaje ciudate, cu argint sau alte minuni. Pofta vina mancand zice etiopianul.
Fludor clasic, cu "pasta decapanta" in interior (vezi usor asta la diametrele mari daca faci o sectiune curata), cu temperatura medie sau joasa de topire. Ca diametru, pentru ce spui ca vrei sa faci ti-as recomanda intre 0,5 mm si 1, eventual cu o idee mai mare. Poti cu orice, dar nu te chinui cu fludor de 3-4 mm diametru ca pierzi toata caldura incalzind sarma. Si evita aliajele necunoscute ca aduc multa bataie de cap.
Poate cu asta trebuia sa incep, alegi ciocanul de lipit in functie de aplicatie. Dar inteleg din povestirea ta ca nu faci tinichigerie sa ai nevoie de ciocan de 1000W si nici la lipit SMD-uri nu iti sta mintea. E bun ala de 100W. Dezavantajul ciocanelor este ca se incalzesc si se racesc putin mai greu, dar faci treaba buna cu ele. Poate daca erai mai insistent gaseai o statie de lipit mai ieftina sau ceva termostatat, dar nu e cazul.
Merge orice chinezarie, niciodata nu o sa ai ciocanul potrivit pentru toate aplicatiile care apar. Ti-ar trebui vreo 3 bucati cu puteri diferite si cateva seturi de varfuri, cu diametre si forme diferite. Lasa-l pe ala de 100 W cu ce vine el, ca ajunge. Pana la urma important e ca varful sa fie de calitate. Gasesti varfuri de schimb daca nu alegi ciocan de unica folosinta, din ala "orice produs la 4 lei". Desi, cu putin noroc in alea intra multe varfuri profesionale. Si o mica smecherie, poti oarecum regla temperatura din varful ciocanului de lipit, scotand sau introducand mai mult varful in interiorul rezistentei. Asta o s-o stapanesti in timp.
Ca sa recapitulez, ciocan incalzit bine, varf fie cumparat de la magazin cu ceva acoperire rezistenta pe el fie din cupru (cu dezavantajul ca se va "coroda" mult mai rapid), un fludor uzual (o sa-l recunosti la vedere sau dupa pipait in timp) si o pregatire buna a materialelor de lipit. Suprafete curatate de oxizi si o incalzire corespunzatoare a lor. Aici ajuta mult o pasta decapanta. Unele sunt mai puternice dar pot lasa reziduuri care nu fac bine (sau chiar surplusul neindepartat are acelasi efect), altele sunt mai "cuminti".
Curatare corecta a suprafetelor, incalzire suficienta si aliaj bun. Cam atat trebuie. Ciocanul e distractia pe care o tii in "geanta", e ca orice scula. Important e sa nu il trantesti sau sa-l scapi pe jos.
E bine sa ai si sacaz (solid si diluat in ceva solvent) si o pasta decapanta mai puternica.
Pentru inceput cumpara fludor in tub de 1 mm ca e varianta pe care o banuiesc. Specificatiile sunt uneori neclare... Pentru lucruri finute nu strica sa ai si de 0,5 mm. Gasesti la magazinele de profil la metru, gata rulat pe palma vanzatorului :pardon:
Din link-ul tau am gasit asta: "Aliaj lipit fara Pb Sn60Pb38Cu2"
Adica e fara plumb dar are 38%. Sau o fi echivalentul aluia cu 38%? Eu nu pricep, denumirea ma deruteaza. Cauta pentru inceput 60 cu 40 si gata. Scuze de mesajul asta lung, ma plictiseam...
Bafta!
PS. Subiectul e destul de amplu, pe langa "cu ce?", ar trebui sa vina si intrebarea: "cum?". Ca de multe ori sculele sunt bune, dar nu sunt folosite corespunzator. Se rezolva in timp...
Aceasta postare a fost editata de bitex: 26 November 2011 - 05:20 PM
Telefon: 0721 385365
#3
Postat 26 November 2011 - 05:29 PM
pinti2d, la 26 November 2011 - 04:10 PM, a spus:
Ca o paranteza la ceea ce, bine a zis Bitex, cred ca problema ta pleaca de la faptul ca nu ai cositorit in prealabil ansa ori virful ori ce scula terminala folosesti tu acolo.
Astea NU vin precositorite de la magazin, cel putin nu cele uzuale. Incearca sa curesti bine de tot ansa (virful) in zona de lipire (dar nu punctiform; adauga si tu un centimetru) apoi, fierbinte fiind o bagi in saciz, aspirina sau ce ai tu pe post de decapant si apoi aplici cositor pina la "obtinerea rezultatului dorit". Cositorul poate fi dirijat cu un ghemotoc de hirtie de ziar, ca sa nu folosesti dejtele.
Numai dupa ce ai cositorit bine de tot scula, te poti apuca de lipituri.
Inca o vorba si ma retrag; grija mare la lipiturile "reci" : incalzeste bine si uniform piesele de lipit si apoi NU le misca pina ce temperatura lipiturii nu scade sub 100' (punctul critic e mai sus dar n-o sa stai cu termometru'). Saliva iti zice precis daca esti peste suta; sfirie.
Bafta
#4
Postat 26 November 2011 - 05:56 PM
Vezi si cu incalzitul cum faci, sa nu urci prea mult temperatura, ca sigur ajungi sa oxidezi ceva si iar nu e bine. Sunt si cazuri din astea. Prea putin ca temperatura nu-i bine, prea mult nu-i bine. Ca timp e la fel, nici prea mult nu-i bine (topesti si alte fleacuri prin apropiere) si nici prea putin (ca nu poti lipi). Daca te misti nu e bine ca faci lipituri reci, daca nu te misti la timp iar nu e bine ca simti miros de piele arsa si nu stii de la ce vine, dar afli repede. Daca acoperi varful cu cositor poti face lipituri bune, in schimb cositorul "dizolva" cuprul si-ti consuma varful. Nu prea stii daca sa-l lasi cu cositor sau fara. E bine prin apropiere sa ai un burete din acela special, umezit, de care sa cureti periodic varful. Nu e scump si face toti banii. Mai trebuiesc cateva scule ajutatoare, pentru curatat, pentru fixat bucatile de lipit, ceva de curatat dupa lipire, poate ceva pentru izolat. N-ar strica niste ochelari cu lupa pentru lucrurile fine sau un tratament cu "ventuze" sa nu tremure mana...
Pana la urma asta cu lipitul ar fi o meserie intreaga. Cu toate astea, trebuie inceput cu ceva. O sa caut link-uri cu discutii similare pe internet, ca sa nu reinventam roata, pe timpul nostru.
Spor la treaba!
Telefon: 0721 385365
#5
Postat 26 November 2011 - 06:00 PM
Mi s-a intamplat mie in vara asta si am crezut ca o iau razna...
Oricat de bine pregateam varful, cum descrie Bizu mai sus, cum il atingeam de fludorul respectiv se acoperea de o crusta neagra la care nu mai adera nimic si nici nu mai lasa sa treaca caldura sa topesc fludorul in continuare. Fenomenul se petrecea la orice temperatura intre 250 si 400 grade.
Trebuia sa banuiesc fludorul din prima, pentru ca mi s-a intamplat la ambele scule cu care deja eram obisnuit, un pistol si un ciocan termostatat de 40W, dar totusi m-am chinuit asa vreo cateva saptamani pana sa imi treaca ca prin cap ca ar fi fludorul. Cum l-am schimbat, cum am revenit la lipiturile impecabile de care eram asa mandru pe vremuri.
E vorba de un fludor chinezesc de 0.75mm, 60% Sn 40% Pb, luat de la o firma obscura de reparatii GSM, pentru ca eram acolo si mi se terminase fludorul.
In mod normal si inainte si dupa incident folosesc acest fludor: http://www.adelaida....roducts_id=2147
Aceasta postare a fost editata de renatoa: 26 November 2011 - 06:02 PM
#6
Postat 26 November 2011 - 06:24 PM
Fludor decent (de preferinta no clean, nu saciz)
Aliaj (cositor) cu plumb, Sn60Pb40, cu miez cu aliaj decapant, de 1mm e bun
Bucata de burete (se gaseste special, arata altfel decit cel de baie) ud (la nevoie merge orice cirpa uda)
Si un pic de exercitiu
Aceasta postare a fost editata de DanB: 26 November 2011 - 06:25 PM
#7
Postat 26 November 2011 - 09:19 PM
#8
Postat 26 November 2011 - 09:32 PM
Dar de acord, ia o placa veche si fa-ti mina pe ea
#9
Postat 27 November 2011 - 12:16 PM
@ bitex: vechiul meu pistol nu era din acela cu ansa, era un amarat de letcon de habar nu am cati W si un varf de toata jena. Vorba ta, daca aveam umpic de rabdare poate gaseam o statie, pe site-ul de unde cumpar astfel de articole au si statii de
lipit si pistoale cu transformator si ansa. Dar ma gandesc ca la ceea ce fac eu pur si simplu nu se merita, nu acum, pe viitor chiar vreau sa imi i-au o astfel de statie sau un pistol mai bun cu care sa stiu ca ma pot acupa cam de tot ce se poate ivi, problema esta ca acum nu sunt nici expert si ma cam limiteaza buzunarul. :angry: Ca o mica paranteza, la ciocanul vechi am incercat sa ii schimb varful cu unul facut de mine din sarma de Cu de 4mm, intr-adevar tinea cositorul mai bine, dar bazaitul la maini si timpul de incalzire erau mult pre enervante. Raspunsul tau m-a lamurit cam 80%, dar mai am o rugaminte, tot nu stiu ce sa caut pe post de pasta. Sacaz, pasta decapanta? Sau cum ii zice?
Inca o data va multumesc tuturor pentru raspunsuri. Pot spune ca aceste cateva randuri m-au lamurit in mare parte cu ce si cum trebuie sa fac. Numai bine. :drinks:
#10
Postat 27 November 2011 - 12:48 PM
Cumpara o cutiuta de sacaz solid, si o cutiuta de pasta decapanta. Dupa o curatare mecanica a oxidului de pe suprafetele cu cupru, putin sacaz ajuta mult. Impiedica oxidarea, uniformizeaza temperatura pieselor, iti asigura un control vizual suplimentar al temperaturii, etc...
Daca ai alte metale, poate ceva cu fier, e mai potrivita o pasta decapanta. Aia e mai puternica, e mai coroziva, dar isi face treaba. Doar ca e bine sa indepartezi ce ramane dupa lipire, ca e coroziv in continuare. Pe moment o bucatica de sacaz cred ca e suficienta. Rar gasesti cositor fara flux in interior (ala rusesc mai apare prin piete dar nu ai norocul). Teoretic poti face lipituri bune si fara decapant suplimentar. Ajunge ce este in firul de fludor. Cu putina indemanare, poti face lipituri bune si fara adaos de substranta decapanta.
Ciocanul are ceva inertie termica si se incalzeste in 2-3 minute. Poate la fel se si raceste. De aceea e bine sa-ti faci o socoteala pentru lipituri, daca e rentabil sa lasi ciocanul alimentat sau pierzi cateva minute de fiecare data. E bine sa pregatesti totul si sa grupezi operatiile. Poti face varf din cupru, dar il cureti bine si-l umezesti cu cositor, asa cum zicea un amic comun, putin mai devreme. O incalzire exagerata a varfului nu ajuta suplimentar. Apar oxizi sau resturi de flux care mai mult incurca. Necesita o curatare suplimentara, repetata. Ajungi la ideea de termostatare a temperaturii sau macar la o limitare a ei.
Aceasta postare a fost editata de bitex: 27 November 2011 - 12:51 PM
Telefon: 0721 385365
#11
Postat 27 November 2011 - 02:57 PM
#12
Postat 27 November 2011 - 06:13 PM
Ce pot sa iti spun e ca pentru nevoi uzuale modelistice:
- 100W e prea mult, as fi mers pe pe un 40W, maxim 60W daca era termostatat.
- Sacaz-ul e bun.
- Fludorul e prea subtire si prea mult, eu folosesc 1mm chiar si la smd-uri, trebuie sa fie totusi destul de solid ca sa sa stea drept sa il poti baga in diverse locuri, mie si 0.75mm mi se indoaie singur sub greutatea lui. 0.5mm nici nu ii gasesc rostul poate daca repari toata ziua celulare... Plus ca cel subtire e mai scump.
- Cantitatea e imensa, nu consum nici 10 grame pe luna, nu as lua mai mult de 100 grame. Ca sa iti dai seama ce inseamna cantitatea asta, la un octocopter, lipirea 8 x 6 = 48 conectori bullet, plus 8 ESC cate 5 lipituri fiecare = 40, toate lipituri masive comparative cu cele de piese electronice, mi-au mancat 30 grame.
Aceasta postare a fost editata de renatoa: 27 November 2011 - 06:17 PM
#13
Postat 27 November 2011 - 07:32 PM
#14
Postat 02 December 2011 - 11:00 PM
#15
Postat 02 December 2011 - 11:14 PM
Mda, daca nu pui mana pe telefon nu prea scoti ceva de la ei... dar ma intreb daca nu cumva trimiteai email la roboti care trimit mesaje automate si pe care nu ii citeste nimeni.
> Din ce am vazut eu in poze credeam ca imi voi cumpara un pistol de lipit de dimensiuni decente,
Fara o rigla langa produs nu stiu cum puteai vedea asta ?
> in schimb am primit o "chestie" imensa de vre-o 25-30 de cm.
Ce te asteptai de la 100W ?! Becul de 25W este la fel de mare ca cel de 100W ?
> Partea buna este ca acum nu mai am absolut nici un fel de problema in a cositori ceva.
Partea rea va fi cand vei ajunge la SMD-uri :)
> Desi nu am comandat acest lucru am primit si o sticluta de 25ml cu o solutie asemanatoare sacazului.
Vezi... si tu ii critici :db:
> Solutia este lichida iar sticluta vine cu pensula, <link eronat> acesta este produsul desprecare vorbesc.
Aceste este link-ul corect: http://www.adelaida....oducts_id=14011
> As mai avea la dvs inca o micarugaminte, ce pot face pentru a-mi intretine cat mai bine varful pistolului in asa fel incat el sa tina cositorul?
Parca aveai pe lista si un burete de curatit varful ? Il poti curata cu ceva de lemn, gen frigaruie sau spatula de la inghetata.
#16
Postat 02 December 2011 - 11:44 PM
#17
Postat 03 December 2011 - 10:52 AM
Cand o zbura A.R.C.A.! © 2010 All rights reserved.
#18
Postat 18 December 2011 - 08:59 PM
Dezavantajul este pretul usor ridicat, dar tinand cont ca se foloseste f putin / lipitura il recomand fara nici o retinere.
In ceea ce priveste aparatul de lipit, statiile de lipit (de ex ERSA) sunt f bune, dar atentie mare la varfuri! Sunt varfuri care se curata cu apa iar daca sunt introduse in sacaz sau alte solutii se distrug instant...aici trebuie citit cu atentie specificatiile fiecarui varf achizitionat.
In cazul in care se lucreaza cu FET-uri nu este recomandat sa se foloseasca pistolul de lipit clasic dar asta nu inseamna ca trebuie exclus din trusa.
#19
Postat 18 December 2011 - 09:47 PM
Aceasta postare a fost editata de pinti2d: 18 December 2011 - 09:49 PM
#20
Postat 18 December 2011 - 10:29 PM
E prea mult sa periezi varful inainte de fiecare lipitura. Poate ar merge inainte de fiecare sedinta si pe parcurs daca se lungeste mult treaba si nu folosesti altceva pentru curatat. O temperatura potrivita (daca poti regla ceva) iti pot tine varful curat. Un varf bun tine lipit cositorul de el.
Trebuie sa aduci zonele de lipit la temperatura potrivita si asta inseamna sa le incalzezi repede si pe cat posibil "egal", uniform. DIn experienta o sa stii ce trebuie sa incalzesti prima oara, pe ce sa pui varful si cum sa atingi zonele de incalzit (ma refer la suprafetele de contact). Tot cu grija ai de adaugat si cositorul, conteaza si unde-l topesti. O s-o afli cel mai bine tot din practica. Sunt tutoriale pe net cat cuprinde, inclusiv video, nu as sta sa caut ceva anume.
Cauta direct in engleza, poate un "soldering tutorial" pe Google. Gasesti documentatie si in romana. Scuze de trimisul la Gogu, stiu ca nu-i frumos. Dar chiar gasesti filme...
Cauta si un ciocan bun, finut, pentru mana de meserias. Sau pune ochii de o statie de lipit, am auzit ca umbla Mosul prin zona in perioada asta. Cand o sa vezi ca se poate, o sa vrei mai mult.
Telefon: 0721 385365
#21
Postat 18 December 2011 - 11:52 PM
Odata am avut un pistol de lipit chinezesc cu maner rosu la care a trebuit sa-i desfac o spira complet de pe secundar si sa o scurtez ca sa incalzesca bine sarma de 2,5mm pe care o foloseam pe post de ansa
Ca si decapant am folosit de la tableta de aspirina( merge bine dar face un fum toxic) rasina de brad ca si inlocuitor de sacaz pana la apa tare facuta de mine din zinc de la baterii si acid clorhidric
Aspirina si rasina de brad mi s-au parut decapante mai puternice decat sacazul iar apa tare este cea mai puternica folosita la cositorit alama
Acuma gasesti o gramada de produse decapante eficienta dar in lipsa lor poti folosi cu succes variantele mele
Mai multe informatii despre cositorire gasesti aicea
Aceasta postare a fost editata de Marius: 18 December 2011 - 11:54 PM
#22
Postat 19 December 2011 - 09:35 AM