IAR 80B - #229 beta release
#1
Postat 19 November 2011 - 11:50 PM
IAR 80B 229 color.jpg (51.95K)
Number of downloads: 289
Am inceput documentarea pentru "80" prin aprilie 2009 si am cerut ajutor tuturor prietenilor. Informatiile au inceput sa vina si incet-incet am inceput sa-mi fac o ideee despre ce va urma.
Si m-am apucat de desenat, de studiat fotografii, de modificat desene, iar de cautat prin fotografii.
M-am oprit la IAR80B cu numarul 229 dintr-un motiv destul de simplu. #229 are aripa mare de 11m anvergura si pentru 229 am gasit o fotografie buna, e inarmat cu sase mitraliere si il avantajeaza si schema de vopsire.
Din pacate nu a fost un avion celebru. Nu are insemne ca ar fi fost al vre-unui comandant sau as al aviatiei noastre de vanatoare.
Desenele nu sunt nici acum in intregime batute in cuie. Mai am nevoie de unele amanunte si orice ajutor e bine venit.
M-am oprit la scara 1/5 pentru ca asa il consider realizabil din punct de vedere practic si cred ca nici costul constructiei nu e prohibitiv.
Anvergura: 2200mm
Lungime: 1793
Suprafata portanta: 66dm2
Greutate : 6 - 7 kg
Motor: ?
Modelul de fata este un model experimental pe care verific diverse tehnici de constructie si care va fi apt de zbor, sper, la vara.
Greutatea ar trebui sa fie undeva pe la 6 - 7kg dar e foarte greu de atins tinand cont ca motorul cu accesoriile o sa aiba aproape doua iar electronica aproape unu. In plus, are botul destul de scurt si s-ar putea sa fie nevoie de
plumb pentru centrare.
Constructia am inceput-o cu fuselajul. Am incercat sa pastrez cat mai mult posibil structura avionului 1:1. Primele piese le-am taiat la laser la Alex, pe 25 februarie anul asta. Cadrele sunt din placaj usor de 3mm exceptie facand
IMG_1407.jpg (83.15K)
Number of downloads: 323
zona de rezistenta din dreptul aripii unde am folosit placaj de aviatie de 3mm - 6 foi.
Fuselajul are patru lonjeroane de sectiune destul de mare (7x5) realizate din bloc lamelat de pin realizat la pozitie. Am folosit bloc lamelat pentru a anula fortele de torsiune ce ar actiona asupra structurii. Lisele sunt de 4x2,
tot din pin. Si lonjeroanele si lisele sunt pozitionate la fel ca la original. Lisele la urmatorul exemplar vor fi din balsa - se mai castiga cateva grame in spatele centrului de greutate. Scheletul e acoperit cu balsa de 1.5mm.
Adrian
va urma...
#2
Postat 20 November 2011 - 09:22 AM
#4
Postat 20 November 2011 - 12:29 PM
IMG_1420s.jpg (119.83K)
Number of downloads: 462 IMG_1425s.jpg (106.76K)
Number of downloads: 447 IMG_1437s.jpg (71.32K)
Number of downloads: 504 IMG_1440s.jpg (200.61K)
Number of downloads: 541
Adrian
#5
Postat 20 November 2011 - 12:40 PM
Modele FPV
Piper-Wot4
Modelare 3D
Modele pt.simulator - RealFlight :
LazyBee;SpeedyBee;Aurora Scimitar;Sbach 342;BV 141;Heptad
#6
Postat 20 November 2011 - 03:05 PM
Am ales sa fac zona centrala a aripii, pana la flap, solidara cu fuselajul. Nervurile de la baza se intrepatrund cu cadrele fuselajului rezultand o zona foarte solida.
Aripa se va monta pe doua tuburi din dural, de 30mm si 18mm. Cred ca le-am supradimensionat si la urmatorul vor avea sectiune mai mica. Tecile in care intra tevile le-am facut din fibra de sticla, trei straturi de 110g/dm2. Din nou prea solid (greu).
Pe zona aripii, cadrele fuselajului sunt intarite cu platbanda din carbon de 12x2mm. Tecile tevilor sunt si ele lipite cu epoxi de cadrele fuselajului.
Motor box-ul e din placaj de aviatie de 3mm lateralele si 6mm / 12foi placa pe care prind batiul motorului.
Adrian
va urma...
#7
Postat 20 November 2011 - 05:59 PM
#8
Postat 21 November 2011 - 06:41 PM
flypol, la 20 November 2011 - 05:59 PM, a spus:
Multumesc pentru urari.
Deocamdata ca motorizare am un Saito FG36 si visez la un boxer, tot Saito benzina, FG57. Daca visez Moki radial ma trezesc brusc!
Sa continuam cu pozele. Detalii structura in zona cabinei:
IMG_1439s.jpg (132.77K)
Number of downloads: 339 IMG_1473s.jpg (151.24K)
Number of downloads: 347
Capotajul rezervorului l-am facut din fibra de sticla:
IMG_1743s.jpg (77.85K)
Number of downloads: 413
O vedere catre coada:
IMG_1760s.jpg (87.87K)
Number of downloads: 430
Am atins aproape limita de 500k...
Va urma
Adrian
#9
Postat 21 November 2011 - 08:21 PM
Spor la lucru !
George
#10
Postat 22 November 2011 - 03:19 PM
George, cred ca ti-ai dat seama ca proiectul e ceva mai avansat decat am postat pana acum. Fuselajul e acoperit cu balsa de 1.5mm si cu fibra de sticla de 47g/dm2. Pentru impregnare am folosit Z-Poxy Finising. Merge extraordinar de usor si se si slefuieste usor. Daca dupa impregnare mai dai un strat de rasina in care adaugi microbaloane vei obtine o acoperire excelenta a texturii. Acum fuselajul e in stadiul cel mai "placut" al constructiei" Primer, slefuit, primer, slefuit ... si asa mai departe.
IMG_1850s.jpg (79.83K)
Number of downloads: 474 IMG_1856s.jpg (75.38K)
Number of downloads: 397
Pentru partea din fata a fuselajului am facut o matrita usoara din extrudat iar piesa este lucrata in pozitiv. A iesit destul de curat si fara mari complicatii la slefuire. Am folosit fibra de sticla de 160g/dm2.
IMG_1859s.jpg (87.42K)
Number of downloads: 355 IMG_1882s.jpg (123.37K)
Number of downloads: 374
Rezultatul final arata cam asa:
IMG_1890s.jpg (73.32K)
Number of downloads: 455
Carenajul inca nu este lipit de fuselaj.
Pentru patina (din pacate IAR80 nu a avut roata pe spate) lucrez la un sistem de amortizare.
IMG_1747s.jpg (59.22K)
Number of downloads: 528
Aceasta e prima varianta incercata si abandonata din cauza greutatii. E in lucru alta.
Adrian
Va urma...
#12
Postat 22 November 2011 - 05:21 PM
#13
Postat 23 November 2011 - 05:24 AM
Aceasta postare a fost editata de Super Pilot: 23 November 2011 - 05:27 AM
Why is it we cannot swallow our ego and admit we screw it ?
#14
Postat 23 November 2011 - 05:30 AM
Super Pilot, la 23 November 2011 - 05:24 AM, a spus:
\
Fisiere atasate
-
IAR-061.jpg (171.4K)
Number of downloads: 162
Why is it we cannot swallow our ego and admit we screw it ?
#15
Postat 26 November 2011 - 10:20 PM
Am comandat si eu cartea si sper sa vina zilele astea. Impreuna cu cartile domnilor Antoniu si Cicos (aparute la "Modelism" si la TMA) si cu cartea lui Dan Melinte si Teodor Liviu Morosanu privind culorile avioanelor de vanatoare am un inceput bun de documentatie. De un real ajutor e si "Catalogul Pieselor de Schimb" editat de IAR Brasov.
Sa revenim la constructie. Stabilizatorul e construit din nervuri de 2mm si lonjeroane din teava de carbon. E acoperit cu balsa de 1.5mm plus un strat de fibra de sticla de 27g/dm2. Bordul de atac e format din doua baghete din balsa de 2mm, lipite in "T" si inca una din balsa de 5mm.
IMG_1441s.jpg (66.72K)
Number of downloads: 242 IMG_1442s.jpg (67.71K)
Number of downloads: 238 IMG_1444s.jpg (118.4K)
Number of downloads: 289 IMG_1445s.jpg (99.22K)
Number of downloads: 307 IMG_1449s.jpg (95.92K)
Number of downloads: 324
Balamalele sunt taiate CNC din sticlotextolit de 2mm.
Aceasta postare a fost editata de atro: 26 November 2011 - 10:21 PM
#16
Postat 26 November 2011 - 10:27 PM
IMG_1448s.jpg (133.91K)
Number of downloads: 313 IMG_1499s.jpg (90.27K)
Number of downloads: 311 IMG_1500s.jpg (82.7K)
Number of downloads: 329
E placat cu placaj de 0.4mm, taiat laser.
Constructia am facut-o pe o planseta din sticla groasa pentru a nu avea deformari.
Din pacate din nou am exagerat cu sectiunea lonjeroanelor si rezultatul e greutate suplimentara. Cred ca le voi reface pe o structura ceva mai usoara.
Adrian,
Va urma...
Aceasta postare a fost editata de atro: 26 November 2011 - 10:30 PM
#17
Postat 27 November 2011 - 11:56 AM
#18
Postat 09 December 2011 - 12:46 AM
Marius
#19
Postat 09 December 2011 - 08:42 AM
Teo, scuza-ma pentru intarzierea raspunsului. Lipirea carbon - fibra sticla o fac cu epoxi UHU300. Intarirea, in cuptor.
Adrian
#20
Postat 01 February 2012 - 10:54 PM
Poza este din colectia Leander Rosenfeld.
Fisiere atasate
-
Cockpit 2011-09 extras IAR-80 p43a foto Leander Rosenfeld_4,3X.jpg (261.78K)
Number of downloads: 225
#21
Postat 17 August 2014 - 03:45 PM
Sigur nu le-a fost usor prin 42-43 pe frontul de este cand Mess-urile 109 E si G(unele asamblate la IAR Brasov) i-au cam "maruntit" iar 80-urile au ras tot ce au prins pe cerul Rusiei. Cu 80-urile s-a intamplat ca cu industria romaneasca dupa 89,distruge ca e periculoasa.
Cat de mare era teama si cat de nemernici erau bolsevicii ,de nu a avut nimeni curaj sa puna deoparte ,azi,o aripe,maine o coada,un fuselaj de 80.Motor stiu ca exista.Eu am gasit prin anii 77' in pod la mobila Pipera(fost hangar de Stuka) lazi cu piese,bine conservate de avioane nemtesti( FW) din 44.Voi n-ati prins vremea sa vedeti un 81 facut bucati langa doua Lavotchin LA7,nou noute,pe terenul Flotila Brasov. Aveam 6 ani si nu intelegeam atunci grozavia.
Atro,draga,nu te opri,modelul trebuie facut si vazut!
#22
Postat 17 August 2014 - 08:24 PM
#23
Postat 10 September 2014 - 03:56 PM
Citeaza
ASAM Pipera nu era hangar de Stuka, era atelier de reparatii pt diferite tipuri de avioane din dotarea noastra mai ales Bf 109 Emil. Posibil sa si fi reparat si cele din dotarea germanana dar in numar mai mic.
Aceasta postare a fost editata de Super Pilot: 10 September 2014 - 03:57 PM
Why is it we cannot swallow our ego and admit we screw it ?
#24
Postat 10 September 2014 - 04:02 PM
Citeaza
Nu stiu daca au mai ajuns lazile in Bucuresti, dar planurile de fabricatie sigur au ajuns spre norocul nostru.
Why is it we cannot swallow our ego and admit we screw it ?
#25
Postat 11 September 2014 - 07:32 AM
care as finanta la Sanpetru o intalnire cu tema : " IAR-80 in razboiul de intregire a neamului " cap.Campania de pe frontul de est.Pentru asa realizare merita sa ne miscam fundurile amortite de stat la calculator si sa sprijinim pe oricine face ceva
in amintirea vremurilor cand tara noastra( capitalista) era si altceva in afara de "granar si benzinar". :good: