Buburuza pin si balsa
#1
Postat 14 November 2011 - 09:36 AM
http://i396.photobucket.com/albums/pp46/Vreascu/Buburuza/mysterybee-button_resize.jpg
Cam asa as vrea si schema de culori rosu inchis si negru dar nu musai cu toate liniile de acolo ....
http://i396.photobucket.com/albums/pp46/Vreascu/Buburuza/New_Bee_P1_resize.jpg
Asta e desenul dupa care m-am apucat de treaba. Am scalat desenul pentru anvergura de 100cm dar am modificat profilul aripii fata de plan. In plan profilul este simetric si la 1 m anvergura ar fi trebuit sa fie cam de 5 cm grosime ...Eu am ales sa il fac de 3,5 cm grosime si profil clark Y. Curbura la capatul aripii este simetrica in plan ...tot asa am ales o curbura cu centrul inpins mai spre in fata...cumva spre "Rascal C" construit de dan-mitea.
Si cam asta a iesit pana acum...
http://i396.photobucket.com/albums/pp46/Vreascu/Buburuza/P1100718_resize.jpg
http://i396.photobucket.com/albums/pp46/Vreascu/Buburuza/P1100725_resize.jpg
http://i396.photobucket.com/albums/pp46/Vreascu/Buburuza/P1100752_resize.jpg
http://i396.photobucket.com/albums/pp46/Vreascu/Buburuza/P1100753_resize.jpg
Si o simulare cu trenul de aterizare
http://i396.photobucket.com/albums/pp46/Vreascu/Buburuza/P1100771_resize.jpg
http://i396.photobucket.com/albums/pp46/Vreascu/Buburuza/P1100804_resize.jpg
Pana acum are 345g fara trenul de aterizare. Sper sa imi iasa pana in 500 g fara electronica. Surpafata aproximata a aripii este 26-27 dm2. Daca l-as motoriza electric ar iesi pe la un 800-850g deci o incarcare sub 40g/dm2 dar daca tot e primul avion facut din lemn as vrea sa fie si primul avion termic. In varianta termica cu motor de 2,5 cc (cu mintea mea incepatoare am considerat suficient un 2,5 cc) iese un pic mai greu...dar sper pana intr-un kg. Ce ati recomanda pentru un "incepator termic" ...eu m-am gandit la unul din astea... MAGNUM XL-15S (2.5 cc), ASP15A (2.5 cc) sau poate ASP-21(3,3 cc) ?!?!
Mai am o multime de intrebari legat de echiparea termica a avionului, de tehnica de infoliere dar mai intai sa vad ce informatii gasesc pe aici pe forum apoi sa imi sistematizez golurile ramase si revin cu intrebarile....O zi buna tuturor
#2
Postat 14 November 2011 - 01:55 PM
Crede-ma ca stiu ce vorbesc, am si electrice si un terminc. Cele termice, sunt clar mai spectaculase, dar cu ce costuri?. Si mai e ceva. (ce pe mine ma cam face sa raman in zona elctricelor)...Cu un electric se pare ca se zboara mai mult, doar schimbi acumulatorul. Intr-o dupaamiaza am reusit maxim 4 iesiri cu termicul, pe cand cu cele electrice pot practic zbura incontinuu. Zborul cu termicul, in ritmul meu inseamna trei sau patru acumulatori mari ca si costuri (3S 2200mah)..si oare..merita?...imi pun din ce in ce mai mult intrebarea asta. Poate nu am varianta de model care sa permita un zbor mai placut, dar...pe langa combustibil, mai trebuie si o bujie, servetele, sters...uf...toate astea la un loc.....parca e cam mult...
Sa stii ca si eu m-am gandit la modelul proaspat construit sa-l motorizez cu un WASP, sau ceva de pana in 2cmc, dar...repet, oare se metrita?...ulei, mizerie, vibratii, servouri mai solide..etc. Constructiile la dimesiunile de sub un metru, pentru termice, ies mai grele...si oare ce e mai frumos de zburat?...o caramida zgomotoqasa sau un fulg silentios?.
Raman la ideea la care subscriu. electrice pana la 7 cmc si cam 1,5 kg, de aici in sus, termic. (se poate si invers, fara doar si poate, dar, mie mi se pare, si sper sa nu gresesc inutil din punc de vedere a raportului satisfactie - costuri).
Spor la construit..si sa-l vedem in aer..cat mai repede.
#3
Postat 14 November 2011 - 02:30 PM
Daca poti, iti recomand calduros, un OS10-15LA. Le-am folosit si nu am nimic a le reprosa.
Daca nu si nu, cel putin un Thunder Tiger.
http://www.tiger.com...oduct/9011.html
Eu il am pe Rascal pe cel de .07ic si sunt foarte multumit de el. Este o mica bijuterie.
Felicitari pentru realizare. Este cu totul deosebit.
http://www.monokote.com/monoinst1.html
Multa, multa bafta.
Aceasta postare a fost editata de dan_mitea: 14 November 2011 - 02:33 PM
#4
Postat 14 November 2011 - 06:27 PM
Modele FPV
Piper-Wot4
Modelare 3D
Modele pt.simulator - RealFlight :
LazyBee;SpeedyBee;Aurora Scimitar;Sbach 342;BV 141;Heptad
#5
Postat 16 November 2011 - 11:42 AM
Numai bine...
#6
Postat 18 November 2011 - 10:19 PM
http://i396.photobucket.com/albums/pp46/Vreascu/Buburuza/NewBee_color.jpg
Probabil am sa merg pe varianta 1...Daca e sa fie buburuza atunci sa bazzaie...
#7
Postat 21 November 2011 - 10:23 AM
Abia astept sa vad varianta finala. Proiectul meu, m-a convins ca pe viitor sa folosesc doar folii transparente.
PS.ar mai fi ceva placarea profilelor cu fasii de balsa va aduce o suprafata de contact mai mare a foliei si se va lipi mai bine, chiar daca necesita inca doua dupamieze de munca (si destul de muti nervi) aport de greutate, dar crestere de rezistenta (si va fi nevoie daca il vei face termic).
Zboruri placute si sa ne tii la curent cu proiectul tau.
#8
Postat 21 November 2011 - 05:16 PM
In plus, varful nu e bine sa fie foarte ranforsat, pentru ca asta duce la moment de rotatie mai mare, deci un avion mai greu de controlat. In general, varful aripii nu are de suportat eforturi mari in zbor, asa ca e bine sa fie mai usor. Asta daca te gandesti la zbor, nu la un eventual crash.
Am trecut si eu prin asta, am avut un planor la care lonjeronul zonei exterioare (care avea si diedrul mai mare) era din balsa, si nici nu avea shear web. Am fost tentat sa-l plachez, dar mai tarziu am realizat ca nu era bine.
PS. Folia se strange in functie de temperatura. Incearca sa lipesti cu o temperatura doar cu putin mai mare decat necesarul, pt ca apoi sa mai cresti cate putin temperatura si sa se stranga cat trebuie, nu mai mult. La fier de calcat nu ai asa control, dar merita incercat.
Aceasta postare a fost editata de Dragos Avramescu: 21 November 2011 - 05:17 PM
#9
Postat 21 November 2011 - 07:23 PM
http://www3.towerhob...p?&I=LXGDV2&P=0
Multa, multa bafta.
#11
Postat 22 November 2011 - 09:45 AM
Am mai lucrat putin la buburuza...Am continuat balsa aia de 1 mm de la bordul de atac pana la capetele aripii si m-am m-am apucat de placat profilele cu fasii de balsa. Tot la aripa am mai pus pe ici pe colo triunghiuri de ranforsare pe unde mi s-a parut mai slaba structura.
Deasemenea am facut "casetele; pentru servourile eleroanelor si cat timp au stat la intarit adezivul am facut o proba de infoliere la eleroane si directie. Am sa pun imagini diseara. Nu au iesit tocmai perfecte dar sun multumit de rezultat.
@ dr.ace ...duminica vin cu "buburuza" pe la club si mai vorbim ...pana atunci sper sa am gata si capacul de deasupra al avionului de la panoul de foc pana in spatele cocpitului.
@ Dragos Avramescu ....sunt convins ca e corect ce zici cu fixarea aripii pentru infoliere dar eu ma gandeam sa o prind definitiv pe avion si sa o infoliez acolo la locul ei.
Inca nu sunt hotarat unde sa plasez servourile pentru directie si profundor. Pentru aspect si CG le-as plasa in centrul avionului dar asta inseamna tije lungi ...pentru practicalitate le-as pune in spate pe exterior la un 6-8 cm distanta de suprafetele de comanda (dar or sa se vada).!?!? decizii...decizii! :unsure:
In schimb s-a aprobat bugetul pentru motorizare termica in urma unui consiliu de familie...ma rog mi-a fost "dictat" sa nu trec de 500 ron ...motor, bujie, batiu, rezervor, elice, con, combustibil si ce o mai fi...incalzitor bujie si demaror pot imprumuta de la club. Deci voi lua un motorel mai ieftin pe care sa imi fac "scoala" :)
Va urma ...in curand cu poze!
#12
Postat 22 November 2011 - 10:59 AM
Vreascu, la 22 November 2011 - 09:45 AM, a spus:
In schimb s-a aprobat bugetul pentru motorizare termica in urma unui consiliu de familie...ma rog mi-a fost "dictat" sa nu trec de 500 ron...
FERICITULE!!!!...dar sa mai pui in calcul - un pachet de servetele, o butelca de solutie de curatat geamurile, si pentru sfarsit servetele umede. Apoi sa te gandesti si cu ce vei curata statia de ulei..care inevitabil va ajunge si pe ea (poate vei reusi sa o pastrezi curata, dar ma indoiesc). Astea sunt termicele...
PS..probabil daca dopul rezervorului va avea trei furtune, si il vei alimenta cu pompa de combustibil nu o sa te murdaresti pe degete. Eu alimentez cu o siringa de 50ml, prin furtunul care alimenteaza motorul. Concluzia - Multa mizerie, zbor mai putin, costuri mai mari dar satisfactia e clar mai mare doar ramane vesnica intrebare a mea - daca se merita!.
Combustibilul e scump in Romania..dar in asta ne scaldam...(eu am ars doua bidoane ..adica 300 de lei....adica 6 acumulatori..care m-ar fi tinut fara probleme un an..aici e marea problema..).
#13
Postat 22 November 2011 - 02:03 PM
Zborul electric este ca un copil nascut in eprubeta si crescut in incubator, septic si nenatural.
Bun venit pe Bulevardul Metanolului din viata reala.
#14
Postat 22 November 2011 - 11:32 PM
#15
Postat 23 November 2011 - 08:41 AM
Am revenit cu ceva poze cu elementele infoliate...
http://i396.photobucket.com/albums/pp46/Vreascu/Buburuza/P1100907_resize.jpg http://i396.photobucket.com/albums/pp46/Vreascu/Buburuza/P1100898_resize.jpg
http://i396.photobucket.com/albums/pp46/Vreascu/Buburuza/P1100904_resize.jpg http://i396.photobucket.com/albums/pp46/Vreascu/Buburuza/P1100919_resize.jpg
http://i396.photobucket.com/albums/pp46/Vreascu/Buburuza/P1100909_resize.jpg http://i396.photobucket.com/albums/pp46/Vreascu/Buburuza/P1100908_resize.jpg
Asa cum e acum are 422g ....cam mult dupa calculele mele...speram sa raman pana in 500g fara electronica si tren de aterizare.
Next...placare profile aripa intrados, suport servouri profundor si directie, suport roata spate, trapa acces acumulator receptie si apoi restu'....
#16
Postat 24 November 2011 - 03:47 PM
http://i396.photobucket.com/albums/pp46/Vreascu/Buburuza/BordBuburuza_resize.jpg
Panoul cu bordul va fi facut din balsa de 2 mm si vopsit negru. Partea de lemn va fi inca o bucata de balsa de 2mm din care voi decupa forma ceasurilor...aceasta bucata va fi data cu bait si va veni prinsa pe panou cu 2 sau 3 holtsuruburi mici de alama. Pe spatele acesteia foi lipi ceasurile listate pe o hartie lucioasa. Pe deasupra partii "lemnoase" voi veni cu un scotch transparent.
Boon asta asa ca joaca....problema e ca as vrea sa fac comanda de "pisele" pentru propulsie si mai unele nelamuriri.
Motor - Magnum 2,5 (250 ron) sau ASP 2,5cc (220 ron) sau ASP 4cc (260 ron)....Se pare ca sunt facute de aceiasi fabrica dar ar fi diferite ca performante.
Elice - in functie de motorul ales la 2,5 ar fi 8/4 ...maxim 8/6 la motorul de 4 ...9/6 sau 10/5.
Con - in functie de elice ... probabil voi lua pe criterii estetice cam 40-50mm si negru sa se camufleze cu botul avionului care va fi negru.
Rezervor - maxim imi incape de 240 ml dar citisem pe undeva ca ar fi mai bine pentru motoare mici rezervor de 170-180 ml maxim....
Bujie - calda, standard sau rece...nu am gasit o informatie clara care se foloseste si cand .... "generally, hot plugs provide better idle and acceleration than cold plugs. Cold plugs will produce more power but may idle more roughly and be harder to tune."
Batiu motor ....m-am lamurit sunt reglabile de la 7 la 20-25 ron
Conbustibil - cu mai mult nitro cu mai putin sau deloc nu imi este foarte clar. Deasemenea pe la specificatiile conbustibilului apare si procentul de ulei ...acesta mai trebuie ajutat cu ulei suplimentar sau e deajuns ce are din fabrica? In general am vazut ca procentul de ulei e de 16-16,5 %. Prin specificatile de la Magnum si ASP gasisem scris ca se recomanda 18% ulei maxim 20% iar nitro de la 0% la maxim 30% dupa rodaj.
Ar mai fi auxiliarele ...pompa, furtune silicon, furtun evacuare, incalzitor de bujie dar aici nu am nelamuriri...voi lua in functie de pret probabil.
La partea electrica este vreo regula cand de foloseste bec extern si cand se alimenteaza receptorul direct de la un pachet NiMh de 4,8 sua 6V? Ca performante-fiabilitate nu imi pot da cu parerea singurul criteriu in a alege imi ramane cel al greutatii. Un BEC-10g + Lipo 2S 1000mA-65g = 75-80g ....un pachet NiMh (intradevar de 2000mA) 4,8V-120g.
Sper sa nu supar pe nimeni cu "nelamuririle" mele...
Multam' fain...
#17
Postat 25 November 2011 - 09:27 AM
http://i396.photobucket.com/albums/pp46/Vreascu/Buburuza/P1100994_resize.jpg
http://i396.photobucket.com/albums/pp46/Vreascu/Buburuza/P1110004_resize.jpg http://i396.photobucket.com/albums/pp46/Vreascu/Buburuza/P1110005_resize.jpg
Cam asa arata acum ... Maine slefuiesc tot si continui cu infolierea...
#18
Postat 25 November 2011 - 02:32 PM
Minim 18% ulei, inseamna de la 18,1% in sus...nu? Se poate adauga:
http://www3.towerhob...?&I=LXS622&P=ML
http://www3.towerhob...?&I=LXS623&P=ML
Mai mult nitro inseamna reglaje mai usoare si putere mai mare. Ti-as recomanda sa utilizezi procentul mediu, 10-15%.
Este si varianta LiFe:
http://www3.towerhob...p?&I=LXYAS7&P=0
Nu necesita regulator. Are tensiunea, in general, mai mica decat cinci celule NiMH. La patru celule de NiXX esti cam aproape de pragul de tensiune minima a receptorului. Cel putin pentru mine.
Multa, multa bafta.
PS. Incearca sa tii greutatea sub control. Va fi o fiara dezlantuita.
#19
Postat 29 November 2011 - 02:39 PM
Duminica i-am facut buburuzei cunostinta cu aerodromul pe care sa speram ca-l va privi de sus cat de curand.
http://i396.photobucket.com/albums/pp46/Vreascu/Buburuza/P1110060_resize.jpg http://i396.photobucket.com/albums/pp46/Vreascu/Buburuza/P1110058_resize.jpg
http://i396.photobucket.com/albums/pp46/Vreascu/Buburuza/P1110057_resize.jpg http://i396.photobucket.com/albums/pp46/Vreascu/Buburuza/P1110056_resize.jpg
http://i396.photobucket.com/albums/pp46/Vreascu/Buburuza/P1110067_resize.jpg
Dupa sfaturile primite aici si nu numai am infoliat aripa pe planseta si nu pe avion...
Inca nu este fixata la locul ei. Mi-a fost atrasa atentia asupra faptului ca s-ar putea sa fie "greu de cap" cu motor de 4 cc si din aceasta cauza mai astept cu finisarea fuselajului si fixarea aripii. In functie de cum se echilibreaza cu "maruntisurile montate pe el voi vedea daca nu cumva o sa modific ori pozitia panoului de foc(mutat mai in spate) ori pozitia aripii (mutata mai in fata).
...dupa o vorba de pe aici...Va urma!
#21
Postat 04 December 2011 - 08:27 PM
#22
Postat 05 December 2011 - 03:57 AM
Multa, multa bafta si iti multumesc pentru fotografii.
#23
Postat 06 December 2011 - 07:20 AM
http://i396.photobucket.com/albums/pp46/Vreascu/Buburuza/P1110110_resize.jpg
http://i396.photobucket.com/albums/pp46/Vreascu/Buburuza/P1110104_resize.jpg
http://i396.photobucket.com/albums/pp46/Vreascu/Buburuza/P1110103_resize.jpg
http://i396.photobucket.com/albums/pp46/Vreascu/Buburuza/P1110106_resize.jpg
http://i396.photobucket.com/albums/pp46/Vreascu/Buburuza/P1110102_resize.jpg
Motorul este deocamdata pe stand la aeroclub unde a papat un rezervor de combustibil ca rodaj. Va mai arde inca 2-3 rezervoare in pozitia aceea apoi va fi mutat la locul lui unde sper sa isi faca treaba pentru care a fost proiectat.
Incet, incet se apropie momentul cu primul zbor...Abia astept!
#24
Postat 06 December 2011 - 02:08 PM
Te rog sa-mi scuzi curiozitatea, dar nu inteleg de ce rotita din spate nu este in axul derivei. Imi scapa ceva?
Multa, multa bafta.
#25
Postat 06 December 2011 - 08:17 PM
Modele FPV
Piper-Wot4
Modelare 3D
Modele pt.simulator - RealFlight :
LazyBee;SpeedyBee;Aurora Scimitar;Sbach 342;BV 141;Heptad
#27
Postat 07 December 2011 - 10:02 AM
dan_mitea, la 06 December 2011 - 02:08 PM, a spus:
Te rog sa-mi scuzi curiozitatea, dar nu inteleg de ce rotita din spate nu este in axul derivei. Imi scapa ceva?
O sa se chinuie nitel la rulaj. (ca parca nu e actionata bechia de directie).
Arata misto de tot, mai ales cu scrisul ala alb. Numai sa nu se exfolieze in timp. La mine la termic, se tot dezlipeste folia care deseneaza cabina.
Sa-l vedem pe cerul patriei cat mai repede.
#28
Postat 16 December 2011 - 10:20 AM
Dupa ultima aterizare cand am incercat sa il aduc spre mine motorul s-a oprit din cauza uneri denivelari de pe camp si nu din cauza ca ar fi ramas fara combustibil cum am crezut initial.
http://i396.photobucket.com/albums/pp46/Vreascu/Buburuza/DSC_0130_resize.jpg
http://i396.photobucket.com/albums/pp46/Vreascu/Buburuza/DSC_0131_resize.jpg
http://i396.photobucket.com/albums/pp46/Vreascu/Buburuza/DSC_0133_resize.jpg
Sper sa revin cat de curand cu un zbor pe bune al buburuzei
#29
Postat 16 December 2011 - 10:38 AM
- nu-i asa ca daca era motorizat electric zbura din prima ?
- minunat sunetul si puterea unui termic pana la ultima picatura de combustibil insa nu-i asa ca reglajele ( daca le si nimeresti ) scad din timpul de zbor ?
- nu-i mai ieftin sa ai 4,5 pack-uti Lipo ce te vot tine macar 30-40 de zboruri cu durata a catorva ore - in comparatie cu combustibilul echivalent pt.un termic ?
....si din nou : nu-i asa ca de era electric la ora aceasta vedeam in filmulet figuri acrobatice ?
Am indraznit sa tin partea 'copilului' din eprubeta mai ales ca la anverguri relativ mici ale modelelor, motorizarea electrica ar fi fost ( in opinia mea ) mai fiabila. De nenumarate ori am vazut la camp ( pe Chitila ) timp pierdut cu termice ce se incapataneaza sa nu functioneze corect din prima.Si acum ...sariiiitiiii !!!
Aceasta postare a fost editata de pccdtk: 16 December 2011 - 10:42 AM
Modele FPV
Piper-Wot4
Modelare 3D
Modele pt.simulator - RealFlight :
LazyBee;SpeedyBee;Aurora Scimitar;Sbach 342;BV 141;Heptad
#30
Postat 16 December 2011 - 02:04 PM