Router CNC Ajutor Constructie
#1
Postat 19 August 2011 - 01:52 PM
As dori sa construiesc un Router CNC, am urmarit topicurile de pe forum dar sper sa ma ajutati sa imi fac costurile, as vrea ceva asemanator cu cel din imaginea alaturata
http://www.cnc-router-routers.com/S-1000_Fraesmaschine_CNC_STEP_1.jpg
Ca dimensiuni as vrea sa fie de 1200mm/1500mm/200mm, ce motoare imi recomandati, ce controllere, ce sursa, bugetul este oarecum limitat iar daca aceasta constructie va depasi cu mult bugetul sunt dispus sa ma intind ca si timp de constructie si sa fac ceva cu gabarit mai mare.
In principiu ma intereseaza taiere foi aluminiu si debitare 3D plastic.
Cu toate ca am urmarit tot ce se scrie pe forum, nu sunt cunoscator si nu inteleg mare parte din termenii folositi.
Multumesc.
#2
Postat 19 August 2011 - 05:51 PM
In felul acesta tijele de comanda o sa coste in jur de 70Lei cu tot cu rulmenti, ramane problema cu suruburile cu bile, care sunt exagerat de scumpe si as vrea sa stiu daca pot opta pentru suruburi trapez fara sa am probleme. Acestea adaugand la costul total inca 30Lei+costul piulitelor care iar mi se par enorm de scumpe. Masa fabricata din rectangular ce aduce costuri de aproximativ 300Lei, ramane partea electronica.
As vrea sa imi spuneti unde gresesc sau daca aveti idei mai bune pentru un cost redus.
#3
Postat 19 August 2011 - 07:09 PM
La regimuri foarte lejere maresti mult suprafata de lucru, dar tot e necesara o constructie rigida.
Pe varianta postata in mesajul al doilea abia daca poti taia polistiren cu fir cald. Din ce banuiesc asta si face proiectul ala. Am si eu o masina facuta asa, cu teava patrata din aluminiu, rotita la 45 grade si cu role profilate. Dar repet, merge la polistiren unde aproape nu ai forte rezistente la prelucrare. Poti improviza sau esti nevoit sa faci asta la curse extrem de mari sau unde iti permite precizia de prelucrare (o taiere cu plasma, debitare fara mari pretentii, prelucrare lemn).
Chiar si eu apreciez tot felul de initiative si sprijin pana si proiectele cu mici sanse de reusita, dar ce vrei tu sa faci nu are absolut nici o sansa.
Daca prin tije de comanda te referi la ghidaje, varianta vazuta la hi-end este cea mai ieftina. Nu zic ca nu gasesti la unele firme si preturi mai mici, dar la comenzi mici sunt pierderi mari si asta se reflecta in pret. Bara rotunda e varianta minima ca performanta de la care sa pleci, dar in sus nu in jos.
Cu preturi aproximative, o sa ai 100 euro pe electronica, cam 100 euro pentru motoare (sa zicem ca inclusiv cu suport si cuplaj, pentru fiecare).
Chiar in varianta subtirica propusa de tine, o sa ai 16 rulmenti pe fiecare axa (daca observi, fiecare rola e facuta din 2 rulmenti montati unul langa altul si bara intra intre ei, sau tot 16 sau 12 si in cealalta varianta cu 2 pe cate o latura...). Adica 16 rulmenti x3 axe = 48 bucati in total si la 4 ron bucata iesi la 192 ron Nu-ti face iluzii ca adaugand si bara din aluminiu o sa scazi la 70 ron. SI vezi pe la secunda 55 din prima secventa cam cum face structura si daca cu asa ceva poti freza. Solutia propusa de el la minutul 1 nu rezolva nimic, nu de acolo e problema.
Comentand despre suruburi fara detalii, ai cam 3 m de surub si 3 piulite. Adica 70x3 plus 30x3. Nu vad de ce par piulitele scumpe, ca nu se fac usor. Cand le produci cu 20 bucata in loc de 30 sa-mi zici si mie. Adica pentru transmisie fara prelucrari la capete, fara rulmenti, fara carcase pentru rulmenti si piulite ai cam 300 ron. Daca pui si maruntisurile pe care le-am omis, dublezi pretul,
Chiar in varianta propusa de tine care nu te ajuta la frezat nimic, vei avea 100 euro electronica, 100 euro motoarele, 100 euro gridajele, 100 euro transmisia. Pe langa astea iti trebuie si structura mecanica de sustinere, care tot nu-i ieftina si macar motorul de frezare.
Daca te pricepi bine, ai scule si stii sa lucrezi, ai mari sanse sa obtii ceva care functioneaza dar nu pentru ce ti-ai propus sau nu eficient si nu sub 1000 euro. Era o vorba veche cu biciul si cu pocnitul. Putin probabil sa obtii sprijin pentru un proiect irealizabil in conditiile precizate de tine.
Spor la treaba si succes in tot ce faci.
Aceasta postare a fost editata de bitex: 19 August 2011 - 07:17 PM
Telefon: 0721 385365
#4
Postat 19 August 2011 - 07:42 PM
Poate doar sa tai din mai multe treceri, dar ma indoiesc ca freza va merge totdeauna pe acelasi traseu.
Pentru taiere cu plasma poate fi o solutie.
Cred ca ar trebui sa investesti in motoare si electronica bune.
Daca tii mortis sa faci varianta prezentata de tine in primul post, nu te zgarci la motoare si electronica.
Le vei folosi pt up-grade ulterior.
Daca dimensiunile le ai bine stabilite si nu te vei razgandi ulterior, ia si suruburi bune.
In rest ia aminte la ce zice bitex.
Pentru o masina serioasa, vezi ce face katran. Nu stiu daca el a facut una de dimensiuni atat de mari.
Sfatul meu:
Construieste intai o masina de mici dimensiuni si dupa aceea iti dai seama ce ai de facut.
Sau daca are cine te ajuta, treci direct la constructia celei mari.
Oricum, pretul de 1000 de euro nu te va duce la rezultatul asteptat de tine.
Stima.
Aceasta postare a fost editata de znecula: 19 August 2011 - 07:45 PM
#5
Postat 19 August 2011 - 08:18 PM
Daca vrei sa faci o masina ca aia din poza primului mesaj poti lua ca pret orientativ chiar pretul acelei masini. E pe suruburi trapezoidale, cateva profile din aluminiu, e varianta cea mai ieftina.
Telefon: 0721 385365
#6
Postat 19 August 2011 - 09:13 PM
de ordinul sutelor de RON , atunci mai bine stai linistit ... Ai idee cat de rigida trebuie sa fie
structura , ca sa poti plimba pe gantry un motor capabil sa frezeze aluminiu ?
Cel mai bine spui clar ce buget ai disponibil si apoi vedem ce se poate face . Si , mai ales ,
spune clar ce vrei sa prelucrezi ... sa debitezi foi de aluminiu , bine , dar ce grosime ?
La ce viteza ? La ce precizie ? Debitare 3D nu poti face cu genul asta de masina ...chestia
asta se face pe masina in 4 axe de lucru ...
Succes.
#7
Postat 20 August 2011 - 12:25 AM
Asa ceva poate fi facut cu un cost extrem de redus fata de tijele si piulitele de pe piata, am facut rost de rectangular si cornier pentru masa, electronica oricum ramane ultima, astept pareri despre sistemul din poza de mai sus si cateva pareri despre poza de mai jos, eu unu asa gandeam un sistem de ghidaj liniar.
Aceasta postare a fost editata de elektoshok: 20 August 2011 - 12:26 AM
#8
Postat 20 August 2011 - 01:12 AM
Da, e OK sistemul ala de care pomenesti, dar daca urmaresti atent subiectul, o sa vezi ca se preteaza la taierea cu plasma sau la gravat lemn dar cand masina este grea si solida. Si daca o sa urmaresti si mai atent, o sa vezi ca e mult mai dificil sa faci acele ghidaje decat sa cumperi ceva gata facut. Poti improviza orice, dar rezultatele vor fi pe masura investitiei.
Si hai sa fim seriosi, pentru bara de 20 mm diametru, ai avae nevoie de maxim 6m de bara, adica putin peste 300 ron. Cu cornier o sa fie ai ieftin, dar nu gratis. La cat costa restul componentelor diferenta intre preturile variantelor de ghidaj vor fi nesemnificative. Adica iti faci probleme pentru un 5-10% din pretul masinii. La cursele dorite de tine nici n-as recomanda bara rotunda incastrata doar la capete, ca bara se incovoaie prea mult si mai si vibreaza cand nu e cazul.
In poza a doua e sistemul de care aminteam, cu 16 rulmenti pe o axa. Sunt si roboti industriali cu ghidaj de tipul asta, dar conteaza mult reglajele si calea de rulare. Daca faci ce doresti si mai si functioneaza in 500 euro, scoate la vanzare proiectul sau construieste in serie, ca e fain pretul, Pana la urma tot la rigiditate o sa ajungi...
Cel mai simplu e sa pui totul pe hartie si sa incepi treaba, Candva o sa tragi o linie si o sa faci socoteala. Ca tot mi-am amintit, ce motor de frezare o sa folosesti?
Multa bafta!
Aceasta postare a fost editata de bitex: 20 August 2011 - 01:16 AM
Telefon: 0721 385365
#9
Postat 20 August 2011 - 01:47 AM
Daca le punem la cap sunt:
-100Euro suruburi si piulite
-100Euro (exagerat) Aluminiu, rulmenti, surubele, piulite, seibi si alte maruntisuri.
-100Euro Driver
-100Euro Motoare
-100Euro Freza
Oare o fi asa?
#10
Postat 20 August 2011 - 02:03 AM
La suruburi si piulite nu stiu cum o sa fie.
Surubul are prelucrari la capete, o piulita, lagare, carcase pentru rulmenti, o carcasa pentru piulita. N-am facut socoteala, nu stiu de unde procuri totul.
Ca tot ai pomenit de rulmenti ieftini, in ce engros ai vazut la pretul ala? De fapt ma intereseaza rolele (rotile ca piese de schimb) nu rulmentii, dar banuiesc ca stau cam impreuna.
Sa revin. Poti face ceva si in 400 euro, dar nu poti freza aluminiu in bune conditii.
In orice caz, alta solutie sa inveti nu cred ca stiu. Cel mai sigur e sa faci sa sa vezi problemele. Aproape totul poate fi refolosit, cu exceptia structurii metalice.
Aceasta postare a fost editata de bitex: 20 August 2011 - 02:05 AM
Telefon: 0721 385365
#11
Postat 20 August 2011 - 02:14 AM
O sa incerc sa ma apuc de treaba de maine sa vad ce iese, oricum pana la drivere, motoare si freza mai este, o sa incep cu constructia cadrului apoi cu casetele pentru rulmenti.
#12
Postat 20 August 2011 - 03:58 PM
Lanturile de bicicleta sunt 8-10lei bucata, pinioanele tot cam asa dar astea se gasesc si prin bazar la preturi de nimic, o sa mai caut pe net sa vad ce mai gasesc.
Ce m-a surprins este faptul ca 90% din CNC-urile de pe youtube au ca sistem de ghidaj acelasi principiu ca si la MechMate, intr-adevar erau folosite tijele si rulmentii cu bile la proiecte mici dar toate CNC-urile cu gabarit mare foloseau rulmenti si cornier ca si ghidaj.
#13
Postat 20 August 2011 - 04:19 PM
componentele de baza ( lanturi , pinioane , rulmenti , cornier fier/aluminiu , ) vor costa relativ
putin . Dar restul ? Din ce vrei sa faci structura ? Si aici nu ma refer la masa , ci la podul rulant ,
axa Z , sistemele de prindere pentru motoare , etc .
in varianta asta , ai nevoie de 4 motoare de actionare , 4 drivere , sursa de alimentare , eventual break out board .
functie de masele deplasate si vitezele de lucru , dimensionezi motoarele ( probabil nema34 , 4-5N/m , 3-5Amp ) , apoi ,
vezi ce sursa ai nevoie ( sa duca 3 motoare in acelasi timp , la sarcina maxima ) . Driverele , este clar ca trebuie
bipolare , microstep , minim 3Amp/faza . BOB-ul nu este necesar , dar te scapa de niste dureri de cap ...
Ar di foarte bine daca ai face mai intai un proiect/schita , care sa arate clar ce necesar de materiale ai nevoie ,
dimensionarea componentelor , si gabaritul masinii ( chestia e sa poti sa o si construiesti fizic , eventual sa poti
muta / scoate pe usa agregatul ... eu am problema asta , am facut masina , dar nu pot s-o scot din atelier fara
s-o fac mai intai praf ... ) .
Bafta maxima si succes !!!
#14
Postat 20 August 2011 - 09:57 PM
Iti vand un pont legat de ultima varianta postata. Dupa cum ai observat, in filmulet lantul sta in aer pe toata lungimea. Montajul corect se face invers, cu lantul sprijinit pe o suprafata plana si nu face nici un fel de "burta". Am tras cateva linii in paint, poate se intelege ce spun. Daca ajungi sa faci transmisie prin curea, iti arat variante si mai faine.
Daca tot ai postat varianta asta faina cu lant, poti afla si un pret pentru ea? Sa vedem daca a iesit in 400 euro.
Telefon: 0721 385365
#15
Postat 20 August 2011 - 10:02 PM
elektoshok, la 20 August 2011 - 03:58 PM, a spus:
Lanturile de bicicleta sunt 8-10lei bucata, pinioanele tot cam asa dar astea se gasesc si prin bazar la preturi de nimic, o sa mai caut pe net sa vad ce mai gasesc.
Ce m-a surprins este faptul ca 90% din CNC-urile de pe youtube au ca sistem de ghidaj acelasi principiu ca si la MechMate, intr-adevar erau folosite tijele si rulmentii cu bile la proiecte mici dar toate CNC-urile cu gabarit mare foloseau rulmenti si cornier ca si ghidaj.
Ma bag si eu ca musca pe perete.
Cu cei 500E nu o sa faci nici macar cadrul la marimea aia. Daca bagi suruburi filetate cu piulite din trusa de scule cu joc de 20%, o sa ai nevoie de niste motoare de 10NM, la care tu te-ai gandit sa cumperi 4 motoare cu 100E. Pai cu banii astia o sa iei niste chinezarii care scrie ca are 2Nm, si mai jos cu litere de 0.2mm putere peak. Cu driverele la fel, sursa de curent de 20A la fel, etc. Nici macar daca iei fierul de buna calitate de la fier vechi, nu-ti ajung banii astia.
#16
Postat 20 August 2011 - 10:36 PM
Nu am pretentia de a fi un mare "fauritor" de CNC-uri dar asa, din amuzament am facut cate ceva (in weekend-ul asta am facut urgent si din topor unul pentru poistiren pt un amic care vroia sa taie polistiren, nu conteaza cum ...)
Din punctul meu de vedere, ideea din primul post este o glumita buna doar pentru a ilustra principiile de functionare.Iti vei da seama cu adevarat de forta pe care o reclama chiar si o freza extrem de subtire doar dupa ce vei face experimental un proiect de mici deimensiuni (sau .. pune pe un dremel o freza si incearca sa tai o bucata de sticlotextolit).
Cu aceasta ocazie vei descoperi cat de enervanta este masinaria care nu vrea sa se lase facuta "patrata" ... am gasit in urma cu mult timp acest termen pe forum, nu stiu la cine dar de atunci il folosesc fara copyright. (si ma tot chinui cu unghiurile ... si tot sper ca cineva va posta la un moment dat un mic tutorial, o idee macar despre cum se face treaba aceasta mai usor)
Privind prima masina, cea facuta industrial, ma gandesc ce se va intampla cu ea daca o muti de pe o masa pe alta fara sa o reglezi din nou ! Mi se pare destul de putin rigida in forma in care este prezentata acolo.
Sfatul meu de mester care a invatat cum sta treaba de pe aici de pe forum este urmatorul: incearca sa faci o masina mica cu titlu de experiment, in care sa investesti rezonabil dar din care sa inveti mult, incearca sa intelegi ca exista o diferenta intre o masina facuta din hobby pe genunchi cu un buget foarte redus si o masina care costa ceva bani dar care va prduce bani ...
Mihai
Aceasta postare a fost editata de mishu_g: 20 August 2011 - 10:37 PM
#17
Postat 21 August 2011 - 01:14 AM
Momentan ramane la stadiul de proiect insa sunt convins ca se poate, din moment ce sunt CNC-uri facute cum ghidajele, transmisia si cadrul cum doresc sa le fac si eu si functioneaza fara probleme nu vad de ce al meu nu ar functiona la fel de bine.
#18
Postat 21 August 2011 - 10:05 AM
Poti folosi un singur surub pe mijloc, daca departezi foarte mult rulmentii de pe un carucior. Dar creste mult gabaritul masinii. Am inteles ca ai teava patrata de 40x40 pentru cadru. La cursa de 1500 o sa ajungi aprope la 2000 gabarit. Teava e cam subtirica si se incovoaie cu tot cu corniere. Ori folosesti teava mult mai solida, ori faci o structura metalica sudata ori pui mai multe picioare sub bara. Important e sa ajuti putin, sa nu se incovoaie "ghidajul". Daca pui picioare nu poti ajunge usor sub masa, sa te legi de piulita surubului central.
Fa cat mai rezistente elementele de ghidare, laterale. Restul vine de la sine.
Legat de motorul de frezare ieftin, ai doua variante. Ori cumperi o micuta freza (gen dremel) ori una din aceea de frezat lemn pe care o adaptezi la ce ai tu. Ambele ar fi de evitat dar iti recomand din doua rele pe ultima. Adica motor de frezat vertical, din acela cu talpa, de care gasesti ieftin in orice magazin de scule, pe la 1000W. E greu, face zgomot dar macar e ieftin, sub 100 ron la oferta. E destul de fiabil, folosesc eu unul de cativa ani si nu mai moare. La ce faci tu e potrivit. Schimbi cu ceva mai bun daca o fi cazul.
Posibil ca ai vazut si cnc-uri din lemn. Exista si de dimensiuni mari, deci se poate orice. Trebuie doar sa incerci. Sper sa obtii exact ce-ti doresti. Singura diferenta intre variante ar fi ca cei care le-au facut pe alea au multa experienta si au trecut prin problemele prin care abia urmeaza sa treci si tu. Dar cum ziceam, alta solutie vad ca nu se poate.
Urmatoarea masina sigur va fi mai buna ca prima.
Sa ne tii la curent cu evolutia proiectului si ce-i mai important sa faci o estimare cat mai corecta a pretului. M-ar interesa cat va fi cel final si cam cum decurge constructia. Macar sa stiu sa nu-i mai sperii pe ceilalti care doresc sa incerce.
Spor la treaba si multa bafta! Pentru orice eventual ajutor, suntem pe aici.
Vorbim.
Aceasta postare a fost editata de bitex: 21 August 2011 - 10:08 AM
Telefon: 0721 385365
#20
Postat 21 August 2011 - 07:27 PM
Bafta!
Telefon: 0721 385365
#21
Postat 21 August 2011 - 09:12 PM
pana la sfarsitul anului ... nu te uita la componente , ci la solutia de constructie ...
http://i1187.photobucket.com/albums/z400/romatsa/1-51.jpg
http://i1187.photobucket.com/albums/z400/romatsa/2-31.jpg
http://i1187.photobucket.com/albums/z400/romatsa/3-16.jpg
http://i1187.photobucket.com/albums/z400/romatsa/4-11.jpg
....................................................................
#22
Postat 21 August 2011 - 09:36 PM
http://i1187.photobucket.com/albums/z400/romatsa/1-52.jpg
In ambele variante , inspiratia a venit de la o clona K2 CNC ... prima masina construita de mine ...
facea treaba in limite rezonabile , dar nu se comporta asa cum trebuie in aluminiu ...
#23
Postat 22 August 2011 - 05:15 PM
katran, la 21 August 2011 - 09:36 PM, a spus:
http://i1187.photobucket.com/albums/z400/romatsa/1-52.jpg
In ambele variante , inspiratia a venit de la o clona K2 CNC ... prima masina construita de mine ...
facea treaba in limite rezonabile , dar nu se comporta asa cum trebuie in aluminiu ...
Spune-mi te rog ghidajele alea unde le pot gasi, profile am gasit la preturi relativ mici, dar ghidajele alea nu le-am gasit pana acum la noi, pentru ca initial ma gandeam sa il fac din profile de aluminiu, ma mai gandeam la o varianta cu constructia din PAL Melaminat pentru ca am o sursa de unde cumpar cu 70Lei foaia, sunt capacele care vin la transport si sunt putin uzate dar nu ma deranjeaza asta, plus deitarea o fac tot ei cu 7Lei/foaie si am vazut routere destul de mari facute din lemn, as intari constructia cu cornier si rectangular dar nu va mai fi nevoie de atata otel, astfel iesind mai ieftin si cred ca va fi si estetic daca cumpar PAL Negru, stiu ca exista riscul ca la umezeala sa se deformeze dar nu este cazul la mine pentru ca il voi tine in casa si intariturile facute cu cornier vor preveni decalarea placilor de pal, dar totusi astept sa vad ce raspuns imi dai cu ghidajele alea, multumesc.
Aceasta postare a fost editata de elektoshok: 22 August 2011 - 05:16 PM
#24
Postat 22 August 2011 - 08:03 PM
nu le gasesti in Romania ...doar pe ebay ...
Daca faci masina din pal , eu ma retrag din discutie . Din punctul meu de vedere , masina facuta din lemn nu-si merita
numele de CNC ... este doar o pierdere de timp si resurse ... poate ca s-ar putea face ceva , dar la un nivel absolut
mediocru , chestie cu care eu nu ma impac ...
Succes.
#25
Postat 22 August 2011 - 10:59 PM
Daca faceam o investitie pentru a scoate un profit probabil ca merita sa investesc si 2000-3000Euro dar atata timp cat o voi folosi pentru ceva ce nici macar necesar nu imi este si anume, vreau sa imi fac o carcasa pentru PC pe CNC, cateva gravuri si 2-3 alte maruntisuri, puteam sa fac toate astea cerand altcuiva sa imi taie ce am nevoie dar m-am gandit sa o construiesc pentru ca imi poate fi utila si pe viitor, pana la urma am ajuns la concluzia ca tijele de comanda de la high end sunt de fapt niste fite pentru ca se poate mult mai bine si mai ieftin iar in ceea ce priveste constructia din PAL, eu vad ca isi fac treaba foarte bine CNC-urile construite din PAL-MDF-Lemn, nu inteleg de ce esti impotriva, daca masinaria isi face treaba la fel de bine nu vad de ce ai avea ceva impotriva. Pana la urma asta caut, functionalitate nimic altceva.
#26
Postat 23 August 2011 - 06:29 AM
#27
Postat 23 August 2011 - 06:41 AM
Ca sa te lammuresti singur, poti sa iei motoare si electronica pentru un cnc mai mare si cu ele sa faci unul mic, din lemn, ca test.O sa descoperi multe lucrurisi o sa intelegi de ce lumea recomanda batiu solid la masina si ghidaje serioase.
Bafta!
#28
Postat 23 August 2011 - 10:45 AM
utzy, la 23 August 2011 - 06:29 AM, a spus:
Aici subscriu si eu, cel putin in cea ce il priveste pe Katran .
#29
Postat 23 August 2011 - 11:18 AM
tocmai lucrez si si eu la un cnc si nu il fac cu intentia de a scoate profit ci doar de hobby, si eu m-am gandit mult cum as putea reduce costurile la constructie si pana la urma am ajuns la urmatoarele:
- rulmenti, ghidaje, suruburi chinezesti (http://stores.ebay.c...motionbearings/)
au ajuns intr-o saptamana (~ 1800 ron + 100 ron vama)
- 3 motoare (3Nm) + 3 drivere(4,2A) + sursa(350w) (~ 1200ron) (http://shop.ebay.com...&_from=&_ipg=25)
au ajuns in 3-4 zile
- cadru pentru axa z ii din aluminiu ( pret aluminiu + prelucrare ~ 300ron)
- aluminiu debitat pentru restu cadrului ii ~ 1800 ron neprelucrat
dar ca si idee poti sa te uiti pe siturile de mai sus ca gasesti si piese mai ieftine, de ex. am mai luat 14 rulmenti liniari LME20UU cu ~ 130ron, pentru cadru poti apela la o firma care comercializeaza PAL, MDF pe mine m-a costat ~ 350 ron o coala MDF de 25mm (2600mm x 2100mm) debitat la dimensiunile mele
spor si nu te da batut :)
#30
Postat 23 August 2011 - 03:51 PM
Voi folosi acelasi sistem de ghidaj liniar, iar daca nu voi fi multumit de el voi face o investitie mai mare in jucarie si voi face un MechMate, nu stiu insa ce motoare, controller si sursa sa folosesc, iar daca aveti voi de vanzare astept oferte, momentan las de-oparte taiatul foilor de aluminiu si il voi folosi doar pentru placi de PVC, Forex si Plexiglass si pentru lemn, as dori sa stiu ce motoare ar face treaba pentru asemenea taieri si gravuri, mai am o nelamurire, am vazut foarte multe CNC-uri pe net cu bara filetata si piulite normale, de care se gasesc la orice depozit de materiale de constructii si am vazut ca si parerile sunt impartite, unii spun ca au precizie mai mare dar reduc viteza, altii spun ca nu au nici precizie nici viteza, voi ce spuneti?
Multumesc mult pentru sfaturi, sper sa aveti rabdare cu mine in continuare :rolleyes:.
Aceasta postare a fost editata de elektoshok: 23 August 2011 - 03:52 PM