Aceasta postare a fost editata de lazardominte: 18 September 2011 - 05:17 PM
Decolare - aterizare
#1
Postat 18 September 2011 - 05:16 PM
Aeromodele: Cessna 182 Arttech, Wing Dragon 3 Arttech, Hobby King Bixler Epo 1400,Hobby King EPO Seaplane, Thunder Tiger Dragon Fly .15;
Navomodele: Robbe Sea Diamond;
Automodele: Turnigy 1/16 Brushless 4WD Short Course Truck;
Modele aproape montate: Sedona-Black Horse;
Modele nemontate(in cutie):Extra 300S-Electrifly;
Statie: Turnigy 9X, Hobbyking HK310 (navo si auto);
Simulator Real Flight Basic (original) pentru antrenament;
#2
Postat 18 September 2011 - 05:43 PM
lazardominte, la 18 September 2011 - 05:16 PM, a spus:
Poti scrie aici romane foileton si tot nu o sa inveti sa decolezi doar cititnd.Gaseste pe cineva care e din zona ta si iti va arata la zbor.Va face mai mult decat o mie de cuvinte.
Daca imi dai PM o adresa de mail iti voi da eu cateva fisiere in care se descrie ceea ce vrei tu.Si mie mi-au fost de folos la inceput. :pardon:
Radio:
Multiplex Royal Pro 16 2.4GHz
Aero:
BADAN Kit - Yak55M 2.8m; MVVS116NP; Rezo RE2 MTW
EXTREME FLIGHT - Extra 300 2.3m; MVVS58 Prosport; Rezo -MVVS
MULTIPLEX - Funcub;Parkmaster;Funjet Ultra2
FREEWING - F22 Xicoy X45 Jet
ROBBE - Mistral 2.0m
F22 depron
AERONAUT - Triple RES 2.0m
Auto:
TRAXXAS - E Revo 1/16
ARRMA - Typhon 6S
#4
Postat 18 September 2011 - 07:13 PM
TUROK, la 18 September 2011 - 07:06 PM, a spus:
O alta regula de aur ar fi: totdeauna, perechi; o decolare, o aterizare....
Si ar mai fi de spus: ce decoleaza? chiar daca in principiu e acelasi lucru, la diferite modele, diferite configuratii, apare necesitatea unor corectii specifice.
E drept ca nu era centralizat un astfel de tutorial (sau e si am uitat eu) dar pentru inceput, e bine sa le "simti" asistat de unul care a mai facut-o... si a avut succes.
Bafta
PS. Oricum, din greselile personale de evitat, enumar: decolare in scurt, cu motor maxim (pierzi sau amini sansa de a decola pe panta corecta cu folosirea directiei); aterizare scurta, in limita (avionul "trintit" pe pista de la mica inaltime); exersare la greu pe aterizari "simulate": practic, la o aterizare reala, faci o trecere...doua de "proba" (taci en gou).
Aceasta postare a fost editata de bizu: 18 September 2011 - 07:17 PM
#5
Postat 18 September 2011 - 07:23 PM
As putea spune totusi, ca fiecare model in parte este unicat si desi ideea de baza a tehnicii aruncarii din mana/decolarii respectivului tip de model, este aceeasi, ea difera de la obiect la obiect si de la om la om. De ce?! Pai in primul rand pentru ca desi greutatea specificata de producator este aceeasi pentru fiecare exemplar din respectivul model, in realitate aceasta in mod cert difera in functie de multi factori, printre care am in vedere ca fiind cel mai important ... proprietarul sau omul care-l monteaza.
Apoi mai este si echilibrarea statica a modelului (mai greu de bot, mai greu de coada, mai greu pe stanga, mai greu pe dreapta ...).
Cum spuneam mai sus, personal, am vizionat muulte filmulete in care diferite persoane lansau in zbor un anumit tip de model, asta chiar inainte sa-l cumpar si nu vizionam doar lansarea in sine ... ci si evolutia acestuia in mainile respectivilor. Dupa aceea ma hotaram sa-l achizitionez si lansam comanda, iar pana ajungeam in posesia modelului, rupeam in gura youtubele vizionand si revizionand filmuletele, cu accent pe decolare/lansare si aterizare.
Acuma, primele mele zboruri, au fost de-a dreptul dezastruoase, iar concluzia la care am ajuns in timp, este ca cel mai bine inveti sa tii un model in aer, avand langa tine un aeromodelist mai vechi si experimentat, capabil sa tina un model in aer. Acesta va sti si sa centreze modelul ... sa-i faca verificarile si setarile/ajustarile fine necesare, poate chiar si un prim zbor de verificare fara motor - pentru a vedea si observa comportamentul dinamic al modelului. Dupa decolarea modelului, aeromodelistul experimentat, poate urca modelul la o altitudine sigura si-ti poate inmana radio-comanda, pentru un prim contact cu ... aceasta si cu modelul, iar pe parcursul acestui "prim contact" te poate indruma, iar daca (si inevitabil ....) vei pune modelul intr-o situatie limita, aeromodelistul experimentat iti poate lua repede comanda din mana si redresa modelul inainte ca acesta sa se faca terci de pamint.
Oricum, eu personal, cand intru in posesia unui model nou, daca dimensiunile si greutatea acestuia imi permite, primul lucru care-l fac la campul de zbor, este sa-l lansez din mana, fara motor. De ce?! Pai aaaa, daca tot e sa dau cu el de pamint, macar sa nu-l fac surcele sau bilute chiar ... din prima.
Ion Iliescu - Strategie si Reforma
#7
Postat 18 September 2011 - 08:26 PM
PS: totul se invata, nimeni nu s-a nascut invatat.
Aeromodele: Cessna 182 Arttech, Wing Dragon 3 Arttech, Hobby King Bixler Epo 1400,Hobby King EPO Seaplane, Thunder Tiger Dragon Fly .15;
Navomodele: Robbe Sea Diamond;
Automodele: Turnigy 1/16 Brushless 4WD Short Course Truck;
Modele aproape montate: Sedona-Black Horse;
Modele nemontate(in cutie):Extra 300S-Electrifly;
Statie: Turnigy 9X, Hobbyking HK310 (navo si auto);
Simulator Real Flight Basic (original) pentru antrenament;
#9
Postat 18 September 2011 - 08:33 PM
lazardominte, la 18 September 2011 - 08:26 PM, a spus:
Corect. Mai citeste p'aici posturi diverse pentru ca multe informatii sint "ascunse" prin kit review uri ori pe la "terenuri de zbor".
Chestia cu simulatorul e relativa; pe unii i-a ajutat, pe altii, mai putin. Asta vei descoperi imediat dupa prima decolare.
Daca se lasa cu genunchi moi si tot ce-ai invatat/citit/exersat se face fum, dupa decolare, nasol. De regula, e pe incercate. Asta-i si motivul pentru care mai toata lumea te sfatuieste sa nu incerci prima data singur. La fo doo milioane secunda de zbor, mai bine-ti iei 1:1 cu pilot cu tot.
Vezi un loc de zbor care sa-ti convina si mergi acolo, chiar cu modelul tau, nu neaparat sa-l zbori cit sa-l vada niste oameni cu experienta.
Rabdarea e de mult folos in "joaca" asta si lasa si pusculita intreaga (aici am mintit un pic).
Bafta
#10
Postat 18 September 2011 - 09:00 PM
PS. Cam asta ceri tu acum. Simulatorul e solutia pt inceput.
Aceasta postare a fost editata de AG-74-HESS: 18 September 2011 - 09:01 PM
#11
Postat 19 September 2011 - 08:38 AM
In fine azi am reusit (impreuna cu dl. Ioan Catargiu prof. aeromodelism) sa asamblez Cessna (de fapt cam eu am cam ajutat, el a asamblat-o_ B) ). Acum e pusa la loc linistit sa se usuce adezivul. Dupa aceea o sa incep si zborul propriu zis (tot impreuna cu el).
Aceasta postare a fost editata de lazardominte: 19 September 2011 - 08:39 AM
Aeromodele: Cessna 182 Arttech, Wing Dragon 3 Arttech, Hobby King Bixler Epo 1400,Hobby King EPO Seaplane, Thunder Tiger Dragon Fly .15;
Navomodele: Robbe Sea Diamond;
Automodele: Turnigy 1/16 Brushless 4WD Short Course Truck;
Modele aproape montate: Sedona-Black Horse;
Modele nemontate(in cutie):Extra 300S-Electrifly;
Statie: Turnigy 9X, Hobbyking HK310 (navo si auto);
Simulator Real Flight Basic (original) pentru antrenament;
#12
Postat 19 September 2011 - 08:43 AM
Se reduce motorul pana la un sfert,cand esti la 50 cm de sol il opresti,si incetisor incerci sa nu cazi caramida,dar nici sa vii cu 100 la ora .Cum ai roata de bot ai mai putine sanse sa rupi elicea.
Iti trebuie o pista de beton,caci pe iarba nu faci nimic cu rotile originale.
Bafta si baga simulator(ti-am trimis doar de unde sa iei)
tot ce zic este doar o parere...
Modele:
1) Easy star
2)P-51D Mustang Art-tech
#13
Postat 19 September 2011 - 11:08 AM
Aeromodele: Cessna 182 Arttech, Wing Dragon 3 Arttech, Hobby King Bixler Epo 1400,Hobby King EPO Seaplane, Thunder Tiger Dragon Fly .15;
Navomodele: Robbe Sea Diamond;
Automodele: Turnigy 1/16 Brushless 4WD Short Course Truck;
Modele aproape montate: Sedona-Black Horse;
Modele nemontate(in cutie):Extra 300S-Electrifly;
Statie: Turnigy 9X, Hobbyking HK310 (navo si auto);
Simulator Real Flight Basic (original) pentru antrenament;
#14
Postat 19 September 2011 - 12:01 PM
asa de usor e fara tren
si asa e cu tren.
tot ce zic este doar o parere...
Modele:
1) Easy star
2)P-51D Mustang Art-tech
#15
Postat 19 September 2011 - 02:12 PM
lazardominte, la 19 September 2011 - 08:38 AM, a spus:
Aici e simplu, mai incerci pana reusesti. :)
In primul rand trebuie sa poti controla avionul pe simulator sa il duci unde vrei tu, nu sa te duca el pe tine.
Initial te va duce el pe tine si tu doar vei incerca sa il tii in aer. In timp se formeaza reflexele si devinde ascultator (crede-ma, intotdeauna devine la un moment dat ascultator, trebuie doar sa insisti :) )
Cu problema asta rezolvata incerci sa treci cu el cat mai aproape de tine pe directia aleasa cu o viteza redusa, constanta, paralel cu solul.. din ce in ce mai jos.
Cand o stapanesti si pe asta, nu trebuie decat sa reduci usor motorul la acea "trecere" si modelul se va aseza singur.
Nu exista o reteta universala la aterizare. Just more practice pe simulator pana iese.
Cand ti-a iesit cum trebuie pe simulator ai 70-80% sanse sa iasa si in realitate (oricum primul zbor real se lasa cu genunchi moi in general..).
Citeaza
La fel de simplu e si in realitate, trebuie sa tii cont doar de 2 chestii:
- accelerezi suficient in plan drept si abia apoi tragi de profundor : sa aiba timp sa ia viteza altfel se va ridica un pic, se va angaja pe o aripa si sfarsitul este previzibil
- cand tragi de profundor, tragi treptat pana incepe sa se ridice, moment in care eliberezi profundorul sau il tii doar foarte putin tras sa urce pe o panta lejera constanta, daca continui sa tii profundorul tras, urmeaza tot angajare pe aripa..
Ca regula generala:
Cessna cel mai probabil va pleca lansata din mana si va ateriza pe burta cu scotch, mai rar vezi pe o Cessna de spuma tren de aterizare cu roata de bot, care se agata imediat in iarba la aterizare si face modelul sa capoteze.
Deci, mult simulator si cel mai important, relax. Daca se rupe, spuma se lipeste usor.. din nou si din nou.. si din nou :)
Bafta
If you can't fix it with a hammer you have an electrical problem.
#16
Postat 19 September 2011 - 03:30 PM
Decolare din mana:
-modelul se arunca (preferabil la inceput de catre o terta persoana) orizontal si cu destula forta pentru a asigura impulsul initial necesar sa genereze portanta pana cand ansamblul tractor isi face datoria ; gazul la decolare intre 60 si 80% in functie de model,incarcare alara,etc.Cand simtim ca suntem stapani pe comenzi (adica au efect), full motor si sus cu el.
Decolare de la sol:
-se pot diferentia doua tehnici usor diferite in fuctie de constructia aeromodelului:jamba de bot sau bechie, dar o sa generalizez sa se inteleaga corect.
-la primele incercari cu modele noi se vor face doar rulaje la sol pe un teren drept si cu vant de fata ,se va observa cu mare atentie cum se comporta modelul si anume: cuplul indus de motor+elice,cat trebuie compensat cu directia pentru a reusi sa tinem modelul in rulaj la sol pe o traiectorie rectilinie la DIFERITE turatii ale motorului; recomand pentru inceput ca pilotul sa se afle pe directia de zbor in spatele aeromodelului cand testeaza aceste rulaje;aceste rulaje nu se vor face cu gazul in 100% !!!
-la viteza mica directia nu va avea autoritate deci va trebui bracata mai mult,pe masura ce modelul capata viteza directia va fi mai autoritara deci va trebui scazut bracajul acesteia;
-cand reusim sa tinem modelul pe directie in decolare (recomandabil chiar si cu vant de travers) crestem gazul pana in maxim, in momentul in care avem viteza minima de decolare (alta teorie) , "piscam" un pic profundorul exclusiv pentru desprinderea de sol.In functie de panta pe care o adopta modelul folosim profundor sau nu.Pe tot parcursul decolarii se va mentine gazul pana modelul va ajunge la viteza de croaziera normala.In cazul in care la desprinderea de sol modelul ridica botul foarte tare (presupunem ca este centrat corect),imediat i se "va pune capac" ,adica picam un pic profundorul pentru a aduce modelul in panta de urcare mult mai mica concomitent cu cresterea gazului la maxim pentru castigarea de viteza.
Dupa cum au spus colegii mai sus ,simulatorul chiar ajuta.Incercati pe el rulaj la sol cu vant de travers si crestere graduala de motor,si revenire in gaz minim folosind doar motor si directie.
Atentie, nu exista doua modele care sa decoleze la fel.Cele de tip trainer cu aripa parasol au tendinta sa se desprinda mult mai repede de sol (adica la viteza mai mica) si destul de probabil ca eleroanele sa nu aibe efect,spre deosebire de acrobate (aripa mediana sau joasa) care se vor ridica ceva mai greu.
Teoria aterizarii este mult mai complicata o sa o sintetizez intr-un post ulterior.
Vorba ceea: oricine decoleaza sau zboara un avion, dar numai un pilot il aterizeaza.
#17
Postat 19 September 2011 - 04:28 PM
Vestile bune: avionul este gata. Au fost ceva mici probleme, in sensul ca servo care actiona profundorul "indoia sarma" si nu actiona decat foarte putin (din cauza ca, canalul pe care iesea sarma servo-ului era prea stramt). S-a remediat problema, acum merge bine. Maine, daca este timp frumos, dl. profesor care m-a ajutat sa il asamblez, mi-a promis ca ma ajuta "sa il zbor".Asa ca la ora 18 (daca permite vremea) Cessna al meu va zbura. Am gasit si loc de zbor care are atat pista betonata cat si iarba - la stadionul din oras. Pana maine pun doua poze cu el asamblat.
Aceasta postare a fost editata de lazardominte: 19 September 2011 - 04:29 PM
Aeromodele: Cessna 182 Arttech, Wing Dragon 3 Arttech, Hobby King Bixler Epo 1400,Hobby King EPO Seaplane, Thunder Tiger Dragon Fly .15;
Navomodele: Robbe Sea Diamond;
Automodele: Turnigy 1/16 Brushless 4WD Short Course Truck;
Modele aproape montate: Sedona-Black Horse;
Modele nemontate(in cutie):Extra 300S-Electrifly;
Statie: Turnigy 9X, Hobbyking HK310 (navo si auto);
Simulator Real Flight Basic (original) pentru antrenament;
#18
Postat 19 September 2011 - 05:08 PM
De preferat ca domnul profesor sa-l zboare mai intai, sa-l trimeze (regleze) el. Tot de preferat sa-l urce el la inaltimea de siguranta si abia apoi sa-l preiei tu si la aterizare sa-l puna tot el jos daca nu aveti posibilitatea de a zbura in regim profesor-elev. (Maverick stie treaba asta foarte bine, el si Ice9 mi-au pus stickurile in mana si le multumesc. Asta dupa ce am facut "scobitori" vreo 2 modele).
Aceasta postare a fost editata de Rower: 19 September 2011 - 05:09 PM
#21
Postat 19 September 2011 - 10:55 PM
Punctul in care ar trebuie sa se echilibreze este:
- cam la 1cm de la incastrarea aripii in fuselaj
- aproximativ pe unde trec cablurile de la servo
If you can't fix it with a hammer you have an electrical problem.
#22
Postat 20 September 2011 - 08:23 PM
Damage avion:
Elice rupta;
Ax motor indoit;
Aripa "ciupita" putin in dreapta;
Carma a sarit din locasul ei;
Tren aterizare fata indoit;
Posibil sa mai fie si alte damage ... eu nu le-am vazut. Avionul face toate comenzile, deci receptorul, servo-urile lucreaza.
Doua intrebari:
1. Se paote cumpara de undeva un alt ax motor?
2. Am nevoie de cineva cu adevarat experimentat din zona mea. Exista careva?
Aceasta postare a fost editata de lazardominte: 20 September 2011 - 08:24 PM
Aeromodele: Cessna 182 Arttech, Wing Dragon 3 Arttech, Hobby King Bixler Epo 1400,Hobby King EPO Seaplane, Thunder Tiger Dragon Fly .15;
Navomodele: Robbe Sea Diamond;
Automodele: Turnigy 1/16 Brushless 4WD Short Course Truck;
Modele aproape montate: Sedona-Black Horse;
Modele nemontate(in cutie):Extra 300S-Electrifly;
Statie: Turnigy 9X, Hobbyking HK310 (navo si auto);
Simulator Real Flight Basic (original) pentru antrenament;
#23
Postat 20 September 2011 - 08:28 PM
lazardominte, la 20 September 2011 - 08:23 PM, a spus:
1. Se paote cumpara de undeva un alt ax motor?
Eu cumpar axuri de aici: Magazin cu multe axuri
(asta in varianta in care te avantajeaza pretul si costul transportului, evident).
Bafta!
#24
Postat 20 September 2011 - 08:37 PM
lazardominte, la 20 September 2011 - 08:23 PM, a spus:
Ax motor indoit;
Incearca si la Phoenix, suna la telefonul din "contact" si vorbeste cu proprietarul dupa ce, in prealabil, ai masurat axul cu pricina (diametru, lungime, canale pentru sigurante, alte specifice). Tot acolo si elice.
Altfel, regretabila intimplare dar, de necomentat. Pot fi o multime de cauze asa ca, deocamdata, consider-o ghinion si incearca sa mergi mai departe.
Bafta
#25
Postat 20 September 2011 - 09:00 PM
#26
Postat 20 September 2011 - 09:05 PM
Multe pot merge prost si pot conduce la pierderea controlului asupra aeromodelului, insa un motor capabil sa realizeze tractiune supraunitara ... poate scoate pilotul si modelul respectiv din incurcatura. Executarea de viraje stranse, cum banuiesc eu ca presupune zborul unui aeromodel pe un teren de fotbal, fac ca modelul sa piarda repede viteza, iar daca motorul nu realizeaza o tractiune suficienta pentru a mentine modelul in viteza la care acesta sa aibe portanta ... avionul se "angajeaza" adica aluneca pe-o aripa si ... cade, sau se-nfige-n gard.
Acum vre-o doua saptamani, am avut si eu oarece probleme, cauzate de un motor defect, tot pe o Cessna ca a initiatorului topicului. Motorul, cand vroia muschiul lui tragea de rupea, exact asa cum trebuia sa traga, cand nu vroiau bilele lui de rulmenti ... facea un zgomot ciudat si ESC-ul ii taia alimentarea si ... bineinteles motorul se oprea. Se intampla de mult ori, ca motorului sa-i fie taiata alimentarea imediat ce stick-ul de throttle trecea de jumate. La primul zbor, modelul a mers superb, aterizarea a fost "ca la carte", insa m-am incumetat sa fac si un al doilea zbor desi motorul incepuse sa dea semne de "oboseala". Rezultatul a fost unul nu tocmai placut, in sensul in care tranta care si-a luat-o modelul a necesitat oarece lipituri cu mirificul "superglue" (care nu este prea indicat la cessna asta pentru ca topeste meterialul). Un alt zbor, care l-a avut la stick-uri pe proprietarul aermodelului (Alex de ... 14 ani) a inceput promitor, in sensul in care motorul tragea normal, insa in timpul zborului, acesta s-a hotarat sa ... nu mai traga, iar cum modelul era destul de departe de privirea (oricat de agera ...) a lui Alex, aterizarea/contactul cu mama terra a fost ... dur si s-a finalizat cu o tucahara intinsa cu dublu surub si ... aripa rupta si smulsa cu suport de prindere din fuselaj, profundorul rupt si el, coada indoita.
Dupa ce avionul a beneficiat de un upgrade de motor de numai 49lei de la sierra, motor no-name (mai mult ca sigur ca made in china), cessna zboara de rupe, iar Alex urmeaza zilele acestea sa treaca la lansarea acestuia din mana ... singur. Aterizarile pentru el, nu mai sunt de mult o problema si ca sa fiu sincer, dupa cum zburatorii din C-ta au observat, aterizeaza mai bine ca mine si ... ca multi dintre ei.
Ideea de baza este: nu te descuraja si da-i inainte, mai ales ca ... pana la urma, ti-ai vazut avionul zburand!
Ion Iliescu - Strategie si Reforma
#27
Postat 21 September 2011 - 07:34 AM
Am inceput sa repar pagubele:
Am lipit carma la locul ei;
Aripa este ciupita putin (aproximativ 4 mm), ramane asa;
Trenul de aterizare s-a indreptat;
Elicea nu e o problema am de rezerva.
Mai ramane axul motorului ... aici sa vad daca gasesc un ax sau iau un motor nou (am vazut ca e undeva la 55 de lei);
Si apoi ... inapoi la zbor.
Aceasta postare a fost editata de lazardominte: 21 September 2011 - 07:35 AM
Aeromodele: Cessna 182 Arttech, Wing Dragon 3 Arttech, Hobby King Bixler Epo 1400,Hobby King EPO Seaplane, Thunder Tiger Dragon Fly .15;
Navomodele: Robbe Sea Diamond;
Automodele: Turnigy 1/16 Brushless 4WD Short Course Truck;
Modele aproape montate: Sedona-Black Horse;
Modele nemontate(in cutie):Extra 300S-Electrifly;
Statie: Turnigy 9X, Hobbyking HK310 (navo si auto);
Simulator Real Flight Basic (original) pentru antrenament;
#28
Postat 21 September 2011 - 07:45 AM
Bafta
#30
Postat 21 September 2011 - 08:45 AM
incepatoru, la 21 September 2011 - 08:42 AM, a spus:
Motorul original lesinat de 1500 kv la 2s cu elice 8x6 tripala.Cu motoru ala n-am zburat eu mai mult de 5 minute.E prea sub motorizat sa zboare calumea.
tot ce zic este doar o parere...
Modele:
1) Easy star
2)P-51D Mustang Art-tech