SU26mx balsa, dupa planurile lui Erik Maraton
#31
Postat 21 October 2011 - 07:45 PM
#32
Postat 21 October 2011 - 07:53 PM
Vedem..bugerul..motorizarea..si apoi evenual scalez planul...sau merg pe varianta exacta...
#33
Postat 21 October 2011 - 09:22 PM
E putin complicat de faptul ca nu se gasesc baghete si placi de 6.5 mm (iar la aripa, fiind doua, se aduna erorile). Dar nu e asa de rau. Eu am folosit baghete de 7 pentru lonjeroane, dar balsa de 6 pentru structura fuselajului.
Pentru inceput, iti trebuie placaj de 1.5 (vreo 2 placi), de 3 (o placa), baghete pentru lonjeroane (4 bucati). Din placa de 3 mm poti sa faci si piesele de 6.
Balsa, o placa de 6 mm, vreo 3 de 3mm, mai multe de 2.5 (nu stiu exact, ca nu am acoperit fuselajul), vreo 10 de 1.5 mm...
Ca sa faci baghetele de balsa, inspira-te de aici:
http://www.gryffinae...microstrip.html
Eu am facut niste modificari, am montat lama (de ras) oblic si am mai lipit niste baghete de balsa si deasupra. Cu superglue, faci un dispozitiv in mai putin de 10 minute. Dupa aia, taiatul baghetelor e o placere :help:
#34
Postat 21 October 2011 - 10:06 PM
Multumesc de sfaturi...
#35
Postat 22 October 2011 - 05:39 PM
Daca-l faci termic, incearca sa respecti planul (desi placarea cu balsa de 2mm peste tot pare exagerata...).
Al meu este electric si l-am mai usurat; placare cu 1,5 fuselaj. 1mm aripa si ampenaje dar bordul de atac la aripa intarit cu fibra voal 25g/dmp.
Lonjeronul principal din placaj 1mm - balsa 4mm - placaj 1mm si cu gauri de usurare; la fel talpa trenului. A dat jos cam 500g fata de estimarile din siteul lui Erik.
Oricum, parerile dupa zbor nu sint foarte bune (ma refer la cei care l-au construit, zburat si impartasit pe site) viteza mare, figuri acro pe "tot cerul".
Aterizarea aia a fost intr-adevar norocoasa.
Mai lucram...
Spor si bafta
PS. usurarile mele nu par sa fi afectat rezistenta; a facut o roata in iarba mare si n-a avut absolut nimic desi nu ma asteptam si cinstit, nici nu meritam.
am pe lista sa-i pun un metanol de 13 cmc si la primavara, probe.
#36
Postat 22 October 2011 - 06:18 PM
Eu am un Os LA 40..si mi se pare ca zborul cu el e cam scump (aeromodel Sonic de la Phoenix...de 1,9kg)...Pana la urma o sa raman la electrie...sunt mai putin spectaculoase...dar..nu fac mizerie...va eu...pana la urma...
#37
Postat 22 October 2011 - 06:20 PM
bizu, la 22 October 2011 - 05:39 PM, a spus:
Daca-l faci termic, incearca sa respecti planul (desi placarea cu balsa de 2mm peste tot pare exagerata...).
Al meu este electric si l-am mai usurat; placare cu 1,5 fuselaj. 1mm aripa si ampenaje dar bordul de atac la aripa intarit cu fibra voal 25g/dmp.
Lonjeronul principal din placaj 1mm - balsa 4mm - placaj 1mm si cu gauri de usurare; la fel talpa trenului. A dat jos cam 500g fata de estimarile din siteul lui Erik.
Oricum, parerile dupa zbor nu sint foarte bune (ma refer la cei care l-au construit, zburat si impartasit pe site) viteza mare, figuri acro pe "tot cerul".
Aterizarea aia a fost intr-adevar norocoasa.
Mai lucram...
Spor si bafta
PS. usurarile mele nu par sa fi afectat rezistenta; a facut o roata in iarba mare si n-a avut absolut nimic desi nu ma asteptam si cinstit, nici nu meritam.
am pe lista sa-i pun un metanol de 13 cmc si la primavara, probe.
Cum buey la primavara,maine ce are???
Radio:
Multiplex Royal Pro 16 2.4GHz
Aero:
BADAN Kit - Yak55M 2.8m; MVVS116NP; Rezo RE2 MTW
EXTREME FLIGHT - Extra 300 2.3m; MVVS58 Prosport; Rezo -MVVS
MULTIPLEX - Funcub;Parkmaster;Funjet Ultra2
FREEWING - F22 Xicoy X45 Jet
ROBBE - Mistral 2.0m
F22 depron
AERONAUT - Triple RES 2.0m
Auto:
TRAXXAS - E Revo 1/16
ARRMA - Typhon 6S
#38
Postat 22 October 2011 - 06:42 PM
oachidori, la 22 October 2011 - 06:20 PM, a spus:
E frig si timpul liber putin...
Cit despre motor, putea fi un pic mai mic, de 10, dar trebuie sa invirta o elice de 14 ca la SU, capota e ca galeata (cum bine s-a zis p'aici).
In plus, acareturile electrice au cam 700g si trebuie sa ies tot p'acolo.
Spor tuturor
PS. Partea cu "scumpetea" e alta poveste; oricum ce facem noi aici nu intra in tiparele normale...
Aceasta postare a fost editata de bizu: 22 October 2011 - 06:43 PM
#39
Postat 21 November 2011 - 11:51 PM
Lucrez si eu la un su-26. Numai ca eu nu m-am abatut decat putin de la planuri. Nu l-am usurat in nici un fel. Intentionez sa-i pun un motor in 4 timpi. Pe situl lui Erik, acesta spune ca a folosit un motor de 15 cm3, in 2 timpi. Eu cred ca o sa folosesc tot de 15, dar in 4. Mi se pare cam mult, dar am vazut niste explicatii in threadul asta.
Am nevoie de un sfat, o sa fie acoperit cu folie, si schema va fi cu mult alb si putin rosu, o versiune simplificata a suhoiului lui Jurghis. Are cineva o idee de cata folie trebuie sa cumpar ? ma gandeam undeva la 5 metri. Reamintesc ca are 1.5 metri anvergura.
Asa arata acum:
#40
Postat 21 November 2011 - 11:55 PM
#41
Postat 22 November 2011 - 12:54 PM
Legat de folie...pai poti calcula. Simplu. Iei saci de nailon de un leu bucata, care au un metru pe latime si ii tau la dimnsiunile foliei, tai bucatile care-ti trebuiesc sa infoliezi modelul, si apoi vezi cate bucati de sac ai folosit. Ar mai trebui sa ai rezerva de reparatii. (asa zic amicii mei mai experimentati, cica nu e aceeasi nuanta la unele folii si ar trebui luata toata din acelasi loc si lot).
#42
Postat 22 November 2011 - 09:32 PM
Aici, totusi, la frumusetea ta, pentru care te felicit, cred ca n-o sa bagi petice cum am facut eu cu nesimtire asa ca va intra, probabil ceva mai mult.
Sa-i trimiti poze lui Erik ca se bucura tare.
Spor maxim
#43
Postat 12 December 2011 - 03:41 PM
Ce metoda folosesti sa transferi panurile pe lemn?
Eu pana acum am tras planulurile la imprimanta si dupa aia cu foaia direct pe lemn cu niste bolduri am trasat punctele importante pe lemn. Dar nu mi se pare o metoda mult prea eficienta sau precisa mai ales daca ajungi sa ai desene foarte complexe :clapping:.
#44
Postat 12 December 2011 - 06:33 PM
Din pacate, eu nu am avut (la modelul asta) asa ca am taiat piesele din plan putin mai mari, apoi am lipit in cateva puncte pe lemn, am taiat si apo am jupuit hartia. E mai incomod, dar functioneaza.
#45
Postat 12 December 2011 - 06:42 PM
#46
Postat 12 December 2011 - 06:55 PM
matei_silviu, la 12 December 2011 - 06:42 PM, a spus:
Eu am scos planurile le-am lipit direct pe placa de balsa,placaj ce e si apoi decupat direct dupa desen.La sfarsit dat cu smirghel pt a lua hartia.
Radio:
Multiplex Royal Pro 16 2.4GHz
Aero:
BADAN Kit - Yak55M 2.8m; MVVS116NP; Rezo RE2 MTW
EXTREME FLIGHT - Extra 300 2.3m; MVVS58 Prosport; Rezo -MVVS
MULTIPLEX - Funcub;Parkmaster;Funjet Ultra2
FREEWING - F22 Xicoy X45 Jet
ROBBE - Mistral 2.0m
F22 depron
AERONAUT - Triple RES 2.0m
Auto:
TRAXXAS - E Revo 1/16
ARRMA - Typhon 6S
#47
Postat 12 December 2011 - 07:09 PM
matei_silviu, la 12 December 2011 - 03:41 PM, a spus:
Ce metoda folosesti sa transferi panurile pe lemn?
Eu pana acum am tras planulurile la imprimanta si dupa aia cu foaia direct pe lemn cu niste bolduri am trasat punctele importante pe lemn. Dar nu mi se pare o metoda mult prea eficienta sau precisa mai ales daca ajungi sa ai desene foarte complexe :shok:.
Eu am facut ca Oachi, numai sa lasi conturul complet pentru placaj (fara decupari interioare pe care poti merge cu pinza de traforaj fara probleme) ca sa nu se deformeze la lipire (hirtia). Am folosit lipici slab, aplicat chiar inainte de taiere astfel incit sa se deslipeasca usor cea mai mare parte. Restul cu smirghel. La balsa insa, am preferat sa decupez hirtia acolo unde era cazul, astfel incit cutterul sa nu mai treaca si peste hirtie ca se papa repede. Metoda cu imprimanta laser este la fel de buna numai ca, probabil am gresit eu pe undeva si conturul a iesit un pic difuz. Daca ai piese de "imbucat" e bine sa iasa cit mai precis.
A, indiferent de metoda trebuie rabdare cu carul...
Mult spor
PS. Nu deformeaza placajul, nici macar cel lite. La mine se deformeaza un pic pentru ca lucrez in balcon si apoi le bag in casa dar nu mult.
Aceasta postare a fost editata de bizu: 12 December 2011 - 07:10 PM
#48
Postat 12 December 2011 - 10:02 PM
matei_silviu, la 12 December 2011 - 06:42 PM, a spus:
Daca nu exagerezi cu temperatura, nu deformeaza. Insa mai buna e metoda cu acetona. Pui foaia cu partea imprimata pe lemnul de balsa, apoi freci cu niste vata imbibata in acetona. Apesi putin si cu degetele. Ai grija sa nu se deplaseze foaia. La sfarsit, tii foaia presata si ridici un colt, cu grija, sa vezi daca s-a transferat.
#49
Postat 13 December 2011 - 09:53 AM
Multumesc de sfaturi e mult mai bine de cat varianta cu bolduri iar varianta cu hartia lipita are doi pasi in plus lipit si deslipit.
P.S. O sa incerc si cu acetona.
#50
Postat 13 December 2011 - 02:14 PM
Multa, multa bafta.
#51
Postat 27 May 2012 - 11:22 AM
A facut si primul zbor, cu aterizare fortata (s-a terminat gazul, ca sunt inca in rodaj si a fost amestec bogat, rezervorul mic... pana prostului).
A venit foarte lung, nu ma asteptam sa vina asa de bine. A pus rotile jos chiar inainte de a se termina pista. Aterizarea a fost buna, dar dupa ce s-a terminat pista, s-a dat peste cap. E foarte robust :pardon: nu a patit absolut nimic.
Totul de pe el (in afara de electronica, roti, rezervor - si motor, evident) e facut de mine. Inclusiv jamba din carbon. A fost un maraton, au fost momente cand m-am saturat de el, dar in sfarsit... m-as mai apuca de unul :)
Nu mi-a placut cum a iesit cupola, care e din depron acoperit cu fibra de sticla. Forma a iesit bine, dar finisajul lasa de dorit (m-am grabit s-o termin), si nu e transparenta. Insa in zbor se vede foarte bine, asa ca n-o mai schimb.
Motor thunder tiger f-91s (4 timpi). Servomecanisme hitec 635 HB pentru eleroane si directie; hitec 82 MG pentru profundoare (fiecare cu servo-ul lui) si pentru throttle.
Poze:
#52
Postat 27 May 2012 - 11:31 AM
In timpul probelor de la sol, a intrat combustibil in fuselaj (iesise un furtun). Se facuse o baltoaca intre doua panouri. Ar trebui sa-mi fac griji pentru lemnul de balsa ? ar trebui sa fac ceva ca sa curat mai bine lemnul ? sau e in regula daca s-a intamplat o singura data ?
Vopseaua de pe capota a fost atacata de combustibil, in zona evacuarii (s-a spalat de tot pe o portiune). Nu as vrea sa refac toata vopsirea. Pot sa dau cu un lac pentru protectie (ce lac ?), si sa acopar zona mai problematica cu niste folie metalica ?
Am uitat sa zic. Avionul are cca 3300-3400 grame (nu puteam sa-l tin nemiscat pe cantar, si varia). Fara combustibil. A iesit semnificativ mai greu decat electricul lui Bizu. Insa eu nu am facut nimic ca sa usurez piesele, le-am facut exact ca in plan. Iar motorul este destul de greu si el.
#53
Postat 27 May 2012 - 11:39 AM
De la mine, maxime felicitari, pentru intreaga lucrare, dar mai ales pentru capota. Arata absolut spectaculos.
Daca zici ca te-ai grabit, nu se vede.
Ma bucur ca l-ai terminat si a iesit asa.
Bafta la zbor.
PS. Acum, as intreba eu cite ceva...
Cum se "misca" cu 15cmc 4T; merge vertical? Asta pentru alta lucrare intreb.
Apoi, cum e cu racirea? E OK?
Aceasta postare a fost editata de bizu: 27 May 2012 - 11:42 AM
#54
Postat 27 May 2012 - 12:59 PM
O sa testez mai multe elici, el a zburat cu o elice de imprumut (cred ca 13x8) pentru ca eu aveam de lemn si nu am reusit sa strang corespunzator. Totusi, cand am incercat motorul inainte de zbor, mi l-a tinut cineva la verticala (sa verificam alimentarea) si mi-a zis ca tragea foarte tare. Data viitoare, poate il si masor.
Pntru racire, am gaurit capota in partea de jos, o gaura mai mare (3 cm diametru) si doua mai mici. Nu am masurat temperatura, oricum, cu amestecul bogat se raceste mai tare. O sa vad.
Eu de cupola nu sunt multumit, nu de capota. Capota a iesit bine...
#55
Postat 27 May 2012 - 01:08 PM
Dragos Avramescu, la 27 May 2012 - 12:59 PM, a spus:
Am inteles nemultumirea ta dar capota m-a impresionat; arata foarte bine.
Cu cupola, din pacate, matrita mea a pierit dupa termoformare dar, daca e chiar asa mare problema, o poti face oricind.
Daca nu esti pregatit pentru termoformare (masa sau alte dispozitive) fa-ti matrita si o rezolvam (e foarte posibil ca, cele doua matrite sa nu fi fost identice chiar daca am folosit acelasi plan).
Bafta
#56
Postat 27 May 2012 - 05:47 PM
1. Alcool izopropilic. Imbibata zona si uscata cu prosoape de hartie, de mai multe ori. In timp dilueaza uleiul impregnat in balsa si il poti extrage. Metoda am aplicat-o de mai multe ori cu succes.
Alcoolul il gasesti la magazinele de electronica de pe Maica Domnului.
2. Nisip[?] special pentru pisicile de apartament, presarata zona si in timp o usuca.
Numai bine
#57
Postat 29 May 2012 - 02:47 PM
Am observat de la Sonic, si de la captivele pe care le zburam odata, ca uleiul de ricin scade rezistenta lemnului de balsa, unflandu-l. Mai mult, folia nu se mai lipeste, adezivul e degeaba...de aia am dat totul cu lac.
Ps - de la DLG la Termice mari...dragut, iar modelul e excelent. Sper da-l vad pe 22-24 iunie.
Aceasta postare a fost editata de Mihai_supy: 29 May 2012 - 02:48 PM
#58
Postat 25 June 2012 - 01:04 PM
Numai bine tuturor.
#59
Postat 25 June 2012 - 06:55 PM
Alaturi de hidrogen, prostia e cea care se gaseste in cea mai mare cantitate in univers. La fel si idiotii.
_______________________________________________________________________________________
#60
Postat 26 June 2012 - 10:56 AM
Si trebuie sa mixez niste profundor cu directia, pt ca atunci cand dau de directie o ia destul de tare in jos (de ex. era s-o patesc cand am dat de directie ca sa tai contraderiva, la aterizare, a dat un bont destul de rusinos...)
Film cu un su-26 real care sare in vrie la redresare. Pilotul a scapat, destul de incredibil, zic eu.