caldura, noul inamic
#1
Postat 13 July 2011 - 10:29 AM
se dau urmatoarele : o katana de la sebart(proprietar andug, sper sa fi retinut bine nick-ul), 1.5m anvergura. canopie mare, intra lumina in interior. se lasa avionul in bataia soarelui ceva timp. se duce apoi pe pista, se porneste motorul, se testeaza comenzile, se misca ceva ceva si apoi zbang! se opreste comanda. totul ingheatza. servourile erau inca alimentate si blocate pe ultima pozitie. am incercat sa le misc si nu am putut. se opreste porneste alimentarea. canci. nimik. oprim motorul astupand carburatorul, luam avionul si il bagam la umbra. desfacem canopia, pun mana pe receptor. ardea. il mai lasam un pic, se racoreste vreo 10 min la umbra, si-a dat drumul.
al doilea receptor s-a blocat tot asa pe sol, inainte de decolare. s-a bagat la umbra, si-a revenit, insa a doua oara s-a blocat in aer, cu consecinte nu dezastruoase :pardon:
deci morala : nu lasati receptoarele in bataia directa a soarelui, asigurati-le racire and shit.
PS : nu e reclama antifutaba. astea s-au nimerit acum sa stea in soare
/------------------------\ |~~\_____/~~\__ | | Hash84 |______________ \______====== )-+ | | ~~~|/~~ | \------------------------/ ()
#3
Postat 13 July 2011 - 12:03 PM
Si apare doar cu receptoare din acei ani, in care foloseau chipuri consumer, cu rating 40-50 grade.
Asigurati ventilarea compartimentului electronica corespunzator, si nu folositi capote negre. Sau nu mai lasati avioanele la soare.
#4
Postat 13 July 2011 - 01:43 PM
renatoa, la 13 July 2011 - 12:03 PM, a spus:
sai mai bine, un mic ventilator (cooler) pe 3-6v, pus deasupra receptorului. nu-i mai simplu? intreb si eu.
http://www.flyinggia...0&postcount=101
Alaturi de hidrogen, prostia e cea care se gaseste in cea mai mare cantitate in univers. La fel si idiotii.
_______________________________________________________________________________________
#5
Postat 13 July 2011 - 02:02 PM
Plasticul nu e piele sa transpire, ca prin evaporare sa se realizeze o racire locala.
Poate un mic element Peltier pe receptor :)
#6
Postat 13 July 2011 - 02:28 PM
ALLEN, la 13 July 2011 - 01:43 PM, a spus:
http://www.flyinggia...0&postcount=101
E mai simplu dar cu eficienta indoielnica (dupa parerea mea). Nu-mi permit eu sa contrazic Gigantii de pe FG dar logica imi spune ca degeaba falfai aerul cu un cooler mic INTR-UN spatiu mic si oarecum inchis. Poate scazi temperatura cu cateva grade (care fac diferenta, de multe ori...) dar e posibil sa nu fie suficient. Asa ca, eu unul, admitand ca as vrea sa zbor la temperatura de "topire" a receptoarelor (slabe sanse... ) m-as gandi sa-i fac racire ca lumea adica fie plasarea receptorului pe un curent de aer cu admisie si evacuare generos dimensionate sau, daca se poate si nu strica aspectul prea tare, undeva cu o fata in afara modelului (decupare in fuselaj, de ex). Nu e simplu, dar daca avem problema asta acum...
#7
Postat 13 July 2011 - 02:36 PM
Alaturi de hidrogen, prostia e cea care se gaseste in cea mai mare cantitate in univers. La fel si idiotii.
_______________________________________________________________________________________
#8
Postat 13 July 2011 - 02:58 PM
Daca afara erau probabil la soare in jur de 40, aproape sigur in avion temperatura era la limita superioara.
Am dat apoi si pe net si am gasit un filmulte cu un tip care testeaza in conditii controlate 2 rx-uri 614 FS : unul cu un punct auriu pe el ( generatie mai noua am inteles) si unul clasic ( fara punct, cazul meu).
Cel fara punct nu mai functioneaza de pe la + 60 de grade C in sus. Cand scade temeperatura pe la +50 grade C revine.
Celalalt are o toleranta mai mare, dar nu imi mai aduc aminte exact ca ma interesa mai putin.
Apropos, rx-ul 614 FS in cauza de pe Katana e de prin 2008, luat de pe Tower Hobbies si nu are nicun "punct" pe el. Mai am unul , luat de la Botosani in 2010, tot fara "punct".
Inca ceva, instructiunile la care fac referire mai sus nu sunt specifice pentru acest rx, ci pentru toate rx-urile FASST.
#9
Postat 13 July 2011 - 04:20 PM
Banuiesc ca componentele active din receptoare nu au fost proiectate sa lucreze la peste +55 grade celsius,sunt componente comerciale nicidecum pentru aplicatii speciale.
#10
Postat 13 July 2011 - 04:47 PM
Din cate stiu eu Futaba a rezolvat problema de ceva timp, adica de peste 1 an. Ca cele vechi fac figuri nu e nici o surpriza, totul e sa nu faca si unele noi la fel. Pariez ca cele Orange FrSky compatibile nu au nici o problema.
Aceasta postare a fost editata de stiganas: 13 July 2011 - 04:48 PM
elicopterele mele http://www.rhcforum....-mele-stiganas/
#11
Postat 13 July 2011 - 05:53 PM
Transceiver-ul 2724DH, el este cel cu problema, avand rating de 60 grade, mai este ingropat si in interiorul receptorului, chiar decasetat racirea e dificila.
Este chipul de pe placuta cu antene, montat pe fata spre interiorul receptorului.
#12
Postat 15 July 2011 - 09:34 PM
Nu vreau sa rascolesc subiectul ci vreau doar sa va atrag atentia asupra unui singur lucru. Nu uitati ca si emitatorul functioneaza in aceleasi limite de temperaturi si chiar daca pare ciudat, temperatura acestuia poate depasi temperatura receptorului.
Atasat aveti un exemplu in care am selectat doar curbele de temperatura RX si TX. Cei drept, vorbim de un heli electric insa puteti vedea cum creste temperatura modulului de emisie si dupa cum stiti, deobicei zburam cu soarele in spatele nostru (cand se poate :) ).
Fisiere atasate
-
TempTx.jpg (132.07K)
Number of downloads: 57
#13
Postat 16 July 2011 - 07:00 PM
Receptorul meu era un Futaba R6008 HS din 2010 ( a venit cu statia) iar montajul pe model il expunea razelor soarelui. La tentativa de zbor de sambata, cand nu mergea neam, era ledul rosu aprins ca si cand nu ar fi fost statia pornita. Am dat canopia de pe model jos si am masurat 78 de grade la nivelul receptorului. Dupa zece minute la umbra si-a revenit, am facut si un range check si totul parea OK. In aceeasi seara am zburat 10 minute fara probleme. A doua zi, am tinut in mod expres modelul la umbra pt. a nu avea probleme;cu toate astea am ramas fara comenzi cand, intr-o vrie plata, vantul a dus modelul la vreo 300m de mine. La locul "accidentului" am gasit modelul cu receptia alimentata, dar cu led-ul rosu aprins, cu toate ca statia de telecomanda ramasese pornita la postul de pilotaj, chiar am sunat un coleg si l-am rugat sa opreasca si sa reporneasca statia. Mai ciudat e ca nu a intrat nici macar in Fail-safe, cu toate ca acesta era programat pt. toate comenzile. Bineinteles, cand am ajuns cu modelul langa statie, totul revenise la normal.
Concluzie: "Tratamentul termic" la care a fost supus receptorul cu o zi inainte pare sa-l fi afectat iremediabil; il voi muta pe o spuma.
Aceasta postare a fost editata de MLGore: 16 July 2011 - 07:01 PM
Cand o zbura A.R.C.A.! © 2010 All rights reserved.
#14
Postat 03 October 2011 - 09:54 AM
#15
Postat 03 October 2011 - 10:21 AM
Si Frsky foloseste acelasi transceiver ML2724DH ca si Futaba, functionand pana la 60 grade. Doar ca e mai aerisit plasat, ca in receptoarele noi Futaba.
Nu e cazul de observatii malitioase despre clone chinezesti, chipul e de uz general, pe piata din 2003, cand nu exista RC 2.4GHz. Asta apropo de spiritul inovator al marilor branduri.
#16
Postat 03 October 2011 - 06:19 PM
Teo-Costin, la 03 October 2011 - 09:54 AM, a spus:
Se pare ca receptoarele care au un punct auriu intre cele doua antene, suporta temperaturi mai mari.
Aici http://www.vimeo.com/2668334 este un test home made pe doua 617, unul cu acel punct auriu si altul fara. Pare a fi o diferenta majora.
Pe FG si Rc Universe gasesti mai multe discutii despre asta, insa nu am gasit (desi am cautat) nimic oficial de la Futaba , in legatura cu asta.
Se pare ca cele fabricate incepand cu 2010 , au toate acest punct. Eu am 6108SB (cel care vine cu T8FG), luat in ianuarie de la noi din tara , si are acel punct auriu.
SBACH 342- Pilot RC-DLE30
YAK 54 -Pilot RC-DLE30
KATANA 120 -DLE30