Piper Clipped Wing .....Wot 4 .......balsa...
#32
Postat 31 October 2011 - 12:39 AM
Modele FPV
Piper-Wot4
Modelare 3D
Modele pt.simulator - RealFlight :
LazyBee;SpeedyBee;Aurora Scimitar;Sbach 342;BV 141;Heptad
#34
Postat 31 October 2011 - 07:29 PM
incepatoru, la 31 October 2011 - 09:00 AM, a spus:
Cred ca termin in 2 , 3 zile si planul variantei motorizate termic . M-am inspirat dupa planurile Hotstuff III ce are tot motor de 7,5 cc . Vor urma...
Aceasta postare a fost editata de pccdtk: 31 October 2011 - 07:29 PM
Modele FPV
Piper-Wot4
Modelare 3D
Modele pt.simulator - RealFlight :
LazyBee;SpeedyBee;Aurora Scimitar;Sbach 342;BV 141;Heptad
#36
Postat 02 November 2011 - 01:33 PM
Modele FPV
Piper-Wot4
Modelare 3D
Modele pt.simulator - RealFlight :
LazyBee;SpeedyBee;Aurora Scimitar;Sbach 342;BV 141;Heptad
#37
Postat 07 November 2011 - 12:36 PM
Multumesc frumos pt.sfaturi si incurajari. Am reusit sa-l zbor in seara aceasta pe Chitila .Recunosc ca este din alta "clasa" decat fratiorul mai mic din polistiren . Este mai rapid , mai exact ...intr-un cuvant... altceva .As aduce totusi niste modificari :
- as mari directia cu 30-40 % pentru mai multa autoritate in "cutit"
- cam cu 20 % as mari aria eleroanelor si le-as seta sa actioneze diferential
- as reduce inaltimea trenului de aterizare ( cel folosit era deja facut pentru alt model )
Sunt mai nou in aceasta 'activitate' si nu stiu de ce se comporta diferit un model de polistiren extudat de unul de balsa. Este mai slab, mai putin rigid?
#38
Postat 07 November 2011 - 01:34 PM
Multumesc frumos pt.sfaturi si incurajari. Am reusit sa-l zbor in seara aceasta pe Chitila .Recunosc ca este din alta "clasa" decat fratiorul mai mic din polistiren . Este mai rapid , mai exact ...intr-un cuvant... altceva .As aduce totusi niste modificari :
- as mari directia cu 30-40 % pentru mai multa autoritate in "cutit"
- cam cu 20 % as mari aria eleroanelor si le-as seta sa actioneze diferential
- as reduce inaltimea trenului de aterizare ( cel folosit era deja facut pentru alt model )
Va intreb care sunt diferentele fizice/mecanice ale unei aripi din polistiren si a uneia din balsa deoarece tocmai 'lucrez" la un Piper J3 Cub (modificat) de 2,4m electric din polistiren si doresc sa stiu ce am pierdut ca nu am luat in vizior si varianta balsa (nu m-am uitat mai devreme la acest thread).
Mai concret, mi-ar fi de un real ajutor sa aflu daca pe cele doua modele ale dumneavoastra (balsa si depron) puteti sa faceti un calcul estimativ in ceea ce priveste:
- greutatea aripii de 130 cm din balsa + acoperita cu film
- estimarea greutatea unei aripii de depron la o anvergura similara (prin extrapolare fata de greutatea aripii de la modelului mai mic)
- rezistenta si rigiditatea aripii din balsa
- rezistenta si rigiditatea aripii din extudat
Obs. Ulterior asi dori sa aflu parerea dvs si a celorlalti participanti la forum referitor la avantajele si dezavantajele utilizarii policarbonantului ca inlocuitor pentru balsa, in zonele de efort, la realizarea fuselajului, etc.
Personal cred ca:
- densitatea policarbonatului este de cca 150-160 kg/mc (o placa de 1,05 mp de 4mm are cca 650g), comparabila cu cea de la balsa (125-300kg/mc)
- rezistenta la indoire si rupere: policarbonat > balsa
- policarbonatul are cam aceasi rezistenta pe toate axele; balsa are rezistenta numai in lungul fibrelor
- policarbonatul este gata finisat, iar aerul 'aluneca" bine pe langa el
- policarbonatul este relativ mai ieftin (18 ron/ mp) decat balsa; plus ca se gaseste in orice tip de dimensiune
Eu vad policarbonatul foarte bun pentru constructia fuselajului (prin indoire poate fi facut doar cu o singura lipire, trapele de acces in fuselaj se pot inchide prin introducerea unor scobitori in lungul canalelor din policarbonat) si chiar pentru eleroane, ampenaj si diverse intarituri. Dvs ce recomandati?
#39
Postat 07 November 2011 - 02:00 PM
Ai vazut tu, un Stradivarius din policarbonat?
Multa, multa bafta si nu te lasa atras de cantecele perfide ale sirenelor din plastic.
#40
Postat 07 November 2011 - 03:37 PM
Si dvs la o aripa cu structura din balsa utilizati pentru acoperire ori un film de plastic ori panza si un lac de fibra de sticla sau ceva asemanator(care probabil se incadreaza tot la materiale compozite). Asa ca ce mai conteaza daca in interiorul aripi punem structura de balsa, polistiren sau ale materiale.
Pentru ca aveti o mare experienta in aeromodele va intreb, alaturi de lemn, ce ce alte materiale imi puteti recomanda sa folosesc.
De accord ca lemnul este viu si nobil, insa il
#41
Postat 08 November 2011 - 04:12 AM
Referitor la materiale, in afara de lemn, as folosi...tot lemn. O sa ma crezi un mos cu idei fixe, dar cred, cu toata convingerea, ca lemnul nu a ajuns, de fel, la limitele sale si ca ar trebui inlocuit. Cu toate ca nu sunt fan ARF, ci dimpotriva, nu pot sa nu admir dantelariile de la Seb Art.
Daca vrei, te rog sa arunci un ochi si aici:
http://www.airfieldmodels.com/
Este un loc minunat pentru aeromodelismul clasic.
Bineinteles ca noile tehnologii au avantajele lor. O aripa de planor de performanta sau un fuselaj pot fi minunate, dar, ai vazut ce frumusete de aripa a putut sa faca Lajos cu un traforaj? Dar bijuteria lui Gicosul?
In definitiv este o cestiune de preferinte, indemanare si dotari materiale. Orice este mai bine decat un scart de la Hobby Poc.
Multa, multa bafta.
#42
Postat 08 November 2011 - 10:22 PM
dan231, la 07 November 2011 - 01:34 PM, a spus:
1.- greutatea aripii de 130 cm din balsa + acoperita cu film
2. estimarea greutatea unei aripii de depron la o anvergura similara (prin extrapolare fata de greutatea aripii de la modelului mai mic)
3. rezistenta si rigiditatea aripii din balsa
4. rezistenta si rigiditatea aripii din extudat
Obs. Ulterior asi dori sa aflu parerea dvs si a celorlalti participanti la forum referitor la avantajele si dezavantajele utilizarii policarbonantului ca inlocuitor pentru balsa, in zonele de efort, la realizarea fuselajului, etc.
Personal cred ca:
5.- densitatea policarbonatului este de cca 150-160 kg/mc (o placa de 1,05 mp de 4mm are cca 650g), comparabila cu cea de la balsa (125-300kg/mc)
6. rezistenta la indoire si rupere: policarbonat > balsa
7. policarbonatul are cam aceasi rezistenta pe toate axele; balsa are rezistenta numai in lungul fibrelor
8. policarbonatul este gata finisat, iar aerul 'aluneca" bine pe langa el
9. policarbonatul este relativ mai ieftin (18 ron/ mp) decat balsa; plus ca se gaseste in orice tip de dimensiune
10.Eu vad policarbonatul foarte bun pentru constructia fuselajului (prin indoire poate fi facut doar cu o singura lipire, trapele de acces in fuselaj se pot inchide prin introducerea unor scobitori in lungul canalelor din policarbonat) si chiar pentru eleroane, ampenaj si diverse intarituri. Dvs ce recomandati?
1 si 2.La 130 cm anv. nu cred ca as fi scutit mai mult de 30 gr. greutate in minus pemtru varianta din polistiren .
3 si 4.In primul rand aripa din extrudat - este din polistiren ( doar capetele de planuri a cate 5 cm lumgime au fost facute din extrudat pt. a le da forma mai usor ) .Rigiditatea aripii din balsa imi pare sensibil superioara cat despre rezistenta ....? la utilizare , la impact ? ...etc.la ce anume te referi ?
5. Corect ...insa modelele din policarbonat - la anverguri - deci dimensiuni mici ale modelelor sunt mai grele decat cele din balsa
6. Policarbonatul are o oarecare 'elasticitate ' si in principiu nu se rupe - se indoaie in contrast cu balsa
7. Cumva gresit - celulele individuale ale policarbonatului nu sunt oarecum ca fibrele din balsa ( extrapoland - desigur ) .
8. Nu se compara in opinia mea cu finisarea ( si implicit rezistenta mai redusa la inaintare - deci conservarea energiei ) unei aripi din balsa infoliate .
9. Corect.
10.Da insa pt.modele relativ mari . Eu am construit astfel de fuselaje si orict m-am chinuit nu am fost multumit de rezultat.
Binenteles , parerile de mai sus sunt pur subiective. Marea majoritate ale modelelor pe care le-am construit sunt din depron/polistire/extrudat , cateva din policarbonat si UNUL din balsa . As concluziona : alegerea materialelor predominante intr-un model tine de o combinatie de factori intre care :
- pret
- disponibilitate
- finisare
- timp de executie
- tip aeromodel
- marime / anvergura
Deci pana la urma totul este subiectiv . Desi constructia modelului din balsa : a durat mult mai mult; a fost mai complicata ; mi-a cam mancat rabdarea la finisare / infoliere decat cea din depron/polistiren ....MERITA TOATE EFORTURILE SI COSTURILE SUPLIMENTARE IN TIMP SI BANI . Modelul din balsa este din alta clasa .
Modele FPV
Piper-Wot4
Modelare 3D
Modele pt.simulator - RealFlight :
LazyBee;SpeedyBee;Aurora Scimitar;Sbach 342;BV 141;Heptad
#43
Postat 09 November 2011 - 01:47 PM
Multumesc pentru informatii.
Eu am o atractie pentru aeromodelele mai mari asa ca in continuare caut diverse solutii pentru a le reduce greutate fara a le afecta rezistenta. Ma intereseaza si pe mine infolierea si va rog sa imi comunicati ce material utilizati si daca se poate un link de la furnizor.
Apoi asi avea nevoie de sfatul dvs in materie de lucru cu polistirenul/depronul. Construiesc un Piper Cub de 2,4 m anvergura, utilizand polistiren extudat (35kg/mc), profil usa 35, cord 340mm – pe toata lungimea. Grosimea aripi de polistiren extudat atinge 40mm si m-am gandit sa o “usurez” practicand gauri verticale (cu o teava de Cu de 25-30 mm incinsa). Gaurile le plasez in vreo 4-5 randuri in lungul aripii, lasand intre gauri si intre randuri cel putin 20mm de material (si evitand cele 2 fibre de carbon din aripa+ servourile). Astfel obtin o aripa cu structura de rezistenta de polistiren extudat, la care intariturile longitudinale si transversale sunt din polistiren extudat de 20mm, iar la intersectia intariturilor grosimea materialului ar fi mai mare daca avem in vedere ca practicam gauri rotunde. Apoi va trebui sa ‘invelesc” aripa intr-un film autoadeziv.
Avantajele principale ar fi scurtarea timpul de realizare a unei astfel de aripi si poate greutatea mai redusa.
Credeti ca functioneaza?
#44
Postat 09 November 2011 - 02:02 PM
http://www3.towerhob...p?&I=LXHX46&P=7
Pentru lemn oferta este mult mai bogata. Daca te intereseaza pot detaila.
Multa, multa bafta.
#45
Postat 09 November 2011 - 02:38 PM
dan231, la 09 November 2011 - 01:47 PM, a spus:
1.Eu am o atractie pentru aeromodelele mai mari asa ca in continuare caut diverse solutii pentru a le reduce greutate fara a le afecta rezistenta. Ma intereseaza si pe mine infolierea si va rog sa imi comunicati ce material utilizati si daca se poate un link de la furnizor.
2.Apoi asi avea nevoie de sfatul dvs in materie de lucru cu polistirenul/depronul. Construiesc un Piper Cub de 2,4 m anvergura, utilizand polistiren extudat (35kg/mc), profil usa 35, cord 340mm – pe toata lungimea. Grosimea aripi de polistiren extudat atinge 40mm si m-am gandit sa o “usurez” practicand gauri verticale (cu o teava de Cu de 25-30 mm incinsa). Gaurile le plasez in vreo 4-5 randuri in lungul aripii, lasand intre gauri si intre randuri cel putin 20mm de material (si evitand cele 2 fibre de carbon din aripa+ servourile). Astfel obtin o aripa cu structura de rezistenta de polistiren extudat, la care intariturile longitudinale si transversale sunt din polistiren extudat de 20mm, iar la intersectia intariturilor grosimea materialului ar fi mai mare daca avem in vedere ca practicam gauri rotunde. Apoi va trebui sa ‘invelesc” aripa intr-un film autoadeziv.
Avantajele principale ar fi scurtarea timpul de realizare a unei astfel de aripi si poate greutatea mai redusa.
Credeti ca functioneaza?
1. In primul rand fara 'dumneavoastra'. Aici ( pe forum ) suntem toti ( sau aproape ) hobby-sti, deci oarecum egali. Eu am construit un Piper din polistiren A100 ( expandat nu extrudat ) de 180 cm anvergura. Aripa ranforsata cu lonjeroane din lemn a iesit rigida - desi am folosit polistiren expandat . Asa incat eu as renunta la extrudat ( prea greu ). Folie pt.polistiren se gaseste la sie.....a.ro insa este in jur de 30 lei fasia de 60x100 cm .
2. In principiu ar fi o idee insa sa nu te astepti sa usurezi aripa mai mult de 10 - 15 %. Ma repet insa, tot polistiren expandat as folosi.
Dupa ce m-am cam chinuit cu aripa din balsa m-am tot gandit la solutii alternative fara sa renunt totusi la infoierea finala peste balsa cu folie termocontractanta. As face o aripa din expandat peste care as aplica balsa de 1.5 mm la bordul de atac si de fuga precum si la capetele de planuri . As pune cate o fasie de balsa in lungul nervurilor false din polistiren si astfel as putea infolia aripa normal ( folia cea mai ieftina pt.balsa este ~ 16 lei ). Intre nervuri as decupa cu fir incins .
In concluzie imi place atat de mult finisarea aeromodelului cu folie termoretractanta incat orice combinatie de materiale voi folosii in viitor tot voi avea balsa la exterior.
Robert.
Modele FPV
Piper-Wot4
Modelare 3D
Modele pt.simulator - RealFlight :
LazyBee;SpeedyBee;Aurora Scimitar;Sbach 342;BV 141;Heptad
#46
Postat 10 November 2011 - 12:33 PM
cum pot sa-ti trimit cateva intrebari mai tehnice a.i sa nu afectez structuctura topicului?
Dan
pccdtk, la 09 November 2011 - 02:38 PM, a spus:
2. In principiu ar fi o idee insa sa nu te astepti sa usurezi aripa mai mult de 10 - 15 %. Ma repet insa, tot polistiren expandat as folosi.
Dupa ce m-am cam chinuit cu aripa din balsa m-am tot gandit la solutii alternative fara sa renunt totusi la infoierea finala peste balsa cu folie termocontractanta. As face o aripa din expandat peste care as aplica balsa de 1.5 mm la bordul de atac si de fuga precum si la capetele de planuri . As pune cate o fasie de balsa in lungul nervurilor false din polistiren si astfel as putea infolia aripa normal ( folia cea mai ieftina pt.balsa este ~ 16 lei ). Intre nervuri as decupa cu fir incins .
In concluzie imi place atat de mult finisarea aeromodelului cu folie termoretractanta incat orice combinatie de materiale voi folosii in viitor tot voi avea balsa la exterior.
Robert.
#47
Postat 11 November 2011 - 10:18 AM
Modele FPV
Piper-Wot4
Modelare 3D
Modele pt.simulator - RealFlight :
LazyBee;SpeedyBee;Aurora Scimitar;Sbach 342;BV 141;Heptad
#48
Postat 14 November 2011 - 10:42 AM
1. Polistirenul expandat pe care l-ai folosit (de interior, A100, 10kg/mc) nu este prea moale? Lonjeroanele de lemn (carbon in cazul meu) nu “joaca” in polistiren?
OBS. Eu am “testat” o aripa AXN Floater (o clona de EasyStar) si una de Easy Glider MPX si polistirenul din care este realizat este ceva mai tare decat A100 mai aproape de polistiren extudat (35kg/mc). Testele insemna compresiune cu degetele+ faptul ca fibra de carbon se introducea greu in locasul ei din aripa.
Nu ar fi mai potrivit polistirenul expandat de exterior (15kg /mc)? Ai folosit polistiren de exterior?
2. Balsa de 1.5mm de pe bordul de atac, bordul de fuga si capete de planuri este obligatorie?
3 Te rog lamureste-ma referitor la foliile termoretractante.
M-am uitat pe site-ul respectiv si dupa pret am descoperit Solar Tex 33 RON (care este mai rezistent si probabil mai greu) , respectiv Solar Film 18 RON. De ce la polistiren se foloseste folia mai groasa si la balsa cea mai subtire? Nu ar trebui sa fie invers (ma gandesc ca intre distantierele de balsa folia nu mai are nici un fel de sustinere, deci ar trebui sa fie mai rezistenta, comparativ cu polistirenul).
In orice caz, din experienta, te rog recomanda-mi:
- Un tip de invelitoare pentru polistiren (Solarfilm, Superfilm, Solar tex, Oracover, etc), un producator (Graupner, Ripmax, etc) si eventul un site din afara de unde sa cumpar. Asi dori sa cumpar mai multe deoarece voi construi avioane mari.
- Daca ma hotarasc sa construiesc aripi cu distantiere din balsa/ alt material usor, cum calculez distantele dintre ele? Exista un program in acest sens, exista o distanta minima intre aceste distantiere, distanta in care invelitoarea sta suspendata fara sa se rupa?
- Ce fier de calcat sa folosesc la aplicarea foliei (fier special, fier de calcat obisnuit- de haine, aparat cu aer cald industrial, etc) si eventual de unde sa-l cumpar. M-ar ajuta sa stiu si un brand, o putere a fierului si eventual ce termostat sa aiba.
- Un link unde pot citi despre ‘tainele’ utilizarii foliei termoretractante.
#49
Postat 14 November 2011 - 02:06 PM
Pentru foam este necesara o folie cu temperatura mica de activare a adezivului:
http://www3.towerhob...p?&I=LXHX46&P=7
Pe site-ul producatorului, firma serioasa, gaseai si sfaturi:
http://www.monokote.com/monoinst1.html
Multa, multa bafta.
Aceasta postare a fost editata de dan_mitea: 14 November 2011 - 02:07 PM
#50
Postat 14 November 2011 - 06:12 PM
dan231, la 14 November 2011 - 10:42 AM, a spus:
1. Polistirenul expandat pe care l-ai folosit (de interior, A100, 10kg/mc) nu este prea moale? Lonjeroanele de lemn (carbon in cazul meu) nu “joaca” in polistiren?
OBS. Eu am “testat” o aripa AXN Floater (o clona de EasyStar) si una de Easy Glider MPX si polistirenul din care este realizat este ceva mai tare decat A100 mai aproape de polistiren extudat (35kg/mc). Testele insemna compresiune cu degetele+ faptul ca fibra de carbon se introducea greu in locasul ei din aripa.
Nu ar fi mai potrivit polistirenul expandat de exterior (15kg /mc)? Ai folosit polistiren de exterior?
2. Balsa de 1.5mm de pe bordul de atac, bordul de fuga si capete de planuri este obligatorie?
3 a.Te rog lamureste-ma referitor la foliile termoretractante.
M-am uitat pe site-ul respectiv si dupa pret am descoperit Solar Tex 33 RON (care este mai rezistent si probabil mai greu) , respectiv Solar Film 18 RON. De ce la polistiren se foloseste folia mai groasa si la balsa cea mai subtire? Nu ar trebui sa fie invers (ma gandesc ca intre distantierele de balsa folia nu mai are nici un fel de sustinere, deci ar trebui sa fie mai rezistenta, comparativ cu polistirenul).
In orice caz, din experienta, te rog recomanda-mi:
b.- Un tip de invelitoare pentru polistiren (Solarfilm, Superfilm, Solar tex, Oracover, etc), un producator (Graupner, Ripmax, etc) si eventul un site din afara de unde sa cumpar. Asi dori sa cumpar mai multe deoarece voi construi avioane mari.
c.- Daca ma hotarasc sa construiesc aripi cu distantiere din balsa/ alt material usor, cum calculez distantele dintre ele? Exista un program in acest sens, exista o distanta minima intre aceste distantiere, distanta in care invelitoarea sta suspendata fara sa se rupa?
d.- Ce fier de calcat sa folosesc la aplicarea foliei (fier special, fier de calcat obisnuit- de haine, aparat cu aer cald industrial, etc) si eventual de unde sa-l cumpar. M-ar ajuta sa stiu si un brand, o putere a fierului si eventual ce termostat sa aiba.
e.- Un link unde pot citi despre ‘tainele’ utilizarii foliei termoretractante.
1.Nu este prea moale . Eu am dat cu lac poliuretanic pe suprafata aripi si pare ( mai ales dupa nenumarate zboruri ) inca OK. Am ingropat lonjeroane atat din lemn cat si din carbon si sunt "beton" mai ales ca le-am si lipit cu poliuretanic ( am pus scoci peste lonjeronul lipit pentru a avea control asupra expandarii adezivului ) . Cel mai dens polistiren folosit pana acum de mine pt.aripi a fost A100. Am lucrat cu cu extrudat si cu A150 insa numai pt.fuselaje.
2. Da in ideea ca infoliezi aripa cu folie normala pt.balsa ( asta pt.ca este mai ieftina ) si ai nevoie de temp.mai mare . Daca insa te decizi sa folosesti folie pt.polistiren atunci ce spune Dan Mitea e f.corect.
3. a.Eu am folosit numai Solar film . Despre Solar Tex am auzit numai de bine . Ar merita incercat .
b.Solar tex de la sierra - asta as incerca eu. Cum insa nu am 'experienta' - daca infolierea unui singur model pana acum - se poate numi asa - asculta parerile celor cu adevarat experimentati - de pilda Dan .
c.As lasa maxim 10 cm intre nervurile false ( fasii de balsa de 1.5mm si late de 15 mm lipite direct pe polistiren )
d.Cele dedicate pt.infoliere cu control electronic al temperaturii. Cat despre magazin .....ramane sa decizi tu in f.de pret si de costul/modalitatea de livrare.
e.Urmareste topicurile de la Kitt Review si mai ales de pe youtube filmuletele despre infoliere ale lui waldopepperaxel .....uite un exemplu :
Aceasta postare a fost editata de pccdtk: 14 November 2011 - 06:15 PM
Modele FPV
Piper-Wot4
Modelare 3D
Modele pt.simulator - RealFlight :
LazyBee;SpeedyBee;Aurora Scimitar;Sbach 342;BV 141;Heptad
#51
Postat 14 November 2011 - 06:24 PM
Modele FPV
Piper-Wot4
Modelare 3D
Modele pt.simulator - RealFlight :
LazyBee;SpeedyBee;Aurora Scimitar;Sbach 342;BV 141;Heptad
#52
Postat 14 November 2011 - 08:19 PM
pccdtk, la 14 November 2011 - 06:24 PM, a spus:
Am incercat cu ceva timp in urma metoda asta si merge, numai sa folosesti balsa de 0,8 ... 1,0 ca la mai mult, cind o bagi la "presat" s-ar putea sa deformeze. In plus, la metoda asta, economisesti ceva adeziv si ceva greutate. Mai mult, si pentru ca sint tot zgircit, ma gindisem sa scobesc si "D boxul" de-a lungul aripii. Mi-a depasit insa si indeminare si rabdarea. Aici e treaba de CNC.
#55
Postat 23 March 2012 - 01:38 PM
Modele FPV
Piper-Wot4
Modelare 3D
Modele pt.simulator - RealFlight :
LazyBee;SpeedyBee;Aurora Scimitar;Sbach 342;BV 141;Heptad
#59
Postat 27 March 2012 - 03:12 PM
Modele FPV
Piper-Wot4
Modelare 3D
Modele pt.simulator - RealFlight :
LazyBee;SpeedyBee;Aurora Scimitar;Sbach 342;BV 141;Heptad