Cum sa incepi cu dreptul aeromodelismul tutorial practic
#1
Postat 03 June 2011 - 08:48 PM
Mai detaliat cu componentele unui avion gasiti aici
Primul pas este stabilirea bugetului.Minimul absolut este in jur de 500 ron daca cumparam tot nou,sau mai putintel daca luam sh.Pentru inceput un 1000 lei ar fi deajuns pentru o echipare decenta.
Al doilea pas este alegerea statiei.Trebuie sa bagati cel mai mult in statie.Bine ar fi sa fie macar un Spektrum DX6I,dar daca nu sunt bani atunci un e-fly etc 62 in 2,4(mai nou ii zic etc 6CCID)E mai limitata,are raza de actiune mica(in jur de 600-700 metri in aer)iar calitatea swich-urilor cam lasa de dorit.In rest,e buna.Si mai jos de aici dar in parerea mea nu se merita e o statie cu 4 canale gen e-fly 100b.Nu programari,nu tu expo,d/r,epa etc.
Al treilea pas este modelul.Aici avem 2 variante:cea medie(cessna 182 art-tech,RTF,la 500 ron,ART fara statie e 335 lei)si cea mai buna(Easy Star multiplex,kit la 280 lei)
Daca mergem pe cessna:
-alegem ce vrem RTF sau ARF.Parerea mea,luati ARF(si luati statie separat)
-nu ai mare lucru de facut.E deja montata si ii mai lipesti ampenajele si e gata de zbor.Verificati cg-ul,trebuie sa fie cam la o treime de bordul de atac.
-sperati sa mearga
Daca mergem pe Easy Star:
-va vor trebui esc de minim 20 A pentru brushed,sau direct brushless+motor aferent(dar va costa mai mult),o baterie de cam 2200-2500 maH 2s pentru brushed 3s pentru brushless.Apoi,statie(alegerea voastra cat bagati in ea),niste servo de 9 G(luati 4,sa faceti eleroane mai incolo),un incarcator sa incarce cu minim 3 A si sa stie ni-mh,ni-cd,pb,lipo,life.
-va trebui sa montati avionul,fuselajul vine in doua jumatati,aripile trebuiesc lipite 2 suporturi,tuburile de comanda,dar are un manual grasut si veti intelege ce si cum
-lipici CA(mult)
O data luat avionul,trebuie pregatit de zbor.Setati Expo din statie la 40%-30%,pentru un model cuminte,cursele la 100%,echia la servo la cea mai indepartata gaura,invers la suprafata de comanda.Verificati sensul.Astfel:
-cand dam de stickul din stanga sus-jos trebuie sa se miste elicea(jos e oprit,sus e maxim)
-cand dam de stickul din stanga stanga-dreapta trebuie sa se miste directia,stanga stick->stanga directia privit din spate
-cand dam de stickul din dreapta sus-jos trebuie sa se miste profundorul,jos profundorul trebuie sa urce,sus profundorul coboara
-cand dam de stickul din dreapta staga-dreapta,trebuie sa se miste eleroanele(atentie easy star nu are facute din fabrica),stick la dreapta eleron drepata se ridica,celalalt coboara
Si am pregatit avionul de zbor.Trebuie sa alegem un teren de zbor potrivit Nu in parc,nu in fata casei.Undeva la campul liber.Poate sa va ajute enorm terenul de zbor.Daca zburati intr-un lan de grau orice cazatura e mai putin probabil sa rupa avionul.
Ce veti face mai departe e crucial.Lansati modelul cu suprafetele de control pe mijloc,cu bateria la locul ei.Aruncati din mana avionul si observati tendinta lui.Daca o ia drastic in sus impingeti bateria mai in fata.Daca o ia drastic in jos,dati-o mai in spate.Aici depinde de lanul de grau daca va va atenua caderile.
Luati-va inima in dinti si decolati.Duceti-l sus,cat de sus puteti.Acolo lasati motorul pe la un sfert din putere si observati unde trage.Corectati la nevoie din trimmer.Dupa ce suneti multumit,zburati cat va tine bateria.
PROBLEME
-avionul meu tinde sa se roteasca in sens anti-orar iar eleroanele nu ma ajuta,sau o ia drastic in sus/jos cand dau maxim la motor!
R:este de la unghiurile motorului.Trebuie inclinat 2 grade jos si dreapta pentru a compensa cuplul motor.
-nu reusesc sa decolez!
R:motorul nu are putere/nu il aruncati destul de tare/TREBUIE ARUNCAT CU BOTUL IN VANT,trimurile nu sunt pe zero/nu stati cu stickurile centrate
-nu are vlaga
R:motorul nu e puternic.Pe cessna 182 veti avea problema asta.La easy star motorul original este cam lenes,dar un brushles poate sa il faca racheta.
-s-a rupt.Ce fac?
R:iei toate piesele si le lipesti cu grija inapoi la locul lor.Cessna se lipeste cu bison polireutanic monocoponent,iar Easy Starul cu lipici CA.
-nu imi merge servo/motor/esc/charger/baterie
R:contacati-ma si va ajut in limita timpului disponibil
Simulatorul
Trebuie folosit macar 4 ore inainte sa mergeti la camp.Incercati tot felul de combinatii-canale puse aiurea,interferente sau ce se mai poate intampla in zbor.Recomand realfight g4.5(se poate gasi pe net daca nu vreti sa dati bani).Va va trebui si o interfata.
Bine de stiut
-nu zbura pe vant puternic.Cand incepi sa auzi vantul cum suiera pe langa urechi nu ar trebui sa mai zbori
-ia legatura cu cei din jurul tau.Te vor ajuta enorm.
-odata in aer,nu te pierde si nu brusca comenzile.Aminteste-ti ceea ce ai invatat pe simulator.
-orice spuma se poate lipi pana nu mai zboara de la atata lipici,ce ingreuneaza....
-luati scoci cu fibra,cutere si cateva unelte de baza
Sugestii de shopping
1)Cessna 182:RTF-nu va mai trebuie nimic ca sa zboare.
2)Cessna 182:ARF-va mai trebuie statia,si instalarea ei pe avion.Puteti lua un etc 62,cam cel mai bun compromis
2)Easy Star:va mai trebuie:
-regulator brushed
-servo->vin in pachetul etc 62,daca il luati nu mai aveti treaba
-baterie,cam 2 bucati
-incarcator
3)Easy Star brushless+eleroane
-tot ce e mai sus,dar in loc de 2s trebuie 3s,in loc de esc brushed orice esc brushless de peste 20 A,si furci,echii,prelungitoare servo pentru eleroane.
Daca urmati tot ce am scris aveti sanse sa reusit de la prima lansare.
Va continua.
tot ce zic este doar o parere...
Modele:
1) Easy star
2)P-51D Mustang Art-tech
#2
Postat 03 June 2011 - 09:09 PM
pilo, la 03 June 2011 - 08:48 PM, a spus:
Probabil mai tarziu vei constata ca nici in etc 62 nu merita sa investesti...
pilo, la 03 June 2011 - 08:48 PM, a spus:
-nu are vlaga
R:motorul nu e puternic.
:rofl:
Multumim pentru post.
#3
Postat 03 June 2011 - 09:56 PM
Totusi, sunt cateva considerente care nu au fost luate in calcul, considerente, pe care le-am mai expus si pe alte topicuri cu tema de discutie apropiata:
1. De cele mai multe ori, cei care se hotarasc sa-si achizitioneze un model si eventual sa-l zboare ... ajung ceva mai tarziu sa citeasca acest forum si/sau altele asemanatoare;
2. Mirajul modelismului sau mai precis al zburatului aeromodelelor pe ceriu, il prinzi, fie cand vezi pe cineva cu asa ceva, fie cand vezi pe youtube sau pe alte site-uri asemanatoare inregistrari video cu "pasari rc zburatoare, zburand (de Grigorescu)";
3. Odata ce ai vazut pe o inregistrare video, pilotat de cineva, etc. un aeromodel, abia atunci se naste in tine, ca om, dorinta de a avea si tu asa ceva (un aeromodel) si de a-l zbura;
4. Pana sa intri pe forum sa te poti informa, site-urile magazinelor on-line, te atrag cu modele frumoase, realistic realizare, reclame si alte alea ... care pur si simplu iti iau ochii, ba unele vin si cu reclame video, unde modelele expuse la vanzare sunt zburate de piloti experimentati poate si in echipari mult mai puternice si mai bune calitativ. De aici ... viitorul zburator, fara nici cea mai mica idee despre ce si cum ... s-a hotarat si a si dat banii pe un model frumos, care ... mai mult ca sigur in mainile lui de neinitiat se va face praf si pulbere!
5. Piata ofera o paleta ceva mai larga de aeromodele perfect destinate incepatorilor ... nu doar Cessna si EZ! Mie personal, in afara de Esky-Nemo care vine RTF, chiar si Bixler-ul mi se pare o optiune extrem de buna, mai ales ca vine zburabil la pana in 500lei. (Sa nu uitam ca este totusi criza si ... prea putini dintre noi avem "vanzari anterioare", desi ne-am dori) Ca daca banii nu sunt o problema, atunci situatia se schimba, i-ati frate ce avion vrei, da cu el de pamint, apoi mai ia-ti unul fa-l si p-ala bucati, ca cel putin in romanelica sunt sigur ca banii aia sunt furati din buzunarul meu, al tau, etc.;
6. Nu toti cei care ajung sa-si doreasca sa zboare un model pe cerul cel albastru ... isi doresc performanta, drept pentru care, achizitia unei statii radio ultra-performante in care sa-ti dai doctoratul, nu mi se pare necesara, cel putin, nu pentru inceput. Nu de alta, da' se poate intampla ca temperamentul potentialului incepator sa-l determine ca in cazul in care a trantit de mama terra un aeromodel, sa dea si cu statia de pamint ...
Cam acestea ar fi in mare, cele care mi-au sagetat neuronul, la ora aceasta, de-or mai veni idei, am sa mai postez, daca nu este cu mare suparare!
Ion Iliescu - Strategie si Reforma
#4
Postat 03 June 2011 - 11:33 PM
pilo, la 03 June 2011 - 08:48 PM, a spus:
Nu sunt de acord. Daca nu ai eleroane, atunci directia se misca cu stick-ul din dreapta. Daca te obisnuiesti sa virezi cu stick-ul din stanga, atunci cand o sa ai eleroane o sa dai din stanga, avionul n-o sa faca nimic (o sa derapeze), din reflex o sa dai mai tare si se angajeaza. Daca esti obisnuit sa dai de dreapta, atunci trecerea la eleroane o sa fie simpla.
Stick-urile nu comanda servouri, ci comanda un efect aerodinamic (in cazul nostru, inclinarea avionului).
#5
Postat 03 June 2011 - 11:44 PM
Directia data intr-o parte (dreapta) face ca avionul sa derapeze putin, punand aripa stanga la un unghi de atac mai mare. Portanta pe aripa stanga creste, iar pe aripa dreapta scade. Aripa stanga urca, iar aripa dreapta coboara. Efectul final este acelasi ca la eleroane, adica inclinarea avionului. Virajul este provocat de portanta aripii, nu de efectul directiei.
Deci, tu vrei sa inclini avionul ca sa virezi. Asta o faci cu mansa dreapta, indiferent de modul in care se obtine efectul.
Daca ai eleroane, evident ca directia va fi comandata de mansa stanga. Insa la un avion cu eleroane de obicei diedrul aripii este mai mic (sau lipseste). Directia nu are acelasi efect ca la un avion gandit fara eleroane.
Daca vreti un avion cu eleroane, construiti-va unul special pentru asta (sau cumparati-va, daca v-ati obisnuit cu cheltuielile din modelism). Easy star-ul zboara foarte bine fara eleroane.
#6
Postat 04 June 2011 - 07:18 AM
Sa continuam deci.
Ce sa aleg intre cessna(si cele de genul)si easy star(original si copie)
In unele privinte,cessna bate easystar-ul.Cessna e mai ieftina,are electronicele montate,vine cu tot ce ii trebuie,are aripa cu eleroane facute.
Dar la easy star(EZ),nu avem motorul in bot si un tren de aterizare,fapt ce usureaza mult aterizarile.Este mai docil,mai iertator la greseli,mai rezistent la vant,merge si cu baterii mai mari fara sa se faca modificari(cred ca un 2500 mah 2s cu motorizarea originala merge peste jumatate de ora).Este facut din elapor(spuma flexibila).La crash aripile pot sa iasa din locas fara sa se rupa,ori la cessna sunt fixe si nu prea au sanse de supravietuire.
EZ este si o buna platforma pentru FPV.Poate va atrage intre timp,si scapati de o cheltuiala in plus.
Depinde acum,cat vrem sa cheltuim pentru un model.Personal recomand EZ in detrimentul cessnei.Le am pe ambele,si sincer,cred ca mai potrivit e EZ.
Mai este varianta home-built.Incercati,daca considerati ca aveti mana.Pentru inceput un izicraft sau blue-baby din depron nu sunt grele de facut,insa tot se pot face greseli.
De unde iau eu toate astea?
In Romania,magazinele de modelism sunt cam 6,dar nu imi este permis de regulile forumului sa le dau aici numele unora.De afara,sunt foarte multe.Cel mai mare este Hobby King.Au preturi minuscule,si se gaseste cam orice acolo.Dar se adauga transport din china+vama+comisioane de plata si ajungem la un pret mai mic totusi,dar va veni intr-o luna.Alt dezavantaj e ca daca se strica,nu ai garantie.Numai cu posta se fac 2 luni.
NOTE:
-am vorbit din experienta personala
-toate sunt sfaturi.Nu inseamna ca trebuie urmate cap-coada.
-succesul depinde de voi.Vreti?Va zbura,orice avion zboara daca e bibilit indeajuns.
Numai bine!
tot ce zic este doar o parere...
Modele:
1) Easy star
2)P-51D Mustang Art-tech
#7
Postat 04 June 2011 - 02:23 PM
http://www3.towerhob...p?&I=LXHCJ2&P=0
http://www.gwsus.com...airfly/dhc2.htm
http://www3.towerhob...p?&I=LXHCL2&P=0
De la multiplex:
http://www3.towerhob...p?&I=LXNXV1&P=0
....
etc.
O mentiune, daca nu-i cu banat, HK, nu-i singurul loc si nici cel mai de incredere. Sunt alte magazine mult mai bune si cu marfa de calitate. Este pacat ca un incepator sa deschida ochii in HK si sa ramana acolo, parea mea.
http://www.towerhobbies.com/
http://www.hobby-lobby.com/
http://www.greathobbies.com/
http://www.horizonhobby.com/
si multe altele.
Aceasta postare a fost editata de dan_mitea: 04 June 2011 - 02:27 PM
#8
Postat 04 June 2011 - 03:45 PM
tot ce zic este doar o parere...
Modele:
1) Easy star
2)P-51D Mustang Art-tech
#9
Postat 06 June 2011 - 10:34 AM
#10
Postat 06 June 2011 - 10:55 PM
Incepatorii au tendinta asta, sa imite avioanele mari. Nu e cazul.
Si nici cu puterea nu e asa o problema. Sustin ideea ca motorul de pe easy star este suficient pentru inceput. Dar daca montezi o baterie mare, creste greutatea si intr-adevar motorul poate sa nu mai ajunga. Sau daca mai montezi 2 servouri pentru eleroane.
La easy star, cred ca singura modificare care merita este marirea suprafetei directiei.
Cea mai mare problema a unui incepator este greutatea. Ca sa sutii greutatea suplimentara trebuie viteza mai mare, motor mai puternic (mai greu), baterie mai mare (mai grea), care duc la cresterea greutatii si ne intoarcem de unde am pornit.
#11
Postat 07 June 2011 - 09:34 AM
De zburat zboara dar e prea slab si devine foarte repede plictisitor, te rogi de el pana il urci mai sus. Si e mult mai sigur sa ai o rezerva de putere. Plus de asta pt un incepator e ok sa faca easy starul mai rapid pt ca avanseaza, trece la viteza mai mare, isi mai formeaza reflexele, ca oricum easy star zboara singur.
Eu abia astept sa il schimb, singurul avantaj pt mine a fost ca m-a costat vreo 15 lei un regulator pt periat.
#12
Postat 07 June 2011 - 12:58 PM
#15
Postat 08 June 2011 - 09:06 PM
Sunt modele care zboara frumos si bine cu periatele, insa se poate intampla ca modelul sa fie baga in limita de viteza, unde periatul nu-l mai poate ajuta. - nu dati cu parul, este o parere.
Un alt motiv pentru care sunt de parere ca inceputul in aeromodelism trebuie facut cu un motor neperiat, este ca poate, urmatoarea achizitie a incepatorului, de acum trecut la nivelul 2 (incepator - intermediar, daca se poate spune asa) s-ar putea sa fie o pasare mai rapida, mai agila, mai zvapaiata, mai ... cumva. Putin antrenament, inainte de a ridica o pasare mai rapida pe ceriu, cu un trainer dus la o viteza mai mare, cred ca prinde bine. Mie cel putin mi-a prins bine, sau asa-mi place sa cred.
Vorbesc din punctul meu strict de vedere: aeromodelele frumos realizate, imitand intr-o oarecare masura realitatea, frumos colorate si frumos prezentate, ma atrag de nu se poate, insa putine dintre acestea sunt docile si usor de zburat, pentru un zburator fara experienta vitezei, macar putin.
Evident ca se poate face si tranzitia de la periat geared, la periat ne-geared, apoi la neperiat, poate, chiar pe acelasi aeromodel. Dar daca tot e sa dai un ban odata ... nu mai bine incepi direct cu neperiat?!
Ion Iliescu - Strategie si Reforma
#16
Postat 09 June 2011 - 03:14 AM
http://www.sigmfg.co...d_20Trainers_01
http://www.greatplan...s/gpma0118.html
http://www.greatplan...s/gpma0119.html
http://www.hangar-9....?ProdID=HAN2460
Un RTF, asa cum iti place tie, excelent si la un pret decent. Are componente de calitate: radio Futaba, motor OS, simulator excelent, etc, etc:
http://www3.towerhob...I=LXEXK2**&P=ML
Daca vrei, musai, ceva electric, ok, dar modelul trebuie sa fie la fel.
http://www3.towerhob...&I=LXSGY1**&P=0
Obsesia de putere vine de la tipul de model care staleaza usor si care in loc de zbor face o zbatere.
Multa, multa bafta.
Aceasta postare a fost editata de dan_mitea: 09 June 2011 - 03:17 AM
#17
Postat 09 June 2011 - 08:54 AM
Are si giro-stabilizator???
Aceasta postare a fost editata de PaunFD: 09 June 2011 - 08:54 AM
Ion Iliescu - Strategie si Reforma
#18
Postat 09 June 2011 - 01:09 PM
http://www3.towerhob...p?&I=LXFMD5&P=0
costa 140$.
Una peste alta o este o oferta excelenta, parea mea.
Aceasta postare a fost editata de dan_mitea: 09 June 2011 - 01:10 PM
#19
Postat 09 June 2011 - 03:44 PM
PaunFD, la 08 June 2011 - 09:06 PM, a spus:
Sunt modele care zboara frumos si bine cu periatele, insa se poate intampla ca modelul sa fie baga in limita de viteza, unde periatul nu-l mai poate ajuta. - nu dati cu parul, este o parere.
Limita de viteza nu e asa de periculoasa cum pare. Un model cuminte ar trebui sa-si revina cu pierdere mica de inaltime. Daca inaltimea nu-i ajunge, macar viteza e mica si nu da asa de tare.
Am vazut mai multi incepatori bagand avionul in pamant (inclusiv eu, cand eram incepator). In toate cazurile, avionul a intrat cu motorul urland la turatie maxima, dar cauza nu a fost angajarea, ci pierderea orientarii. Daca iti pierzi orientarea si infigi avionul in pamant, puterea suplimentara te ajuta sa-l faci praf, nu sa eviti accidentul.
Nu am nimic impotriva machetelor zburatoare, insa din pacate avioane reale cu motorul sus si botul foarte rezistent nu prea se fabrica, asa ca ne multumim cu easy star sau ceva echivalent :good:
Modelismul cere multa rabdare, si asta inseamna si ca poti sa astepti pana la al doilea avion sa semene cu unul real. Primul nu trebuie neaparat.
#20
Postat 09 June 2011 - 10:22 PM
Dupa ce am intrat in posesia neperiatului, lucrurile s-au schimbat radical, pentru ca lipsa de orientare, care ducea la angajarea avionului, se rezolva cu plusul de putere si ... tras de stick in sus, pentru a ridica botul modelului spre ceriu. De asemenea, avionul nu prea mai angaja, oricat de brutal dadeai de sitck-uri. Partea proasta era ca ... daca il duceai spre copac si vroiai sa virezi avionul, incepator fiind dadeai de comenzi prea mult si vira 360 de grade, adica avionul parca tot in copac. Timp pierdut pentru urcat in copac dupa "pasarea de pluta", apoi inevitabilul schimb de elice, apoi acasa lipit elicile rupte cu superglue ...
Trebuie sa mentionez ca modelul de care vorbesc este pluta/Esky Nemo, care are RTF cca 550g si neperiatul e capabil (cum spun ei pe site) sa traga static 1100g cu elice 1050 (recomandata).
Eu asa am patit si asa am simtit atunci. Acuma, zborul cu neperiat este o adevarata relaxare. N-am reusit inca sa dau de pamint in plina putere cu un avion dotat cu neperiat, da' nu-i timpul trecut (Doamne fereste!!!!). De dat cu avionul perfect vertical, de sus in jos, am dat, da' ramasesem fara acumulator, iar dupa ce am scos pamintul din motor si am inlocuit elicea rupta bucati mici, aveonul a zburat din nou, fara alte reparatii.
Nu spun ca nu ai dreptate @Dragos Avramescu, ci doar spun prin ce si cum, am trecut eu in zilele in care incercam sa inteleg care-i duda si cum sa tin un aeromodel in aer.
@Dan_mitea, oferta este excelenta, nimic de obiectat, insa putin peste puterile mele si cred ca peste ale multor altora, din pacate.
Ion Iliescu - Strategie si Reforma
#21
Postat 10 June 2011 - 06:58 PM
#22
Postat 10 June 2011 - 07:10 PM
Pentru Pilo, laudabila initiativa ta dar nu vad in lista un element esential dupa parerea mea, poate chiar mai important decit simulatorul; prezenta unui coleg mai experimentat alaturi de incepatorul in cauza. Are sanse mari sa zboare din prima dar, mult mai important, poate intelege ce este si cum zboara acel model, cum sa-l centreze si ce sa astepte de la primele zboruri.
In legatura cu "periatele" da, sint perimate dar nu, nu sint proaste. Pe modelul potrivit si cu elicea potrivita, isi fac treaba decent.
Bafta
PS. hai ca am vazut undeva, ceva, in lista. Scuze...
Oricum trebuia subliniat un pic....
Aceasta postare a fost editata de bizu: 10 June 2011 - 07:12 PM