Turnare cuzineti-constructie strung pentru axul unui strung
#1
Postat 04 November 2010 - 10:02 PM
Nu am mai turnat niciodata cuzineti si nu stiu exact ce material sa folosesc, in cartea de unde am luat modelul de strung este dat ca material un aliaj de cositor, plumb si alama si ma gandesc ce ar merge mai bine la strung sa topesc niste cuzineti uzati de la un motor de dacie sau niste bucse de alama care sunt un pic rezistente.
Daca aveti strung imi spuneti si mie ce sistem de lagare aveti si din ce material sunt,eu ma gandesc sa folosesc 2 lagare cu cuzineti si 2 rulmenti de presiune ca sa peia efortul axial,m-am gandit sa pun numai rulmenti dar nu gasesc rulmenti la dimensiunea axului si am inteles ca nu sunt asa rezistenti ca sistemul cu cuzineti.
Turnarea cuzinetilor vreau sa o fac cu axul centrat in lagare si cu niste saibe cum este si in desenul atasat si asa as rezolva centrarea axului plus dimensiunea cuzinetilor ar fi "la fix"
Poate ma sfatuiti sa cumpar un strung gata facut si sa nu ma chinui ca nu o sa-i pot regla bataia dar am pornit sa-l fac si sper sa-mi iasa unul acceptabil,m-am inspirat cu strungul si cu cuptorul din seria de cartii a lui Dave Gingery si dintr-o carte veche despre constructie strung pt amatori
Daca ma puteti ajuta cu ceva sfaturi constructive v-as fi recunoscator.
#2
Postat 05 November 2010 - 02:37 AM
Cauta niste cuzineti de camion, ceva mare, si rectifica axul tau la cota...zic si eu. Cum te-ai gandit sa rezolvi cu ungerea?
La strungurile industriale se folosesc, doar, rulmenti. Personal am vazut cuzineti doar la un strungulet de banc, RDG-ist. Era vorba de un cuzinet conic la care jocul se elimina prin strangere. Nu avea decat doua stari: ori aveai joc in ax, ori mergea infranat. Nu a mers niciodata corect si te rog sa ma crezi ca m-am straduit mult.
#3
Postat 05 November 2010 - 12:46 PM
Nu stiu ce sa zic in privinta jocului, am vazut cuzineti utilizati la multe mecanisme in special la axe de turatie mica si nu pareau sa aiba joc, oricum dupa desen cuzinetii vin taiati intr-o parte iar lagarele au surub de strangere.
Ungerea se face printr-un orificiu in partea superioara iar de-a lungul cuzinetului o sa tai un canal pentru ulei.
#4
Postat 06 November 2010 - 09:45 AM
#6
Postat 06 November 2010 - 12:40 PM
Daca tot ti-ai facut furnal , iti poti face o matrita de nisip si torni tot strungul o data , sau ma rog in doua parti , prima parte cea "cu cuzinet " apoi cea cu sinele .
Dar atentie metalul trebuie turnat tot o data , pentru aluminiu de calitate se poate folosii carete si pistoane auto chiar si jante ...
Cel putin eu asa ma gandesc sa fac unul .
#7
Postat 06 November 2010 - 02:25 PM
Marius, la Nov 6 2010, 12:15 PM, a spus:
A doua varianta a mea ar fi sa-i pun un ax de circular cu lagare pe rulmenti si atuncea as pierde doar avantajele axului gaurit
Nu atat problema preciziei este grava, cat cea a vibratiilor. Cu un astfel de strung, la care vibreaza axul principal, nu poti face nimic.
De ce sa pierzi axul gaurit? Pui rulmenti la el. Toate strungurile sunt facute asa. Dar si aici ai problema jocurilor. Ar trebui ca la unul din capete sa ai ceva rulmenti conici la care sa poti regla jocul...zic si eu.
vlad20, la Nov 6 2010, 01:40 PM, a spus:
Daca tot ti-ai facut furnal , iti poti face o matrita de nisip si torni tot strungul o data , sau ma rog in doua parti , prima parte cea "cu cuzinet " apoi cea cu sinele .
Dar atentie metalul trebuie turnat tot o data , pentru aluminiu de calitate se poate folosii carete si pistoane auto chiar si jante ...
Cel putin eu asa ma gandesc sa fac unul .
Pentru a avea precizia dorita, batiul complet, se pune pe o masina suficient de mare si se prelucreaza gaurile pentru ax si cea din papusa mobila dintr-o singura prindere.
Multa bafta.
Aceasta postare a fost editata de dan_mitea: 06 November 2010 - 02:33 PM
#8
Postat 06 November 2010 - 05:02 PM
Alta solutie pentru batiu ar fi montarea pe el al unei sine :prefabricate" din otel , chiar si una recuperata .
Singurul strung desfaut vazut de mine avea i3 rulmenti pe axul universalului primul langa fulie conic si doi normali langa universal .
*In speranta ca as puteafa taia filiete pe el as putea pune ca motor de antrenare unul pas cu pas , si inca unul pentru papusa mobila , dar cu pozitionarea cutitului manuala ?
Una peste alta nu sunt chiar atat de convins ca este chiar retabil un strung homemade , cel putin nu daca il faci de la zero , o rectificare tot costa cca 200-300 lei la care adaugi un motor 100-200 lei un universal 150-300 lei si tot nu poti fi convins ca la terminare ai o precizie suficienta .
Un strung second cum sunt cele de se gasesc acum prin hypermarcheturi ajunge la 700-800 lei si este destul de ok .
#9
Postat 06 November 2010 - 06:34 PM
Revenind la cuzineti sau rulmenti incerc varianta de a cauta la niste dezmembrari o fuzeta de masina care sa aiba interiorul la rulmenti apropiat de teava mea si s-o folosesc pe post de lagar langa universal iar in capat as pune ceva cu rulmenti conici si asa nu mai am nevoie de rulmenti de presiune.
Costurile confectionarii unuia probabil sunt undeva cum a apreciat Vlad dar pana acuma m-a costat universalul o sticla de palinca, tevile le am,cutite si suruburile cu filet patrat pentru comanda le-am "procurat" iar pentru actionare am un motor de masina de spalat, deci problema mea cea mare este axul universalului
#10
Postat 06 November 2010 - 10:55 PM
Nu prea am inteles eu cum vrei sa culiseze pe teava , pe aparat trebuie sa nu ai vibratii, Acum depinde si ce vrei sa faci pe el , daca lucrezi lemn nu iti trebuie cinestie ce precizie si rigiditate , dar daca vrei metal si vrei ca piesele sa arate si bine si sa fi fie destul de precise , atunci trebuie facut calumea ... uite cateva linkuri pentru inspiratie >
link1
pdf 2
#11
Postat 06 November 2010 - 11:46 PM
Am nevoie de strung pentru metal mai mult decat pentru lemn oricum pe cel de metal pot prelucra orice,ma intereseaza in special sa pot face un ax,o fulie o roata etc
#13
Postat 07 November 2010 - 04:32 AM
Cel din linkul doi este ok in regim de hobby iar daca poti gasii niste cornier ''teapan'' din otel de 6-10mm iese ceva si durabil . Dar nu atat de precis incat sa faci de exemplu un ax de 3.2 la 3.1 .Dece ? in primul rad nu ai gradatie necesare , teoretic poti face fulii si jante cate vrei dar nu poti avea repetabilitate sau vreo siguranta ca sunt cu adevart centrate ...
Linkul 1 l-am pus mai mult pentru a vedea detalile ghidajelor ...
#14
Postat 07 November 2010 - 11:47 AM
Pe varianta cu tevi pentru batiu vreau sa incerc, ca ma gandesc ca nu o sa am vibratii foarte mari pe o portiune de 1 metru cat as vrea sa fie de la universal la papusa, oricum o sa rigidizez batiul cu ceva contrafise
Aceasta postare a fost editata de Marius: 07 November 2010 - 11:50 AM
#15
Postat 08 November 2010 - 11:25 AM
Pe o masina fara gradatii exacte lucrezi decat ochiometric , degeaba masori din trei in trei secunde , daca ai rotit un pic mai mil , si pus cutinul cu un sfert de mm in piesa ...
Daca crezi ca il poti face pe tuburi fal pe tuburi dar incerca sa il faci pe niste tubuir groase .. eu stiu ? de doi toli ... pe care pentru mai multa stabilitate le poti umple cu ciment , ideal ar fi sa le aduci si pe ele la o cota exacta , mai ales daca sunt tevi sudate .
#16
Postat 08 November 2010 - 01:52 PM
Excelenta ideea cu cimentul. Multumesc, o trec in memoria permanenta.
Multa bafta.
#17
Postat 08 November 2010 - 02:47 PM
Intradevar daca cuzinetii ar capata asa usor joc nu ar mai avea motoarele termice viata asa lunga si ar incepe sa bata dupa cateva ore de functionare.
Saptamana viitoare vreau sa ma apuc sa-l asamblez si o sa-i fac niste poze la ce am facut ca sa le postez.
#18
Postat 08 November 2010 - 03:36 PM
Pentru arborele principal, cred ca mai ieftin iesi daca procuri un strung casat de la care iei doar ce trebuie. Sigur gasesti. In caz contrar, ramane sa prelucrezi singur.
Daca ai unde prelucra ce ti-ai propus, adica bucsa de bronz sau alte minuni, sigur o sa poti strunji o teava cu o flansa sudata in capat, sa scoti pe ea doua cote de rulment si un filet. Rulmenti gasesti. Daca e strung mic si lucrezi cu diametre mici pentru semifabricat sau scule, o sa ai nevoie de turatie mare. E calitate faina pe lagar de alunecare, dar nici pe rulmenti nu o sa fie rau. TOS80 sau SP80 asa are, cum zici. Dar cred ca se poate bine si pe rulmenti.
Aceasta postare a fost editata de bitex: 08 November 2010 - 03:36 PM
Telefon: 0721 385365
#19
Postat 11 November 2010 - 02:27 PM
Cartile cu ilustratii se numaesc " build your own metalworking from scrap " de David Gingery si sunt scrie prin "80 si evident se gasesc pe net ....
Se trateaza exact acest subiect constructia unor masini-unelte in regim DIY , si nu cred ca sunt singurul care este interesat de asfel de proiect .
Bitex daca cumperi doi metri de bara rectificata pentru ghidaje pretul sare mult peste un strung nou si de calitate ... cat este pretul de bara de doi tri centimetri ? doi trei euro pe cm liniar pe putin
Aceasta postare a fost editata de vlad20: 11 November 2010 - 02:29 PM
#20
Postat 11 November 2010 - 03:55 PM
http://www.hi-end.ro/axa-de-precizie-recti...25mm-p-710.html
Cu socotelile mele, pentru 2 m de bara cu diametrul de 25 mm dai fix 40 euro. Dar trebuie mult mai groasa, daca vrei sa faci ceva bun. Sau iei o bara mai subtire si o fixezi cu suport pe toata lungimea.
Aceasta postare a fost editata de bitex: 11 November 2010 - 04:47 PM
Telefon: 0721 385365
#21
Postat 11 November 2010 - 04:46 PM
Asa sistemul asta cu sina este simplu si usor de reparat dupa ce se toceste , iar daca ai grija de el duce cu usurinta o mie de ore .
Astazi mi-am turnat si eu un "furnal" simplu dintr-o cratita , iar ca {virgula} captuseala am folosit caramida refractara dintr-un aragaz si ciment , din pacate nu s-a turnat chiar perfect dar este acceptabila . Am si incercat sa fac si o matrita , aici insa nu am avut noroc , am folosit nisip cu granulatie de 1-2mm dar nu isi pastreaza forma de nici un chip , mai trebuie adaugat ceva ?
Am deg and sa folosiesc un creuzet din inox defapt este un ibric mai lunguiet de un litru cu grosimea de 0.20mm credeti ca easte suficient ?
Si inca o trebare pentru cei care au mai turnat metale ... Este neaparat nevoie de aditie suplimentara de aer , adica este musai sa adaug si acea suflanta sau pot sa merg doar cu carbuni
#22
Postat 11 November 2010 - 05:08 PM
vlad20, la Nov 11 2010, 04:46 PM, a spus:
...
Si inca o trebare pentru cei care au mai turnat metale ... Este neaparat nevoie de aditie suplimentara de aer , adica este musai sa adaug si acea suflanta sau pot sa merg doar cu carbuni
Nu te contrazic, dar din alt motiv. Poti folosi bucse cu bile cu recirculare ca exista si deschise, special facute pentru bara fixata pe suport. Dar n-as folosi astfel de bucse, ca sistemul realizat cu ele nu-i destul de rigid. As avea curajul sa spun ca ceva pe bucsa sanatoasa de bronz e mult mai potrivit aici. Poate gresesc...
Cred ca ar prinde bine putin aer introdus fortat, ca pana la urma e vorba de aportul de oxigen, care face treaba buna. Daaca s-ar putea mai bine fara, asa ar fi.
Materiale refractare (de la caramizi cu grosimi diferite, pana la ciment si chituri) bune se gasesc in magazinele care comercialozeaza sobe sau produse in domeniu. Am vazut in Hornbach preturi bunisoare, suportabile. Pentru matrite cred ca trebuie un material special, nu merge cu orice nisip. De fapt seamana mai mult cu pamantul decat cu nisipul, si e special pentru turnatorie. Probabil ca il poti inlocui cu altceva, dar experienta si testela proprii vor fi hotaratoare. Parerea mea.
Telefon: 0721 385365
#23
Postat 11 November 2010 - 05:37 PM
Probabil ca as gasii si lianti pentru nisip daca as stii cum se numesc in romana , lam intrebat pe tipul de la brico de betonit si imi pune in brate niste ciment ...
Am vazut ca se folosesc nisipuri speciale , dar nu am nici cea mai vaga ideie unde pot gasii asa ceva , iar vreo turnatorie nici atat .
Ma gandesc ca pot turna in matrite de ciment dar doar piese su o suprafata expusa , daca folosesc matrita din doua bucati nu am permeabilitate si ceva imi spune ca este imoprtanta pe langa asta nu stiu daca cimentul o sa reziste socului termic ...
Cateva detalii ale unor strunguri simple pentru ceasornicari se poat vedea aici banuiesc ca se pot aplica si pe strunguri mai mari , Pana la urma cel mai important este sa ai precizie in ceace faci , eu unul daca vad ca merge treaba cu turnarea si strungul urmatorul proiect o sa fie o minifreza iar apoi o macheta a unui cap tractor / camion pe aburi asemanator cu asa ceva .
Aceasta postare a fost editata de vlad20: 11 November 2010 - 05:52 PM
#24
Postat 12 November 2010 - 01:10 PM
Vlad daca vrei documentatie pt strung iti dau eu toata seria de carti ale lui David Gingery care pornind de la un furnal face strung, freza,raboteza, masina de gaurit ce mai... un atelier complet, acuma multa experienta trebuie sa ai in spate sa reusesti sa faci ce a facut el.
Iar un furnal "competent" nu-l faci in cratita, eu am folosit o galeata de tabla de lavabila de 20l la care i-am facut o gaura pentru teava de alimentare cu aer si in care am pus un strat de un lat de palma de lut cu nisip in proportie de 1/2 in care am introdus niste sarme pentru rigidizarea cilindrului de lut pe care l-am turnat dupa ce s-a intarit un pic lutul de jos.
Pentru interiorul cilindrului am facut o forma din tabla galvanizata cu 2 "rotunduri" de lemn in capete pentru rigidizarea si am centrat-o cu niste bucati de lemn in partea superioara ca amestecul de lut cu nisip l-am facut tare si a trebuit batut un pic.
Normal se poate folosi ciment refractar cu nisip si ceva material pentru vasele ceramice dar furnalul meu dupa prima folosire s-a facut in interior mai dur ca si caramida si cu un strat lucios ca de sticla in zona de ardere.
Neaparat iti trebuie alimentare cu aer, eu am folosit prima data un aspirator din ala vechi cu care poti zugravii dar imi ardea carbunii in 5 minute si mi-a topit si vasul cu material pentru topit iar acuma am facut rost de un compresor pentru umflat saltele si cu asta merge foarte bine, in nici 10 minute topesc aluminiul
Daca vrei informatii despre cuptoare si topire gasesti aicea cuptoare si vezi ca au si forum
Pentru turnare eu am folosit forme de spuma poliuretanica (motopren ii zice la mine) acoperite cu un strat subtire de gips si bagate intr-o cutie umpluta cu lut uscat si maruntit
Sper ca nu v-am plictisit prea mult cu povestile mele vreau sa va spun ca am gasit pe net strunguri facute "homemade" la noi in tara si sper sa reusesc sa iau legatura cu o persoana care a facut asa ceva pentru a ma indruma si pe mine
Aceasta postare a fost editata de Marius: 12 November 2010 - 01:12 PM
#25
Postat 12 November 2010 - 02:03 PM
De ce nu va treceti locatia? Sincer nu pot sa inteleg.
Scuze si multa bafta.
#26
Postat 12 November 2010 - 04:07 PM
Cat despre lut iara nu se gaseste , cel putin unde stau eu se gaseste doar lut pentru modelaj , care defapt e o pasta cu ceva fibre in ea si costa 9-10 lei un pachet de 1kg ... iar pentru o matrita ceva mai mare este cam scump .
Acele acele tije de care spui tu se numesc din cate stiu eu jambe si sunt destul de scumpe
La strung nu poti face acea suprafata lucioasa si sincer ma indoiesc ca ai putit rectifica o teava cu smirghel .... pune un ceas comparator pe ea .
Multumesc pentru carti dar deja le am , am si spus ca se gasesc pe net .
Pentru mine "homemade " inseamna sa faci ceva in casa cu scule de mana doar o mica parte pe utilaje , daca am avea aces la utilaje si la materiale bune cu totii crezi ca s-ar mai chinuii cineva sa toarne in spatele blocului o amarata de volanta ?
#28
Postat 12 November 2010 - 05:26 PM
Jambe sunt la trenul de aterizare al avioanelor,iar la pistoanele de care vorbeam normal le spune verine, acuma ma refeream la unele casate,iar aicea este un strung cu batiul aproximativ ca ceea ce vreau sa fac eu batiu strung
#30
Postat 13 November 2010 - 10:38 AM
Nu pricep ce lagatura are cimitirul cu lutul .. ma rog ... dar daca tu dai ca sfat colectarea lutului din mai stiu eu ce deal te asigur ca nu am sa fac asta .
Acel strung are undeva la 30 cm lungime totala , iar barile alea au ochimotreic cel putin doi cm , deci teoretic unul cu o lungime de 100cm ar trebuii sa aibe 6 cm grosime bara .
pana una alta poti folosi si teava de apa sau gaz dar nu sudata daca iei teava sudata ai sa obserivi ca pe partea sudata are tendinta sa fie dreapta , dar sa nu te astepti sa ai o precizie mai mare de o zecime de mm ceace im modelism nu'i deloc bine ...