Formule:
Pmax (Watt) = Imax (Amperi) x V (Volti)
Unde:
- Pmax este puterea maxima disponibila (teoretica, din ea se vor scadea pierderile)
- Imax este cel mai mic dintre curentii maximi ai acumulatorilor, ESC-ului si motorului (furnizati de producator)
- V este tensiunea acumulatorilor, o vom considera constanta
Putil (Watt) = Pmax (Watt) x EficientaMotor (%)
Unde:
- Putil este puterea maxima disponibila la arborele motorului, aceasta este echivalentul puterii furnizate de producator pentru un autovehicol 1:1
- EficientaMotor este eficienta motorului data de producator, in procente
Concret, pentru urmatoarea motorizare:
- Acumulator 5000mAh 7.4V 20C, rezulta curent maxim 5000mAh x 20 = 5A x 20 = 100A
- ESC EzRun 60A
- Motor EzRun 45A, eficienta 82%
Observam ca limitarea este motorul (cel mai mic curent dintre toate componentele) deci Imax = 45A
Pmax = 45A x 7.4V = 333W Putil = 333W x 0.82 = 273.06W
Ne putem lauda in stanga si in dreapta ca avem o masina de 273W, adica 0.366 cai putere. La o masa a masini de bla bla bla, e de taspe ori mai tare motorizata decat Veyron bla bla, stiti voi polologhia...
Observatii, multe si diverse:
- In practica, eficienta este data de producator pentru functionarea intr-un anumit regim, de obicei misterios. Nu e aceeasi pe toata curba de putere.
- In practica, unii producatori omit curentul maxim al motorului. Unii specifica puterea maxima si atunci pur si simplu trebuie sa ne asiguram ca celelalte componente (ESC, acumulatori) pot egala sau depasi aceasta putere, si atunci aceasta va fi puterea maxima a sistemului.
- Cateodata nu se precizeaza nimic despre un anumit motor (curent, putere). Din pacate atunci nu ne ramane mare lucru de facut, pentru ca in baza kV sau a numarului de ture nu se poate determina puterea.
- Ca si la o masina reala, exista pierderi de putere in transmisie. Deci nu tot ce produce motorul ajunge la roata.
- Nu se poate merge constant cu puterea care ne rezulta din calcule. Din multe motive, cum ar fi: acumulatorul s-ar descarca extrem de rapid, ar rezulta (in toate componentele) o cantitate foarte mare de caldura care ar trebui disipata.
- Daca limitarea de curent este la acumulator, trebuie luata in considerare si eficienta ESC-ului.
Aceasta postare a fost editata de ovidiugm: 25 February 2011 - 02:31 PM