Galionul "Sf. Ioan Botezatorul" Asamblarea galionului din "Mari corabii"
#301
Postat 20 May 2011 - 09:57 AM
Cat despre usile peretilor si chiar cutiuta aia de se lipeste pe puntea principala, sunt intr-o mare ceata. N-am inteles de ce NU trebuie scoase (si furniruite) usile sau de ce cutia aia nu are peretele dinspre tribord. Nici nu stiu ce naiba sa fac. Deocamdata am reprodus si acel perete lipsa. Intrebarea este daca ei au gandit ca in interiorul cutiei sa se poata observa vreo imbinare ceva si de aceea sa nu trebuiasca montat perete drept SAU este o chestie tehnica care va ajuta la montarea ulterioara a vreunui mecanism. Altfel spus: este chestie tehnologica sau de design ... lipsa acelui perete?
In curand poze cu stadiul la nr.15.
#302
Postat 20 May 2011 - 11:16 AM
Am acum insa alta problema (si dezamagire): m-a "mancat" undeva si am zis ca, inainte de lipire (eu am inceput un pic atitic nava, cu piese marunte si independente) sa slefuiesc grinzile (pe care le-am taiat deja la dimensiune; ca sa nu le amestec, le-am pus, impreuna cu coasta aferenta, pe fiecare in cate o punguta, separat). Proasta idee (parerea mea)! Esenta fiind moale... s-a tocit destul de mult si acum are joc (cu toate ca nu am smirgheluit in nestire...). si nu stiu ce sa fac: daca sa le las acum asa sau sa incerc sa confectionez alte griji (cu mai mare atentie de data asta). Sper sa tina!
Ah, si inca ceva: cum mai sunt inca mici imperfectiuni (cel putin pentru zona de mijloc), nu stiu daca e bine sa mai pun sau nu adaos de material (mai ales ca acum am mai "tocit" si mai mult grinzile), astfel incat puntea sa "calce" bine (orizontal in primul rand) si pe asbsolut toate grinzile (am eu "fixul" asta). ma gandsac chiar sa ridic un pic coastele acolo unde sunt prea jos (bine, fiind atent si potrivirea filei de bordaj).
Ooof, greu mai nene... greu la deal... :) Sper sa o pot scoate la capat cumva (bine!) si sa postez cat de repede si primele mele rezultate. Pana atunci insa, mulutmesc de raspunsuri si lamuriri si spor la lucru tuturor. :)
#303
Postat 20 May 2011 - 11:43 PM
http://www.rhcforum.ro/uploads/monthly_05_2011/post-56409-0-57144200-1305829951_thumb.jpg
intrati pe topicul Cuirasatu bismark ca se va pune o comanda comuna
#304
Postat 21 May 2011 - 12:11 AM
Si, daca e corect sa fie asa (ca e posibil sa fie erori la debitare, deformari in functie de modul in care au fost stocate, la transport, influenta umiditatii etc la care s-ar adauga si erori de executie (lipire)), care ar putea fi atunci explicatia (logica) pentru faptul ca ar fi curba? Ma gandesc ca daca ar fi orizontala (care s-a putea face prin ajustare (inaltare sau coborare de coaste)) nu s-ar mai scurge apa (in cazul furtunilor de exemplu). Pe cand asa, daca este usor in panta, poate se aduna si se evacueaza cumva prin diferite sisteme...
Si inca ceva: fila de bordaj principala e normal sa fie si ea curba (in plan vertical)? Adica sa nu fie paralela cu blatul mesei de lucru? (de aia ma gandeam sa ajustez si inaltimea grinzilor la lipire, atfel incat fantele in care va veni montata fila de bordaj principala sa fie orizontale toate). Ca in plan orizontal, e normal sa fie curba (sa descrieun arc de cerc, de la pupa la prova). Este posibil ca din cauza unor imperfectiuni, sa nu "calce" exact pe toata lungimea ei (de la un capat la altul), dat fiind ca o fanta e mai jos, una mai sus etc) si sa trebuiasca sa le facem din bucati (nu prea ar fi normal, dar... intreb totusi)?
Multumesc si astept cu interes parerile voastre, intrucat inacest w eek end doresc sa avansez destul de mult (atat cat se poate ).
PS. Coastele de mijloc 14, 15 si 16 sunt coborate rau de tot!!! E diferenta cam de 4 mm !!! (cel mai rau e coasta 15). Dupa ce le-am asezat (nelipite), cu sipca de 4x4x300, am incercat sa vad cam cate sunt in acelasi plan si cam cum s-ar aseza si sprijini puntea pe ele. Si... e jale! E diferenta (cam) mare (pe lange cele de la extremitati, de care vorbeam mai sus, ca au, toate puntile inclinate (eu credeam ca doar cea inferioara are un unghi, si ca restul vor fi toate, de la un capat la altul perfect orizontale (sau macar cele mai de sus).
#305
Postat 22 May 2011 - 08:03 AM
columb, la 20 May 2011 - 11:16 AM, a spus:
2 - Am acum insa alta problema (si dezamagire): m-a "mancat" undeva si am zis ca, inainte de lipire (eu am inceput un pic atitic nava, cu piese marunte si independente) sa slefuiesc grinzile (pe care le-am taiat deja la dimensiune; ca sa nu le amestec, le-am pus, impreuna cu coasta aferenta, pe fiecare in cate o punguta, separat). Proasta idee (parerea mea)! Esenta fiind moale... s-a tocit destul de mult si acum are joc (cu toate ca nu am smirgheluit in nestire...). si nu stiu ce sa fac: daca sa le las acum asa sau sa incerc sa confectionez alte griji (cu mai mare atentie de data asta). Sper sa tina!
3 - Ah, si inca ceva: cum mai sunt inca mici imperfectiuni (cel putin pentru zona de mijloc), nu stiu daca e bine sa mai pun sau nu adaos de material (mai ales ca acum am mai "tocit" si mai mult grinzile), astfel incat puntea sa "calce" bine (orizontal in primul rand) si pe asbsolut toate grinzile (am eu "fixul" asta). ma gandsac chiar sa ridic un pic coastele acolo unde sunt prea jos (bine, fiind atent si potrivirea filei de bordaj)...
2 - Daca te referi la faptul ca grinzile pe care vei lipi puntile au un mic joc pe coaste, stai relax ca nu-i bai. Si la mine au fost unele mai inghesuite, altele mai lejere. Important este sa ai un aracet bun.
3 - Nu, nu, nu! Deci NU pune adaos de niciun fel! Nu ridica coastele de pe chila. Din contra, apasa-le cat poti de bine.
columb, la 21 May 2011 - 12:11 AM, a spus:
5 - Si, daca e corect sa fie asa (ca e posibil sa fie erori la debitare, deformari in functie de modul in care au fost stocate, la transport, influenta umiditatii etc la care s-ar adauga si erori de executie (lipire)), care ar putea fi atunci explicatia (logica) pentru faptul ca ar fi curba? Ma gandesc ca daca ar fi orizontala (care s-a putea face prin ajustare (inaltare sau coborare de coaste)) nu s-ar mai scurge apa (in cazul furtunilor de exemplu). Pe cand asa, daca este usor in panta, poate se aduna si se evacueaza cumva prin diferite sisteme...
6 - Si inca ceva: fila de bordaj principala e normal sa fie si ea curba (in plan vertical)? Adica sa nu fie paralela cu blatul mesei de lucru? (de aia ma gandeam sa ajustez si inaltimea grinzilor la lipire, atfel incat fantele in care va veni montata fila de bordaj principala sa fie orizontale toate). Ca in plan orizontal, e normal sa fie curba (sa descrieun arc de cerc, de la pupa la prova). Este posibil ca din cauza unor imperfectiuni, sa nu "calce" exact pe toata lungimea ei (de la un capat la altul), dat fiind ca o fanta e mai jos, una mai sus etc) si sa trebuiasca sa le facem din bucati (nu prea ar fi normal, dar... intreb totusi)?...
7 - PS. Coastele de mijloc 14, 15 si 16 sunt coborate rau de tot!!! E diferenta cam de 4 mm !!! (cel mai rau e coasta 15). Dupa ce le-am asezat (nelipite), cu sipca de 4x4x300, am incercat sa vad cam cate sunt in acelasi plan si cam cum s-ar aseza si sprijini puntea pe ele. Si... e jale! E diferenta (cam) mare (pe lange cele de la extremitati, de care vorbeam mai sus, ca au, toate puntile inclinate (eu credeam ca doar cea inferioara are un unghi, si ca restul vor fi toate, de la un capat la altul perfect orizontale (sau macar cele mai de sus).
5 - Ti-ai cam raspuns singur la intrebare. Mai mult, din ce am mai citit pe la alti colegi (si) de pe alte forumuri, se pare ca exista o oarecare curbura si in plan transversal cu bombajul pe mijloc.
6 - Asa este, fila principala de bordaj va avea curbura in ambele plane. Aici va fi distractiv tare pentru ca erorile de montaj anterioare aici vor deveni extrem de evidente. Acea fila va trebui sa aiba un aspect cursiv si mai ales simetric. Cum pana acum majoritatea pieselor au necesitat mici ajustari, sunt convins ca si aceastea vor trebui bibilite. Atat ele cat si canalele corespondente din coaste. In niciun caz nu trebuie sa ridici coastele ca aliniezi acea fila!
7 - Asa trebuie. Este bine (si normal) ca acele coaste sa fie coborate, tocmai pentru a da acea curbura puntii. Cand vei lipi puntile pe grinzi va trebui sa fortezi putin puntile ca sa se poata lipi pe toate. Mai vezi poze pe forumuri, chiar si pe acest topic. Sigur te vor ajuta.
Toate aceste comentarii sunt doar pareri rezultate din scurta si intensa (dar frumoasa) mea experienta cu constructia galionului. Bine, ca mie nu mi-au reusit multe dintre aceste lucruri ... dar asta este alta poveste.
Spor la modelit si nu uita sa urci poze. Cat mai multe poze! :)
Galionul meu la nr. 15 ...
#308
Postat 22 May 2011 - 09:15 AM
gl_mmm, la 22 May 2011 - 08:11 AM, a spus:
"Cutiuta" CRED( eu inca nu m-am apucat de montaj ca sa-ti spun cu siguranta) ca este de fapt usa scarii, ea in realitate culisa si acoperea scara sa nu intre apa.Deci nu trebuia sa aiba al 4-lea perete
Aceasta postare a fost editata de MR-JW: 22 May 2011 - 09:16 AM
#309
Postat 22 May 2011 - 09:41 AM
Aceasta postare a fost editata de gl_mmm: 22 May 2011 - 09:42 AM
#311
Postat 22 May 2011 - 02:17 PM
gl_mmm, la 22 May 2011 - 09:41 AM, a spus:
Salutare gl_mmm, chiar daca am preferat sa nu intervin....... am decis totusi sa fac o mica remarca la ...acea mica cutiuta. cum bine ai dedus , aceea cutiuta ar "trebuii" sa acopere o articulatie a mecanismului carmei, dar........ dupa cum am spus, ar trebuii sa acopere si sa sustina, pentru ca de fapt si de drept , mecanismul carmei prezentat de cei de la DeAgostini este incomplet, iar cine îl vede prima dată rămâne complet în ceață privind funcționarea lui. Initial acesta arata cam asa http://img30.imageshack.us/img30/5554/panagi.jpg
atata tot ca pana carmei trebuie pusa invers.
In principiu mecanismul este mult mai complex. Complexitate datoarata in principal forțeleor hidrodinamice care actioneaza pe pana cârmei care sunt foarte mari , cestea fiind echilibrate de mâna cârmaciului, altfel pana n-ar sta în poziție, ar reveni la punctul 0(zero). Evident, forța din mâna cârmaciului este mică, așa că ea trebuie amplificată de un sistem de două pârghii, echia și încă una, căreia îi voi spune în continuare „pârghia”, <_< momentan am un lapsus cu privire la "identitatea"ei. În prima figură : http://img52.imageshack.us/img52/8066/post37011305949991thumb.jpg
este prezentat un sistem foarte avansat, unde punctul de sprijin al pârghiei este o articulație cardanică (sfera aceea neagră). Împreună cu articulația dintre pârghie și echie formează un sistem cu frecări minime, foarte bun, dar foarte complicat. Daca mi se v-a permite, am sa fac o prezentare mai larga a acestui sistem, insotit de poze mult mai explicite ale unui astfel de sistem real. Acolo se va observa mai detaliat că articulația dintre pârghie și echie are un grad de libertate în plus (poate aluneca de-a lungul echiei, ca și la mecanismul machetei DeA), ceea ce face să fie posibilă înlocuirea cardanului (cu două grade de libertate) cu un lagăr simplu (cu un singur grad de libertate), pârghia descriind doar o mișcare în plan transversal, față de mișcarea complexă în arc la versiunea cu cardan. Lagărul ar trebui să arate cam asa http://img593.imageshack.us/img593/7686/post37011305950000thumb.jpg
unde capacul mai scurt decât corpul permite o fixare comodă a corpului pe suport. Aici ajungem la problemă: la DeA lagărul nu există, iar pârghia "merge bălălău" pentru că n-are punct de sprijin. În opinia mea, lagărul, format din bucățele mici de baghetă 2 x 2, ar trebui pus. Dacă structura e închisă și lagărul asamblat afară pe pârghie și axul ăla mic care apare în filmul oferit de cei de la DeA, atunci nu mai poate fi introdus prin fanta de sus a „suprastructurii”. Logic, corpurile lagărului se montează pe punte, se introduce pârghia cu micul ax, se așează axul pe lagăre și apoi se pun capacele lagărelor, exact ca în realitate. Pentru a putea pune capacele lagărelor trebuie ca structura să fie deschisă. Și în realitate se poate deschide structura, dar se ridică partea de sus, ceea ce la machetă nu se mai poate, ea fiind lipită.
Pentru a intelege ceva mai bine...... am cautat o poza de la cei care sunt mult mai avansati decat voi in construirea galionului. Deci...... se pare ca nu ve-ti avea montat un lagar, v-a fi doar un "stutz", ce trece prin pargia carmei si se propteste cu capetele in peretii cutiutei, deci cutiuta e si lagar, e si cu rol de protectie. Daca carma se monteaza inainte de a acoperi corpul navei cu file nu v-a fi nevoie sa dezlipesti cutia , ci numai peretele cutiei pe care l-ai facut pentru a potea baga stutzul respectiv si pe partea cealalta, oricum in opinia mea , se vede urat acolo cu stutul ala, cel putin mie nu-mi place!!!
http://img600.imageshack.us/img600/9736/a716e6ecba62.jpg
Aceasta postare a fost editata de tom cat: 22 May 2011 - 02:19 PM
......si poate totusi
#315
Postat 23 May 2011 - 10:47 AM
tom cat, la 22 May 2011 - 02:17 PM, a spus:
atata tot ca pana carmei trebuie pusa invers.
In principiu mecanismul este mult mai complex. Complexitate datoarata in principal forțeleor hidrodinamice care actioneaza pe pana cârmei care sunt foarte mari , cestea fiind echilibrate de mâna cârmaciului, altfel pana n-ar sta în poziție, ar reveni la punctul 0(zero). Evident, forța din mâna cârmaciului este mică, așa că ea trebuie amplificată de un sistem de două pârghii, echia și încă una, căreia îi voi spune în continuare „pârghia”, :good: momentan am un lapsus cu privire la "identitatea"ei. În prima figură : http://img52.imageshack.us/img52/8066/post37011305949991thumb.jpg
este prezentat un sistem foarte avansat, unde punctul de sprijin al pârghiei este o articulație cardanică (sfera aceea neagră). Împreună cu articulația dintre pârghie și echie formează un sistem cu frecări minime, foarte bun, dar foarte complicat. Daca mi se v-a permite, am sa fac o prezentare mai larga a acestui sistem, insotit de poze mult mai explicite ale unui astfel de sistem real. Acolo se va observa mai detaliat că articulația dintre pârghie și echie are un grad de libertate în plus (poate aluneca de-a lungul echiei, ca și la mecanismul machetei DeA), ceea ce face să fie posibilă înlocuirea cardanului (cu două grade de libertate) cu un lagăr simplu (cu un singur grad de libertate), pârghia descriind doar o mișcare în plan transversal, față de mișcarea complexă în arc la versiunea cu cardan. Lagărul ar trebui să arate cam asa http://img593.imageshack.us/img593/7686/post37011305950000thumb.jpg
unde capacul mai scurt decât corpul permite o fixare comodă a corpului pe suport. Aici ajungem la problemă: la DeA lagărul nu există, iar pârghia "merge bălălău" pentru că n-are punct de sprijin. În opinia mea, lagărul, format din bucățele mici de baghetă 2 x 2, ar trebui pus. Dacă structura e închisă și lagărul asamblat afară pe pârghie și axul ăla mic care apare în filmul oferit de cei de la DeA, atunci nu mai poate fi introdus prin fanta de sus a „suprastructurii”. Logic, corpurile lagărului se montează pe punte, se introduce pârghia cu micul ax, se așează axul pe lagăre și apoi se pun capacele lagărelor, exact ca în realitate. Pentru a putea pune capacele lagărelor trebuie ca structura să fie deschisă. Și în realitate se poate deschide structura, dar se ridică partea de sus, ceea ce la machetă nu se mai poate, ea fiind lipită.
Pentru a intelege ceva mai bine...... am cautat o poza de la cei care sunt mult mai avansati decat voi in construirea galionului. Deci...... se pare ca nu ve-ti avea montat un lagar, v-a fi doar un "stutz", ce trece prin pargia carmei si se propteste cu capetele in peretii cutiutei, deci cutiuta e si lagar, e si cu rol de protectie. Daca carma se monteaza inainte de a acoperi corpul navei cu file nu v-a fi nevoie sa dezlipesti cutia , ci numai peretele cutiei pe care l-ai facut pentru a potea baga stutzul respectiv si pe partea cealalta, oricum in opinia mea , se vede urat acolo cu stutul ala, cel putin mie nu-mi place!!!
http://img600.imageshack.us/img600/9736/a716e6ecba62.jpg
Mi se pare mie, sau echea carmei si bastonul sunt montate invers in poza prezentata? Adica scobiturile din carma sunt spre etambou caci acolo intra balamalele si implicit echea si bastonul ar trebui sa fie rotite cu 180 grade.
Aceasta postare a fost editata de Pacific 231.000: 23 May 2011 - 10:49 AM
#316
Postat 23 May 2011 - 02:52 PM
Cu ocazia asta am luat decizia sa las "cutiuta" cu 4 pereti. Un bat cu o sarma infipta in el poate fi montat pe diagonala gaurii dreptunghiulare din cutie fara nicio problema.
Daca stiam mai din timp poate ca faceam si eu 2 lagare de sustinere a acelui ax ... si treaba era cu totul alta. Asta e. Dam inainte!
#317
Postat 23 May 2011 - 04:30 PM
Pacific 231.000, la 23 May 2011 - 10:47 AM, a spus:
Exact Pacific 231.000 corect este asa cum bine ai specificat, atata tot ca eu nu am facut nimic altcela decat sa prezint asa numitul sistem de guvernare al Galionului , care v-a parvenii in viitoarele numere ale revistei. Deci..... ceea ce prezinta cei de la DeA este practic o abureala de doi lei. Mentionez ca poza am descarcata de pe un forum ucrainian, si am apelat la aceasta pentru a incerca sa luminez pe cat posibil colegii care construiesc acest galion, dar se pare ca mai rau i-am incurcat.
Tot pe aceasta cale doresc sa-ti multumesc pentru cele doua poze, acelea le aveam si eu pregatite, dar se pare ca mi-ai luat-o inainte, ori si cum..... respectele mele :yahoo: :drinks: si nu pot decat sa ma bucure faptul ca mai sunt cate unii care doresc sa inpartaseasca din cunostintele lor si altore, pentru asta ....... jos palaria :good: :good:
Aceasta postare a fost editata de tom cat: 23 May 2011 - 04:33 PM
......si poate totusi
#318
Postat 24 May 2011 - 06:00 AM
Si pe mine nu mai incurcat absolut deloc, dincontra m-ai lamurit! Multumesc inca o data. ;)
Galionul meu la sfarsitul nr. 16 ...
#322
Postat 24 May 2011 - 08:52 AM
#324
Postat 24 May 2011 - 09:03 AM
#325
Postat 24 May 2011 - 10:56 AM
Pacific 231.000: interesanta chestiunea cu selatura. Poate daca ar fi fost mai multe coaste si traverse... Atunci s-ar fi putut lipi probabil filele puntii direct pe traverse si se putea obtine forma aceea frumoasa. Ar fi iesit insa o lucrare cu grad de dificultate dincolo de nivelul la care si-au propus sa ajunga cei de la DeAgostini.
#326
Postat 24 May 2011 - 04:11 PM
#329
Postat 25 May 2011 - 01:29 PM
shomoiogu, la 25 May 2011 - 12:26 AM, a spus:
1) Bravo! Frumos lucrat!
2) Si mie imi place si aranjarea scandurilor dar si coloritul. Cel din urma ma intereseaza foarte mult. Asadar, CE ai folosit si CUM ai facut?
3) Acele grinzi curbe cum le-ai confectionat? Si din ce material? Interesanta idee, desi, de data asta, cred ca am sa merg pe varinta "clasica" (cea a revistei si pe care au facut-o majoritatea).
#330
Postat 25 May 2011 - 06:49 PM
sper la a doua punte sa strang mai bine filele intre dansele, si ata dintre sa fie mai subtire.
2) Pai tot gandindu-ma cu ce sa colorez lemnul am gasit o solutie de Permanganat de potasiu, niste
cristale e culoare violet-inchis, cu cre incercam sa colorez niste lame. Este un foarte puternic oxidant.
AM scldat timpi diferiti filele. Dar cu cat le las mai mult se inchid mai bine si se imprecneaza mai bine.
O solutie de compromis sunt un fel de incepator nave nu am mai facut niciodata. :pardon:
3)Grinzile curbe le-am refacut din placajul de la Bismark, desi raza de curbura pare cam accentuata, cand
o sa lipesc puntile o sa arate mai bine. Nu am stiut ce raza tre sa aiba curbura, am folosit capacul de la
cosul de rufe ca sablon nu aveam altceva mai mare. :D Problema este aliniera este mult de pilit si masurat.
Eu fiind incepator, nu stiu ce valoare au spusele mele
Sunt altii, mai experimentati pe forum, sa-i asteptam si pe dansii
spor