Motor Brusless DIY la scara MARE
#1
Postat 12 February 2011 - 07:12 AM
Pe scurt planuiesc sa transform un motor CA asincron cu 12 bobine ( 24 canale ) intr-un BL inruner .
Motorul arata cam asa =>
http://farm4.static.flickr.com/3005/2564763697_775b9492f1.jpg
Va rog fara sfaturi de genul dece nu cumperi motor de bicicleta sau scuter .... mi-au trecut prin mana ambele tipuri de motoare , si pe langa faptul ca sunt subdimensiunate , mai sunt si de o calitate foarte proasta (rulmenti , lagare izolatii ba chiar am vazut un motor de "hub" de bicicleta care in loc de cupru folosea aluminu vopsit .. ) , iar motoarele "de firma" sunt foarte scumpe si anume peste 1000e bucata pentru modelele "hub" si tot nu ma ajuta cu nimic .
#2
Postat 12 February 2011 - 09:27 AM
Cand o zbura A.R.C.A.! © 2010 All rights reserved.
#3
Postat 12 February 2011 - 10:11 AM
Dar motorul are in jur de 1200 rmp si 0.7 kw - 1 kw putere => turatie insuficienta , si ca sa o maresc artificial nu o sa mai am destul cuplu , pe urma convertorul dc-ac este complicat de facut datorita bobinelor si a trafurilor la care se mai adauga si "variatorul de turatie " care trebuie sa lucreze pe freccventa nu pe tensiune .....
Dar la un motor Bl chiar daca puterea este posibil s ramana aceiais rmp-ul il pot marii substantial . partea de control este mult mai simplu de facut .
Rotorul insaa v- trebuii modificat prin frezarea lui s adaugarea de magneti .
#4
Postat 12 February 2011 - 11:47 AM
#5
Postat 12 February 2011 - 12:19 PM
Din moment ce sunt kit-uri pentru biciclete de adulti cu motor de 300W presupun ca se poate merge cu ele. Am vazut si kit-uri de 500W, Banuiesc ca sunt undeva la limita pentru o utilizare decenta chiar si pe o motoreta. Daca ar fi sa raspund eu la intrebarea cu puterea necesara, eu zic ca se poate merge pe drum fara probleme cu 1kW. Ar fi o estimare grosolana, dar am curaj sa o sustin.
1kW ar fi cam echivalentul a 1.34 CP Nu ajunge?
Un motor de Mobra are pe undeva pe la 4-5 CP. E diferenta mare de la simplu la triplu daca ne legam de CP-uri, dar am luat drept baza motoarele de pe biciclete. Sper ca nu se doreste o motocicleta prea mare. Ca problema nu o sa fie motorul cat acumulatorul.
Aceasta postare a fost editata de bitex: 12 February 2011 - 01:26 PM
Telefon: 0721 385365
#6
Postat 12 February 2011 - 01:19 PM
Batranica mobra avea 1.5 cai si prindea 60km/h avnad o greutate "uscata" de 87 kg .
Daca jucaria mea ar avea acelasi caracteristici sunt suficiente pentru un drum dus intors de la munca pana acasa . oricum proiectul este defapt un exeriitiu tehnic ...
Cand m-am referit la motocicleta m-am gandit la asa ceva http://www.electricbikee.com/wp-content/uploads/2009/02/brammo-electric-bike-production.jpg desi sunt pe piata numeroase motociclete cu o forma mai clasica ( sport , cross . super moto ) .
Dar pana la urma topicul nu se numeste "motocicleta electrica " ci se numeste " motor brushlees " , as fi recunoscator daca am pastra conversatile pe topic => misloace de costructie al unui motor BL inruner ...
#7
Postat 12 February 2011 - 01:44 PM
vlad20, la 12 February 2011 - 10:11 AM, a spus:
Dar motorul are in jur de 1200 rmp si 0.7 kw - 1 kw putere => turatie insuficienta , si ca sa o maresc artificial nu o sa mai am destul cuplu
Pai de ce sa maresti turatia artificial? Ca sa o micsorezi apoi la loc pana la roata? Cu 1200rpm la roata prinzi viteza suficienta - cam 80-90km/h deci nu ai nevoie de reductor (sau multiplicator).
Dar desigur asta nu are treaba cu motorul schimbat deja in dc brushless. Dupa ce faci asta,adica pui magneti neodim, puterea o sa creasca,nu stiu cat dar estimez cam cel putin dublu si problema este ca s-ar putea sa ai prea multa putere. Asta nu e o problema directa a motorului, dar creste raportul kWh/km si te dai cu jucaria mai putin.
#8
Postat 12 February 2011 - 01:46 PM
Pana la urma la ce motor te-ai hotarat? Adica ce putere? Ca ala din poza e putin mai mare de 1kW.
Pana la urma sunt mici diferente constructive. Motoarele asincrone ca alea din poza sunt motoare care stau pe loc, sunt proiectate pentru functionare 24/24, cu racire supradimensionata, si gabarit pe masura...
Sincer, cred ca numai materialele pentru a modifica un motor de o asemenea marime sunt mai scumpe decat un brushless cumparat, gata facut. Un brushless de 1000W e sub 50 euro adus acasa. Sa vad daca se va accepta un link de modelism, luat la intamplare, doar ca exemplu.
Sa fac ot comparatie, magnetii pentru un generator de eoliana de aceeasi putere sunt aproape 200 euro. Ca sa umpli un asicron cu magneti buni o sa te coste de cateva ori mai mult, avand in vedere doar volumul sau suprafata rotorului (sa folosesti eficient constructia originala). Sa zicem ca la bobinaj improvizezi si scapi ieftin. Ramane carcasa din fonta care nu te ajuta deloc. O sa fii tentat sa o schimbi sau sa-i reduci dimensiunile. Cred ca e munca lui Sisif. Sper din toata inima sa gresesc si sa iti fie mai usor.
Parerea mea sincera e ca nu merita sa pleci pe o astfel de cale, sa modifici un asincron sa-l faci brushless, la puterea asta. Stiu ca un controler de putere e scump, dar cu doua manute pricepute si ceva cumparat pentru modelism, obtii ceva perfect viabil. Indiferent de ce o sa faci sau o sa pui, o sa ramai la vechea poveste cu sursa de energie pentru motorul cu pricina (de fapt pentru consumul lui). Si revin la treaba cu doua roti, toate trebuiesc carate pe acea structura... Nu-i ca la masini, unde ai loc destul...
Multa bafta!
PS Sa fiu sincer, chiar daca imi contrazic nioste afirmatii anterioare, revazand linkul, nu vad o motocicleta antrenata doar de un motoras de 40 mm diametru si tot atat lungime, chiar daca ar avea putere de 5 ori mai mare. Dar in mod sigur exista variante de mijloc, bune de luat in calcul...
Aceasta postare a fost editata de bitex: 12 February 2011 - 02:07 PM
Telefon: 0721 385365
#9
Postat 12 February 2011 - 02:04 PM
#10
Postat 12 February 2011 - 02:31 PM
Cauta motorul pe care vrei sa-l modifici.
Cu statorul o rezolvi simplu, cauti un bobinator care sa se ocupe de bobinaj (sa zicem ca totul corespunde perfect si e simplu de schimbat sarma) si presupun ca macar 50 euro tot o sa-ti ceara. ca merg si ei pe ideea sa-ti ceara jumate din valoarea motorului bobinat.
Ramai cu rotorul in mana.
Cauti magneti buni care sa corespunda ca raza, numar si ce o mai fi... Acceptam ideea ca ai magnetii in buzunar (dar nu poti fi in situatia asta fara minim 100-200 euro platiti pe magneti indiferent de starea lor) si rotorul pe masa. Vezi ce presupune sa montezi magnetii pe rotor: strunjiri, frezari, montare magneti (SDV-uri pentru fiecare operatie), echilibrare... Daca faci tu operatiile e OK, apreciezi cat vrei. Daca o face altcineva, nu cred ca discuta sub 50 euro, ca sa fiu foarte optimist. Si asta e din cauza ca la noi rar face aceste operatii un singur om. Ajungi la un brushless scos la dublu fata de cat l-ai cumpara, ca pret. Adevarul e ca in acel volum poti obtine putere mult mai mare decat ce vorbim noi, E greu de facut comparatie. Adica o discutie ar fi sa obtii dintr-un motor de 1 kW tot unul de 1kW si cu totul alta este sa vezi ca putere are un motor brushless scos in acelasi volum, folosind piesele originale.
PS. Dar ajungi la ideea ca din vechiul motor folosesti doar lagarele si tolele statorului. Aprope totul trebuie schimbat.
Aceasta postare a fost editata de bitex: 12 February 2011 - 03:46 PM
Telefon: 0721 385365
#11
Postat 12 February 2011 - 04:59 PM
Magneti am gasit costa 5 euro bucata cu o dimentiune de 50X5 (cilindrici) sau 50x5x2 la 7 euro . din punct de vedere constructic imi este mai usor sa folosesc magneti cilindrici dar nu stiu cat de eficinti sunt ...
Motorul pe care planuiesc sa il modific este un asincron exact cum este cel de mai sus , numai ca este intr-o carcasa de aluminu ( propabil productie romanesca ), deocamdata am reusit sa scot decat statorul din el , si sta la inmuiat (in benzina ) pentru a scoate si sarma , care pare lipita cu un soi de rasina ...
Brushless pentru RC am si eu arpoximativ la acelasi dimensiuni ca cel dupa HK insa puterea lui este notana ca fiind 2500W la 48 v facut la chinezi deci nu stiu firma producatoare , il cumparasem de mai demult in speranta ca am sa il folosesc pe o bicicleta pliabila ( acele cu roti foarte mici din silicon imi scapa numele se gasesau prin metro la 400lei ) primadata l-am probat pe o trotineta sa vad daca se preteaza , transmisia era directa cu manson de cauciuc direct pe roata iar desii inaintam puterea nu era nici pe departe de 2500W consumul era undeva la 8-9 A la 48V deci undeva intre 380W si 420 W ....
Acum , pana la urma nu tin neaparat ca motorul pe care ma caci sa il fac o sa fie pus musai pe motoreta ba chiar nu tin musai sa fac o motocicleta electrica , mai degraba sunt tipul de om care nu poate sta in tipul liber care este din ce in ce mai redus fara sa faca nimic . Pentru mine "trilul" consta mai mult in construtie decat in pilotaj / joaca sau cum vreti sa ii spuneti .
#12
Postat 12 February 2011 - 05:15 PM
Se pare ca nici eu nu ma pot abtine sa nu veiez un pic subiectul ...
Loc este destul pe morisca , daca este gandita de la bun inceput pentru asa ceva un exemplu aveti aici http://www.psfk.com/wp-content/uploads/2007/07/enertia7.jpg . Pe acelasi princiu ma gadesc si eu la cadru numai ca as prefera o constructie din tabla de luminiu , din trei foi , tip sandwich , tablele laterale tin motorul bascul si gatul furcii iar tabla din miscloc ca despartitor pentru baterii si ca punct de sustinere suplimentar .
Cadrul ar fi gandint si in cazul meu penrtu acumulatori de tio moto Pb acid sau gel de 12 ah , ulterior se poate face trecerea pe celule lipo liion life usor fiind destul spatiu pentru ele , dar pentru asta jucaria trebuie sa aiba si ceva succes iar eu sa si detin suma necesara pentru asa ceva .
#13
Postat 12 February 2011 - 05:58 PM
http://www.electricm...arts_motors.php
1.Daca vrei sa faci o motocicleta, sau ceva cu care sa poti iesi pe strada, dar nu de caterinca precum caruciorul cu rulmenti uita de 1Kw.
2. Daca vrei doar sa construiesti o masinarie electrica de dragul realizarii implinite si care sa te tirasca, poti folosi si un motor de 10W. Acesta, demultiplicat in draci te va duce din baie pana in dormitor pana dimineata cand va suna ceasul.
3. Modificarea acelui motor, cum bine s-a explicat mai sus este si mai costisitoare si mai slaba ca parametri decat un motor cumparat.(putin probabil ca modificarea motorului antic sa fie finalizata vreodata)
Eu iti sugerez ca inainte sa te apuci, finalizeaza-ti imaginea a ceea ce vrei sa faci: motocicleta/scuter electric(capabil de anumite performante) sau doar sa mesteresti o chestie care sa te miste propulsat electric.
#15
Postat 12 February 2011 - 06:37 PM
AG-74-HESS, la 12 February 2011 - 06:17 PM, a spus:
Vrei sa spui ca 2cp nu sunt suficienti pentru o motoreta? Ala care o "arde" nu o arde bine :blink: la cat patineaza ambreiajul cred ca foloseste cam un sfert din putere, pentru ca nu are reductorul corespunzator.
#16
Postat 12 February 2011 - 06:39 PM
Daca vreau sa fac ceva performant fara 7000-9000 e nu scap ,, si aici intra pe scurt asa => celule life 1000-1500e , motor 1000e , roti frane amortior furca carene ( motocicleta donatoare ) 1000e + cadru compozit 3000e + 1000-2000 e electronica + manopera / transport / misc pana la totalul sumei ...
Daca termenul de motocicleta ti se pare prea ciudat atunci considera ca motorasul ar fi pe o bicicleta ceva mai grea ...
Dar realitatea nu prea este asa adica eu ma multumesc daca morisca are acelasi caracteristici ca un moped , deci 1.5-2 CP , viteza maxima aproximativ 60 km/h , si daca ma duce fara sa o imping sau sa ma depaeasca pietonii 50 km sunt multumit , am zis de la inceput ca nu vreau sa depasesc viteza sunetului sau vreun record de autonomie .
Poate sunt eu pueril dar motorul imi pare prea simplu de modificat ca sa nu iau in considerare acest lucru , pur si simplu trabssformarea lui implica 2 faze :
1 schimbarea bobinajlui
2 modificareaa rotorului ( frezarea unor santuri adecvate pentru magneti si lipirea lor cu epoxi )
3* schimbarea rulmetilor cu unii capabili sa ccepte abuzuri .
#17
Postat 12 February 2011 - 06:47 PM
Legat de baja .....
HESS ai folosit si tu vreodata un scuter , un moped , o bicicleta ? alea cati cai au ? 70? 14? nu ... un moped are in jur de 1-1.5 cai , un scuer in jur de 5 , si pe bcicicleta .. 0.5 ponei , crezi ca este neaparat nevoie de cai multi pentru a te plimba linistit ? ma indoiesc .
#18
Postat 12 February 2011 - 07:39 PM
Pai vezi? Daca un scuter ``fara carnet`` are aprox 3,5Kw iar tu spuneai ca intentionezi sa mesteresti o motocicleta electrica si te gandisei la 1Kw, de aia mi s-a parut ca esti ``zgarcit``.
OK, sa ai spor si stau pe aproape; imi plac si sunt adeptul proiectelor iesite din cotidian....
PS. Cat cantareste motorul acum, nemodificat si cat crezi ca vei scoate din el dupa modificare?
Aceasta postare a fost editata de AG-74-HESS: 12 February 2011 - 07:43 PM
#19
Postat 12 February 2011 - 08:13 PM
E doar un exemplu. Daca sapi pe acest site gasesti altele mult mai interesante.
Numai ca trebuie sa gasesti chinezul care sa nu te tepuiasca. Am citit ca e sport national la ei.
Asta numai daca te hotarasti sa renunti la ideea de a modifica unul autohton.
Tot pe alibaba am vazut si magneti Neodim mari si la pret bun.
Stima.
#20
Postat 12 February 2011 - 09:25 PM
carcasa completa cu tot cu lagare si rulmenti + statorul din tole 5.5 kg , sa zic 1 kg de sarma si 1.7 kg rotorul (ax ventilaor si miez) deci aproximez 9 kg , dupa modificare cred ca o sa aiba cam la fel , practic ce scot bag la loc intr-un fel sau altul .
Oiectivul principal este asta "Motorul" , pe urma in timp daca este pratabil va impinge si morisca , daca nu sta pe raft pe langa celelate fiare .
Revenind la puterea motorului chiar nu stiu ce putere o sa aiba acel kilowat este practic scos din burta , marind un pic eficienta vechiului motor , dar daca motorul dupa hk are 7kw posibil ca asta sa aibe mai mult avand in vedere ca este de cel putin trei ori mai mare . dar fara sa am niste forule concrete nu am ce a spun .
Acum sincer nu vad ce ar avea in plus un motor bl fcut de firma fata de unul homemade facut cu ceva cap , inafara de un asspect mai bun .
Din cate vad eu folosesc tot tole de ferosiliciu , au la motoarele mici si cu turatii foarte mari ceva miezuri " ferocerammice ? "
Magneti maai mari nu am la ce sa ii folosesc polii au o dimensiune de 56x6mm iar eu pot folosii pe rotor decat magneti ce 50X5 ca sa ii pot fixa bine , nu as vrea sa se desprinda vreunul in mers sa faca ravagii ...
http://www.torquemax.de/images/Stator12NUT-22Pol.jpg
Aceasta postare a fost editata de vlad20: 12 February 2011 - 09:26 PM
#21
#22
Postat 12 February 2011 - 10:31 PM
Cu ce il comanzi? As zice ca pentru aplicatia ta iti trebuie cuplu mare de pornire si un ESC normal din RC nu poate sa asigure asta. Motorul da, ar fi in stare. Cred insa ca numai in combinatie cu un ESC ce are senzor de pozitie pentu rotor
Blade 400 3D, Gaui 200V2, Spektrum DX6i 2,4 GHz
Trez 450 Pro FBL, Mikado 400 FBL
#23
Postat 13 February 2011 - 02:08 AM
Aceasta postare a fost editata de zgr_44: 13 February 2011 - 02:10 AM
#24
Postat 13 February 2011 - 06:45 AM
Cuplul se poate marii sau micsora in functie de numrul de spire , evident ar trevuii sa ajung la un compromois , sau mai bine spus la un punct de echilibru intr tcuplu s turatie . Pentru o plaja mai bogata la roata a cuplului si a turatiei se poate opta la o transmisie variabila , cum sunt cele de la scutere .
Deocamdata nu am hotarat exact ce cumpar , inca caut niste formule de calcul mai complete ....
dar ca ideie => magneti destul de apropati cerintelor mele aicisi aici sarma de bobinaj ar fi cam atat , sa zic ca ar fi defapt 150 lei mie imi trebuiesc 2 kg sarma cuem de 2mm , prelucrari mecanice respectiv frezarea santurlor pe tor asfel incat sa incapa magnetii maxim 200 lei ca nu'i mare lucru .
Partea de comanda este relativ simplu de facut =>
1 Partea de control facuta cu un PIC apoi partea de putere din tranzitori de putere (nmos), avand o facuta partea de control se pot adauga "mosi" in pralel pana la puterea dorita .
2 cumpararea unnui controller de bicicleta sau scuter sau orice si adaptat pentru ce imi trebuie mie .
As vrea totusi ca atunci cand aveti un argument sa il si dezbateti ,
materiale => un pdf si alt pdf
#25
Postat 13 February 2011 - 06:38 PM
vlad20, la 12 February 2011 - 04:59 PM, a spus:
Rasina de care vorbesti este lac de impregnare si nu se dizolva in benzina,de obicei la rebobinat motorul se incinge in cuptor ce sa se poata inmuia lacul,sau uni bobinatori chiar ard lacul.Oricum sa stii ca ai o leaca de munca cu scosul bobinei din stator.
#26
Postat 13 February 2011 - 07:24 PM
Din nefericire nu am reussit sa gasesc niste metode ca calcul al bobinajului ...
#27
Postat 13 February 2011 - 10:19 PM
Cand o zbura A.R.C.A.! © 2010 All rights reserved.
#28
Postat 14 February 2011 - 08:27 AM
Din cate stiu eu tensiunea din reteaua noastra ofera 50hz in coonsecinta motorul a fost proiectat la lucreze la aceasta frecventa , iar daca inmultim numarul de herti la numrul de secunde ar rezulta 3000 rpm deci o turatie suficient de mare pentru a ma deplasa destul de bine .