Modelism - RHC Forum: Motor Brusless - Modelism - RHC Forum

Salt la continut

  • 3 Pagini +
  • 1
  • 2
  • 3

Motor Brusless DIY la scara MARE

#61 Useril este offline   ViorelX 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 537
  • Inregistrat: 06-October 09
  • Gender:Male
  • Location:Brasov
  • Interests:modelism, electronica, mecanica

Postat 13 October 2011 - 04:52 PM

Pacat ca abia acum citesc acest topic. Daca aflam la timp, te-as fi sfatuit si eu sa abandonezi din start acest proiect, tocmai pt
a nu obtine aceste 'rezultate'. Pacat de bietul motor pe care l-ai distrus cu flexul, pacat de noul bobinaj pe care l-ai facut degeaba,...

Dar poate cele ce urmeaza vor fi utile altora care s-ar gandi sa incerce un astfel de proiect.
Nu trebuie sa te apuci sa cumperi materiale inainte:
-sa intelegi cum functioneaza un motor electric si cum se proiecteaza
-fara a avea nici cele mai elementare cunostinte de electricitate si magnetism

Ti-as fi putut spune ca din rotorul de motor asincron nu poti face rotor de motor BLDC inrunner, din 2 motive principale:
-datorita structurii de scurtcircuit turnata din aluminiu, de care n-ai cum sa scapi
-nu se frezeaza locasuri in rotor ca sa fixezi magnetii, fiindca inchizi o mare parte din liniile de camp si reduci fluxul magnetic util. S-ar putea face dintr-un cilindru interior de aluminiu cu o manta externa de fier, cu rol de inel de flux si deasupra ei lipesti magnetii, dar mai trebuie mijloace suplimentare de fixare ca sa nu se desprinda la rotatie. Nu-ti recomand sa-l faci tu.
Nu inteleg ce rotor de proba ai facut din magneti de difuzoare. Acestia au magnetizare dupa directia inaltimii. Doar daca le pui capace laterale cu dinti triunghiulari, ca la rotorul de alternator auto poti obtine rotor cu alternanta de poli. Dar nu cred ca ai facut asa.

Ti-as fi recomandat si eu acel motor de 7kW de la HK. Cu 7kW poti face o motocicleta in toata legea, in stare sa prinda 100km/h.
Nu ma indoiesc ca acel motor e capabil sa dea aceasta putere, dar pt asta trebuie sa stii la ce turatie da el aceasta putere si sa faci un reductor adecvat. Nu se fac incercari la intamplare cu actionari prin frictiune, cu raport de transmitere arbitrar, ca apoi sa tragi concluzia ca nu e bun motorul, fiindca e chinezic.

Ti-as fi sugerat o alta cale de abordare a proiectului:
Intai studiezi bine motoarele BLDC si faci probe cu motoare la scara redusa. La Giantcod se gaseau kituri de motorase de bobinat si asamblat. Din pacate n-au mai ramas decat doua mici: http://www.giantcod....r-p-404721.html, fiindca le-am cumparat eu pe toate celelalte si altele n-au mai adus. Ai sa vezi ca bobinarea unui motor nu e o treaba prea simpla, trebuie indemanare, exercitiu. Eu, de pilda, am gasit prin incercari ca pt a bobina un stator de marimea acestora (22xx) este optima sarma de bobinaj de 0.6mm diametru. Cu mult efort si atentie reusesc sa bobinez 10 spire/slot si obtin astfel cea mai buna acoperire in cupru posibila. De asemenea, am de ales cum leg intre ele cele 12 infasurari: grupe in serie, paralel, conexiuni in stea, triunghi pt a obtine diverse rezistente interne si constante de turatie.

Ca sa proiectezi un motor mare cel mai simplu e sa folosesti niste legi de similitudine pornind de la un motor de referinta, caruia ii cunosti bine caracteristicile. Programul DriveCalc contine o baza de date cu f multe motoare de modelism si iti traseaza curba eficientei in functie de curent pentru diverse tensiuni, pe baza unor masuratori, mai mult sau mai putin precise. Studiind un numar mare din acele motoare, in general outrunner, am ajuns la urmatoarele concluzii:
Exista doua mari categorii de motoare outrunner:
1. motoare de avion, cele mai multe cu 12 sloturi la stator si 14 magneti si intrefier mic, la care puterea maxima cu randament bun se obtine la turatii de 10-12000rpm
2. motoare de elicopter, multe cu 9 sloturi si 6 magneti sau 12 sloturi si 8 magneti, cu intrefier mai mare si randament maxim la 30-40000rpm

La motoarele de avion miezul feromagnetic lucreaza la densitati de camp mai mari (>0.5T) si frecvente relativ mici, pt a se obtine cuplu mare la turatii mici, iar cele de elicopter merg cu densitati de camp mai mici si frecvente mari. Motoarele de elicopter dau mai multa putere in raport cu greutatea.
La ora actuala sunt destule motoare chinezice de avion de 70-80g care pot sa dea 200W cu randament de 80% daca n-au defecte de fabricatie si-s bine bobinate (sau rebobinate de cineva care se pricepe). Deci ajung la o densitate de putere de peste 2kW/kg. Cele de elicopter pot ajunge la 4-5kW/kg, pt ca, dupa cum se pare, materialul feromagnetic permite un transfer de putere mai mare daca lucreaza la densitati de camp mici si frecvente mari, decat la densitati de camp mari si frecvente mici.

Intr-o discutie de mai sus am vazut ca se facea confuzie intre frecventa de comutatie si frecventa curentilor de faza. Pai frecventa de comutatie uzuala e de 8-16kHz, dar poate sa fie oricat de mare, ca nu deranjeaza cu nimic materialul feromagnetic. Variatorul creeaza pulsuri de tensiune rectangulare pe fiecare faza, intr-o anumita succesiune, dar curentii de faza rezulta cu buna aproximatie sinusoidali. Sistemul trifazic de curenti sinusoidali creeaza un camp magnetic invartitor. La motorul cu 12 sloturi si 14 magneti rotorul se invarte de 7 ori mai incet decat se invarte campul. La 12000rpm, adica 200ture/s, campul magnetic se invarte cu 1400ture/s. Asta e frecventa care conteaza, e frecventa cu care se schimba magnetizarea materialului, frecventa pe care materialul feromagnetic trebuie sa o suporte (1.4kHz in acest caz).

Daca ar fi sa aleg eu un motor potrivit pt o motocicleta as fi in dilema. As fi tentat sa pun un motor de elicopter cu reductor cu raport mare de transmitere si as obtine cel mai usor sistem de propulsie posibil. Dar pt a reduce zgomotul si uzura ar fi mai bun un motor cu diametru mare, plat si cu numar cat mai mare de poli (deja se fac biciclete cu astfel de motoare).

Legi de similitudine:
-daca dublezi dimensiunile, greutatea creste de 8 ori si puterea asisderea. Apare insa problema ca puterea termica disipata creste tot de 8 ori, dar suprafata de racire creste doar de 4 ori. Atunci ar face treaba mai buna 8 motoare mici decat unul mare. Personal am preferinte pt motoare outrunner, dar tinand cont de acest aspect, ar fi de luat in considerare si cele inrunner, care se pot raci mai usor, cu radiator extern.
-daca dublezi numarul de spire Kv-ul scade de 2 ori, iar rezistenta interna creste de 4 ori (pastrand gradul de acoperire). Motorul va merge la fel daca dublezi tensiunea si injumatatesti curentul.
0

Arata acest topic


  • 3 Pagini +
  • 1
  • 2
  • 3

4 useri citesc topicul
0 membri, 4 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

913Creative.ro