Postat 01 April 2011 - 07:40 AM
Pt. - atro -: Asa este, acea fanta tradeaza faptul ca stabilizatorul are unghi variabil. La aviatia mare, se numeste STAB TRIM, si are rolul de a diminua efortul pe manse. Se face automat cand este cuplat pilotul automat, si manual, cand avionul este in regim manual. In cazul meu, el lucreaza automat. Am conceput un mic mecanism, care, la o bracare mai mare de 4-5 grade a profundorului ( picaj sau cabraj ), acesta actioneaza, si modifica unghiul
de calaj al stabilizatorului, anuland astfel necesitatea bracarii profundorului.
De ce m-am complicat :" C-asa m-a indemnat strigatul de lupta al dacilor liberi, sa fiu mai al dracului decat celtii, galii, saxonii, si care or mai fi fost ". AM glumit, dar iata care a fost rationamentul : cand avionul este echilibrat, totul este O.K. si doar un profundor ne-ar satisface. Dar in momentul in care scoti flapsul, apar alte momente, centrul de presiune se deplaseaza, si s-ar putea sa nu-mi mai" ajunga " profundorul, sau in cel mai fericit caz, sa continui zborul cu el bracat la maxim, si asta inseamna, ca orice suprafata expusa, o frana aerodinamica.
Probleme?.....sunt convins ca vor apare, dar, nu uit vorba tatalui meu : absolut orice, are rezolvare; cat despre curaj, toti avem acea doza de nebunie si inconstienta, numai ca trebuie starnita.
P.S. gluma, gluma, ...dar pana cand ?!