Postat 21 June 2015 - 01:02 PM
Buna ziua dragi aeromodelisti,
Prin februarie am facut la HK-Europa o comanda care sa fie de inceput pentru fiul meu de 9 ani. La sugestia profesorului de aeromodelism am ales o statie Turnigy 9x, un avion Bixler (ARF), acumulatori, ECS si alte cateva componente. Majoritatea componentelor erau in stoc, mai putin statia... si aceasta a ajuns la inceput lunii mai in stoc, doar nu am inteles de ce abia dupa o luna au trimis pachetul; asa ca abia pe 12 iunie a ajuns.
Ma uitasem putin pe net legat de aceasta statie, dar nu ma apucasem de citit pana nu o aveam in mana - altfel intelegi manualul cand si apesi pe butoane in acelasi timp. Trebuie sa spun ca nu citisem nici un rand din acest topic pana azi dimineata... ca altfel ma lasam de meserie.
Din februarie si pana acum, fiul meu reusise doar de cateva ori sa faca zbor in dubla comanda cu profesorul pe un EasyStar (asta pe langa ore petrecute in fata simulatorului); citind despre zbor (eu ne avand decat cateva secunde de pilotat fara succes), am aflat ca exista si module de autopilot (dupa ce a venit comanda din Olanda, am comandat de la un magazin din tara ce piese mai imi lipseau - aveam nevoie de conectori XT60 si pe langa ei am adaugat si un FY40A).
Montarea Bixler-ului a fost relativ usoara (cabluri prea scurte la motor). Apoi a venit randul sa trecem la programarea statie. In primul rand am desfacut si am schimbat mode 2 in mode 1 - asa a invatat sa zboare pe simulator.
Pentru alimentare, optasem de la inceput pt un LiPo Turnigy 3S, 1C, care incape destul de bine in interorul carcasei. Receptorul venit cu statia a functionat imediat, comenzile mergand fara probleme. La ECS - YEP 30A a trebuit sa citesc cu atentie manualul - a trebuit sa fac acel Basic Setup ... (o sa revin mai acusi despre el).
Am instalat si stabilizatorul FY40A, legarea lui am facut-o vizionand pe youtube filme, doar unul a explicat corect pt avion, restul erau cam pe langa subiect sau il foloseau in elicoptere. Asa ca CH7 - este pt activarea lui (prin comutatorul cu 3 pozitii), iar pe CH8 a ajuns AIR2 - mixat dupa AI. Dupa vreo 4-5 ore de teste, am reusit sa fac ca totul sa fie functional.
Chiar inainte de primul zbor ne-am dat seama ca eleronanele actonau invers, dar imediat s-a rezolvat din statie. - ca un incepator, nu am facut CheckList-ul, si am uitat sa verific dupa aceea si functionarea autopilotului.
Daca in primul zbor acesta nu s-a folosit, la activarea sa in timpul celui de al doilea zbor, acesta a facut ca avionul sa intre in rotatie..., dar imediat a fost deconectat , iar pilotul a reusit sa il controleze fara probleme (la primele zboruri pilotul a fost un copil de 8 ani care are ceva experienta). Dupa ce am schimbat sensul de echilibrare pe eleroane, a mai urmat un test de zbor, acum comportandu-se exemplar. Dupa ce am verificat ca totul functioneaza, a trecut la carma si fiul meu. Mai intai folosind modul automat, pentru ca dupa cateva zboruri deja sa treaca la dezactivarea sa in mare parte din timp; doar la aterizare inca are mici emotii si atunci lasa autopilotul sa isi faca treaba.
Legat de ECS-YEP, cand acumulatorul nu mai era total incarcat, acesta bipaia in continuare si nu permitea pornirea motorului. chiar daca conectam un acumulator incarcat, semnalizarea continua. singura metoda a fost sa refac acel Basic Setup. si apoi iar a functionat fara probleme vreo 2 zboruri. apoi iar a inceput sa bipaie. iar am refacut Basic Setup si iar a mai functionat inca vreo 2 zboruri... ciudat... mai trebuie sa sap pe net in legatura cu asta. Hei!! am doar cateva zile decat m-am angajat ca "inginer" la aerodromul familiei... :rolleyes:
Concluzii legate de statia 9x - dupa prima zi de zbor:
- daca pana acum nu avusesem decat o statie pe 40MHz cu 3 canale - cu care nu reusisem sa zbor( de fapt nu a fost un zbor, ci mai de graba o decolare scurta urmata de o aterizez fortata) acum vreo 10 ani - si dupa acea aterizare a stat in cutie neatinsa), aceasta statie 9x este un salt imens - multe intrerupatoare, potentiometre, butoane....
- manualul descarcat de pe net nu m-a lamurit in totalitate cu toate functiile, filmele de pe youtube au fost mai explicite
- raza de actiune: l-am trimis pe fiul meu sa mearga pe camp si sa miste de comenzi si cam dupa vreo 300 m a pierdut semnalul (dl. profesor a spus ca e OK), in zbor a fost bine (trebuie sa verific acum ce se intampla cand se pierde semnalul; oricum, autopilotul se activeaza automat, iar ECS-ul si el opreste motorul. - dar pana nu verific nu pot spune cu precizie).
- pana acum sunt multumit de statie, pentru un copil incepator este foarte buna, daca are un "inginer" care sa se ocupe de pregarirea avionului si a statiei...
membru MODELEAST Iasi