Postat 25 April 2011 - 04:07 PM
Revin la un subiect deschis de un coleg ceva mai sus: modul de asezare al filelor puntii. Am studiat putin problema, m-am consultat cu niste prieteni, si iata ceea ce cred:
1) metoda indicat in revista, prin care filele sa fie montate de la axa longitudinala a navei spre borduri, nu este corecta, deoarece puntile prova si pupa, au bordurile intr-un unghi destul de pronuntat (nava este un mic butoias vazut de sus), ori daca se aseaza filele ca in revista, teoretic la un moment dat, unele dintre ele ar avea numai trei laturi (vorbesc din punctul de vedere ak unuia care nu a inceput asamblarea);
2) filele lipite, trebuie sa imite o nava reala, si atunci trebuie sa ne gandim ca la nave, mesterii corabieri, desi foloseau instrumente rudimenetare, au inceput incetul cu incetul sa apeleze la artizani pentru a monta sculpturi pe nave, deci putin probabil ca nava in sine nu era mai mult sau mai putin o opera de arta din punctul lor de vedere (nu degeaba se vopsea la partile superioare);
3) in aceste conditii, toate filele avea 4 laturi, dar, laturile lungi nu erau paralele ci trapezoidale, pentru a compensa curbura navei.
Aceste detalii se pot observa in planurile galioanelor publicate in revista Modelism. Din pacate, una din cele mai bune carti din domeniu, din seria Anatomy of the ship - ma refer la cea despre Susan Constant, nu este foarte explicita.
Realitatea e chiar in fata...dar adevarul este dincolo de noi!