Avion EDF pentru incepatori
#1
Postat 28 May 2011 - 05:28 PM
#2
Postat 28 May 2011 - 06:23 PM
Am un A10, care insa are EDF-urile motorizare de motoare brushed. Modelul a ajuns in urma trantelor ... tanc.
Acuma personal am fost sfatuit sa ma orientez spre twister de la multiplex, sfat pe care ma gandesc extrem de serios sa-l pun in aplicare. Totusi, din ce am vazut pe net si ce am citit referitor la dimensiuni si caracteristici tehnice, mi se pare ca si jetiger-ul de pe hk pare sa fie apropiat ca performante de twister, deoarece are anvergura aripilor la 82cm iar greutatea este RTF (cum spun ei pe site) 520g cu un acumulator lipo 3S 1800.
De asemenea, imi facea cu ochiul foarte mult EF2000-ul, mirajul 2000 si mirajul 4000, F16-le cu EDF de 50mm si anvergura aripii de 53cm la 325grame. Prin analogie cu Epo parkjet-ul din dotare, care are anvergura aripii de 60 cm si greutatea RTF 250g cu un acumulator lipo 2S 850mAh, F16-le ar trebui sa fie mult mai vitezist asa ca cel putin pana imi dau mana, prefer sa merg pe ideea cu twisterul sau jetiger-ul. Ma gandesc ca atat twisterul cat si jetigerul au anvergura aripii similara ca si greutatea, astfel ca cel putin in teorie, vor permite zboruri stabile si la viteze mici, pentru "invatamant" si de asemenea, vor permite o lansare din mana mult mai facila.
Twisterul are un plus in fata jetiger-ului deoarece vine cu EDF WEMO, care, din cate am inteles este un fel de "mercedes" in lumea EDF-urilor. Pe site-ul de prezentare, ei spun acolo, cum ca EDF-ul este echilibrat din fabrica. Pe de alta parte, jetigerul pare ca vine proiectat pentru lansarea din mana, cu servo-urile deasupra aripii si cu un con de cauciuc.
Ce ma incanta pe mine, personal, cel mai mult, la jetiger, este ca nu prea ai mult de lipit la el, de fapt ai de lipit doar conul din spate, in vreme ce derivele se monteaza prin insurubare, fata de twister unde ... e ceva de lipit.
De asemenea, pe youtube, am cautat si am gasit multe videoclipuri cu jetiger, printre care era si unul in care modelul era decolat direct de pe iarba ...
Oricum, astept si eu sugestii, cu mare placere!
Ion Iliescu - Strategie si Reforma
#3
Postat 28 May 2011 - 06:49 PM
Daca vreti insa scula ... MIG 29 de la Sebart in varianta cu stabilizare ( gyro ) - cautati un filmulet si va veti convinge.
P.S.
ca la orice model cu cat este mai mic cu atat mai tantar in stilul de zbor va fi ( haotic si brutal )
#4
Postat 29 May 2011 - 07:34 AM
PaunFD, la 28 May 2011 - 06:23 PM, a spus:
link asta mi se pare mai apropiat de Twister si de Vector Jet de la Robbe
Din cate vad eu cei de la HK au copiat Habu cam identic cu Stinger 64 din filmul de mai sus, un pic mai mic cred.
PS: la ce se refera fenomenul wing-rock ?
#5
Postat 20 June 2011 - 09:41 AM
Pot sa spun cu mana pe inima, ca este un aeromodel formidabil si asa cum imi place mie, antiprost. Am povestit cate ceva despre el pe topicul "jurnal de zbor C-ta", asa ca n-am sa mai reiau toata nuvela, insa vreau sa adaug faptul ca modelul face manevrele acrobatice extrem de curat, in special tonourile, dar si loopingurile si vreau sa subliniez ca este foarte usor de lansat din mana si evident de aterizat pe burta.
Cum am spus si acolo, mai spun si aici ca twisterul este exact echivaletul lui Nemo la avioanele cu EDF! Adica un trainer EDF extraordinar! si se pare ca impartaseste si o buna parte din rezistenta lui Nemo la aterizari mai ... bruste, chiar daca-i cu motorul in plin, fara nevoi de ... superglue.
Avand in vedere faptul ca iarba-i cumva ... taioasa, pare ca are nevoie de niste scoci din acela intarit cu fibra de sticla, acolo unde se termina aripa mare. Oricum, nu-i stirbeste deloc din "personalitate".
Ion Iliescu - Strategie si Reforma
#6
Postat 20 June 2011 - 04:13 PM
habu si twister cele mai bune first edf . ever...
#7
Postat 20 June 2011 - 10:18 PM
Totusi, am putut sa-mi dau seama de cateva greseli derivate dintr-o oarecare inapacatinare a pilotului, greseli pe care twisterul le-a iertat si s-a comportat exemplar, greseli care in alte conditii (cu alte aeromodele) s-au soldat cu fuselaj separat de coada, cu aripa rupta si alte treburi care solicita interventia salvatoare a superglue-ului.
Al doilea zbor al twisterului, a fost facut pe vant de 26kmh cu intensificari de pana la 28kmh, conditii in care iarasi, acest avion s-a comportat exemplar.
Ion Iliescu - Strategie si Reforma
#8
Postat 24 June 2011 - 08:37 PM
#9
Postat 25 June 2011 - 07:59 AM
potzi sa bagi un review direct :) si nu cred ca o sa il trantesti suntem tozti aici alaturi cu tine ....
#10
Postat 25 June 2011 - 08:17 AM
Am ales acest model si pentru faptul ca am vazut pe viu evolutia celor de la thunderbirds, insa si faptul ca are cea mai mare suprafata portanta si cea mai mica incarcare alara din serie a fost un alt factor.
Abia astept sa-mi soseasca. Sunt ca un copil mic care asteapta ... Craciunul si mai ales darurile/jucariile de Craciun!
Dupa ce imi va sosi modelul, voi reveni pe topicul ARF cu impresii.
As fi cumparat un model cu EDF de 64 sau 70, dar ... pretul a fost o considerenta extrem, extrem de importanta, precum si faptul ca nu prea sunt cu insemnele celor de la thunderbirds.
Aceasta postare a fost editata de PaunFD: 25 June 2011 - 08:19 AM
Ion Iliescu - Strategie si Reforma
#11
Postat 25 June 2011 - 11:34 AM
PaunFD, la 25 June 2011 - 08:17 AM, a spus:
Am ales acest model si pentru faptul ca am vazut pe viu evolutia celor de la thunderbirds, insa si faptul ca are cea mai mare suprafata portanta si cea mai mica incarcare alara din serie a fost un alt factor.
Mig-15 Wing Loading: 45.00 g/dm2
F-86 Wing Loading: 40.00 g/dm2
L-39 Wing Loading: 37.00 g/dm2
F-35 Wing Loading: 27.00 g/dm2
T-33 Wing Loading: 56.60 g/dm2
Bae Hawk Wing Loading: 56.00 g/dm2
A-4 Wing Loading: 49.00 g/dm2
Aceste sunt valorile de la avioanele robbe dar nu am vazut la f-16, de aici rezulta ca f-35 are cel mai bun raport suprafata portanta/masa
Eu unu am ales migul si din considerente estetice
#12
Postat 25 June 2011 - 11:57 AM
Totusi, spre reducerea erorii, in prezentarea asta () la 0:18 minute, apare cutia unui F35 de la BlitZrc, unde spune ca are suprafata portanta la 7,3dm2 si incarcare alara de 49,3g/dm2, de aceea ... poate am fost indus in eroare.
Am urmarit si ... greutatile declarate pe HK, pentru fiecare model in parte si am urmarit si greutatile declarate atat pe cutia F-ului 35 de la Blitzrc, cat si greutatea inscrisa pe cutia lu' F16 si corespund. De aici, am dedus ca F16-le are cea mai mica incarcare alara ...
Poate ca ceea ce comercializeaza cei de la Robbe sunt cumva, mai usoare, sau aranjate altfel.
Ion Iliescu - Strategie si Reforma
#13
Postat 25 June 2011 - 04:18 PM
Specification:
Wingspan: 650 mm
All-up weight: 350 g
Wing Loading: 45.00 g/dm2
Wing area: 8.00 dm
Length: 650 mm
Migu de la HK
Wingspan: 650mm
Length: 650mm
Flying Weight: 350g
T-33 de la Robbe
Wingspan: 780 mm
All-up weight: 280 g
Wing Loading: 56.60 g/dm2
Wing area: 7.00 dm
Length: 680 mm
T-33 de la HK
Wingspan: 784mm
Length: 683mm
Flying Weight: 360g
Aici ai dreptate, nici la F-35 nu sunt a fel masele si asa mai departe, se pare ca nu au copit chiar tot chinezii
#14
Postat 25 June 2011 - 05:04 PM
Ion Iliescu - Strategie si Reforma
#15
Postat 28 June 2011 - 09:55 AM
Te rog frumos, nu ma tine prea mult in suspans!!! :)
Ion Iliescu - Strategie si Reforma
#16
Postat 09 July 2011 - 10:44 AM
Mie insa mi-a venit F16-le si ca atare, am postat cateva pareri despre el la topicul dedicat ARF-urilor, pentru ca ... aermodelul a avenit sub forma ARF, fiindu-i necesare montarea lui in sine, receptorul si radiocomanda.
Pot sa spun ca se preteaza excelent pentru pilotii nu foarte incepatori, astfel ca am sa ma folosesc de limba engleza unde gasim expresia "advanced beginners" si care, dupa mine, exprima cel mai bine genul de piloti care il pot zbura fara probleme. Acesti piloti "advanced beginners", ar trebui sa aibe inainte oarece experienta in pilotarea aeromodelelor in configuratie elevon-mix/v-tail mix, care eventual, sa fie cat de cat rapide. De ce?! Pai pentru ca toata gama de mini-edf-uri (edf 50mm) vin stock, setate pentru elevon mix (eleronul stanga + profundorul stanga, respectiv dreapta sunt controlate de acelasi servo si se misca la unison), apoi sunt de dimensiuni reduse, zboara rapid si ... devin extrem de dificil observabile incredibil de repede, fapt care poate duce la dezorientarea pilotului si ...crash.
Desi am mai spus/scris si pe topicul unde i-am facut review-ul, acest aeromodel, este extrem de bine realizat, zboara incredibil de stabil si de frumos, iar nivelul de realism este maxim. Zgomotul facut de EDF, iarasi incanta urechea. Se lanseaza usor din mana, fara sa fie nevoie sa-ti dai duhul fortandu-te sa-l arunci, insa e bine totusi sa-l arunci ... cu oarecare forta. Planeaza frumos si mai ales lung, astfel ca se preteaza excelent la aterizari fara motor (death stick) si mai ales ... aterizeaza pe burta. Daca urmariti pe youtube modul la care alti piloti si-au lansat aeromodelele similare, va veti da seama de tehnica de aruncare si veti observa ca nu-i mare inginerie.
De asemenea motorul care propulseaza modelul, asigura suficienta tractiune, chiar in configuratia stock, cu acumulatorul stock. Pot sa afirm cu mana pe inima ca, cel putin in cazul modelului meu, fara sa-i fi montat rachetele pe aripi, tractiunea in full este supraunitara.
Pentru a nu "rascheta" burta, aceasta trebuie totusi "intarita" cu niste scoci, cum de asemenea ar fi bine sa fie protejate si decal-urile, pentru ca tind sa se lipeasca de degete si implicit sa se dezlipeasca de aeromodel.
Stiu ca sunt oameni experimantati, care afirma ca ... profilul aripii, la modele de aceste dimensiuni, nu prea ajuta la portanta. Cu toate acestea, atat epoparkjetul, cat si F16-le au aripile cu profil aerodinamic, profil care ... cred eu ca ajuta extrem de mult la planare si de asemenea, in plin zbor, ca atare par a-i contrazice pe acestia, mai ales daca este sa observam incarcarea alara destul de mare a F16-ului care are cca 46g/dcm2 si care ... in mod normal ar trebui sa nu stea in aer, darminte sa mai si planeze. (stiu ca mi-ati aratat de-a lungul timpului tot felul de ecuatii, legi si constante, care le-ati interpretat in sensul in care profilul e ... degeaba, da' daca e sa luam realitatea, o foaie de carton sub forma unui patrat cu latura de 10cm, pe care punem o greutate de 46g si-o aruncam in aer, nu va plana nicicum, ci doar se va comporta balistic - am incercat, inainte de a ma apuca de scris; De altfel, nu prea are logica de ce chinejii copiatori si-ar da silinta sa copie si profilul aripii, in cazul in care acesta n-are nici un cuvant de spus cand vine vorba de portanta.)
Un ultim aspect pe care vreau sa-l evidentiez este ca, desi este EDF, motorul imprima aeromodelului miscare de rotatie spre dreapta, datorita cuplului, miscare de care trebuie tinut seama si compensata si elicea edf-ului nu este echilibrata.
Ion Iliescu - Strategie si Reforma
#17
Postat 09 July 2011 - 02:48 PM
edf-urle nu sufera de "tourque" ori nu e centrat bine edf-ul .. ori erau adieri usoare de vant....
la restul ce ai scris nu mai zic nimica vei vedea cand vei trece automat la edf-uri mai mari cum se schimba lucrurile B) si cred ca vei trece destul de repede ;)
#18
Postat 09 July 2011 - 04:09 PM
Cat despre "adierele usoare de vant", la 23-25km se poate spune ca erau ... usoare ;) si de asemenea, edf-ul este "atat de bine centrat" incat la turatie mica, zornaie toate tijele de pe el si pe interiorul tubului de plastic in care se afla elicea au aparut, deja, urme si scrijelituri de elice.
Oricum la 60 si ceva de usd, merita cu varf si indesat!
Aceasta postare a fost editata de PaunFD: 09 July 2011 - 04:13 PM
Ion Iliescu - Strategie si Reforma
#19
Postat 09 July 2011 - 05:16 PM
Ion Iliescu - Strategie si Reforma
#20
Postat 12 July 2011 - 07:57 PM
#21
Postat 12 July 2011 - 08:42 PM
Ion Iliescu - Strategie si Reforma
#22
Postat 12 July 2011 - 09:20 PM
PaunFD, la 12 July 2011 - 08:42 PM, a spus:
Ar mai fi doua optiuni la HK: F9F Panther o versiune ARF cu un pret super si mai mare 105 cm anvergura si din ce am vazut pe youtube viteza mai mica si mai usor de ochit si a doua optiune Stinger care dotusi are viteza destul de ridicata si nu e nici cu mult mai mare dar pretul e foarte prietenos.
Poze am sa fac maine, am si in actiune facute de un amic dar e plecat la niste cursuri la capitala si cand vine o sa le pun si pe alea, filme cam greu de tinut in cadru.
#23
Postat 13 July 2011 - 09:49 AM
Deocmadata, merg cu F16-le, progresiv de la 40-50% throttle spre ... cat il vad si cat ma tine bateria. Totusi imi place extrem de mult sa-l admir cat de stabil zboara la viteze mici si la altitudini mici. Nici eu n-am inca poze sau filmari cu el in actiune, pentru ca desi colegii Dobrogeni, in majoritate l-au vazut, eu n-am avut aparatul foto sau/si camera la mine, iar ei au fost ulterior ocupati cu zborul "jucariilor" lor.
Sper ca in weeknend-ul acesta s-o conving pe nevasta-mea sa vina sa-l filmeze.
Ion Iliescu - Strategie si Reforma
#24
Postat 14 July 2011 - 01:33 PM
PaunFD, la 09 July 2011 - 10:44 AM, a spus:
De altfel, nu prea are logica de ce chinejii copiatori si-ar da silinta sa copie si profilul aripii, in cazul in care acesta n-are nici un cuvant de spus cand vine vorba de portanta.
1. Nu 46g ci 46g- greutatea cartonului.
2. Esti sigur ca nu-i un profil simetric? Daca este asa, nu are portanta.
3. Cand il arunci cu mana nu poti sa-i asiguri viteza necesara si nici unghiul de incidenta necesar. Altminteri vei fi surprins ca diferenta nu-i mare. Faptul ca aripa ta este ascutita la bordul de atac, acel profil de care spui, ajuta la micsorarea rezistentei la inaintare (drag) nu ca ar face ceva din punct de vedere al portantei.
Dar, este, doar, o parere personala. Principalul este sa-ti aduca satisfactii.
Multa, multa bafta.
Aceasta postare a fost editata de dan_mitea: 14 July 2011 - 01:33 PM
#25
Postat 14 July 2011 - 02:17 PM
Tot ... 46g sunt, in mintea mea.
Nu ma prind la ce nu pot sa-i asigur viteza necesara si unghiul de incidenta necesar. La carton sau la model?! Eu am aruncat un carton cu o greutate atarnata de el, cam cum arunc aveonul ... la aia ma refeream. Drept este ca cartonul ... era o bucata dreptunghiulara. Am incercat de l-am aruncat si invartit si parca s-a dus mai frumos. Acuma, sicner sa fiu chiar n-am avut de unde sa gasesc carton care sa fie subtire si sa cantareasca 46g ...
Modelul, primul si primul lui "zbor" a fost o aruncare puternica din mana, fara motor pornit, pentru a vedea cat si cum este echilibrat si care-i tendinta lui, controlat dupa aruncare de radiocomanda. Adica, mai precis am vrut sa vad daca are tendina de a se inclina spre stanta/dreapta si fata/spate - cat de mare-i este tendinta de a pune botu'n pamint si daca la viteza cu care l-am aruncat comenzile reusesc sa-i ridice botul. Abia dupa aceea i-am dat si cu motor.
Oricum, modelul este fantastic!!! FANTASTIC! Zboara incredibil de frumos (am mai zis-o, da' nu ma satur s-o spun), incredibil de stabil (chiar MAESTRUL Robert se minuna si ma intreba daca eu il tin atat de bine din radiocomanda sau ... asa zboara el) pe vant de pana la 25kmh (atat a fost cel mai mult, pana acum). Stabil si docil chiar si la 30-35% throttle. De fapt, am pus un videoclip, pe topicul unde scriu un fel de review despre el, unde se vede cat de rapid este si cat de mult fileaza.
Ion Iliescu - Strategie si Reforma
#26
Postat 14 July 2011 - 02:42 PM
#27
Postat 15 July 2011 - 07:09 AM
De asemenea, s-ar putea ca in mainile unui modelist cu experienta, un carton cu latura de 10cm, fara profil aerodinamic, sa fie in masura sa zboare planat avand la bord 46g. Poate! Insa pana nu vad, n-am cum sa iau in considerare decat rezultatele propriilor mele experimente, chiar in ciuda faptului ca sunt departe de ... perfectiune.
Pana atunci insa, ideea de baza, ramane cea conform careia F16-le cu ai lui 7dm2, cu aripa cu profil, fileaza frumos si lung, mai bine de 50-60m (metoda dublilor pasi) de la altitudini de 3-5m, conform filmuletului de pe youtube. Din punctul meu de vedere, acest mod de a plana, face ca aterizarea sa fie o placere si nu un stres si bineinteles ca adauga nespus de mult la farmecul zborului cu acesta. Ca sa fiu sincer, este mult mai usor de manevrat decat epo-parkjet-ul, care pe vant "mai da din fund" si uneori din aripi, conform turbulentelor.
Cum spuneam, la cata experienta am eu (si cam incep sa am, pentru ca in fiecare dupa-masa sunt la zbor, din septembrie anul trecut si pana in prezent) F16-le este un bun avion pentru a incepe zborul cu EDF. Nu stiu cum se comporta MIG-ul 15 al lui Daniel si abia astept sa vad poze cu el si eventual o filmare.
Ion Iliescu - Strategie si Reforma
#28
Postat 15 July 2011 - 12:03 PM
PaunFD, la 15 July 2011 - 07:09 AM, a spus:
Cu siguranta profilul conteaza si bucata patrata cu aceeasi incarcare alara nici nu se compara cu un f16 de ex.
CP este centrul de presiune, sau altfel spus - centrul de greutate al unei suprafete plane de grosime si densitate uniforma.
#29
Postat 15 July 2011 - 03:25 PM
In acceptiunea respectivilor colegi forumisti, practic, nu e nevoie sa te mai chinui sa tai polistirenul facandu-i profil aerodinamic, pentru ca ... nu va genera mai multa portanta decat, aceeasi suprafata de polistiren de 3mm (6mm).
Pe mine m-a frapat faptul ca, daca exista ecuatii fizico-matematice, reguli, constante, variabile, etc. care spun ca ... la anvergura unei aripi de 53cm (de ex., in cazul lui F16) si 60cm in cazul lui Epo Parkjet, chinejii/cineva s-a chinuit sa deseneze un profil aerodinamic, sa creeze matrite, sa toarne material in acele matrite, sa realizeze si sa comercializeze modele cu aripa cu profil aerodinamic. Cel putin dpdv economic, (costuri de productie), in aceasta situatie, n-ar fi eficient.
Adica de ce m-as chinui sa-i fac modelului aripa cu profil, cand ... este demonstrat stiintific ca existenta profilului, la dimensiunile acestea nu influenteaza cu nimic comportamentul aerodinamic si nici nu adauga la portanta?! Ar fi ... cel putin o munca degeaba, daca nu cumva chiar stupid.
Cum insa totusi cel putin chinejii continua sa-si bata capul si sa copieze si profilul aripii aeromodelului proiectat de cei de la J-power si comercializat de nemtii de la robbe (care daca nici in nemti nu mai avem incredere ... atunci in cine mai poti avea incredere), in mintea mea de nespecialist se contureaza din ce in ce mai clar ideea ca ... de fapt colegii forumisti care mi-au dat in cap cu ecuatii, constante, variabile, legi de curegerea gazelelor si alte dude pe care eu nu vroiam sa le stiu, fie au fortat cumva sensul acelor constante in sprijinul afirmatiilor lor, fie ... ei insisi au inteles putin gresit fenomenul, fie ... chinejii si nemtii de la robbe sunt tampiti!
Cum insa "experimentul meu" cu cartonul mi-a demonstrat practic ca ... lipsa profilului face ca dinamica acestuia sa devina balistica, incep sa cred ca nici chinejii nu copie profilurile aripilor degeaba si nici nemtii de la robbe nu sunt tampiti, astfel ca pe cale de consecinta logica, undeva, in gandirea colegilor s-a strecurat o greseala in interpretarea ecuatiilor, constantelor si celorlalte dude si ... in principiu, existenta profilului la o aripa face ca aceasta sa aibe portanta in plus fata de o simpla ... placa.
Daca ar fi sa fortez putin nota, la aceasta discutie, ma gandesc eu ca ... pana si aripa unul colibri realizeaza in zbor un profil ... care daca n-ar fi fost necesar, milioanele de ani de evolutie (conform teoriei darwiniste) nu-si are rostul.
Ion Iliescu - Strategie si Reforma
#30
Postat 15 July 2011 - 09:39 PM
![Fisier atasat](https://www.rhcforum.ro/public/style_extra/mime_types/gif.gif)
Number of downloads: 46
![Fisier atasat](https://www.rhcforum.ro/public/style_extra/mime_types/gif.gif)
Number of downloads: 47