Proiect CNC taiere cu plasma sfaturi , concluzii , etc
#32
Postat 18 December 2010 - 10:59 PM
Aceasta postare a fost editata de smeagle: 18 December 2010 - 11:04 PM
#33
Postat 20 December 2010 - 10:07 AM
smeagle, la Dec 18 2010, 10:59 PM, a spus:
Nu este adecvat pentru aplicatii profesioonale din care vrei sa castigi bani
pe banii aia iei 2 bucati profi de 4,2A care sunt cu totul altceva,
da-i un telefon lui Vasile si sunt sigur ca iti va arata cum merg si iti va explica diverse chestii
Aceasta postare a fost editata de sculer: 20 December 2010 - 10:09 AM
#34
Postat 21 December 2010 - 07:23 AM
M880A e pentru motoare mari.
4,2A este mai mult decat suficient pentru ce ai tu nevoie. iar pentru plasma cred ca 3Nm este mai mult decat suficient. nu vei avea aceleasi forte ca la o freza si tot ce va face motorul tau e sa miste portalul. si 3Nm e mult la deschiderea pe care o doresti tu.
#35
Postat 21 December 2010 - 02:01 PM
Stepper vs Servo
Aceasta postare a fost editata de Bogdan Rotaru: 21 December 2010 - 02:02 PM
#36
Postat 21 December 2010 - 08:18 PM
Sa nu creda cineva ca am ceva cu steperele sunt o solutie foarte buna si folosite cu cap se pot dovedi mult mai economice.
Dar aberatii de genul nu cred ca isi au rostul pentru a justifica avantajele steperelor :
"Servo motors are somewhat more expensive than steppers -- perhaps double the price, or more. They are generally just as accurate, if maintained in a proper state of tune, however they rely on encoders to provide positioning information back to the computer. Thus the complexity of the system is at least doubled, with no accuracy advantage, greater initial cost, and more maintenance issues. The "closed loop" rhetoric that some manufacturers play up sounds convincing to the uninitiated, but provides no benefit over a simpler and more reliable stepper system."
"If a servo motor encounters the same obstacle, it will sit there and fight itself until it breaks a gear tooth or burns up. "
Exista limitari de curent pentru a evita distrugerea componetelor mecanice, alegerea motorului se face in functie de structura mecanica si parametri dinamici. Structura mecanica se proiecteaza in prealabil in functie de parametri dinamici si statici. Daca mecanica se face dupa ureche, motorul se ia dupa criteriul cu cat mai mare cu atat mai bun, transmia se pune si ea la intamplare normal ca se alege praful. Pentru masini mici si usoare se pun deobicei motore la fel pe toate axele(neexistand prea multe optiuni), insa la structuri grele si de mari dimensiuni trebuie atentie.
#37
Postat 21 December 2010 - 09:07 PM
http://www.geckodriv...aq.aspx?n=71814
#39
Postat 21 December 2010 - 11:27 PM
Asta ar fi o intrebare, ca am impresia ca e bucla inchisa locala intre motor si driver, adica frectie la piciorul de lemn.
Pe toate paginile sunt aberatii legate de comparatiile intre motoare, chiar si la gecko. Adica un avantaj trecut la servo dar netrecut la la steppere s-ar intelege ca asta din urma nu le are. Si nu-i asa.
Avantaj la servo: "High output power relative to motor size and weight". Doar ca la stepper e macar de 4-5 ori mai mare pentru aceeasi marime. Parerea mea...
Aceasta postare a fost editata de bitex: 21 December 2010 - 11:29 PM
Telefon: 0721 385365
#40
Postat 22 December 2010 - 12:05 AM
Ultima afirmatie este corecta . Servo are mai multa putere pe unitatea de volum. Puterea unui motor este P= (omega)xM unde omega este viteza unghiulara. Servo finnd capabil de turatii mari si suprecuplu castiga detasat.
Acum si servo sunt de doua tipuri AC si DC. La raportul putere/volum AC servo sta cel mai bine din cauza ca are boniajul pe stator ceea ce permite o racire mai buna ca la DC cervo si in plus are si constanta de timp cea mai mica datoria inertiei reduse a rotorului. Deceea toate utilajele performate fie masini unelte fie roboti industriali folosesc AC servo. Dezvoltarea acestor motore au scos din uz atat Dc servo cat si steperele si la roboti au redus la un procent foarte mic actionarea hidraulica(si pe cea pneumatica, care insa mai are aplicatiile ei dedicate).
#41
Postat 22 December 2010 - 12:47 AM
Si e cum zic de multe ori, ca se compara lucrurile in mod diferit. Adica se compara performantele unui servo la turatia lui nominala cand in prelucrare nu foloseste nici macar 10% din ea, si cuplul cam pe masura turatiei. As avea curajul sa compar cele doua actionari la regimul de functionare in prelucrare sau la o medie intalnita pe masina. Degeaba am servo cu 3000 rpm (iese putere mare daca e sa fac inmultirea desi mai toate servomotoarele au "supercuplu" de sutimi sau cel mult zecimi de Nm ) dar prelucrez cu cateva sute de mm pe minut. Am curajul sa afirm ca nu puterea conteaza ci momentul, ca pana la urma celui de 3000 rpm i se pune reductor tocmai ca sa obtina ce nu are. Si daca e sa le comparam dupa moment, un stepper cu 1Nm e cat un telefon mobil pe cand un servo la acelasi cuplu ajunge spre 5-6 kg pe putin.
Randamentul unui stepper este comparabil cu al unui brushless. Presupun ca si un servo brushless e tot asa, dar la ce pret... Asa ca o iau si pe partea asta, chiar daca pierde mult prin caldura, tot n-as zice ca un servo de aceeasi putere cu un stepper este mai mic ca acel stepper. Presupunem ca din puterea electrica s-ar transforma in mecanica aceeasi fractiune la ambele.
Sau ca sa o iau altfel, cred ca un stepper exact cat un servo de mare, are putere mai mare chiar daca nu are turatia lui.
Daca o sa devin fan servo o sa fie doar pentru zgomot si vibratii, ca la celelalte capitole am mari indoieli ca merita osteneala. Adica ma refer la constructii de amator, ieftine si de puteri mici.
Aceasta postare a fost editata de bitex: 22 December 2010 - 01:06 AM
Telefon: 0721 385365
#42
Postat 22 December 2010 - 09:51 AM
foarte silentioase ... Sunt puternice ( plimba un gantry complet echipat , cu axa Z si motor de frezare , la o greutate combinata de
vreo 150-180 de kile ) . Sunt precise ( nu stiu exact setup-ul controllerului , stiu doar ca foloseste drivere gecko ) , la o testare
de lucru , nu a depasit 5 microni abatere la deplasari , indiferent daca erau in sarcina sau nu ) .
Daca mi-as face o masina noua , este clar ca mi-as lua un kit e motoare si controller servo . Si asta doar pentru deplasarile in gol
( mult mai rapide , ca servoul te lasa sa-l alergi , nu ca stepperul ) si pentru pentru ca sunt silentioase ... E mai scump decat kitul
de steppere ( 1200USD/servo versus 7-800USD/stepper ) , dar eu cred ca merita ...
Pentru informatii ceva mai tehnice , cititi pe kelinginc.com ... e acolo cam tot ce vreti in materie de motoare de antrenare , controllere ,
drivere , surse , etc ...
#43
Postat 22 December 2010 - 10:32 AM
Aici ar fi problema, unde si cand merita sa pui servo sau stepper, daca merita diferenta de pret la masinile ieftine si daca pretul pentru servo e doar cu 50% in plus, fata de stepere. Peste tot pe unde am gasit preturi, sistemul cu servo era cel putin dublu ca pret fata de stepper.
Cred totusi ca se compara motoarele la modul general, fara a fi comparate motoare din aceeasi gama sau in conditii de functionare asemanatoare.
Eu nu mi-as permite sa fac comparatie intre un servo cu reductor si encoder de la Maxon care impreuna cu electronica ajung mult peste 700 euro bucata, din moment de reductorul are joc cateva zecimi de grad. Cu toate avantajele lor, ce am pe masa nu pot folosi pe cnc-uri, din simplu motiv ca sunt mult mai imprecise decat stepperele chinezesti de 20 de euro bucata, chiar comandate cu electronica de cativa lei. Adica comparatile ar trebui facute corect.
Telefon: 0721 385365
#44
Postat 22 December 2010 - 05:01 PM
Motivul pt care m-am decis la stepper :
1. Pretul (desi daca era nevoie luam servo , difereta dinter cele doua kit uri ar fi de aprox 500 E)
2. Fortele mele nu sunt foarte mari si nu va aparea fenomenul pierderea pasilor , masina mea se depalseaza libera , iar la frezarea in lemn o freza cu 10.000 rot nici nu simte aprope ca merge singura
3. Nu am nevoie de deplasari pe distante mari in timpul unei lucrari , daca am o tabla pe toata masina nu va face piese intr-un colt , apoi alta piesa la 1 m distanta , nu , ea va face piesa langa piesa , sau cel putin la juma de metru sa nu se incalzeasca doar intr-un loc .... iar fiind motoarele puternice imi va permite o accelerare destul de buna ...
Cam asta e planul meu , acum pana nu fac si proiectul virtual inca nu st ce probleme aparente mai sunt , cat despre zgomotul stepperelor nu ma intereseaza ca oricum la mine in atelier este galagie .
#45
Postat 22 December 2010 - 09:30 PM
bitex, la Dec 22 2010, 12:47 AM, a spus:
Ca sa dau un exemplu concret servomotorele pe care o sa le pun pe masina mea au 100W de la isel (dc 100). Au cuplu nominal de 0,3 Nm si supreacuplu de 1 Nm nu am greutarea lor insa motorul este usor (flansa nema 34 si lungime de doar 100mm). Aparent momentul este neimpresionat in comapratie cu ce pot stperele, dar asta decat la prima vedere.
Portalul va avea cam 30-35 kg si surbul conducator cu bile este de 16 cu pas de 5mm. Pentru a accelera aceasta greutate cu 3m/s^2(0,3g) am nevoie de doar 0.1 Nm. Acelerarea surubului necesita 0,11 Nm. In total cu tot cu frecari ne situam sub cei 0,3 cuplu nominal( si am avea la dispozitie pana la 1N/m). Viteza de deplasare rapida este de 15m/min, timp aceleratie 0,08secunde, distanta de acelerare de la 0 la 15m/min este de 10mm.
La axa z la fel pentru o axa z de 8 kg pentru a o acelera in sus cu 3 m/s^2 sunt necesari numai aprox 0,1 Nm + momentul pentru invingera inertiei surubului care este in jur de 0,05 Nm.
Pentru acesti parametri dinamici care zic eu ca sunt de top pentru o masina din aluminiu si curse de 500x350x200 motoarele sunt supradimensionate.
Insa tinad cont ca sunt cele mai mice care se gasesc(la isel), sunt fabricate cel mai probabil in china si intra la categoria low cost pentru a nu risca supraincalizirea si deteriorarea lor zic ca sunt tocmai bune.
Acest motor atunci cand este nevoie poate genra forte de peste 1000N. Fortele de aschiere mai mult de 200N nu prea au de unde sa apara(Nu intentionez sa pun un motor de frezare mai mare de 2 hp).
Prelucrarea la cateva sute de milimetrii pe minut daca se folosete un spindle de turatie mare si scule din carbura, este gresita si singurul lucru pe care il face este sa uzeze sulele degeaba si sa toace marunt materialul.
Pentru a asigura avansul pe dinte, corect se va observa cum viteza de avns creste considerabil. Abordarea corecta pentru masinile usore, in opina mea: turatii mari(implicit viteze de aschiere mari), scule de dimatru relativ mic, viteze de avnas mari si adancimi de prelucrare mici.
.
Aceasta postare a fost editata de katalinhr: 22 December 2010 - 09:32 PM
#46
Postat 23 December 2010 - 12:10 AM
katalinhr, la Dec 22 2010, 09:30 PM, a spus:
katalinhr, la Dec 22 2010, 09:30 PM, a spus:
Pentru a asigura avansul pe dinte, corect se va observa cum viteza de avns creste considerabil. Abordarea corecta pentru masinile usore, in opina mea: turatii mari(implicit viteze de aschiere mari), scule de dimatru relativ mic, viteze de avnas mari si adancimi de prelucrare mici.
Din nefericire am un motor nepotrivit pentru frezare si nu ma descurc sa fac cum spui. Am cam 10.000 rpm la scula si daca folosesc freza cu diametru de 2-3 mm, in duraluminiu, nu pot depasi avans de 300 mm/min la o adancime de aproximativ 0.3mm, ca rup scula. E drept ca nu-s cele mai scumpe scule, dar nu le iau nici pe cele mai ieftine. Pot creste turatia pana la 35.000 rpm dar n-am incercat. Imi poti da un sfat cam ce regim ar fi OK? N-am lichid de racire decat daca stau ca gradinarul langa masina... Folosesc cate ceva, dar nu pot depasi ce am scris. Cam ce viteza ar trebui sa setez sa fie cum zici "viteze de avans mari si adancimi de prelucrare mici"? Si ce ar insemna turatie mare la scula? Cam cat sa fie?
De cand folosesc Mach3 nu mai am probleme cu motoarele. Teoria e frumoasa dar nu cred ca o sa poti folosi setarile de care spui, chiar daca motorele vor face fata. Eu am motoare cam de 1Nm, dar nu rezista mecanica nici macar la astea. Daca urc la peste 600 mm/min, aproape face ca masina de spalat, tinde sa o ia din loc. Si nu e o masina foarte usoara, e potrivita. De fapt este o mecanica de Euromod P (e identica cu aia din poza, dar poza nu-i a masinii de care vorbesc). De regula acceleratia o setez cu putin mai mult de jumatate din valoarea pentru viteza, sau cam pe la jumatate.
N-as vrea sa se inteleaga ca n-am pus mana pe un servomotor sau ca nu stiu ce-i ala. Ma gandeam ca n-ar trebui exagerat nici in sus si nici in jos cu performantele, sa nu inselam asteptarile celor care spera la mai mult. Posibil ca multi se gandesc ca daca vor pune servo dispar problemele.
PS. O sa curat subiectul de o parte din discutie, ca intoxicam topicul lui smeagle... E vina mea.
Aceasta postare a fost editata de bitex: 23 December 2010 - 12:53 AM
Telefon: 0721 385365
#47
Postat 23 December 2010 - 08:24 AM
#48
Postat 23 December 2010 - 10:12 AM
intai trebuie sa-ti faci cat de cat un proiect, apoi cumperi materiale, apoi le ansamblezi CU GRIJA,
apoi ghidaje, transmisie, faci calcule si in final partea electrica.
Desi o lucrare facuta cu profile de Al arata extraordinar iti recomand otelul, si asta numai din pdv al tensiunilor ce vor apare in ghidaje la dilatatiile rezultate din degajarea de caldura
#49
Postat 23 December 2010 - 10:47 AM
smeagle, la Dec 23 2010, 08:24 AM, a spus:
Scuze de citat, de regula evit... Cred ca in zona asta apar problemele care trebuiesc rezolvate bine. Un stepper de 1-2 Nm cu electronica simpla iti rezolva multe, faci destule. Dar cand ajungi spre motoare de 9 Nm, cu curentul de rigoare pentru ele, cu electronica scumpa si sursa pe masura, atunci chiar ar trebui sa iei in calcul varianta servo. Nu tin cu ursul, dar daca cumperi motoare asa mari, consider-o ca pe o investitie din care o sa-ti recuperezi banii cu alta ocazie. Adica un stepper mare si supradimensionat costa cam cat un servo corect ales pentru actionarea dorita. Nici la electronica diferentele nu mai sunt asa mari. Si sa fim realisti, daca diferenta de pret dintre actionari este mica treci direct pe servo, fara probleme de constiinta. O mai fac eu pe cidatul prin discutii, dar servo e servo si stepperul e altceva. O sa-ti pun o poza cu ce gasesc repede prin sertare, sa te convingi ca stiu ce spun, macar pentru momente mici. Nu prea vreau sa ajung cu discutia la cele cu reductor armonic tocmai ca nu-s accesibile ca pret din cauza reductorului. Proiecteaza mecanica cum poti mai bine, lasa loc de orice fel de actionare si corectezi dupa, daca este cazul. Adica daca e sa mergi la risc, ori cumperi ceva micut, vezi ca nu duce si schimbi cu ceva mai mare, ori cumperi ceva foarte mare, vezi ca merge si mai mic si refolosesti la alt proiect motoarele mari cand treci pe ceva potrivit. Nu stiu ce sa zic, o sa mai vorbim pe parcurs.
Contrar aparentelor, actionarea cu cremaliera este mai ieftina decat actionarea pe curea. Si-ti zic in cunostinta de cauza, ca de multe ori regret ca merg pe curea. Diferentele sunt la prelucrarile ulterioare ale cremalierei ca deseori vin negaurite, la faptul ca trebuie sa fii atent la reglaje si alinieri, la faptul ca e indicat sa lasi loc sau chiar sa folosesti un reductor. Dar la 3m de transmisie pe cremaliera iesi mai ieftin decat pe curea. Garantat, cu facturile pe masa. Ce pui ca munca e distractia ta. Poate n-ar strica, macar de amorul artei sau din lipsa de ocupatie, sa ne contrazicem pe tema asta, cu lista de materiale la vedere.
Bafta!
Aceasta postare a fost editata de bitex: 23 December 2010 - 01:05 PM
Telefon: 0721 385365
#50
Postat 23 December 2010 - 04:03 PM
bitex, la Dec 23 2010, 12:10 AM, a spus:
Am gresit cand am scris 15m/s(eram cu gandul la unitatile de masura ale acceleratiei), vroiam sa scriu 15 m/min si pentru viteza asta am facut calculele (3000 rot /min inmultit cu 5mm pasul surubului ,da 15 m/ min, 15 m/s este o viteza aberant de mare). Tipul de aceleratie l-am calculat astfel 15/(60x3)= 0,083s. Dsitanta de acelerate este axt^2/2=10mm.
bitex, la Dec 23 2010, 12:10 AM, a spus:
De cand folosesc Mach3 nu mai am probleme cu motoarele. Teoria e frumoasa dar nu cred ca o sa poti folosi setarile de care spui, chiar daca motorele vor face fata. Eu am motoare cam de 1Nm, dar nu rezista mecanica nici macar la astea. Daca urc la peste 600 mm/min, aproape face ca masina de spalat, tinde sa o ia din loc. Si nu e o masina foarte usoara, e potrivita. De fapt este o mecanica de Euromod P (e identica cu aia din poza, dar poza nu-i a masinii de care vorbesc). De regula acceleratia o setez cu putin mai mult de jumatate din valoarea pentru viteza, sau cam pe la jumatate.
N-as vrea sa se inteleaga ca n-am pus mana pe un servomotor sau ca nu stiu ce-i ala. Ma gandeam ca n-ar trebui exagerat nici in sus si nici in jos cu performantele, sa nu inselam asteptarile celor care spera la mai mult. Posibil ca multi se gandesc ca daca vor pune servo dispar problemele.
PS. O sa curat subiectul de o parte din discutie, ca intoxicam topicul lui smeagle... E vina mea.
Afirmatia pe care am facut-o legat de viteze mari de avansa si adancimi mici nu este valabila numai pentru aluminiu care pune in dificultate masinile usore ci mai ales pentru la mdf, lemn, pal, spume de deisitate mare(pentru prorotipaj), viteze de avans mai mari se pot folosi si la plastic pentru a evita topirea lui. La turatie mare ma refer sa fie indejuns de mare incat se pot folosi avantajele vitezelor mari de aschiere oferite de carburile metalice. La mdf si lemn unde arderea materialului este o problema se pote folosi un avnas pe dinte mai mre si turatii mai mici decat la aluminiu.
Acum legat de aluminiu care reprezinta testul de forta pentru masinile usoare.
Schimbarile ce ar putea fi facute , folosirea de scule cu geometrie speciala pentru aluminiu( destul de scumpe), marirea turatiei in nici un caz pana la valorea maxima de preferat sa se gaseasca zone in care vibratiile se reduc(prin incercari) la 10000 turatii pe minut viteza de aschiere este cam 100m/min deci se poate mari fara probleme in cazul sculelor de carbura. Daca spindelul are bataie radicala mare, la scule de dimatru mic este o problema si vor fi greu de imbunatatit performantele. Mai conteaza cat iese scula din bucsa elastica. Alti factori rigiditaea spindelului si a montarii acstuia. )
Mai jos am atasat cateva videouri cu cazuri practice in care s-au obtinut performante considerabil mai bune la prelucari in aluminiu si o parte extrem de importanta o are spindelul.
Un exemplu cu o masina portal mobil(arhitectura semena mult cu ce vreau sa imi fac si eu):
http://www.youtube.com/watch?v=1Vt5agpzMZA...feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=LEee7PcPgu8...feature=related
In primul video spindelul costa enorm e vreo 5000 eur, este un alfred jaeger chopper http://www.alfredjaeger.de/drehspindeln/dr...ehspindeln.html
In al doilea este un elte care are un pret mult mai decent.
http://www.youtube.com/watch?v=kBzkTdgQSRs...feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=eU6tO6i04Nw...feature=related
Aici inca doua video in care o persona cu un cnc de vreo 2300 eur(care mai are si gidaje de tip bucse cu bile) echipat cu un elte de 750W pe care a dat 800 eur(porbabil cu tot cu invertor) poate prelucra aluminiu.
In primul cu o freza de 5 din hss, adancime prelucrare 1 si viteza de avans de 1500mm/min.
In al doilea cu o freza de 3mm din hss la o turatie de 15000rpm are un avans de 1200mm/min adancimea de prelucare nu este precizata
Si pe mine ma bate gandul sa imi cumpar un elte insa nu am banii necesari, initial o sa incerc o solutie de compromis.
Cu servo ai drepatate nu face ca problemele sa dispara, folosit incorect le poate chiar inrautati.
Aceasta postare a fost editata de katalinhr: 23 December 2010 - 04:09 PM
#51
Postat 23 December 2010 - 04:57 PM
Telefon: 0721 385365
#52
Postat 23 December 2010 - 08:09 PM
#53
Postat 23 December 2010 - 08:24 PM
... am facut un filmulet ... Prelucrarea unei piese din placa de aluminiu de 19mm grosime ,
( prindere , profilare , gaurire , frezare locasuri de inbus ) . Este pentru o masina noua pe care o construiesc pentru mine ...
Vitesa de profilare este de 480mm/min , adancimea de taiere 1mm , viteza de rotatie 3000-3500 ...( nu ma ajuta motorul , daca
puteam sa-l invartesc mai repede , cred ca atingeam 1000mm/min ) . Gaurire standard ( peck-drilling ) , frezare locasuri
imbus cu 480mm/min , step-down 0.5mm .
Eu sunt multumit de rezultat , mi-a iesit in cote corect ( abatere de max. 0.02mm ) . Ideea este ca se poate prelucra aluminiu in
conditii decente si la viteze mici ... atat ca nu poti sa alergi prea tare cu freza in material ... folosesc WD-40 sa ajut nitel freza , in felul
asta se poate scoate un finish decent ...
..................
http://www.youtube.c...h?v=kWmnTm4Fxik
...................
#55
Postat 23 December 2010 - 09:36 PM
#56
Postat 24 December 2010 - 10:36 AM
Constructiv la dc servo infarurarile sunt pe rotor si comutarea lor se face cu ajutorul periilor. Principalul dezavantaj uzura periilor la aproximativ 2000ore.
La AC servo infasurarile sunt pe stator iar pe rototr sunt mgneti din pamanturi rare, comutarea infasurarilor se face electronic din driver, eliminad periile. Alte avntaje ale acestui tip de actionare sunt constanta de timp mai mica datorita constructiei rotorului, racire mai buna. Sungurul lucru care trebuie schimbat la aceste motore sunt rulemntii. Aceste motore ofera cea mai mare siguranta in explatare. Dezavantaje: ca si pret motoarele sunt mai scumpe decat un pic fata de dc servo, insa driverul este considerabil mai scump in general neexistand solutii hoby sau low-buget(sungurele pe care le-am vazut sunt cele de la canadieni).
Diferenta intre encodere nu este intre cele doua tipuri de servo, Ac servo are in genral in plus niste senzori hall care transmit semnalele la driver pentru comutarea infasurarilor.
#57
Postat 25 December 2010 - 01:54 AM
#59
Postat 22 January 2011 - 02:50 PM
Aceasta postare a fost editata de smeagle: 22 January 2011 - 02:50 PM