Incarcarea in paralel o poveste de succes
#1
Postat 21 November 2010 - 04:57 PM
Am un eventai de mufe dar ma limitez la a incarca 4 in parelel doarece am doar 4 mufe cabluri de egalizare. Cred ca egalizarea se face automat deoarece pak-urile se egalizeaza intre ele.
Adaptorul de egalizare e facut din prelungitoare 6s.
elicopterele mele http://www.rhcforum....-mele-stiganas/
#3
Postat 21 November 2010 - 08:15 PM
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/u...idProduct=14856
poate ajuta pe cineva ;)
HELI:
Spirit L16 Robbe in fuselaj Agusta 109 | Spirit L16 Robbe - clasa 550 | Taurus 50 electric clasa 600 |
Trex 600E FBL Custom Frame V.2 | Trex 600E FBL Custom Frame V.3 | Trex 600E FBL Custom Frame V.4 |
AUTO:
2buc. Buggy - ANSMANN Master Smacker 1:10 4WD electic
3buc. Truggy - ANSMANN Royal Flash 1:10 4WD electic
TX - RadioLink RC3S 2.4GHz
Proiectele mele:
Trex600E custom frame V1 - http://www.rhcforum....e/page__st__240 --- --- --- Trex600E custom frame V2 - http://www.rhcforum....e/page__st__480
Trex600E custom frame V3 - http://www.rhcforum....e/page__st__570 --- --- --- Trex600E custom frame V4 - http://www.rhcforum....e/page__st__600
#4
Postat 21 November 2010 - 08:55 PM
- chargerul nu stie ce fel de pak ai tu, inafara de tensiunea totala (adica numarul de celule). Nu stie daca sunt de 1000 mah sau 5000mah, nu stie daca sunt 2 sau 8 in paralel. In charger poti seta doar tensiunea si curentul de incarcare (asa zisele chargere inteligente nu fac decat niste calcule simple de care mai bine te lipsesti)
- cand pui 2 celule in paralel ele vor lucra pur si simplu impreuna - or sa dea curent sau vor suge curent impreuna. Ce este important e ca avand bornele legate in paralel (+ la + si - la -) tensiunea lor o sa fie tot timpul egala. Dace la pui pe un heli pot sa dea fiecare curenti diferiti (sau sa suga la incarcare) dar tensiunea este egala. Asta inseamna ca poti lega pakuri complet diferita in capacitate, nu conteaza. Ele or sa se incarce impreuna la fel, adica vor avea tot timpul aceeasi tensiune - in final ajungand la 4,2V.
Ce se intampla daca pak-urile sunt descarcate in mod diferit (sa zicem ca unul are 3.9V pe celula si unul 3,6V/celula) ? La conectarea lor in paralel pak-ul cu tensiunea mai mare o sa incarce pak-ul cu tensiune mai mica pana se vor egaliza. Curentul care trece prin ele nu e mare, nu exista nici un pericol. Au facut unii masuratori legand pak-uri complet descaracate de pak-uri complet incarcate. Nu a fost nici o problema. Oricum noi legam pak-uri cam la fel de descarcate. E pericol doar daca legam pak-uri cu tensiune mult diferita si bagam in ele si curenti mari. Cele mai descarcate or sa primeasca curenti mai mari la inceput. Cu pak-urile moderne care merg la 5C-10C incarcate asta nu e o problema.
Cum e cu incarcarea in serie (cum are raptor), nu e mai buna ?
Eu cred ca nu din urmatoarele motive:
- merg doar 2 pak-uri 3s puse in serie, la 6s nu merge ca nu avem chargere 12s. In paralel poti sa incarci simultan oricate pak-uri.
- din cauza felului in care chargerele lucreaza se pot produce dezechilibre neplacute. Concret chargerul egalizeaza numai in etapa finala. Daca pornim cu un pak la 3.6V si unul la 3.9V in serie cel de 3.9V se va incarca primul, ajunge la 4.2V si din acel moment chargerul intra in modul balansare si se chinuie sa il tina pe asta la 4.2V in timp ce incarca incet pe cel ramas in urma. Se incinge si merge incet.
Inca un aspect important. Eu incarc 90% din timp cu fastcharge. Poate nu stiti dar la fastcharge chargerul nu face egalizare. Pur si simplu cand o celula ajunge la 4.2V taie curentul pana ajunge la 1/5 din cel initial. Daca o celula e ramasa in urma, asa ramane.
Daca incarci simultan 4 pakuri prin simpla distributie statistica e foarte probabil ca celulele sa iasa perfect egalizate fara ajutorul chargerului (cele mai slabe sunt trase de cele mai vioaie) - eu am vazut ca la incarcarea in paralel celulele ies perfect (verificate cu voltmetrul)
NU SE POT INCARCA IN PARALEL PAKURI CU TENSIUNI DIFERITE (NR DIFERIT DE CELULE)
Unele pak-uri defapt sunt in interior legate 2 in paralel. De pilda pak-ul Align de Trex 600 la inceput era in configuratia 6s2p - erau 2 pak-uri legate permanent in paralel. Erau celule de 2200 folosite la trex 450, 12 bucati - rezultant un pak de 4400mah 6s
Aceasta postare a fost editata de stiganas: 21 November 2010 - 09:02 PM
elicopterele mele http://www.rhcforum....-mele-stiganas/
#6
Postat 24 November 2010 - 12:02 PM
Si pe Deans: http://hobbyking.com/hobbyking/store/uh_vi...idproduct=15237
#7
Postat 24 November 2010 - 05:14 PM
Citeaza
A, prea tare! Asta cautam. Mersi Ovidiu. Am apasat pe Buy now pentru 2 bucati. :wacko:
Aceasta postare a fost editata de Primus: 24 November 2010 - 05:20 PM
#8
Postat 24 November 2010 - 06:21 PM
vlad1 Posted Today, 11:51 AM
Mie mi se pare o incarcare periculoasa. Eu va recomand sa nu o folositi.
Pai de ce iti pare periculoasa ? Da si tu niste explicatii.
edit:
am gasit un site foarte bun cu explicatii, are si alte chestii care merita citite:
https://sites.google.com/site/tjinguytech/c...rallel-charging
Aceasta postare a fost editata de stiganas: 24 November 2010 - 07:05 PM
elicopterele mele http://www.rhcforum....-mele-stiganas/
#10
Postat 25 November 2010 - 12:43 PM
In plus (fata de articol):
- cind pui doua celule in paralel, ele nu au capacitate egala decit foarte rar. Unele sunt mai uzate, altele mai batrine.... Incarcatorul le va incarca la capacitatea celei mai slabe (mici). (exista parca o teorie a erorii la sistemele serie si paralel)
- ideea de a incarca fara control al curentului (curentii de fuga dintre celule la cuplare, si con trolul curentului la tensiunea maxima de 4,2V), mi se pare potential periculoasa
Eu zic ca una este sa incarci pack-uri imperechiate, folosite in paralel, si alt ceva este sa incarci dupa ureche (fara control) pack-uri exploatate independent. Mi se pare periculos pentru ca LiPo are obiceiuri incendiare si intoleranta in afara parametrilor nominali (curent sau tensiune).
#13
Postat 12 January 2011 - 06:25 PM
elicopterele mele http://www.rhcforum....-mele-stiganas/
#14
Postat 12 January 2011 - 06:39 PM
Acum ca sfatul a fost dat, cei care au probleme din cauza incarcarii in paralel, apelati cu incredere la Stefan. El vi-a recomandat metoda.
#16
Postat 13 January 2011 - 09:15 PM
De atunci mi-am luat baterii cu 5 sau 10C incarcare si incarcator de 400W
Aceasta postare a fost editata de BIGfoot: 13 January 2011 - 09:19 PM
Live to fly
Futaba 8FGS, HK 6CH, EM Yak 54 2.2m TGY50, Miss Wind S 50E, Swallow 90 RCGF20, Sukhoi S29 50E V2, TG L-39 EDF90, FG L-39 EDF70, Click, Click C, Sultimate, Elipsia, Bicut V1, Quad 50cm, Radina DLG Stignas, , Heli 450 V2, Funjet.
#17
Postat 13 January 2011 - 11:32 PM
Ia zi Camil mai multe ca n-am inteles. Ai pus tu o mufa de egalizare invers sau a luat-o razna in timpul incarcarii din cauza debalansarii intre celule ?
Am incercat si eu incarcarea in serie si am renuntat repede, cred ca aceea e periculoasa.
Pentru nen: ce sa facem, le muncim cat putem, da progresele sunt subtiri.
BIGfoot, la Jan 13 2011, 09:15 PM, a spus:
De atunci mi-am luat baterii cu 5 sau 10C incarcare si incarcator de 400W
Aceasta postare a fost editata de stiganas: 13 January 2011 - 11:33 PM
elicopterele mele http://www.rhcforum....-mele-stiganas/
#18
Postat 14 January 2011 - 10:49 AM
stiganas, la Jan 13 2011, 11:32 PM, a spus:
nici vorba, in serie (cu tot cu mufele de balance) e singura varinta 100% sigura. De altfel, asa se incarca si un pack singur.
Singurul risc e sa le legi gresit, fiindca trebuie sa fii atent care mufa unde o pui. Cel mai frecvent se incurca intre ele cele de egalizare, caz in care faci un scurt cam nasol. Dar asta nu cred ca e vina metodei, ci a operatorului
La incarcatul in paralel, n-ai de unde sa stii prin ce baterie o ia curentul. Si nici daca apar curenti intre baterii (una se descarca si alta se incarca). In general e 'safe' cu baterii identice (model, varsta, numar de folosiri, grad de descarcare). Daca mai limitezi curentul la 1C (cat pentru una singura) nu e periculos. Dar daca pui 6 in paralel (ca la tine in poza) si dai cu 6C ar putea sa nu fie chiar OK.....
Aceasta postare a fost editata de patrocle: 14 January 2011 - 10:50 AM
Blade 400 3D, Gaui 200V2, Spektrum DX6i 2,4 GHz
Trez 450 Pro FBL, Mikado 400 FBL
#19
Postat 14 January 2011 - 11:29 AM
Citeaza
Si daca mai ai si niste packuri de 5000?!? :rolleyes:
Cred ca daca se incarca packuri folosite pe acelasi model, in aproximativ aceleasi conditii ar trebui sa nu fie nici o problema. Eu conectez intai cablurile de descarcare ( main leads) si dupa cateva secunde pus si cablurile de incarcare ( de fapt dureaza 5-6 secunde pana conectezi 6 cabluri in placa de incarcare paralela) timp in care tensiunile incep sa se egalizeze.
Aceasta postare a fost editata de Primus: 14 January 2011 - 11:31 AM
#20
Postat 14 January 2011 - 11:38 AM
Daca ai pack-uri mari 6S, 10S, 12S riscul e si mai mare ( nu stiu daca noul tip de asigurare locuite acopera eventuala dauna ? ) si de aceea iei tot asa unu, doua chargere sau cate ai nevoie sau te tine buzunarul cu sursa pe masura si devii om "serios".
P.S.
Necazurile nu trebuie sa se intample in fiecare zi , sau la fiecare incarcare ! E suficient , doar o data in viata cand nici nu te astepti !
Intrebare :
Firmele serioase de chargere ( nu Hoby King ) au scos set-uri de mufe d'astea de incarcat mai multe pack-uri odata sau nu ?
( sau poate ei vor sa vanda chargere mai multe si atunci nu au interes , sau au studiat cazul in laboratoarele lor de teste ).
#22
Postat 14 January 2011 - 11:47 AM
Primus, la Jan 14 2011, 11:29 AM, a spus:
Cred ca daca se incarca packuri folosite pe acelasi model, in aproximativ aceleasi conditii ar trebui sa nu fie nici o problema. Eu conectez intai cablurile de descarcare ( main leads) si dupa cateva secunde pus si cablurile de incarcare ( de fapt dureaza 5-6 secunde pana conectezi 6 cabluri in placa de incarcare paralela) timp in care tensiunile incep sa se egalizeze.
mesajul meu era mai mult teorie. Si eu incarc packuri in paralel, insa trebuie cunoscute eventualele riscuri. Nu e periculos daca tii cont de ce am zis mai sus.
Linkul dat de Stefan mi se pare scris de un entuziast al incarcarii in paralel. Sunt curios daca revine si cu proba cu o baterie descarca si una plina, cum zice la sfarsit... Eu zic ca a incercat deja.... Si ca si-a cumparat minim o baterie noua dupa asta :)
Daca am timp, fac niste calcule si masuratori.
Aceasta postare a fost editata de patrocle: 14 January 2011 - 11:47 AM
Blade 400 3D, Gaui 200V2, Spektrum DX6i 2,4 GHz
Trez 450 Pro FBL, Mikado 400 FBL
#23
Postat 14 January 2011 - 01:02 PM
Citeaza
( sau poate ei vor sa vanda chargere mai multe si atunci nu au interes , sau au studiat cazul in laboratoarele lor de teste ).
FMA a scos un "Safe palalel charging adapter" care are cate o siguranta fuzibila pe fiecare conexiune de egalizare.
De asemenea, cablul de incarcare are (+) o siguranta fuzibila de 40de A.
Aceasta postare a fost editata de Primus: 14 January 2011 - 01:03 PM
#24
Postat 14 January 2011 - 01:17 PM
A luat foc. Trebuie avut mare grija la treaba asta si eu aveam mare grija dar tot sa intamplat ...
Live to fly
Futaba 8FGS, HK 6CH, EM Yak 54 2.2m TGY50, Miss Wind S 50E, Swallow 90 RCGF20, Sukhoi S29 50E V2, TG L-39 EDF90, FG L-39 EDF70, Click, Click C, Sultimate, Elipsia, Bicut V1, Quad 50cm, Radina DLG Stignas, , Heli 450 V2, Funjet.
#25
Postat 14 January 2011 - 01:51 PM
Citeaza
Camil daca am inteles bine tu ai incarcat in serie. Am patit-o si eu un adaptor 6S->2x3S, ca trebuia sa tin seama de ordinea celulelor.
Eu am scapat doar cu un singur pin topit, de la conectorul de egalizare.
Aceasta postare a fost editata de Primus: 14 January 2011 - 01:52 PM
#27
Postat 14 January 2011 - 03:08 PM
REAL DESIGN, la Jan 14 2011, 02:54 PM, a spus:
De ce ai vrea? De exemplu : "This charger offers the balancing circuits build in and free of charge." .Cu alte cuvinte li s-ar parea normal sa te taxeze pentru egalizor, dar fiind baieti faini, te iarta tura asta.
Nu zic ca nu sunt bune. Dar pretul este prea "nemtesc" - ca si denumirea.
#28
Postat 14 January 2011 - 04:12 PM
rad_gaby, la Jan 14 2011, 03:08 PM, a spus:
Nu zic ca nu sunt bune. Dar pretul este prea "nemtesc" - ca si denumirea.
Nu ma pricep eu la electronica dar am vazut l acolegii care zboara modele profi de F3A cu pack-uri 10 S ca au luat niste chargere ( cam 200 Euro bucata ) care incarca doar LiPo nimic altceva .
Complet " automatizate " - pui pack-ul il identifica si incepe treaba. Ce spuneau ei la un moment dat : ca este singurul charger care a reusit balansarea perfecta a unor pack-uri mai vechi.
Probabil cand dai 300 - 400 Euro pe un pack 10S conteaza totusi si aceste chargere , Poate nu simtim noi diferenta dar sigur pack-urile o simt.
#29
Postat 14 January 2011 - 06:38 PM
Hai sa o luam pe rand:
1. o mufa principala nu face contact - asta e nasol, pak-ul se incarca prin mufa de egalizare. Dar daca si la egalizare e un contact prost atunci ai pus-o. Totusi riscul ca mufa principala sa nu faca contact e mic.
2. mufa de egalizare nu face contact bun pe unul din pini. Nu se intampla nimic, cu sau fara mufa de egalizare pusa sau cu contacte din 2 in 2 se incarca la fel.
3. O celula e moarta si noi o fortam sa se incarve la 4,2V (ca nu se distinge intre celelalte 8 ) Potential periculos, daca o fortezi si ea nu poata in extrem poate lua foc. Dar, o celula moarta se vede la zbor ca nu mai da curentul care trebuie, pak-ul se descarca prematur.
Diferentele de tensiune intre pak-uri sunt foarte mici asa ca riscul sa treaca din unul in altul cred ca e mic.
Nu plec de acasa cand se incarca. Daca unul o ia razna sunt aici.
Sa pun mufele invers e destul de greu si daca o fac aflu imediat :)
In mod normal nici nu mai trebuie sa leg mufa de egalizare la charger, pak-urile se egalizeaza intre ele. oricum merg cu fast charge care nu egalizeaza si ies perfect.
8 pak-uri incarcate la 5A, in fiecare intra 1500mah total 12000 mah, cam doua ore jumate in care imi vad de treaba prin casa, nu stau sa pun pak-uri la incarcat.
FMA-ul de care zice Gigi e foarte misto dar in final tot aia face si din pacate e 10s care pentru mine nu aduce nimic in plus, daca era 12s parca era mai tentant. Cred ca defapt clonele astea de bantam care se vand pe toate drumurile cu diferite forme si puteri au atata succes pentru ca fac tot ce trebuie. Mi-ar fi placut sa masoare si rezistenta interna dar doar de amorul artei, ca defapt nu imi este utila la nimic.
Aceasta postare a fost editata de stiganas: 14 January 2011 - 06:39 PM
elicopterele mele http://www.rhcforum....-mele-stiganas/
#30
Postat 29 January 2011 - 09:16 PM
Am pus pe chargerul meu de 200W la 15V.
Cand il alimentam din sursa de PC si incarcam 6s cu 5A chargerul era la 45C si sursa de PC pica la 10.5V. Mai sus, la 6A chargerul devenea prea fierbinte si sursa cadea sub 10,5V
Cu noua sursa am incercat sa dau 10A la 6s. Prima surpriza, chargerul accepta numai maxim 8,4A. De ce ? Pai 8,4A x 25,2V = 200W
Am tinut 15 minute la 8A si duce dar se incalzeste prea mult pentru gustul meu - 49C. In final am gasit un compromis - incarcare la 7,5A - sursa cade in 14.6V si chargerul sta la 45C. Practic e ca inainte dar am castigat 50%. Singura chestie (putin) sacaitore e ca sursa are un ventilator zgomotos care porneste odata la 30s cate 5s.
In concluzie se castiga mult daca ridici tensiunea sursei, sursa de PC cade sub 11V si de aceea nu poti scoate practic mai mult de 150W din ea chiar daca chargerul poate.
elicopterele mele http://www.rhcforum....-mele-stiganas/