Pagina 1 din 1
Sfat radiocomanda
#1
Postat 17 October 2010 - 08:46 AM
Va salut domnilor!
am inceput constructia unei masini de cosit iarba radiocomandata si a venit momentul sa achizitionez intregul sistem RC.
Din pacate nu ma pricep indeajuns ca sa pot alege singur componentele, va cer asadar sprijinul.
In primul rand trebuie doua canale proportionale pentru deplasare. Apoi mai vreau un canal pentru actionarea demarorului pe principiul cheii de contact si in final un alt canal pentru actionarea motorului de cc care regleaza inaltimea de taiere.
Raza de actiune nu trebuie sa fie mare, operatorul trebuie sa urmeze dispozitivul destul de aproape.
Va rog deci sa ma ajutati sa inteleg lista completa de componente si "echilibrarea lor".
Multumesc in avans.
am inceput constructia unei masini de cosit iarba radiocomandata si a venit momentul sa achizitionez intregul sistem RC.
Din pacate nu ma pricep indeajuns ca sa pot alege singur componentele, va cer asadar sprijinul.
In primul rand trebuie doua canale proportionale pentru deplasare. Apoi mai vreau un canal pentru actionarea demarorului pe principiul cheii de contact si in final un alt canal pentru actionarea motorului de cc care regleaza inaltimea de taiere.
Raza de actiune nu trebuie sa fie mare, operatorul trebuie sa urmeze dispozitivul destul de aproape.
Va rog deci sa ma ajutati sa inteleg lista completa de componente si "echilibrarea lor".
Multumesc in avans.
#2
Postat 17 October 2010 - 09:31 PM
Fac un rezumat ca tocmai am sters un mesaj lung si frumos. Nu mai am rabdare sa-l refac. Cred ca vei folosi urmatoarele:
-emitator+receptor RC, as recomanda in 2,4GHz sa fie mai simplu cu lungime antenei si cu interferentele, dar e de ascultat sfaturile cunoscatorilor...
-acumulator potrivit pentru majoritatea motoarelor ce vor fi folosite. Nu stiu daca ai stabilit motoarele pentru inaltimea de taiere si cel pentru directie. Ori iei acumulatorul dupa ele ori motoarele dupa acumulator. Posibil ca unul de 12V micut, ar fi ieftin si suficient.
Nu stiu cum este mai simplu, daca sa construiesti un servomecanism puternic pentru directie sau sa mergi cu un variator de turatie cu reverse si un motoreductor puternic. Nefiind o comanda pretentioasa merge si cu motoreductor comandat cu un ESC cu reverse, care isi va pastra pozitia in care ii opresti alimentarea. Dar lucrezi in "impulsuri", din mansa. E mai bine cu servo dar mult mai simplu la partea de constructie, fara el. Ramane sa alegi cum e mai bine pentru tine.
- servo pentru carburator si as recomanda controversatul MG995 (digital, puternic, roti metalice), dar trebuie sa umbli in el si sa-l protejezi impotriva
vibratiilor. Cred ca asta o faci la orice alt servo, ca nu stiu ce vibratii ai la masina si poate e cazul de vazut...
- ESC (variator) cu reverse pentru motorul de la sistemul de directie sau servomecanism special construit, cu electronica aferenta lui.
- ESC cu reverse pentru motorul de reglare a inaltimii de taiere a ierbii. Aici chiar nu are rost sa incerci constructia unui servomecanism dedicat. Problema e la electronica de putere nu la mecanica. Daca te ajuta cineva, faci servo si cu motor de electrocar. Sau iei unul existent de pe piata, dar nu din domeniul modelismului. Valabil si la punctul de mai sus, cu directia.
- switch (comutator ON/OFF) pentru demaror. Ori cu releu intermediar ori cu tranzistor de putere, functie de demaror. Nu ai nevoie de revers, merge switch-ul, ca un ESC puternic posibil sa fie mai scump.
Cu componentele nu vor fi probleme, le gasesti, ele exista pe orice model. Vor fi mici diferente legate de alimentarea lor. Toate trebuiesc alimentate corect, eventual prin folosirea unui circuit adaptor intermediar. Poate n-ar strica sa revii cu detalii despre motorul de la lama, despre demaror, si despre cum ai rezolvat-o cu directia.
Si o sa mai ai de umblat putin in statie, sa scoti un arc (sau chiar doua) de la statie ca 2-3 reglaje trebuiesc pastrate fara sa tii degetul pe ele (acceleratie, inaltime taiere si posibil directie, functie de varianta aleasa), asta in cazul folosirii unei statii cu putine canale, ca la una cu multe ai niste butoane pe care le poti folosi. Inclin spre varianta cu 4-6 canale, si vazut de arcuri.
Spor la treaba si felicitari pentru tot ce faci!
Asteptam niste detalii legate de electrica pe care o doresti.
-emitator+receptor RC, as recomanda in 2,4GHz sa fie mai simplu cu lungime antenei si cu interferentele, dar e de ascultat sfaturile cunoscatorilor...
-acumulator potrivit pentru majoritatea motoarelor ce vor fi folosite. Nu stiu daca ai stabilit motoarele pentru inaltimea de taiere si cel pentru directie. Ori iei acumulatorul dupa ele ori motoarele dupa acumulator. Posibil ca unul de 12V micut, ar fi ieftin si suficient.
Nu stiu cum este mai simplu, daca sa construiesti un servomecanism puternic pentru directie sau sa mergi cu un variator de turatie cu reverse si un motoreductor puternic. Nefiind o comanda pretentioasa merge si cu motoreductor comandat cu un ESC cu reverse, care isi va pastra pozitia in care ii opresti alimentarea. Dar lucrezi in "impulsuri", din mansa. E mai bine cu servo dar mult mai simplu la partea de constructie, fara el. Ramane sa alegi cum e mai bine pentru tine.
- servo pentru carburator si as recomanda controversatul MG995 (digital, puternic, roti metalice), dar trebuie sa umbli in el si sa-l protejezi impotriva
vibratiilor. Cred ca asta o faci la orice alt servo, ca nu stiu ce vibratii ai la masina si poate e cazul de vazut...
- ESC (variator) cu reverse pentru motorul de la sistemul de directie sau servomecanism special construit, cu electronica aferenta lui.
- ESC cu reverse pentru motorul de reglare a inaltimii de taiere a ierbii. Aici chiar nu are rost sa incerci constructia unui servomecanism dedicat. Problema e la electronica de putere nu la mecanica. Daca te ajuta cineva, faci servo si cu motor de electrocar. Sau iei unul existent de pe piata, dar nu din domeniul modelismului. Valabil si la punctul de mai sus, cu directia.
- switch (comutator ON/OFF) pentru demaror. Ori cu releu intermediar ori cu tranzistor de putere, functie de demaror. Nu ai nevoie de revers, merge switch-ul, ca un ESC puternic posibil sa fie mai scump.
Cu componentele nu vor fi probleme, le gasesti, ele exista pe orice model. Vor fi mici diferente legate de alimentarea lor. Toate trebuiesc alimentate corect, eventual prin folosirea unui circuit adaptor intermediar. Poate n-ar strica sa revii cu detalii despre motorul de la lama, despre demaror, si despre cum ai rezolvat-o cu directia.
Si o sa mai ai de umblat putin in statie, sa scoti un arc (sau chiar doua) de la statie ca 2-3 reglaje trebuiesc pastrate fara sa tii degetul pe ele (acceleratie, inaltime taiere si posibil directie, functie de varianta aleasa), asta in cazul folosirii unei statii cu putine canale, ca la una cu multe ai niste butoane pe care le poti folosi. Inclin spre varianta cu 4-6 canale, si vazut de arcuri.
Spor la treaba si felicitari pentru tot ce faci!
Asteptam niste detalii legate de electrica pe care o doresti.
Aceasta postare a fost editata de bitex: 19 October 2010 - 12:07 AM
Adresa email: bitex25@yahoo.com
Telefon: 0721 385365
Telefon: 0721 385365
#3
Postat 18 October 2010 - 11:43 PM
multumesc mult pentru detaliile consistente, regret deja ce ai scris inainte! <_<
in fapt lucrurile sunt mai inaintate decat crezi tu, motoarele provin de la un carucior pt invalizi, bateriile si comanda motoarelor la fel.
eu vreau sa comand cele doua reostate din joistick ul original cu doua servo proportionale, pentru reglarea inaltimii de taiere folosesc un motor cu reductor de 12v ce are montat un mic troliu pe el, schimbarea de directie sa face pe principiul Tab-urilor/tancurilor, rotile de pe fiecare parte sunt angrenate impreuna.
Eu construiesc aceasta masina pentru uz propriu, m-am saturat de problema vegetatiei din livada proprie de la Breaza prahova. Am un teren in panta pronuntata si nu am alta varianta functionala.
Multumesc pentru urarile de la final
in fapt lucrurile sunt mai inaintate decat crezi tu, motoarele provin de la un carucior pt invalizi, bateriile si comanda motoarelor la fel.
eu vreau sa comand cele doua reostate din joistick ul original cu doua servo proportionale, pentru reglarea inaltimii de taiere folosesc un motor cu reductor de 12v ce are montat un mic troliu pe el, schimbarea de directie sa face pe principiul Tab-urilor/tancurilor, rotile de pe fiecare parte sunt angrenate impreuna.
Eu construiesc aceasta masina pentru uz propriu, m-am saturat de problema vegetatiei din livada proprie de la Breaza prahova. Am un teren in panta pronuntata si nu am alta varianta functionala.
Multumesc pentru urarile de la final
#4
Postat 19 October 2010 - 12:41 AM
Din nefericire pentru mine lucrurile devin mai incurcate decat banuiesti tu <_<
Credeam ca adaptezi o masina de tuns iarba clasica...
Inteleg ca ai aproape totul, mai putin sistemul RC. Si daca nu am inteles gresit, doresti sa folosesti reostatele din joystick-ul original, pe care sa le comanzi cu doua servouri. E cam pe ocolite, dar se poate. Vezi de cursa, daca o scoti direct de pe arborele unui servo. Daca nu merge direct folosesti un mecanism de amplificare a cursei. Cuplu au destul toate servourile, asa ca nu-i problema. Presupun ca mai simplu iti va fi sa le demontezi (reostatele) si sa le folosesti separat, ca nu mai esti legat de o singura maneta de actionare. Adica nu o sa le inghesuiesti pe toate in vechea cutie cu maneta.
Aproape ca ti-ai dat singur raspunsul.
Ai nevoie de doua servouri pentru acele reostate si in rest ramane cum am stabilit, un ESC de cativa amperi pentru comanda motorasului la 12V si un switch pentru demaror. Din moment ce pomenesti de demaror inteleg ca e motor termic deci n-ar fi rau sa ai si o comanda pe carburatorul lui, tot cu un servo. Ai ajuns la 5 canale daca nu gresesc, asa ca ar merge o statie cu 6, ieftina si buna.
Cred ca o varianta la ce ai acolo pentru motoare (directie), ar fi sa folosesti doua ESC-uri legate din receptor direct la motoare. Si scapi de toata comanda veche, inclusiv de "reostatele" alea. E putin mai scump dar mai fiabil, zic eu. Si sa nu uit, trebuie un BEC pe undeva prin circuit pentru ce alimentezi la 4,8-6V. Sper ca n-am inteles complet gresit ce ai explicat!
Spor la treaba!
Credeam ca adaptezi o masina de tuns iarba clasica...
Inteleg ca ai aproape totul, mai putin sistemul RC. Si daca nu am inteles gresit, doresti sa folosesti reostatele din joystick-ul original, pe care sa le comanzi cu doua servouri. E cam pe ocolite, dar se poate. Vezi de cursa, daca o scoti direct de pe arborele unui servo. Daca nu merge direct folosesti un mecanism de amplificare a cursei. Cuplu au destul toate servourile, asa ca nu-i problema. Presupun ca mai simplu iti va fi sa le demontezi (reostatele) si sa le folosesti separat, ca nu mai esti legat de o singura maneta de actionare. Adica nu o sa le inghesuiesti pe toate in vechea cutie cu maneta.
Aproape ca ti-ai dat singur raspunsul.
Ai nevoie de doua servouri pentru acele reostate si in rest ramane cum am stabilit, un ESC de cativa amperi pentru comanda motorasului la 12V si un switch pentru demaror. Din moment ce pomenesti de demaror inteleg ca e motor termic deci n-ar fi rau sa ai si o comanda pe carburatorul lui, tot cu un servo. Ai ajuns la 5 canale daca nu gresesc, asa ca ar merge o statie cu 6, ieftina si buna.
Cred ca o varianta la ce ai acolo pentru motoare (directie), ar fi sa folosesti doua ESC-uri legate din receptor direct la motoare. Si scapi de toata comanda veche, inclusiv de "reostatele" alea. E putin mai scump dar mai fiabil, zic eu. Si sa nu uit, trebuie un BEC pe undeva prin circuit pentru ce alimentezi la 4,8-6V. Sper ca n-am inteles complet gresit ce ai explicat!
Spor la treaba!
Aceasta postare a fost editata de bitex: 19 October 2010 - 12:42 AM
Adresa email: bitex25@yahoo.com
Telefon: 0721 385365
Telefon: 0721 385365
#6
Postat 19 October 2010 - 06:31 PM
ESC, BEC,-ce sunt astea?!? :D
pai tocmai asta vroiam de la voi, sa-mi recomandati "mura-n gura", ce trebuie sa cumpar. Ceva de genul:
statie Futaba xxx, receptor yyy, ESC kkk, etc
Daca nu stiti exact ce valori au componentele (ex. motoarele, bateriile, etc.) intrebati-ma si ma execut.
Oricum sunt impresionat de ajutorul primit pana acum, intuiesc ca daca ESC inseamna ceva gen controler, ar fi mult mai bine sa renunt la. cutia cu reostate!
Va multumesc pentru ajutorul pe care mi-l veti da in continuare :D
pai tocmai asta vroiam de la voi, sa-mi recomandati "mura-n gura", ce trebuie sa cumpar. Ceva de genul:
statie Futaba xxx, receptor yyy, ESC kkk, etc
Daca nu stiti exact ce valori au componentele (ex. motoarele, bateriile, etc.) intrebati-ma si ma execut.
Oricum sunt impresionat de ajutorul primit pana acum, intuiesc ca daca ESC inseamna ceva gen controler, ar fi mult mai bine sa renunt la. cutia cu reostate!
Va multumesc pentru ajutorul pe care mi-l veti da in continuare :D
#7
Postat 19 October 2010 - 11:18 PM
Asta cu recomandatul direct e complicata. Eu as recomanda o statie in 2,4GHZ ieftina, cu 4 canale. Orice model ieftin. Asta ca sa fii obligat sa renunti la a comanda demarorul din radiocomanda, cum zicea Zen.
Sau orice statie cu 6 canale de orice fel. Intra pe un magazin de modelism (aproape esti pe unul, n-am intrat inca sa vad cum este, dar apare cu verde ceva mai sus) si alege ce-ti convine de acolo. Dupa aceea intreaba daca ce ai ales este OK pentru ce ti-ai propus. Nu stiu daca are rost sa fie cu computer, cu programe pentru heli, cu tot felul de minuni. Nu sunt sigur ca am inteles partea de directie sa-ti recomand ceva cu mixare a doua canale pentru V-tail (e vorba de o facilitate a statiei pentru a comanda servouri si cred ca si ESC-uri, simultan, ca pentru unele tipuri de aeromodele, cu "coada" in V). Posibil sa se potriveasca asta la tine si sa fie mai usor cu controlul motoarelor, altfel vei avea cate un motor pe cate un canal si daca tot ai adus aminte de tancuri, in loc sa fie ca la TR800 e ca la T44.
Cauta pe forum sau pe net structura unui echipemant RC sa te lamuresti (familiarizezi) cu el.
La receptor poti lega o serie de "dispozitive", compatibile ca semnal de intrare. De regula sunt compatibile, nu cred ca o sa gresesti.
De regula astea sunt servourile, variatoarele de turatie, comutatoarele electronice si multe altele.
Noi prescurtam cu ESC ce ar trebui sa denumim variator electronic de turatie. Initialele provin din Electronic Speed Controller.
Practic e vorba de toata electronica necesara unui motor pentru a putea fi controlat (nu mai zic "in PWM" ca iar te iei de nime :rolleyes: ). ESC-ul poate sa aiba multe functii, dar cred ca in cazul asta important e sa sa comande motorul in ambele sensuri (folosim deseori termenul de "reverse", in ideea ca inainte merge oricum si ar trebui sa poata si cu spatele). Trebuie putina atentie ca unele variatoare nu necesita functia asta si nu o au. Sa zicem ca e vorba de cele care comanda motoarele de aeromodel. Rar da avionul cu spatele in zbor, folosind motorul, deci functia de reverse poate sa lipseasca. Sunt ESC-uri care nu o au. Dar scrie in documentatie ce au si ce nu au, poti alege orice, in functie de motoarele pe care le ai pe masina.
BEC provine de la Battery Eliminator Circuit si reprezinta un circuit care iti permite alimentarea unor componente cu tensiune nominala mica (ma refer la receptor si servouri) direct din acumulatorul cu care de regula se alimenteaza motorul. Adica nu mai ai un acumulator de 4,8 sau 6V pentru ele, separat de cel de 12V, daca tot ai acumulator mare pe aproape. Iei din el cat trebuie pentru ce e cazul.
Si cu switch denumim doar comutatorul electronic, cu doua stari, ON si OFF. Deseori e mai ieftin ca un ESC si se foloseste unde-i cazul, la pornit sau oprit o alimentare de ceva...
Eu cred ca poti renunta la cutia cu reostate, daca folosesti cate un variator pentru fiecare motor (sper ca-s de curent continuu).
Variatorul ala ca electronica are tot ce trebuie, din el ies cateva fire. Doua duc la acumulator, doua duc la motor si trei intra in receptor. Face el restul.
"Daca nu stiti exact ce valori au componentele (ex. motoarele, bateriile, etc.) intrebati-ma si ma execut." Gand la gand cu bucurie. Am intrebat in primul meu mesaj. Din cauza ca n-ai raspuns pana acum, nici n-ai primit mesaje la obiect, totul fiind pe ocolite, sau ca discutie generala.
Traduc "Asteptam niste detalii legate de electrica pe care o doresti." Ma refeream la instalatia electrica pe care o doresti (de fapt pe care deja o ai) la masina. Cum ziceai: motoare, acumulator... Cateva caracteristici nominale macar cele legate de curenti si tensiuni.
Spor la treaba!
Sau orice statie cu 6 canale de orice fel. Intra pe un magazin de modelism (aproape esti pe unul, n-am intrat inca sa vad cum este, dar apare cu verde ceva mai sus) si alege ce-ti convine de acolo. Dupa aceea intreaba daca ce ai ales este OK pentru ce ti-ai propus. Nu stiu daca are rost sa fie cu computer, cu programe pentru heli, cu tot felul de minuni. Nu sunt sigur ca am inteles partea de directie sa-ti recomand ceva cu mixare a doua canale pentru V-tail (e vorba de o facilitate a statiei pentru a comanda servouri si cred ca si ESC-uri, simultan, ca pentru unele tipuri de aeromodele, cu "coada" in V). Posibil sa se potriveasca asta la tine si sa fie mai usor cu controlul motoarelor, altfel vei avea cate un motor pe cate un canal si daca tot ai adus aminte de tancuri, in loc sa fie ca la TR800 e ca la T44.
Cauta pe forum sau pe net structura unui echipemant RC sa te lamuresti (familiarizezi) cu el.
La receptor poti lega o serie de "dispozitive", compatibile ca semnal de intrare. De regula sunt compatibile, nu cred ca o sa gresesti.
De regula astea sunt servourile, variatoarele de turatie, comutatoarele electronice si multe altele.
Noi prescurtam cu ESC ce ar trebui sa denumim variator electronic de turatie. Initialele provin din Electronic Speed Controller.
Practic e vorba de toata electronica necesara unui motor pentru a putea fi controlat (nu mai zic "in PWM" ca iar te iei de nime :rolleyes: ). ESC-ul poate sa aiba multe functii, dar cred ca in cazul asta important e sa sa comande motorul in ambele sensuri (folosim deseori termenul de "reverse", in ideea ca inainte merge oricum si ar trebui sa poata si cu spatele). Trebuie putina atentie ca unele variatoare nu necesita functia asta si nu o au. Sa zicem ca e vorba de cele care comanda motoarele de aeromodel. Rar da avionul cu spatele in zbor, folosind motorul, deci functia de reverse poate sa lipseasca. Sunt ESC-uri care nu o au. Dar scrie in documentatie ce au si ce nu au, poti alege orice, in functie de motoarele pe care le ai pe masina.
BEC provine de la Battery Eliminator Circuit si reprezinta un circuit care iti permite alimentarea unor componente cu tensiune nominala mica (ma refer la receptor si servouri) direct din acumulatorul cu care de regula se alimenteaza motorul. Adica nu mai ai un acumulator de 4,8 sau 6V pentru ele, separat de cel de 12V, daca tot ai acumulator mare pe aproape. Iei din el cat trebuie pentru ce e cazul.
Si cu switch denumim doar comutatorul electronic, cu doua stari, ON si OFF. Deseori e mai ieftin ca un ESC si se foloseste unde-i cazul, la pornit sau oprit o alimentare de ceva...
Eu cred ca poti renunta la cutia cu reostate, daca folosesti cate un variator pentru fiecare motor (sper ca-s de curent continuu).
Variatorul ala ca electronica are tot ce trebuie, din el ies cateva fire. Doua duc la acumulator, doua duc la motor si trei intra in receptor. Face el restul.
"Daca nu stiti exact ce valori au componentele (ex. motoarele, bateriile, etc.) intrebati-ma si ma execut." Gand la gand cu bucurie. Am intrebat in primul meu mesaj. Din cauza ca n-ai raspuns pana acum, nici n-ai primit mesaje la obiect, totul fiind pe ocolite, sau ca discutie generala.
Traduc "Asteptam niste detalii legate de electrica pe care o doresti." Ma refeream la instalatia electrica pe care o doresti (de fapt pe care deja o ai) la masina. Cum ziceai: motoare, acumulator... Cateva caracteristici nominale macar cele legate de curenti si tensiuni.
Spor la treaba!
Adresa email: bitex25@yahoo.com
Telefon: 0721 385365
Telefon: 0721 385365
Arata acest topic
Pagina 1 din 1