Cuirasatul Bismarck Macheta statica din lemn scara 1:200
#901
Postat 01 June 2011 - 12:16 PM
#902
Postat 01 June 2011 - 01:29 PM
Sa folosim si cuie sau doar lipici ?
#903
Postat 01 June 2011 - 02:27 PM
#904
Postat 01 June 2011 - 04:07 PM
La elici de pana in 30mm motoarele 360-400 sunt prea bune. Cu specificatia sa va feriti de cele ce au in denumire cuvantul "speed" sau cele care au in gol la tensiunea nominala peste 12000 - 14000 rpm. Chiar si subvoltate nu sunt grozave. Chiar daca ati vazut pe net la unii ca le-au folosit, sau le ofera cineva in kit pentru motorizarea Bismarckului, acest lucru se intampla doar din comoditate deoarece in general astea se gasesc foarte usor fiind ramase stocuri de pe vremea cand se foloseau la aeromodele (azi folosindu-se preponderent motoare brushless). Pe langa faptul ca se incalzesc tare si consuma mult, deci aveti atat probleme cu racirea lor cat si autonomie mica, cu elicile "la scara" nu prea au randament deoarece le rotesc prea repede si se formeaza cavitatie.
Daca sunteti tentati de elicile Raboesch de pe AutoRC, sa stiti ca cele existente in magazin, avand codul cu 156 la inceput nu sunt cele mai bune. Mai bune sunt cele cod162, tot Raboesch, care arata asa http://www.cornwallm...og/R162-M4.html si pe care le puteti cere la magazin, mai ales daca va strangeti mai multi. Cele typ 162 sunt special pentru nave de razboi semirapide si rapide din WWII ("Low-cavitations propeller screws with high output at a low RPM for high-speed 1920-1960 warships." ca sa citez din catalogul Raboesch) si dupa cum vedeti chiar seamana mai bine cu cele ale lui Bismarck. Cele tip 156 sunt pentru nave civile lente ("Motor yachts –
Motor sailor’s - Steam ships – Classic fishing boats." in catalogul Raboesch).
Referitor la sensul de rotatie, atentie ca exista la unele firme ce produc si/sau vand elici pentru navomodelism notarea pe dos ca la elicile mari de la ambarcatiunile 1:1. Adica Raboesch, Robbe si Graupner le noteaza R sau Right pe cele care in desenul lui MR-JW sunt notate "Left Rotation". Si viceversa, cu L pe cea care pe desen este notata cu Right Rotation". Nu stiu de ce sunt astia "pe contra" dar asa au apucat de multi ani si poate de asta au si ramas asa. Eu stiu ca ar fi corect ca in desen, am avut si o elice la barca cu motor de agrement notata ca atare. Deci sa comandati 2 elici R si una L.
Filetul din butucul elicii sa aveti grija sa fie acelasi cu cel de la ax. Daca axele Robbe de 4mm diametru ce vin cu tuburi de 6,5mm diametru exterior vi se potrivesc (din desen reiese mai degraba ca v-ar trebui ax de 3mm diametru, daca nu cumva mai subtire), vi le recomand caci sunt cele mai ieftine si totodata foarte bune. Pe vremuri mi le faceam singur dar am ajuns la concluzia ca nu prea se mai merita. Daca totusi vreti sa incercati, in Praktiker e bara de alama de 3mm diametru si teava de alama cu 6/5 mm diametru exterior/interior. In driverele cdrom sau dvdrom vechi se gaseau niste bucse-lagare din bronz grafitat numai bune pentru asa ceva 5/3mm diametru exterior/interior. Din pacate in ultima vreme le-au inlocuit cu plastic asa ca sunt foarte greu de gasit.
Am cautat pe siteurile unde stiam ca erau motoare cu turatie mai mica dar cuplu mai mare si cam peste tot au disparut sau sunt out of stok. Cred ca Bismarckul acesta a cauzat acest fenomen si poate ca negustorii or sa se orienteze sa mai comande si motoare pentru machete, nu numai pentru barci de viteza, automodele sau aeromodele. Pana si asta care ar fi mers bine cu o elice de 25mm tip 162, vad ca e epuizat.
Aceasta postare a fost editata de navigator: 01 June 2011 - 04:25 PM
#905
Postat 01 June 2011 - 04:09 PM
Pana la urma mai comanda cineva planking clamps sau fiecare e pe cont propriu?
Numai bine.
#906
Postat 01 June 2011 - 07:27 PM
Si mie tot fara cuie mi se pare cel mai bine de lucrat ,am vazut ca toti asa l-au bordat fara cuie , sigur fara am sa-l facsi eu .
In alta problema ar fi de ce dau file asa scurte ,oare nu ar fi mai bune cel putin duble ca lungime ?
Sa fie oare din cauza modului de ambalare a revistei ?
#907
Postat 01 June 2011 - 08:09 PM
#908
Postat 01 June 2011 - 08:18 PM
Am o nelamurire: Care este diferenta de costuri intre 2 si 3 motoare? Exceptand al 3-lea motor + ax + elice, cumva se maresc mult costurile din cauza regulatoarelor,a esc-ului si a acumulatorilor? Cat este aceasta diferenta exprimata in procente sau in ron?
Legat de lungimea baghetelor de bordaj, cred ca sunt dimensionate dupa corpul navei, el fiind format din 5 sectiuni aprox egale, delimitate de coastele dublate, lungimea unei sectiuni fiind egala sau mai mica decat lungimea unui A4, fomatul revistei.
Salut
#909
Postat 01 June 2011 - 08:46 PM
Lungimea filelor pot avea mai multe aspecte, pentru mine cel mai plauzibil ar fi acela de strategie de marketing, daca ar fi livrate filele la lungimea modelului/nr de file livrate intr-un numar asta ar insemna ca in maxim doua saptamani sa terminam osatura, insa asa pana la numarul 20 mai sunt numere, deci si bani
un calcul simplu, o fila pin de 5x2x1000 este aproximativ 0.80 bani, restul calculelor nu isi au rostul
Spor la bricolat!
#910
Postat 01 June 2011 - 09:02 PM
Referitor la motoare eu chiar ma gandeam la realizarea unui reductor prin care sa reduc viteza si de asemenea sa actionez si toate trei axurile port elice. Cand am scris asta am primit tot felul de sugestii printre care si cea de a folosii o curea de cauciuc pe fulii.Folosind un reductor ma gandesc ca as putea folosii chiar si un motor mai mare ( cu multii ani in urma imi aduc aminte ca se apela chiar la motoare de stergator de parbriz ). De asemnea ma gandesc ca s-ar putea folosii chiar si un brushlees.
#911
Postat 01 June 2011 - 09:52 PM
Doar cei ce doresc sa se joace cu manevrabilitatea vasului, il pot echipa cu tractiune independenta pe elicile stanga si dreapta. Pe acestea vor pune cate un motor, cu sau fara reductor, in functie de tipul motorului, comandat de cate un regulator cu reverse. Astfel vor putea actiona o elice inainte si cealalta inapoi, obtinand intoarceri spectaculoase. Elicea din centru poate lipsi (se scoate la navigare dar atentie la etansare), sau poate fi actionata de un motor cu regulator doar "pe inainte" (astfel de regulatoare sunt mai ieftine, iar la mersul cu spatele nu aveti nevoie de aceeasi viteza maxima ca inainte), sau poate sa fie si ea dotata cu regulator "reverse". Dupa bugetul fiecaruia. Trebuie sa retineti ca mai multe regulatoare independente inseamna tot atatea canale la statia de telecomanda, deci mai multi bani din toate punctele de vedere. Insa acum statiile cu 6-8 canale nu mai sunt o avere.
Brushless-urile sunt mai pretentioase si consuma ceva mai mult. Daca as pune asa ceva as alege niste outrunnere cu KV cat mai mic astfel incat turatia sa fie cat mai mica (pana in 1000 rpm/Volt)
#912
Postat 02 June 2011 - 10:36 AM
Ma gandeam ca de acum incepe bordajul si daca pentru acest lucru ar fi mai folositor un adeziv cu uscare rapida. Daca este corect ce presupun eu, atunci ce adeziv recomandati. Spor la lucru!
#913
Postat 02 June 2011 - 11:23 AM
#914
Postat 02 June 2011 - 12:46 PM
booggy, la 01 June 2011 - 01:29 PM, a spus:
Sa folosim si cuie sau doar lipici ?
Eu voi folosi adeziv Bison pentru lemn si bolduri taiate la 5 mm. La finisare voi slefui gamalia acestora, pana la nivelul filelor de bordaj, apoi voi aplica capitonajul 2. Sper ca va fi ok asa.
#915
Postat 02 June 2011 - 01:22 PM
ciucanu, la 02 June 2011 - 12:46 PM, a spus:
Dupa cum am spus si mai sus, mie personal imi pare o idee proasta folosirea a oricarei alte metode in afara de lipire pentru bordaj. Te chinui degeaba, nu vei obtine rezultate mai bune din nici un punct de vedere si vei lucra de doua ori mai mult sa ajungi la suprafata optima. Din ce am vazut eu, nimeni nu foloseste asa ceva la modelul in cauza. Decizia este a ta, dar in definitiv iti faci viata mai grea pentru nimic.
#916
Postat 02 June 2011 - 01:24 PM
Incerc sa aleg ce tip de ax port elice, tub port ax si elice sa imi achizitionez pentru modelul Bismark de la Hachete. Sunt intr-o dilema: Uitandu-ma la decupajele preexistente pe coastele 12a, 13a, 39a, tubul port ax al elicei ar trebui sa aiba diametrul exterior de 4mm. Probabil ca asta ar corespunde unui diametru al axului port elice de 2mm...
Daca ar fi sa respectam scara de 1:200 a modelului, axul port elice ar trebui sa fie de 3mm (adica un diametru real al axului portelice pe nava reala de 600mm). Ce ma sfatuiti sa aleg? Axul de 2mm sau de 3mm? Am optat pentru motorizarea cu 2 elice de 25mm diametru probabil Raboesch cod 162. Suportul pentru tubul port elice se manufactureaza conform unor cote sau se alege unul prefabricat (asa cum am vazut ca exista pe site la rhc)?
Multumesc anticipat pentru ajutor
#917
Postat 02 June 2011 - 03:42 PM
#918
Postat 02 June 2011 - 04:19 PM
Am sapat ceva pe net si am gasit cum se pot face din carlige de rufe, asa zisele planking clamps... http://modelshipworl...ic.php?p=202834 . Oricum aceste sustineri vor fi folositoare doar pentru primul rand de bordaj. Asadar, astept pareri, opinii, idei cu privire la modul de lucru pentru bordaj.
#919
Postat 02 June 2011 - 05:48 PM
Aceasta postare a fost editata de Korbu: 02 June 2011 - 05:48 PM
#920
Postat 03 June 2011 - 07:14 AM
#922
Postat 03 June 2011 - 10:23 AM
#923
Postat 03 June 2011 - 10:33 AM
Snatch, la 02 June 2011 - 04:19 PM, a spus:
Am sapat ceva pe net si am gasit cum se pot face din carlige de rufe, asa zisele planking clamps... http://modelshipworl...ic.php?p=202834 . Oricum aceste sustineri vor fi folositoare doar pentru primul rand de bordaj. Asadar, astept pareri, opinii, idei cu privire la modul de lucru pentru bordaj.
Aceste planking clamps confectionate din carlige de rufe nu cred ca se preteaza la Bismark... unde coastele sunt decupate pe interior in ideea ca nava sa aiba "cala"
#924
Postat 03 June 2011 - 10:51 AM
Pauluno, la 03 June 2011 - 10:23 AM, a spus:
Aracetul simplu este in general utilizat ca adaos in diferiti adezivi (utilizati in constructii) pentru imbunatatirea proprietatilor de aderenta.Deci prin urmare nu este un adeziv puternic sau elastic.
Filele de bordaj sunt din lemn deci au elasticitate naturala si tr mulate dupa corpul navei,dupa ce vei elibera elementele de prindere provizorii filele vor incerca sa revina la forma initiala si se vor desprinde din lipitura.
#925
Postat 03 June 2011 - 11:25 AM
namusnad, la 02 June 2011 - 01:24 PM, a spus:
Incerc sa aleg ce tip de ax port elice, tub port ax si elice sa imi achizitionez pentru modelul Bismark de la Hachete. Sunt intr-o dilema: Uitandu-ma la decupajele preexistente pe coastele 12a, 13a, 39a, tubul port ax al elicei ar trebui sa aiba diametrul exterior de 4mm. Probabil ca asta ar corespunde unui diametru al axului port elice de 2mm...
Daca ar fi sa respectam scara de 1:200 a modelului, axul port elice ar trebui sa fie de 3mm (adica un diametru real al axului portelice pe nava reala de 600mm). Ce ma sfatuiti sa aleg? Axul de 2mm sau de 3mm? Am optat pentru motorizarea cu 2 elice de 25mm diametru probabil Raboesch cod 162. Suportul pentru tubul port elice se manufactureaza conform unor cote sau se alege unul prefabricat (asa cum am vazut ca exista pe site la rhc)?
Multumesc anticipat pentru ajutor
Nu stiu ce se intampla ca au disparut si axele de 2mm cu tot cu tub si elice (una de plastic f. ieftina) de la Graupner care ar fi fost bune. Pe ax ai fi putut introduce un tub de alama de 3mm exterior si 2mm interior de la practiker (3/2,2 De la Sierra) sau chiar un tub de plastic de pasta de pix cu mentiunea sa gasesti unul cu diametrele exterior si interior concentrice (insa nu stiu cat de bine prinde vopseaua pe asa ceva). Doar pe lungimea necesara, de la bucsa tubului pana la elice, axul Graupner de care vorbeam fiind mai lung bine decat tubul. Asta doar ca sa-l aduci la scara. Direct de 3mm, n-am prea vazut axe. Cei priceputi isi pot face singuri din materiale ce se gasesc la Sierra sau Praktiker. Cu bucsele de bronz grafitat ar fi o problema dar pot fi inlocuite cu alama ordinara, daca axul nu are turatie mai mare de cateva mii de rpm si daca nu tineti vaporul in mars multe ore pe zi. As merge pe ax de 3mm de alama, bucsa de 3/4 mm diametre si cca. 7-8mm lungime din teava de alama si tub de 5/6 mm (interior/exterior) tot teava de alama, toate gasindu-se la Praktiker in bucati de 1m lungime si nefiind foarte scumpe. Ba chiar si axele si tuburile carmelor pot fi facute din ce va ramane, avand grija sa aplatizati prin pilire partea de ax ce intra in carma si sa dati o gaura mai mica, de 2-2,2mm in carma pe care s-o largiti doar pe un diametru.
Altfel nu stiu ce optiuni ar mai fi, studiati si voi cu atentie catalogul pdf Raboesch numarul doi de aici : http://www.raboesch.com/ . Apoi cautati pe http://www.autorc.ro...isie-navomodele articolul care s-ar potrivi cu Bismarck.
Aceasta postare a fost editata de navigator: 03 June 2011 - 11:29 AM
#926
Postat 03 June 2011 - 11:37 AM
sunt perfect sanatos.....mi-au spus vocile
#927
Postat 03 June 2011 - 11:48 AM
#928
Postat 03 June 2011 - 12:04 PM
stamate, la 03 June 2011 - 11:37 AM, a spus:
Test simplu:lipeste doua placute din care ai decupat piesele pe o suprafata de 1cm sau in T si dupa uscare incearca sa le dezlipesti.Daca consideri ca opune destula rezistenta poti sa-l folosesti cu incredere.
#929
Postat 03 June 2011 - 12:52 PM
P.S.baghetele se vor da cu aracet si in lungime la punerea acestora pe osatura.astfel vor rezulta mai multe puncte de prindere iar corpul va capata incet un aspect rigid.
sunt perfect sanatos.....mi-au spus vocile
#930
Postat 03 June 2011 - 01:23 PM
Multe discutii aici pe forum despre motorizarea Bismark-ului dar multi dintre cei ce posteaza nu cred ca fac diferenta dintre un navomodel RC si o macheta.
Prin excelenta, Bismark-ul asa cum a fost conceput de Amati, este O MACHETA STATICA cu un nivel de detaliere f. bun pentru scara de 1:200.
Sa construiesti asa ceva cu atatea detalii este o provocare in sine. Dupa ce ai dus la capat o asa provocare , iar realizarea ta este cu adevarat deosebita, parca nu iti vine sa te duci cu ea pe lac si sa o bagi in apa.
Sa fim realisti orice "balta" mai acatarii pe care ar putea sa pluteasca nava nu seamana cu cada de baie de acasa, adica perfect linistita si fara nici un val. Iar daca iti intra apa pe suprastructura (presupunand ca opera vie este perfect etansa) e cam nasol sa o vezi deteliorata datorita faptului ca nu ai putut sa prevezi o impermeabilizare perfecta.
Macheta are posibilitatea de a fi motorizata dar nu cred ca acest lucru ar trebui sa fie o prioritate (poate doar pentru cei care vor sa participe cu ea la concursuri). Orcum asta depinde de fiecare in parte.
In caz ca totusi se doreste motorizarea ei trebuie tinut cont de urmatoarele:
- Viteza navomodelului nu trebuie sa depaseasca viteza navei reale, reduse la scara evident.
- Turatia maxima a arborilor nu trtebuie sa depaseasca cu mult turatia reala a arborilor navei.
- Dotarea cu motoare brushless oricat de mici ar fi ele este exagerata (Acesta nu trebuie sa fie un navomodel de viteza). Motoarele recomandate de Navigator par f bune. In plus sunt si mai ieftine.
- Motoare de gen : "motor de stergator de parbriz" sunt f. bune ... daca vrei sa faci din Bismark - submarin!!! (sunt prea grele, mai ales daca vrei sa folosesti 3)
- Se poate folosi un singur regulator de turatie ales la un amperaj suficient de mare ca sa duca 3 motoare in paralel. Cei care vor sa aiba transmisie independenta pot folosi 3 (sau 2) regulatoare de putere mai mica.
- Doua elicii (motoare) sunt suficiente pentru dotarea navomodelului. "Estetic" trei elicii functionale sunt oricum mai "cool", dar merita oare efortul si cheltuiala?!?! Depinde de fiecare.
Din experienta Polivinil Acetatul... ARACETUL fratilor!!! - este cel mai bun adeziv pentru lemn. Fie ca se gaseste produs de Bison sau alta firma, dar oricat ar scrie producatorii pe el "Rezistent la apa" nu poate fi o solutie acceptabila pentru etansare. Este absolut necesara lacuirea pieselor care vin in contact cu apa.
Deci... spor la treaba!
Cu stima!
Emil
Aceasta postare a fost editata de FullMetalJacket: 03 June 2011 - 01:26 PM