F3A Subiect exclusiv zborului F3A
#1
Postat 09 September 2010 - 06:58 PM
Asa cum am aflat si din alte subiecte deschise tangential pe aceasta tema, in Romania sunt foarte putini simpatizanti/practicanti ai acestei clase. De ce ? Sunt mai multe motive, insa cred ca principala sursa o reprezinta lipsa unei traditii pentru aceasta clasa. Personal, fiind relativ nou interesat de aceasta clasa, m-am lovit de foarte multe necunoscute. Am gasit doar doua persoane cu experienta F3A in Romania care sa poata sa-mi raspunda la multitudinea de intrebari ce vizau atat partea tehnica/constructiva dar si regulamentul si tehnicile de zbor. Sunt sigur ca mai sunt persoane ca mine care au intrebari sau aspecte neclare legate de F3A, si de aceea va propun sa o facem concentrat in acest subiect. Pe partea cealalta invit pe cei cu experienta in aceasta clasa sa raspunda si sa incercam sa clarificam cat mai multe probleme specifice F3A.
Pentru inceput voi incepe cu regulamentul FAI SC4 Vol F3unde putem gasi reglementarile internationale F3A si criteriile de juridizare.
#2
Postat 09 September 2010 - 07:16 PM
#3
Postat 09 September 2010 - 07:28 PM
1. numarul avioanelor Oxai in scadere
2. ponderea covarsitoare a electricelor
3. cele mai multe erau Integral si WindS Pro
4. incercari chiar reusite de inovatii
5. fiecare concurent avea cate 2 avioane identice pentru concurs
6. Silvestri a avut pregatit pentru semi finala si finala un alt tip de avion Miss Wind ( biplan)
7. CPLR continua sa se " incapataneze" si merge in continuare pe mana celor de la YS
8. La pack-uri locul Flight Power a fost luat de TopFuel
9. Cel mai folosit motor electric Hacker C50 14XL
10. Majoritatea foloseau elice de carbon 21x14E
#4
Postat 09 September 2010 - 07:34 PM
1. Toxylen, un avion de conceptie proprie al lui G. Mayr ( care a iesit vice-campion european) cu frane aerodinamice si stabilizatoare pe aripi, forma noua pentru aripi si ampenaj orizintal, eleron din doua segmente neliniare
2. Schimbarea CG-ului in timpul manevrelor de zbor
3. Directie split
#6
Postat 09 September 2010 - 07:43 PM
Anul acesta a schimbat Integral-ul cu noul Gaudius de la Lorenz, tot electric. Ne-a prezentat si un trick pe care l-a facut la cablul pull-pull pentru a elimina trepidatiile in directie.
#7
Postat 09 September 2010 - 07:51 PM
#10
Postat 09 September 2010 - 08:10 PM
Stefan Kaiser ( LIE- protejatul unui alt mare nume in F3A-ul mondial W. Matt ) si Marco Mazzuchelli ( ITA- protejatul lui Silvestri ). Nu le-am aflat exact varsta, insa cred ca aveau 12-14 ani. Si nu numai ca au participat, insa s-au clasat pe locurile 4, respectiv 5 la CE !
Aceasta postare a fost editata de Cataero: 09 September 2010 - 08:11 PM
#11
Postat 09 September 2010 - 08:24 PM
1. arbitrii stateau fiecare in box-uri cu vedere doar frontala. Nu puteau comunica sau vedea intre ei. Fiecare arbitru avea un ajutor care scria punctajul pe listele de arbitraj.
2. la inceputul fiecarui zbor se masura nivelul de zgomot si tensiunea din pack-uri.
3. la sfarsitul fiecarui zbor, nu erau validate rezultatele daca nu se cantarea si masura aeromodelul.
4. rezultatele obtinute erau afisate imediat dupa fiecare zbor.
5. toate zborurile au fost programate din 10 in 10 min. Primul zbor era la 07:00 si ultimul la 19:11
6. dupa fiecare zbor concurentul extragea din urna numarul de intrare in zbor la runda urmatoare
#12
Postat 09 September 2010 - 08:38 PM
1. Se zboara destul de aproape, modelul este foarte vizibil. 150m nu sunt chiar asa de departe pe cat credeam inainte.
2. Se zboara cu o viteza foarte redusa si constanta: cu viteza cu care zbura pe orizontala, zbura si pe verticala in urcare dar si in coborare. Aceeasi viteza era pastrata pe tot parcursul figurilor.
3. Figurile erau ample, cu verticale pana la 250 m. Toate razele intrarilor si iesirilor din figuri erau largi.
4. liniile drepte dintre figuri erau scurte. Practic se facea o scurta orizontala pentru a desparti figurile intre ele.
Aceasta postare a fost editata de Cataero: 09 September 2010 - 08:39 PM
#13
Postat 09 September 2010 - 09:02 PM
Si eu am vrut sa merg dar vremea m-a retinut..
In schimb am fost la citeva concursuri,cupe,in Ungaria,am si ajutat sa arbitrez.Cunosc membri echipei maghiare.
Simbata se tine la ei C.N.intr-o localitate apropiata de Papa.
Cred ca ati retinut felul arbitrajului,este unul din cele mai importante sarcini in organizarea unui conc.F3A.
Daca nu ai arbitrii bine pregatiti totul devine non sens!
Se zboara figuri mari cit mai incet si cu viteza aproximativ uniforma atit in urcare cit si in coborire,si se foloseste spatiul permis de regulament in totalitate insa fara a depasi limitele laterale si de inaltime.
Sigur pentru aceasta este nevoie de modele corespunzatoare,si multe ore de zbor,dar se poate pentru inceput zbura si cu ceva mai ieftin insa
regulamentul trebuie respectat obligatoriu fara nici un fel de abatere!
Asigurarea,marcarea spatiului disciplina radio,si respectarea unui program strict asigura buna desfasurare a competitiei.
Folosirea motorizarii electrice are anumite avantaje,sunt silentioase,nu ai probleme cu combustibil,reglajul motorului,este mai curat dar esti obligat sa ai bateriile in model la cintarire ceace de multe ori te obliga sa controlezi mai des greutatea totala.
Avantajul unic-dupa mine-a motorizarii cu ardere interna este faptul ca modelul se cintareste fara combustibil.
Ma bucur ca sa gasit un nou loc pentru desfasurarea C.N. F3A cred ca va fi un loc si pentru viitor multumita terenului si inimosului G.Craioveanu.
Astfel in viitor vom putea avea si noi o echipa F3A.
Astept cu nerabdare vesti bune de la C.N.si alte observatii pe acest site.
#15
Postat 09 September 2010 - 09:19 PM
modelele electrice sunt mai scumpe , evident luat in calcul si pack-urile , chargerele etc.
modelele electrice au C.G. ul constant pe tot parcursul evolutiei pe cand termicele pe masura ce consuma zeama modifica C.G. - ul
modelele termice ( Yamada 4T ) au dezavantajul urmei de fum lasate care tradeaza cele mai mici abateri de la traseu care poate altfel ar scapa ochiului exigent al arbitrilor desi greu de crezut dar .....
Intrebare catre Cataero : banuind ca ati intrebat . concurentii care au discutat cu voi, folosesc la statii toate acele mixuri , si switch-uri cu diverse fly-mod , sau nu complica asa mult lucrurile , totul bazandu-se pe multe mii de ore de zbor care duc la efectuarea corectiilor prin simplu instinct automat si trimarea perfecta a modelelor .
#16
Postat 09 September 2010 - 09:26 PM
In al doilea rand partea cu arbitrii este foarte adevarata. Arbitrii ar trebui sa aiba o experienta in arbitraj F3A, si subliniez in arbitraj F3A, mai mare decat o au concurentii in zbor F3A.
#17
Postat 09 September 2010 - 09:41 PM
REAL DESIGN, la Sep 9 2010, 10:19 PM, a spus:
Trimarea corecta a modelului este un proces complex si foarte important. Trimarea include bineinteles si folosirea diverselor mixuri pentru corectarea aventualelor defecte tehnice si erori de zbor ale avionului. Avionul trebuie sa zboare drept singur, trebuie sa coboare perfect vertical si sa urce drept, sa nu "calce" dreapta sau stanga in tonouri si sa fie smooth in miscari. Pilotul trebuie sa mentina avionul pe figura si sa corecteze deviatiile pricinuite de vant, nu de avionul in sine. S-ar putea sa nu reusesc sa fiu prea explicit, dar cred ca ai inteles. Se utilizeaza Flight Mod pentru low rate ( zbor normal) si flight moduri separate pentru snap si vrie. Ce sa-ti spun ca au setari diferite pentru snap pe coborare si cel pe urcare ? Ca au turatie de idle si curba de gaz pentru motor electric? Ca schimbau curba de gaz pentru motorul electric in functie de vreme? Ca schimba CG pentru vrie si snap?
Aceasta postare a fost editata de Cataero: 09 September 2010 - 09:45 PM
#18
Postat 09 September 2010 - 09:47 PM
REAL DESIGN, la Sep 9 2010, 10:19 PM, a spus:
Asta se rezolva prin folosirea de combustibil special low smoke.
#19
Postat 10 September 2010 - 10:34 PM
Fiind novice in acest segment al aeromodelismului si nu numai as propune daca cineva are timp si pricepere sa incepem prin a enumera figurile acro folosite
in F3A respectiv DENUMIRE si in ce consta executarea manevrei acrobatice.
Trimiterea la link-uri cu imagini ar fi de folos.
Dupa aceasta inlantuire fiecare poate incepe exersarea figurilor ( inclusiv a celor cu 1/2 sau 1/4 etc din figura completa ) pe simulator si la camp in incercarea de a deprinde o executie corecta si pentru a descoperii setarile necesare executiei cat mai curate.
La camp va depinde de tipul modelului, trimare, marime etc dar numai incercand singur si experimentand cred ca poti descoperii secretele acestei
parti aeromodelistice.
Pe parcurs , acolo unde este nevoie poate se vor dezvalui si micile secrete de setare mecanica si soft etc.
P.S.
De exemplu tare nedumerit sunt cum , cand si cat, ai nevoie de modificarea C.G. - ului in zbor cu acea platforma mobila pentru pack !
#20
Postat 10 September 2010 - 11:32 PM
REAL DESIGN, la Sep 10 2010, 11:34 PM, a spus:
In primul rand, multumiri lui Catalin pentru imagini si impresii de la CE.
Din cate stiu, snap roll-ul e mai usor de initiat si de oprit cu un CG mai in fata, dar in acest caz e mai greu de executat vria. Un model greu de bot intra greu in vrie si iese repede, pe cand unul greu de coada intra usor si iese greu. O mai poti ajuta cu eleron, dar vria facuta cu eleron aplicat in directia de rotatie a vriei e o "pacaleala", mai mult o spirala descendenta.
#22
Postat 11 September 2010 - 06:35 PM
REAL DESIGN, la Sep 10 2010, 11:34 PM, a spus:
Pentru o intrare si iesire mai usoara in vrie si pentru snap se muta CG-ul mai in fata.
Atentie la vrie ! Folosirea eleronului la intrare inseamna zero puncte. Pentru intrarea corecta in vrie avionul trebuie sa aiba botul putin ridicat si sa staleze pe o parte. Pe partea pe care staleaza se da directie si se tine profundorul tras.
#23
Postat 11 September 2010 - 06:57 PM
REAL DESIGN, la Sep 10 2010, 11:34 PM, a spus:
Fiind novice in acest segment al aeromodelismului si nu numai as propune daca cineva are timp si pricepere sa incepem prin a enumera figurile acro folosite
in F3A respectiv DENUMIRE si in ce consta executarea manevrei acrobatice.
Trimiterea la link-uri cu imagini ar fi de folos.
Dupa aceasta inlantuire fiecare poate incepe exersarea figurilor ( inclusiv a celor cu 1/2 sau 1/4 etc din figura completa ) pe simulator si la camp in incercarea de a deprinde o executie corecta si pentru a descoperii setarile necesare executiei cat mai curate.
La camp va depinde de tipul modelului, trimare, marime etc dar numai incercand singur si experimentand cred ca poti descoperii secretele acestei
parti aeromodelistice.
Pe parcurs , acolo unde este nevoie poate se vor dezvalui si micile secrete de setare mecanica si soft etc.
P.S.
De exemplu tare nedumerit sunt cum , cand si cat, ai nevoie de modificarea C.G. - ului in zbor cu acea platforma mobila pentru pack !
Subliniez din nou,necesitatea traducerii regulamintului FAI privind F3A!!!!!
#24
Postat 12 September 2010 - 09:09 PM
- pentru a intra mai usor in stall si implicit vrie .... UNDE trebuie dus pack-ul ? in fata sau in spate ( adica daca mut C.G. mai in fata si modelul devine mai greu de bot, intra mai usor sau mai greu in vrie ) ?
Ajuns acasa am pornit simulatorul si am facut teste prin mutarea C.G. -ului in mod EXAGERAT : odata in bot si a doua oara aproape pe profundor !
Rezultatul : .... va las sa incercati si voi , sau sa va spuneti opinia bazata eventual si pe experiente proprii !
Si ...... daca exista cumva deja .... " Subliniez din nou,necesitatea traducerii regulamintului FAI privind F3A!!!!! "
Aceasta postare a fost editata de REAL DESIGN: 12 September 2010 - 09:10 PM
#25
Postat 12 September 2010 - 11:00 PM
REAL DESIGN, la Sep 12 2010, 10:09 PM, a spus:
- pentru a intra mai usor in stall si implicit vrie .... UNDE trebuie dus pack-ul ? in fata sau in spate ( adica daca mut C.G. mai in fata si modelul devine mai greu de bot, intra mai usor sau mai greu in vrie ) ?
Ajuns acasa am pornit simulatorul si am facut teste prin mutarea C.G. -ului in mod EXAGERAT : odata in bot si a doua oara aproape pe profundor !
Rezultatul : .... va las sa incercati si voi , sau sa va spuneti opinia bazata eventual si pe experiente proprii !
Si ...... daca exista cumva deja .... " Subliniez din nou,necesitatea traducerii regulamintului FAI privind F3A!!!!! "
In primul rind nu asta este cel mai important lucru unde se muta centrul de greutate-acesta este doar o curiozitate-deoarece majoritatea nu au folosit nici un fel de mecanism de mutarea CG,nu asta este caracteristic CE.
Alt exemplu;elicile contrarotative pentru eliminarea cuplului este tot o curiozitate etc.
In al doilea rind regulamentul FAI specifica doar cum se executa corect figura,si de asta trebuie tinut cont ca sa nu fi depunctat chiar pina la zero.
Mutind CG oriunde singur modelul nu va face niciodata,nici vria si nici alta figura!
Cel mai important lucru este;mult exercitiu si ore de zbor in cit mai diferite conditii.
#28
Postat 28 September 2010 - 11:34 AM
http://www.rcunivers...10032218/tm.htm
Cel mic e chiar f. usor, dar eu personal nu pot folosi nici unul din ele, fiind front-mounted amandoua.
Sistemul de montare din aluminiu adauga prea multa greutate suplimentara.
#29
Postat 28 September 2010 - 05:48 PM
#30
Postat 28 September 2010 - 05:55 PM
Pe de alta parte, ca in viata, turatie mica inseamna cuplu mare. Trebuie gasit compromisul optim pentru aplicatia ta.