Este vorba despre folosirea de Duralube in modelism. Marinaru zice ca a incercat sa-l folos. la mot. termice dar nu se amesteca cu metanolul. Parerea mea este ca e cu atat mai bine ptr. ca nu va fi spalat shi evacuat din motor in timpul functionarii.
Acest Duralube contine molibdenit (=bisulfura de molibden=MoS2). Ideea este de a unge lagarele motorului cu pasta de MoS2 asha cum recomanda shi autorul articolului privitor la modificarea motorului Raduga 7 din revista Modelism nr. 40 (1/1993).
Ce este MoS2?
MoS2 este un minereu asemanator grafitului. In Romania se extrage in jud. Bihor.
Are structura lamelara cristalina, cu leg. puternice (covalente) intre atomii aceluiashi strat shi leg. slabe (Van der Wals) intre atomii diferitelor straturi. Uscat, macinat shi adus sub forma de pulbere coloidala este fol. in uleiurile minerale (nu shi in cel de ricin) ca cel mai bun aditiv antiuzura shi antigripaj.
Are urm. proprietatzi:
1. trece f. usor prin orice fel de hartie de filtru (deci filtrul de ulei nu se poate colmata);
2. nu produce gomarea uleiului;
3. mare rezistenta la atacul agentilor corozivi;
4. mare rezistenta la presiune (7000-10000 daN/cmp);
5. stabilitate chimica pana la temperatura de ardere;
6. f. mare aderenta la metale (de 70 de ori mai mare ca grafitul);
7. straturile de lamele odata fixate de metal, aluneca f. usor una deasupra alteia;
8. pe o grosime de un micron incap peste 100 de lamele;
9. pana la 400 grade C nu-si pierde din proprietati;
10. pana la 800 gr. C poate functiona temporar;
11. de la 1200 gr. C in sus se descompune si arde, cenusa avand si ea proprietati de onctuozitate.
Praful coloidal de MoS2 nu se topeste in uleiul mineral ci se amesteca si se imparte in acesta in microparticule, care stau in suspensie si nu sedimenteaza.
In proportie de 0,5-1% intr-un ulei mineral multigrad realizeaza un lubrifiant antiuzura si antigripaj, asigurand o ungere hidrodinamica perfect a suprafetelor cinematice din motoare si transmisii.
Uleiul aditivat cu MoS2 unge temporar pana la 800 gr. C (fara aditiv pana la 250-300 gr. C). Astfel se asigura ungerea si in partea de sus a cilindrilor, in zona segmentilor "de foc" unde particulele de MoS2 nu sunt arse.
Se evita astfel supraincalzirile locale, gripajele, deteriorarile suprafetelor cuplelor motoare si protejeaza suprafetele metalice la coroziune.
Deasemenea se evita uzura in primele 20-60 sec. de la pornirea la rece a motorului datorita faptului ca MoS2 retine uleiul pe suprafetele metalice a.i. acestea nu se usuca chiar si in stationarea indelungata.
Rodajul facut cu aditiv reduce uzura cu 60%, asigurand totodata o calitate ridicata a suprafetelor rodate, prin tasarea asperitatilor si nu prin smulgerea sau ruperea lor.
Se foloseste in baia de ulei, cutia de viteze, diferential, in benzina ptr. ungere pe deasupra cilindrului si pistonului. La motoarele in 2 timpi inainte de adaugarea aditivului se pune in benzina ulei M40 sau M30 in proportie de 2-3%.
In modelism si nu numai se poate folosi la motoare termice, transmisii, diferentiale, planetare si lagare.
Astept critici, opinii, comentarii si sugestii din partea celor mai avizati ca mine.
Va multumesc ptr. rabdarea pe care a-ti avut-o sa cititi aceasta polologhie.
Aceasta postare a fost editata de MRX: 05 February 2003 - 11:53 AM