Postat 13 January 2011 - 06:58 PM
Culorile navelor din perioada respectiva se imparteau, ca sa zic asa, in doua mari "scoli" diferite.
Era pe de o parte grupul condus fara indoiala de Marea Britanie, unde de obicei navele militare (dar si alte categorii de nave) erau vopsite oarecum "standard": cu un rosu inchis pe opera vie, negru opera moarta, linia de plutire subliniata cu alb, decoratii in forma de lujeri aurite. Navele cu propulsie mecanica, niciodata cele numai cu vele, aveau, in plus, o linie de culoare ocru galben chiar in partea de sus a parapetului, sub mana curenta.
Catargele erau, dupa caz, maroniu inchis (lemn natur) sau ocru galben in caz ca erau metalice. Partile "inactive" ale catargelor si vergilor erau vopsite in alb. Uneori vergile erau vopsite in negru, alteori erau de alte culori, inclusiv, o sa radeti, de culoare .... roz!!! (o vopsea speciala cu pulbere de cupru folosita in epoca).
Interiorul parapetului era alb sau culoarea untului, iar cosul era de obicei tot ocru galben. Aceasta coloratura nu era insa intotdeauna respectata, existand uneori variatii individuale. Mai ales la navele private. Trombele de aerisire erau pe exterior uneori din alama lustruita, alteori de culoare alba, alteori vopsite ocru galben. Pe interior erau de regula vopsita in rosu aprins (sangeriu) o reminiscenta a practicii de la marina din lemn, unde interioarele parapetelor etc. erau vopsite de regula in aceasta culoare. Dar nici aici nu e nici o regula. Daca va uitati la "Warrior", nava istorica ancorata la Plymouth, veti vedea ca trombele acesteia sunt piturate diferit de standard. Uneori, la unele nave private apareau chiar si variatii mai mari; negrul militar era inlocuit de un verde inchis sau apareau alte bazaconii.
Acest mod de piturare "clasic" este intalnit la majoritatea marinelor militare europene, insa exista cel putin doua exceptii notabile: Franta si Italia.
Fara indoiala, in Franta schimbarea coloritului este rezultatul gandirii strategilor grupati generic sub denumirea de Nouvelle Ecole "noua scoala". Ei au venit cu idei noi si le-au pus si in practica obtinand rezultate interesante. Printre aceste idei, cea mai importanta pentru subiectul pe care il discutam acum era teoria (in)vizibilitatii navelor pe mare, considerandu-se ca o gama de culori variind de la gri deschis la gri inchis ar fi mai potrivite pentru a ascunde o nava de ochii dusmanilor. Dupa cum vedeti, ideea este in vigoare si in prezent, motiv pentru care majoritatea navelor militare arboreaza azi culori din aceasta gama. Astfel se face ca inca incepand de la cuirasatul La Gloire navele frantuzesti au inceput sa fie piturate diferit de cele britanice. Se favoriza culoarea verde pentru opera vie, considerandu-se ca aceasta culoare este mai potrivita pentru a face partea imersa a cocii greu vizibila in apa oceanului. Opera moarta devenea gri inchis sau chiar gri deschis, in functie de latitudinea la care urma sa navigheze nava in cauza. Bineinteles, si aici au intervenit variatii individuale, gusturi si preferinte.
Iar Italia? La randul ei a preluat ideile "nouvelle ecole" de la vecinii francezi, in special pentru noile nave cu care s-au dotat pe la mijlocul secolului, si astfel s-a putut ajunge la celebra fraza rostita de Konteradmiralul Wilhelm von Tegetthoff in cursul bataliei de la Lissa (insula Vis din Adriatica): "Pintenati tot ce este gri!"
In privinta traditiei militare romanesti privind piturarea navelor, as indrazni sa spun ca nu a existat, pana in 1880, un mod de piturare standard. Primele nave romanesti moderne (Romania si Stefan cel Mare) au fost facute in Austria, deci au fost piturate traditional. A treia, Fulgerul, a fost facuta in Franta si, dupa cum discutam mai demult aici, am convingerea sustinuta si de cateva din putinele poze originale pe care le avem, ca era piturata in spiritul Nouvelle ecole. Urmatoarele, Grivita si Randunica, erau piturate tot traditional fiindca erau facute in Austria si in Marea Britanie. Astfel ca, incetul cu incetul, s-a "intarit" latura "traditionala" in dauna laturii "moderne". Pana in 1907, cand "modernii" au castigat total si definitiv batalia si toate navele noastre, inclusiv cele mai vechi, au fost piturate in gri deschis sau chiar (Grivita) in alb colonial.