Reglaj motor nitro cum se face, mura in gura
#1
Postat 09 June 2010 - 05:50 PM
Am citit pe net verzi si uscate, dar de cele mai multe ori se bat cap in cap, ba unii recomanda mai sec, ba altii mai bogat, ba mai reglezi la low, ba il lasi in pace ca vine setat din fabrica.. cate siteuri atatea pareri. Recunosc cu amaraciune ca nu am avut pana acum curajul sa va intreb pe vreunul la camp cum se face un reglaj corect al unui motor nitro, dar profit de ocazie si o fac acum, ca sunt sigur ca mai sunt si altii beginneri in termice ca si mine care ar avea nevoie de pasi mura in gura.
Daca e mai usor pun la bataie un exemplu care pe mine ma ajuta de 2 ori, o data la general si o data in particular, binecunoscutul de multi dintre voi motor OS 46FX.
Multam aniticipat.
If you can't fix it with a hammer you have an electrical problem.
#2
Postat 09 June 2010 - 06:11 PM
La low nu umblii!
Deschizi jiglerul 1,5/2 ture, si pornesti motoru. Apoi dai full si strangi jiglerul pana ajungi la turatie maxima ( daca mai strangi un pic se va opri). Dupa ce a ajuns la turatie maxima mai deschizi 3-4 klicuri si gata. Asta se aplica la toate motoarele.
#3
Postat 09 June 2010 - 09:15 PM
#4
Postat 09 June 2010 - 10:08 PM
#5
Postat 09 June 2010 - 10:14 PM
florin100%, la Jun 9 2010, 07:11 PM, a spus:
La low nu umblii!
Deschizi jiglerul 1,5/2 ture, si pornesti motoru. Apoi dai full si strangi jiglerul pana ajungi la turatie maxima ( daca mai strangi un pic se va opri). Dupa ce a ajuns la turatie maxima mai deschizi 3-4 klicuri si gata. Asta se aplica la toate motoarele.
Subiectul nu e numai pentru maverick ... Daca n-ai vazut niciodata n-ai cum sa sti ce e de facut. Oricum s-a mai discutat prin forum nu reiau tot.
Ce zice florin e valabil atunci cand ai un motor bun si totul e in regula. E simplu de reglat un motor bun. La High faci ca mai sus.. Ca sa fi sigur ca l-ai deschis cat trebuie il ridici la verticala la blana si daca nu moare ai deschis cat trebuie. Low-ul il strangi cate putin doar daca n-ai repriza. .. sau il deschizi daca nu sta la relanti. Teoretic n-ar trebui sa fie probleme... dar nu e asa mereu.
Ce faci cand ai facut toate astea si tot nu merge? Atunci e problema.
#6
Postat 09 June 2010 - 10:25 PM
ZOD, la Jun 9 2010, 11:14 PM, a spus:
........
Ce faci cand ai facut toate astea si tot nu merge? Atunci e problema.
Ezact ZOD, sunt sigur ca mai sunt si altii timizi care nu stiu de ce le merge ca dracu motoru' dar le e frica/lene/n-au gura sa tipe/intrebe.. dar de citit citesc
Ce faci cand ai facut toate astea si la sol totul merge brici, dar in aer parca trece in alt univers, tuseste sau moare? Ce verifici? Ce modifici? La ce trebuie sa te uiti? Unde cauti buba? Care sunt cauzele probabile pt care s-a suparat brusc?
PS. la sfarsit promit sa fac o sinteza la posturile voastre si sa pun totul intr-un mod logic intr-un singur post, sa fie un fel de vademecum pt termice nitro cand intra novicele ca mine si citeste
If you can't fix it with a hammer you have an electrical problem.
#7
Postat 10 June 2010 - 01:20 AM
Din cate stiu verticala iti verifica in special instalatia de alimentare sa ai presiunea necesara si mai putin amestecul carburant reglabil din jiglor. Este foarte adevarat ca anumite efecte pot fi compensate din jiglor dar daca ajungi sa o faci inseamna cai a alte mici problemute. Practic eu le fac aceasta proba dupa ce m-am asigurat ca totul functioneaza foarte bine la orizontala . Varii motive de probleme la verticala pot fi: conducte de alimentare lungi, scapari de presiune la nivelul dopului rezervorului, sau lipsa presiune de la toba (toba neoptimizata , furtun fisurat etc). Un alt motiv mai poate fi si presiunea prea mare in rezervor ce iti poate ineca cu usurinta motorul. Presiunea prea mare poate fi generata de toba prea mica, refulare rasucita, sita infundata, sau cel mai frecvent, servetulul pus sa nu se scurga prin casa mizeria ce a ramas inauntru :))
Low needle nu e nici pe departe un tabu din punctul meu de vedere si sunt cateva metode simple de a regla relantiul prin banala strangulare a furtunului de alimentare si observarea modalitatii de oprire a motorului. Daca tace in scurt e sarac, daca se tureaza nitel inainte de a se opri e bogat. Pasii cu care se regleaza insa sunt ffff si extrem de mici, 1/8 ture si chiar mai putin. Mai e varianta cu lasat motor sa functioneze 30 secunde la relanti urmat de o accelerare rapida (dar nu brutala). Daca se balbaie si da sa moara iarasi e relanti bogat, daca moare subit e sarac. Ah... cel mai important, relantiul se regleaza doar dupa ce s-a optimizat turatia maxima din jiglor.
Regulile astea sunt general valabile in cazul metanoalelor si in cazul meu nu a fost motor (al meu personal sau al colegilor) care sa nu fi avut nevoie de o mica saracire a relantiului dupa iesirea completa din rodaj. Ca si marci de motoare folosite de mine sunt ASP, Magnum, OS, Thunder Tiger si SH. Am pe teava la rodaj un Saito al carui relanti din fabrica l-am dereglat din greseala in timpul montarii tijei de acceleratie... chiar sunt curios cum se va comporta.
Peste toate reglajele acestea as mai adauga insusirea obiectiva a carcateristicilor diverselor motoare tinand cont si de aplicatia lui. Ca idee:
- rodeaza motorul cu calm - cele mai multe motoare problematice au aceasta procedura incorect executata.
- nu pune unui ASP de aceeasi cilindree cu un OS aceeasi elice. Din start cele doua au o diferenta majora si anume cursa pistonului. OS-ul are cursa mai lunga de obicei, de unde rezulta cuplu mai mare si turatie mai mica . Viceversa la ASP. Ca rezultat ai repriza mai buna la OS si ii poti pune o elice putin mai mare in diametru. Rezultatul final este insa extrem de apropiat deoarece cursa scurta a pistonului va duce la turatii mai mari compensand astfel diamaetrul elicei.
- pune motorul potrivit pe modelul potrivit si alege elicea tinand cont de primii doi factori impreuna. Nu am model/motor la care sa nu fi testat minim 3 elice. Elicele la randul lor pt diferi de la producator la producator chiar daca au aceleasi dimensiuni.
- "urechea muzicala" - se formeaza in timp si ajungi sa-ti dai seama daca un motor functioneaza intr-un regim corect sau se chinuie. In cazul meu au ajuns ca o simfonie :D, anul asta am avut un singur dead-stick dar ma pregateam sa-l aduc jos pentru ca nu-mi placea cum suna... motorul s-a oprit dupa virajul 4 la 20 m de pista dar nu au fost nici un fel de probleme. Cauza... faceam teste de elice si nu eram inca la ce aveam nevoie.
O data reglat corect la sol, in aer sunt mai putine probleme ce pot aparea. Cea mai frecventa este insa racirea insuficienta datorata ori capotajului incorect decupat, ori folosirea de combustibil fara nitro. Se mai poate infierbanta de la suprasarcina data de elicea incorect aleasa (prea mica = turatie excesiva, prea mare - sarcina mare) .
Oare imi ceteste cineva polologhia asta foarte lunga, sau deja ati adormit? B)
Aceasta postare a fost editata de Abburo: 10 June 2010 - 01:25 AM
#8
Postat 10 June 2010 - 01:24 AM
Abburo, la Jun 10 2010, 02:20 AM, a spus:
Citim, citim, chiar cu interes :).
Ce inseamna repriza?
#9
Postat 10 June 2010 - 01:27 AM
ovidiugm, la Jun 10 2010, 02:24 AM, a spus:
Ce inseamna repriza?
-- cum sa-ti zic ... de shpritz ai auzit? B))
#10
Postat 10 June 2010 - 01:33 AM
Am auzit termenul si pe teren dar nu am intrebat la timpul potrivit, de-aia intreb aici :). Luati-ma incet si explicati ca pentru prosti.
#12
Postat 10 June 2010 - 01:45 AM
#14
Postat 10 June 2010 - 10:27 AM
Abburo, la Jun 10 2010, 02:20 AM, a spus:
Suntem cu ochii cat cepele B)
If you can't fix it with a hammer you have an electrical problem.
#15
Postat 10 June 2010 - 07:01 PM
apoi pune-l pe model si hai cu el la camp... cineva s-o gasi sa ti-l regleze cum trebuie. eu tin minte ca ultima data mi l-a reglat Florinel de mergea brici.
la low ai umblat cumva?
daca da, fa-l sa fie cum e in manual, si apoi incepi reglajele de la zero.
si dreaq odat la zbor, ca in ultima vreme numai gura ii de tine si simulatorul...
Alaturi de hidrogen, prostia e cea care se gaseste in cea mai mare cantitate in univers. La fel si idiotii.
_______________________________________________________________________________________
#16
Postat 10 June 2010 - 10:36 PM
Ca tot am avut ceva timp saptamana asta, azi am pus si folia pe burta (sfasiata la ultimul deadstick.. :( ), deci e gata de zbor.
Sambata ne vedem la camp :D
De ce sa mint, pana acum mi-a fost frica sa ma bag la reglaje, dar sambata vi-l dau pe mana sa il reglati de sa-i mearga numele.. si poate live fur si eu ceva meserie :)
Daca problema cu tacutul in aer persista il fac macaroane si il iau la inspectie.. dar deocamdata ii mai dau o sansa, ca nu a mai vazut aerul demultisor si acum ca e numai bun de zburat parca nu-mi vine.. macar un zbor :) si apoi mai vedem
If you can't fix it with a hammer you have an electrical problem.
#17
Postat 13 June 2010 - 11:46 AM
Abburo, la Jun 10 2010, 02:20 AM, a spus:
Cum adica toba neoptimizata ?
Multumesc
Aceasta postare a fost editata de smarius36: 13 June 2010 - 11:47 AM
#18
Postat 14 June 2010 - 08:20 AM
Probleme frecvente care apar si eliminarea lor:
Motorul se tureaza normal dar, dupa un timp, la turatie maxima sau cand avionul e cu nasul in sus, turatia incepe sa scada: amestec sarac la jiclorul principal. Daca dupa imbogatire fenomenul persista, cu toate ca s-a imbogatit mult amestecul, se poate banui o proasta racire a motorului.
Motorul nu ajunge la turatia maxima, fum alb dens la evacuare: amestec bogat la jiclorul principal.
Motorul se accelereaza greu, fum mult pe parcursul tranzitiei de la relanti la full: amestec bogat la jiclorul de low.
Motorul tinde sa se opreasca la accelerari bruste din relanti: amestec sarac la jiclorul de low.
Motorul se opreste la revenirea din turatie maxima in relanti: relanti prea mic, amestec sarac pe low.
Motorul merge normal la revenirea din turatie maxima, dar dupa 10-20 secunde turatia de relanti creste: Amestec sarac pe jiclorul principal sau pe cel de low. (se incearca imbogatirea primului apoi se umbla la low).
Alte probleme:
Motorul merge normal in pozitie orizontala iar la urcari la verticala se opreste sau da semne de amestec sarac: Probleme cu suprapresiunea de la esapament datorate neetanseitatii rezervorului, furtunul de suprapresiune spart sau toba necorespunzatoare (alt model decat cel original).
Mers neregulat la turatie mare: Bule de aer pe furtunul de alimentare. Daca bulele incep de la rezervor, furtunul cu sorb poate fi spart. Daca bulele apar pe furtunul dintre jiclorul principal si carburator de vina e o-ring-ul de la jiclor.
Motorul se opreste inainte de a atinge turatia maxima, cu toate ca nu prezinta semne de amestec sarac: furtun prea lung la alimentare, strangulat sub actiunea curentului de aer generat de elice. (asta am patit-o eu la primul meu model, m-am invartit jumatate de zi pe langa el).
Motorul nu se poate regla, turatie foarte mare de relanti: aer fals la etansarea dintre carburator si motor (la Magnum cad suruburile de prindere ale carburatorului)
Cand o zbura A.R.C.A.! © 2010 All rights reserved.
#19
Postat 14 June 2010 - 08:58 AM
MLGore, la Jun 14 2010, 08:20 AM, a spus:
Probleme frecvente care apar si eliminarea lor:
Motorul se tureaza normal dar, dupa un timp, la turatie maxima sau cand avionul e cu nasul in sus, turatia incepe sa scada: amestec sarac la jiclorul principal. Daca dupa imbogatire fenomenul persista, cu toate ca s-a imbogatit mult amestecul, se poate banui o proasta racire a motorului.
Motorul nu ajunge la turatia maxima, fum alb dens la evacuare: amestec bogat la jiclorul principal.
Motorul se accelereaza greu, fum mult pe parcursul tranzitiei de la relanti la full: amestec bogat la jiclorul de low.
Motorul tinde sa se opreasca la accelerari bruste din relanti: amestec sarac la jiclorul de low.
Motorul se opreste la revenirea din turatie maxima in relanti: relanti prea mic, amestec sarac pe low.
Motorul merge normal la revenirea din turatie maxima, dar dupa 10-20 secunde turatia de relanti creste: Amestec sarac pe jiclorul principal sau pe cel de low. (se incearca imbogatirea primului apoi se umbla la low).
Alte probleme:
Motorul merge normal in pozitie orizontala iar la urcari la verticala se opreste sau da semne de amestec sarac: Probleme cu suprapresiunea de la esapament datorate neetanseitatii rezervorului, furtunul de suprapresiune spart sau toba necorespunzatoare (alt model decat cel original).
Mers neregulat la turatie mare: Bule de aer pe furtunul de alimentare. Daca bulele incep de la rezervor, furtunul cu sorb poate fi spart. Daca bulele apar pe furtunul dintre jiclorul principal si carburator de vina e o-ring-ul de la jiclor.
Motorul se opreste inainte de a atinge turatia maxima, cu toate ca nu prezinta semne de amestec sarac: furtun prea lung la alimentare, strangulat sub actiunea curentului de aer generat de elice. (asta am patit-o eu la primul meu model, m-am invartit jumatate de zi pe langa el).
Motorul nu se poate regla, turatie foarte mare de relanti: aer fals la etansarea dintre carburator si motor (la Magnum cad suruburile de prindere ale carburatorului)
Intradevar,de foarte mare ajutor sfaturile tale,mai am si eu unul,doua.E bine sa nu consumati tot combustibilul din rezervor,la terminarea gazului motorul se va tura in draci si exista riscul de al sparge sau de a tranti modelul(heli....la aero nu am patito).Daca motorul nu trage,la cei cu filtre puse pe traseul dintre rezervor si carburator......se curata sau se schimba.A se lua in calcul si garniturile motorului si a tobei in cazul unui mers ne regulat si cu intreruperi sau a lipsei de presiune in rezervor.
#20
Postat 14 June 2010 - 01:12 PM
Motorul despre care vorbesc este OS .46AX si toba:
http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti00...=LX8680&P=V
#21
Postat 14 June 2010 - 02:12 PM
Totul este sa nu desurubezi reglajul sa sara afara ca are acolo o biluta cu un arc si sigur nu il mai gasesti daca sare, si nici sa nu insurubezi prea mult caci vei sparge membrana.
In felul acesta am scapat de problema presiunii in rezervor si de lungimea furtunelor .
P.S.
Nu este o solutie tocmai de urmat dar asa am decis si nu imi pare rau !
#23
Postat 14 June 2010 - 06:40 PM
dan_mitea, la Jun 14 2010, 07:04 PM, a spus:
Nu cred ! Eu am avut OS 46 pe o Katana de la CmPro cu toba Pitts . Mergea foarte bine. Daca crezi ca nu se alimenteaza bine verifica si cat ulei arunca pe model sau pe jos pe masura ce umbli la Surub - asta la sol nu in aer si verifici si turatia obtinuta in acelasi timp.
O conta oare si diametrul gaurii de la niplu ? - ma gandesc ca daca este foarte mica, presiunea se duce pe esapament iar daca este mai mare mai scapa si pe aici ceva ?
#24
Postat 15 June 2010 - 03:28 AM
Am sa verific si niplu. Dar, deja, mi se spulbera increderea in solutie.
#25
Postat 15 June 2010 - 07:01 AM
dan_mitea, la Jun 14 2010, 02:12 PM, a spus:
Motorul despre care vorbesc este OS .46AX si toba:
http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti00...=LX8680&P=V
Nu cumva ai distanta mare intre rezervor si motor?
Cand o zbura A.R.C.A.! © 2010 All rights reserved.
#26
Postat 15 June 2010 - 11:17 AM
dan_mitea, la Jun 15 2010, 04:28 AM, a spus:
Am sa verific si niplu. Dar, deja, mi se spulbera increderea in solutie.
Salut,
The Mixture Control Valve (carburetor)
This meters fuel flow at part-throttle and idling
speeds to ensure reliable operation as the throttle
is opened and closed. The Mixture Control Valve is
factory set for the approximate best result. First run
the engine as received and readjust the Mixture
Control Screw only if necessary.
Mai sus e din manual, verifica daca nu este prea inchis jiglerul de mai sus. Daca e prea inchis degeaba deschizi jiglerul principal sa imbogatesti amestecul pentru ca nu trece mai mult combustibil decat permite "The Mixture Control Valve "
Mugurel
#27
Postat 15 June 2010 - 12:10 PM
MUGUREL., la Jun 15 2010, 12:17 PM, a spus:
The Mixture Control Valve (carburetor)
This meters fuel flow at part-throttle and idling
speeds to ensure reliable operation as the throttle
is opened and closed. The Mixture Control Valve is
factory set for the approximate best result. First run
the engine as received and readjust the Mixture
Control Screw only if necessary.
Mai sus e din manual, verifica daca nu este prea inchis jiglerul de mai sus. Daca e prea inchis degeaba deschizi jiglerul principal sa imbogatesti amestecul pentru ca nu trece mai mult combustibil decat permite "The Mixture Control Valve "
Mugurel
Corect ! Si eu am patit la fel la OS 55 ! Nu reuseam sa il reglez orice as fi facut ( low-ul il facusem ca in manual dar nu era bine )
Ce am facut : am scos furtunul care vine de la rezervor si am pus un furtun mai lung pe care am suflat - surpriza - oricat de tare suflam si oricat de mult deschideam jiclorul principal
nu trecea pic de aer - ca si cum era infundat .
Am inceput in timp ce suflam sa deschis surubul de low si a inceput sa imi treaca ameteala odata cu aerul care iesea in carburator.
Abia de aici inainte am inceput reglajele - Hight pentru turatie maxima si low pentru repriza, si a iesit repede si bine .
#28
Postat 15 June 2010 - 06:28 PM
Am sa verific reglajul cu pricina.
Va multumesc si sa fiti iubiti.
#29
Postat 17 June 2010 - 09:43 PM
Abburo, la Jun 10 2010, 02:20 AM, a spus:
Tot nu mi-ai zis care-i treaba cu optimizatul tobei.Sint curios pentru ca am patit-o cu o toba sport la un automodel .
Mersi,
#30
Postat 18 June 2010 - 05:31 AM