Tot pentru electronisti schimb de experienta...
#32
Postat 29 March 2003 - 11:08 PM
imi place treaba cu gaurile....
da referitor la cele cu gauri, eu nu le vad utilitatea decat pentru prototipuri si pentru circuite simple, pentru ca daca treci la dalea mai complicate ajungi sa ai mai multe linii de lagatura decat gauri si nu se mai intelege nimik. apropo de chestia cu gauri gasisem pe internet o chestie de facuse unu' un calculator Z80 pe o paca de aia de vreo 0.5m x 0.4m si cu cinci tone de fire pe langa......sa iti junga sa legi constnanta cu satu mare...si cica mai si mergea..:)
mia placut poanta cu gaurile da trimite-mi si mie....sau poate prin email sa incerc cu "drag 'n' drop" direct pe placa...sau poate ai si autoadezive?
cat despre dimensiuni...cu cat sunt mai mici cu atat mai greu de facut....
dar cel mai enervant e cand se rupe burgiul ....mai ramane si infipt....
hei cam atat, sper sa va descurcati cu "foratul"
#33
Postat 30 March 2003 - 04:23 PM
Mai totdeauna nu pot sa le ascut asa cum imi place, ca trebuie sa lucrez cu lupa si prefer sa "incep" unul nou decât sa ascut unul uzat, sau le rup in timpul manevrarii motorasului prin sertarele in care il tin. De lene nu mai scot burghiul din mandrina si daca lovesc mai serios motorul, parca vad jumate de burghiu infipt in rama sertarului... De obicei desfac mandrina, bag tot burghiul in interior si n-am nici probleme de genul asta.
Gaurile autoadezive sunt mai bune, ca ocupa putin spatiu la depozitare. Am observet ca incap unele in altele daca sunt mai lungi sau unele peste altele in caz contrar. Pentru alea "drag..." iti trebuie soricel cu penseta, sa poti sa le apuci. Iti trimit doua intr-un plic, sa ai ca model. Apropo, daca lipesti o gaura din aia pe o cheie si te uiti prin ea, se cheama ca te uiti prin gaura cheii. Mai vorbim.
Telefon: 0721 385365
#41
Postat 21 May 2003 - 07:56 AM
- cablajele desenate cu marker merg daca au un grad de
complexitate redus si pentru prototipuri
- eu folosesc cablaje care au strat de fotorezist depus,
am incercat si cu spray cu fotorezist dar daca este vorba
de o suprafata maricica atunci este dificil de depus un
strat uniform pe toata suprafata cablajului. Placutele
care au fotorezistul gata depus sint mai usor de folosit
din punctul acesta de vedere.
"Tehnologia" folosita de mine pentru realizarea cablajelor:
- cablajul realizat cu ajutorul unui program
- tiparirea pe calc sau pe folii transparente, obligatoriu
cu o imprimanta laser sau copiat la xerox. Cernelea
nu este opaca pentru razele UV !!!
- expunerea placutei cu filmul realizat, la UV. Lampa mea
UV este realizata dintr-un bec, din acela care se folosesc
la iluminatul public, dar atentie se folosesc cele cu lumina
alba (cu descarcare in vapori de mercur). Becului trebuie
sa i se indeparteze balonul de sticla exterior.
- timpul de expunere este destul de critic: depinde de
grosimea stratului de fotorezist (trebuie sa fie uniform
sepus altfel apar zone care sint subexpuse si zone care
sint supraexpuse) !
- urmeaza developarea: unele placute se pot developa
numai cu solutii speciale iar la altele merge o soluti
diluata de soda caustica.
- dupa spalarea din belsug cu apa urmeaza corodarea,
care se realizeaza obisnuit. Atentie la trasee subtiri,
trebuie supravegheat foarte bine pentru ca placuta sa
nu stea in cuva de corodare mai mult decit este necesar.
#44
Postat 26 May 2003 - 10:47 AM
#45
Postat 25 June 2003 - 08:54 AM
bitex, la 31 Jan 2003, 15:17, a spus:
Buna dimineata soare!
Sincer, am lucrat o singura data dublu strat, si m-am lecuit. Probleme am avut cu cositorirea picioruselor! In prezent folosesc o singura fata si daca e cazul montez jumperi ca la placile de PC, folositi la setari, din aceia cu doi pini si piesa aceea simpatica, pe care uneori cu greu o poti apuca fara penseta... Arata mult mai bine decât o sârma pe placuta. Sau in cel mai rau caz bag sârme chiar sub circuitele integrate si nu se mai vad (asta nu-i prea ortodoxa!).
Sper sa mai am curajul sa trec la dublu placat. Am sa incerc sa suprapun foile cât mai bine, le lipesc pe 3 margini si abia apoi introduc placuta intre ele si trec la calcat. Sa vad daca merge. Ca nici cu fotorezist nu prea stiu cum suprapun filmele. Rar am de folosit mai mult de 1-2 jumperi. Prefer sa caut componentele cu pinii potriviti (ca asezare pe circuit). Ca tot veni vorba, folie PNP ai cumparat de pe net? Eu incerc sa fac comanda de vreo 10 A4, sa vad daca primesc. Pentru probe, ca prefer sa caut ceva mai ieftin.
Daca vrei sa obtii rezultate acasa cu dublu placat, incearca metoda urmatoarea :
Scoate desenul cu gauri. Prinde-l pe placa. Da gaurile.
Foloseste metoda cu resist spray. Desenul il scoti pe o folie transparenta (sau calc) si ai gaurile dupa care sa ghidezi alinierea.
#46
Postat 25 June 2003 - 08:59 AM
bitex, la 13 Feb 2003, 14:22, a spus:
Suna cunoscut. :(
Eu insa am am facut 2 pasi inainte :
mi-am construit 2 montaje de dezvoltat prototipuri cu PIC-uri, pe cablaje complexe, dublu placat, facute la fabrica. M-au rupt de bani, dar se lucreaza superb cu ele.
Mi-am facut o aprovizionare mai sanatoasa cu placi de prototip cu muuulte gauri si cupru care uneste cate 3 gauri.
Majoritatea a ce vreau sa incerc (evident, nu smd), intai le fac de mana pe astea. Dar chestii mai complexe tot cu cablaj specializat. Uf, desi tot nu iese nimic :(
#47
Postat 25 June 2003 - 09:01 AM
vio_danciu, la 14 Feb 2003, 11:40, a spus:
Pe mine cel mai mult ma enerveaza moaca vanzatoarei cand imi spune acru despre cutare componenta "nu este in baza de date a furnizorului nostru". YUCK
Dar in rest nu ma intereseaza ca se uita stramb sau nu. E acolo sa vanda. Are vreo problema cu asta? N-are decat sa ramana cu marfa nevanduta si nasu stramb, ca ma duc sa iau din alta parte.
#48
Postat 25 June 2003 - 09:03 AM
bitex, la 14 Feb 2003, 11:50, a spus:
Pe net e sfânt, bagi nasul unde iti dau ei voie si e fain.
Cel mai frumos pe net la Vitacom sunt preturile unde scrie "0" sau "Sunati!!!"
#51
Postat 19 August 2003 - 07:32 AM
sebip, la 21 May 2003, 07:56, a spus:
UV este realizata dintr-un bec, din acela care se folosesc
la iluminatul public, dar atentie se folosesc cele cu lumina
alba (cu descarcare in vapori de mercur). Becului trebuie
sa i se indeparteze balonul de sticla exterior.
necesar.
Pentru cei care nu stiu: becurile cu vapori de mercur sunt foarte periculoase chiar si atunci cand balonul de sticla este crapat!!!! Daca eliminati complet balonul, emisia de ultraviolete este asa de puternica incat duce la arsuri de retina, care la randul ei conduce la orbire ireversibila!!!!!! In armata, m-am expus fara sa stiu la un astfel de bec crapat si in cateva zile eram bronzat si aratam ca o sfecla rosie...in plina iarna!!
Aceasta postare a fost editata de Marinaru: 19 August 2003 - 08:34 AM
Cu rabdare si ciocan.
#52
Postat 19 August 2003 - 07:51 AM
Se tine placa la vreo 15cm de tub, timp de 15-20min. (asta daca filmul e facut pe folie de transparenta, daca e calc cu vreo 5 min mai mult, daca e hartie, neaparat data cu TRANSPARENT 21 si lasat si mai mult).
Dar atentie : POSITIV 20 e foarte toxic.
#54
Postat 19 August 2003 - 08:05 AM
In general, fie ca se lucreaza cu becuri cu vapori de mercur fie tuburi, radiatiile ultraviolete sint foarte daunatoare si trebuie evitata privire directa a tubului sau a becului.
#60
Postat 28 October 2003 - 03:37 AM