Filtru ferita are cineva tipul asta ?
#1
Postat 15 March 2007 - 10:37 AM
#2
Postat 15 March 2007 - 10:39 AM
Fisiere atasate
-
filtru_ferita.jpg (42.51K)
Number of downloads: 194
Aceasta postare a fost editata de sacalu: 15 March 2007 - 10:41 AM
#3
Postat 15 March 2007 - 10:40 AM
Fisiere atasate
-
filtru_ferita_2.jpg (36.08K)
Number of downloads: 134
Aceasta postare a fost editata de sacalu: 15 March 2007 - 10:41 AM
#4
Postat 15 March 2007 - 10:44 AM
astea sunt mai grele decat cele clasice;eu numai ca ale tale am folosit pana acum si nu am avut nici un fel de problema.
#5
Postat 15 March 2007 - 11:13 AM
#6
Postat 15 March 2007 - 01:15 PM
Ce se induce in fire....in special la un termic....si pe cine deranjeaza.
#7
Postat 15 March 2007 - 07:52 PM
.ii vorba de BL. variatorul de BL se pare ca este sensibil la interferete care le produce cine stie....motorul, exploziile solare...n-am acum nici o idee concreta. n-am desfacut niciodata un variator de BL....are ceva filtru pe iesire? cu toate ca dispare arcul electric....dar cine stie. oricum buna idee....merita dezvoltata de oameni care au habar mai mult
#8
Postat 15 March 2007 - 07:55 PM
La termice mai putin. La Brushless, o gramaada... Orice fir de servo mai lung de, sa zicem, 50 cm are comportament deja de antena pentru tot ce se emite in zona, de la scantei la rotor/carbuni, spike de autoinductie la brushless, etc.
Prin infasurarea pe un tor de ferita, acestea se anuleaza, fiind o filtrare mai eficienta decat sa spunem, un filtru dublu "pi". Tocmai pentru ca e de banda larga si nu trebuie acordat.
Bafta!
CAm empiric explicat, am incercat si eu...
Costel
#9
Postat 15 March 2007 - 08:49 PM
@Rares. Cred ca nu-i nevoie sa desfaci un variator. La toate am vazut niste electrolitici marisori. Cred ca au rol de filtru.
Aceasta postare a fost editata de Se poate si asa ?: 15 March 2007 - 08:53 PM
#10
Postat 15 March 2007 - 08:59 PM
Se poate si asa ?, la 15 Mar 2007, 21:49, a spus:
deranjeaza pe servo...servo deranjeaza suprafata de comanda..si daca esti in razmut pe spate la 1 m deasupra solului deranjul cu pricina va fi si ultimul....
si lungi sunt si cele 3 fire care pleaca de la receptor pana la ampenaje in spate.si sincer vorbind nu cred ca vrei sa vezi cum face un model cand jumate de profundor se ridica si cealalalta jumate face altceva.
se aplica si la modelele termice.fire lungi ,eterul suprasaturat,armonici,bruiaje,etc.
am vazut la multe modele pe camp ,indiferent de motorizare ,cum servourile o luau razna in aer fara un motiv aparent.
dupa "un tor ,eventual doua",se linisteau brusc.
paza buna....trece primejdia rea!
#11
Postat 15 March 2007 - 09:08 PM
Daca tu zici ca ceea ce se induce in firul de comanda ( nu stiu ce impedanta are iesirea receptorului....) deranjeaza servo-ul atunci are sens si plec sa-mi caut filtre.
#12
Postat 15 March 2007 - 09:09 PM
E cel mai simplu si mai sigur. E un filtru simplu si eficient de banda larga. Un buffer poate sa-ti refaca amplitudinea/acuratetea semnalului original, dar va face acelasi lucru si cu semnaleleparazite. E clar ca acestea trebuie rejectate cumva. In loc de filtru, se poate folosi un filtru, RC, sau LC, sau RLC, sau ma rog... ceva care sa taie tot in afara de semnal. Cum perturbatiile captate sunt din tot spectrul, e dificil de proiectat un filtru, care are o frecventa de taiere optima. Ca sa iasa de banda larga, e mai complicat un pic... Cel mai simplu e un tor. Si pus cat mai langa receptor, cam 5-6 spire cu cablul mai lung de 50 cm.
O sa dispara sincopele, zbuciumarile servoaielor, si alt "tremurici"... Nu vor disparea bruiajele adevarate, greselile de pilotaj, si elementele neverificate inainte de zbor.
Bafta!
Costel
L.E.- perturbatiile se propaga prin liniile de MASA si PLUS, in primul rand. Conzii aia nu te ajuta absolut deloc, din contra.
Aceasta postare a fost editata de pavcostel: 15 March 2007 - 09:10 PM
#13
Postat 15 March 2007 - 09:14 PM
Cirip
EDIT: Se pare ca am postat simultan, dar intrebarile raman valabile.
Aceasta postare a fost editata de Cirip: 15 March 2007 - 09:17 PM
Practica este cand toate merg, dar nu stii de ce.
Montajele mele imbina teoria cu practica: nu merge nimic si nu stiu de ce.
#14
Postat 15 March 2007 - 09:16 PM
Cirip, la 15 Mar 2007, 22:14, a spus:
Cirip
eu il pun mai aproape de receptor ,si firele care pleaca spre servo le torsadez....
pana acum nu am avut probleme.
#15
Postat 15 March 2007 - 09:16 PM
Ai pus punctul pe I.
Ma invarteam in jurul cozii. Simteam ca ceva este putred si nu-mi dadeam seama.
Se pune langa receptor.
Deci filtrul nu protejeaza servo-ul.
Aceasta postare a fost editata de Se poate si asa ?: 15 March 2007 - 09:17 PM
#16
Postat 15 March 2007 - 09:23 PM
SILVIU66, la 15 Mar 2007, 21:16, a spus:
In cazul acesta protejezi receptorul, nu servoul. Servoul ia in goarna tot ce prinde firul de la tor pana la el. Ramane de vazut daca ii si pasa.
De fapt, as vrea sa imi declar pozitia din start... Eu cred ca eficienta toruletelor tine de mituri urbane, dar incerc sa ascult pe cei care au observat efecte clare. Eu nu am toruri nicaieri, am fire de peste 1m la unele servouri, folosesc motoare BL si seriile 300 si 100 in 27 si 72MHz si nu am avut nici o problema care sa fie rezolvata cu toruri. Sunt insa deschis sa ascult opiniile celor care poate ca au avut situatii pe care eu nu le-am intalnit practic.
Cirip
Practica este cand toate merg, dar nu stii de ce.
Montajele mele imbina teoria cu practica: nu merge nimic si nu stiu de ce.
#17
Postat 15 March 2007 - 09:29 PM
#18
Postat 15 March 2007 - 09:38 PM
Cirip, la 15 Mar 2007, 22:23, a spus:
parerea mea este ca protejez "traseul" de la receptor pana la servo,asa incat sa ajunga semnalul curat.
daca doream sa protejez receptorul il ecranam pe acesta. dar ,desigur ,nu sunt specialist in RF.
de obicei le pun mai langa receptor datorita limitarilor constructive.
daca nu am dreptate ,rog specialistii sa isi expuna parerea ,sa elucidam odata pentru totdeauna ,cum ne tepuiesc firmele de modelism cu feritele lor.macar sa nu mai cumparam de acum incolo.
Aceasta postare a fost editata de SILVIU66: 15 March 2007 - 10:33 PM
#19
Postat 15 March 2007 - 10:31 PM
Eu nu am intalnit asa ceva la zburatoarele mele (toate electrice) si nu pot reproduce experimentul.
Citeaza
Silviu,
Cred ca trebuie clarificat putin. Nu poti proteja "traseul" http://www.rhcforum....tyle_emoticons/default/smile.gif, ci unul dintre aparatele de la capat: rec sau servo. Daca rec e sursa si servoul destinatia, cu torul la receptor, tot ce capteaza firul de la servo intra bine mersi in servo. Pe de alta parte, tensiunea captata poate sa fie de ordinul zecilor de mV. Ce influenta pot avea cativa zeci de mV asupra unui semnal digital cu amplitudine de 5V? Cf. standardului TTL, orice e mai mare de 2V este considerat 1 si orice e mai mic de 0.8V e considerat 0 (Nu e musai sa fie TTL, dar e o referinta). Cine poate sa induca 800mV pe firele alea? RF indus de 800mV e f mult. Este altceva daca beleaua e prin alimentare.
Repet... Nu vreau sa contrazic pe cei care au intampinat astfel de fenomene. Sunt convins ca observatiile lor sunt reale. Vreau doar sa incerc sa imi explic "de ce".
Cirip
Aceasta postare a fost editata de Cirip: 15 March 2007 - 10:35 PM
Practica este cand toate merg, dar nu stii de ce.
Montajele mele imbina teoria cu practica: nu merge nimic si nu stiu de ce.
#20
Postat 15 March 2007 - 10:40 PM
se pare ca servoul in sine induce un "zgomot" pe firul de alimentare (+).torul de ferita in acest caz nu ajuta la mare lucru.observand semnalul pe un osciloscop,cu sau fara ferita,observam ca acele "spike-uri" care apar aleator si care sunt de multe ori distructive pentru model,nu sunt foarte mult atenuate de torul de ferita.
dar sunt atenuate!!
Citeaza
unul din ei este zod cu modelul omei (il gasesti la kit review).motorizare BL.
daca aveti dreptate voi ,vorba lui valterashu stau odata,dar la ferite nu renunt... B) (psihologica treaba http://www.rhcforum....tyle_emoticons/default/wacko.gif )
#21
Postat 15 March 2007 - 10:58 PM
SILVIU66, la 15 Mar 2007, 22:40, a spus:
Ha ha ha ha B) Silviu, (NU!) imi pare cu regret, dar preferintele mele sunt inca (si nu se schimba curand) pentru sexul opus http://www.rhcforum....tyle_emoticons/default/laugh.gif
Scopul intregii dezbateri este acela de a determina ce anume fac feritele si care este pozitia lor optima. Ca fac ceva e clar. Practica a demonstrat, chiar daca io inteleg sau nu. Deocamdata.
Cirip
Aceasta postare a fost editata de Cirip: 15 March 2007 - 11:00 PM
Practica este cand toate merg, dar nu stii de ce.
Montajele mele imbina teoria cu practica: nu merge nimic si nu stiu de ce.
#22
Postat 16 March 2007 - 06:10 AM
Las "greii" sa explice.
#23
Postat 16 March 2007 - 06:19 AM
pavcostel, la 15 Mar 2007, 20:55, a spus:
La termice mai putin. La Brushless, o gramaada...
poate un caz special de discutat ar fi benzinarele cu aprindere electronica,bujie cu scanteie etc ,care sunt din ce in ce mai populare.
aprinderea in cauza are cam toate firele ecranate,si tot am vazut ferite puse. http://www.rhcforum....tyle_emoticons/default/smile.gif
#24
Postat 16 March 2007 - 08:22 AM
Citeaza
Mda... Io de stat tot nu stau, din motivele de mai sus, dar imi retrag banuiala de mit urban.
In urma debaterilor furtunoase avute cu Se poate si Pavcostel si pe baza unor experimente proprii, intelegerea mea este cam asa:
1)Feritutzele protejeaza receptorul, nu servourile. Cu alte cuvinte, ferita trebuie pusa aproape de receptor, nu de servo.
2)Balbaiala servourilor este un efect secundar datorat lipsei protectiei receptorului. Cauza primara este alterarea semnalelor trimise la servouri inca de la iesirea din receptor.
3)Calea pe care apar perturbatiile este alimentarea receptorului. Semnalul de comanda al motorului este de curent foarte mare si contine o gramada de armonice (ptr ca e semnal dreptunghiular) care ajung in zona 455KHz, adica frecventa intermediara a receptorului. Data fiind calea de intrare, ar trebui ca atat receptoarele cu simpla sau dubla schimbare sa fie afectate la fel; ambele au intermediara joasa de 455KHz. Eu am patit-o cu un receptor cu dubla schimbare. Deci calea nu cred ca este prin antena, adica pe la 35/40/72MHz. Armonicele la frecvente asa de mari sunt foarte atenuate.
4)Amplificatorul de 455KHz are castig ridicat si in consecinta este sensibil la armonicele generate de ESC. Motorul nu are nici o importanta. Am reprodus acelasi tip de perturbatii folosind o rezistenta de 4.7 ohmi in loc de motor (ESC brushed).
5)Calea de patrundere este de la ESC la firele (lungi ale) servoului, apoi la alimentarea receptorului si a integratului receptor. Amplificatorul de 455KHz din integrat este f sensibil la zgomot pe alimentare.
6)Ceea ce fac feritutzele este ca atenueaza componentele de 455KHz care ar putea patrunde in FI si care pot prelua controlul amplificatorului.
7)Ecranarea receptorului este inutila din moment ce , odata ajunse pe firul de alimentare (dintre cele 3 fire ale servoului), parazitii ajung in receptor prin conductie, nu prin radiatie. Ar fi interesant daca ecranarea firelor care duc la servo, asa cum propunea Se poate, are vreun efect.
In consecinta, imi retrag afirmatia ca utilitatea feritelor ar fi un mit urban. Se pare ca sunt utile si sunt eficiente daca sunt puse langa receptor, nu langa servo.
Pe de alta parte, nu sunt convins de utilitatea lor la termice cu bujie incandescenta, dar ar fi utile la termicele cu aprindere prin scanteie.
Probabil ca pentru unii ceea ce am scris mai sus e redescoperirea rotii si a apei calde, dar pentru mine e inca un punct lamurit.
Cirip
Aceasta postare a fost editata de Cirip: 16 March 2007 - 08:25 AM
Practica este cand toate merg, dar nu stii de ce.
Montajele mele imbina teoria cu practica: nu merge nimic si nu stiu de ce.
#25
Postat 23 May 2007 - 09:12 AM
Citeaza
"Zgomotele" ce vin de la servouri sunt curenti generati de servo datorita inertiei motorului. Momentul de inertie este unul foarte mic dar exista si este dat de diferenta dintre momentul intreruperii curentului ce vine de la controller si oprirea efectiva a motorului, timp in care motorul functioneaza ca un generator de curent. La servourile mici e neglijabila tensiunea care se intoarce in receptor, dar la servourile puternice, poate ajunge pana la 15V. Problema se complica si mai mult daca folosim receptoare digitale, care la spike-uri asa mari se blocheaza. Ca mijloc de prevenire se foloseste un montaj foarte simplu format din vreo 3 piese, printre care un condensator electrolitic. Exista si de cumparat la pretul de 7/9EUR (multiplex/emcotec). Nu stiu in engleza cum se numeste, dar pe germana i se zice siebkondensator.
@ecranare cabluri servo
Aici am dezbatut putin ecranarea cablurilor de servo cu folie de aluminiu si as vrea sa reiau subiectul.
Mai intai sa va spun cum am ajuns la o astfel de idee: in anumite zone de zbor, aveam regulat bruiaje pe eleroane si m-am gandit ca poate fi numai din cauza firelor de servo prea lungi. In plus, mai aveam si glow pe bujie, care genera la greu emisii de tot felul. Gandindu-ma la o solutie cat mai rapida si mai buna (ferite nu aveam la dispozitie), mi-am adus aminte de un cunoscut care a facut un test cu telecomanda de la masina. A invelit-o in staniol si obtinand o ecranare perfecta, nu a mai putut sa o foloseasca. Deci daca staniolul reflecta undele radio, de ce nu l-as folosi si eu la cablurile de servo? Asa ca am invelit cablurile de la aripa si cablurile de la glow in folie de aluminiu (din aia de bucatarie). Rezultatul a fost unul foarte bun: bruiajele s-au micsorat mult in intensitate. Daca inainte, avionul dansa free style, acum doar dadea foarte putin din aripi cand trecea prin "zonele sensibile".
Practica am lamurit-o, acum urmeaza teoria si cateva intrebari pentru cunoscatori:
1) Cat la suta din radiatii sunt reflectate de folia de aluminiu si cat la suta induse?
2) Trebuie legat ecranajul la masa receptorului? Sau altundeva? Sau doar capetele lui trebuie conectate intre ele printr-un conductor? Sau e ok daca nu e legat nicaieri, el functionand ca o cusca faraday?
#26
Postat 23 May 2007 - 09:25 AM
Inelul de ferita se poate achizitiona din targ, de la o sursa de calculator, tv. , etc .
stima.
#27
Postat 23 May 2007 - 12:21 PM
#28
Postat 23 May 2007 - 01:24 PM
Citeaza
#29
Postat 23 May 2007 - 01:26 PM
@Vivi. Stau si ma gandesc. Daca insusi servo-ul induce ciudatenii in fire atunci ce face ecranul? El ar opri ce vine din exterior.....Totusi se pare ca este eficient. In acest caz ar fi alta explicatie. Ar avea sens ca folia este de fapt o spira in scurtcircuit. Deci se comporta ca un filtru. In acest caz nici nu are relevanta daca este conectata electric la + sau la -. Zic si eu.
Dar iar stau si cuget. Daca servo-ul insusi este autorul, atunci, ce importanta au lungimea firelor? Ca firele cu cat sunt mai lungi ar atenua. De ce fenomenul este vizibil la firele mai lungi?
Aceasta postare a fost editata de Se poate si asa ?: 23 May 2007 - 01:37 PM
#30
Postat 23 May 2007 - 01:48 PM
Citeaza
Cred ca te-am incurcat putin cu postul meu despre doua lucruri diferite in acelasi loc. In prima parte, ma refeream strict la zgomotele despre care vorbea Silviu si nu are absolut nici o legatura cu ecranarea. Ecranarea are ca scop, asa cum ai zis si tu, protejarea impotriva parazitilor externi si protejarea cablurilor aflate in model care emit paraziti, cum ar fi cele de la aprindere sau speed controller-e.