Tesatura pentru impanzit aripi De care, de unde ?
#31
Postat 14 March 2012 - 11:14 AM
Din acest motiv, se aplica glazura, adica un nou strat de epoxi, fara voal, pe suprafata bine stabilizata (lasa citeva zile) si usor slefuita. In glazura asta, cred ca poti incerca sa bagi pigment dar nu cred ca poate ramine finisaj final decit daca ai posibilitatea sa videzi lucrarea. Altfel, tot trebuie spritz chit, slefuire si vopsire.
Reteta mea de succes, este cea cu care ai inceput si tu; probe pe suprafete mici, cu procesul dus pina la capat (pina la vopsea finala) si vezi care combinatie este cistigatoare. Exista si varianta profi, in care stii exact ce trebuie facut, citesti flacoane si alegi in cunostiinta de cauza dar, pentru lucrari ocazionale mi s-a parut prea mare deranjul.
Bafta
#32
Postat 14 March 2012 - 12:26 PM
Problema e ce pigment sa folosesc asa incat sa nu se degradeze rasina?
Si am auzit ca rasina se degradeaza in timp de la UV. Cu un pigment adecvat rezista?
Ar mai fi o solutie acoperirea cu gelcoat. De unde?
#33
Postat 10 February 2013 - 11:05 PM
M-am apucat de treaba din vara trecuta si abia acum am terminat etapa impanzirii. Mai trebuie finisat si vopsit. Am lucrat putin cate putin la intervale mari de timp. Iata cum am procedat:
Am folosit tesatura de fibra de sticla de 18g/mp de la Hobby King, rasina epoxidica de laminare Z-Poxy PT-40 si rasina Speed Epoxy 1hour pt alte reparatii de la Phoenix. Am curatat bine avionul, l-am slefuit, am reparat rupturi, lovituri, adancituri cu bucati de polistiren, lemn de balsa si la urma am nivelat totul cu pasta de rasina cu microbaloane R-G, luate tot de la Phoenix. Microbaloanele au densitate de 0.19g/cmc, dar am reusit sa obtin un amestec cu o densitate in jur de 0.5g/cmc. Se poate obtine densitate si mai mica, dar devine aproape imposibil de intins amestecul. Are vascozitate f mare si trebuie multa rabdare ca sa-l intinzi, trece timpul si se intareste. Trebuie atentie mare sa nu pui prea multa pasta din asta, ca se adauga incredibil de multa greutate si ai mult de slefuit. Dupa intarire se slefuieste relativ usor.
Rasina si intaritorul trebuie amestecate in proportii de volum egale si pt dozare am folosit un cantar digital de 0-100g cu rezolutie de 0.01g. Negasind densitatile celor doua substante, a trebuit sa le masor. Am pus volume egale in doua flacoane identice de 20ml, pe care le-am cantarit inainte si dupa umplere. A rezultat ca:
-rasina Z-Poxy trebuie dozata la 1.096*masa intaritorului ei
-rasina Speed Epoxy trebuie dozata la 1.2123*masa intaritorului ei
Pt lucrul cu rasina am folosit cutiute de la filme foto. Sunt din polipropilena si rasina nu adera la ele. Se pot curata, dar am renuntat sa le mai curat. Las intaritura de rasina pe fundul vasului, ca nu ma incurca la urmatoarele utilizari. Folosesc betisoare din lemn pt amestecat substantele, care de asemenea le refolosesc. E indicat sa folosesti manusi de nylon, dar fiind incomod, rar le-am folosit. Cu putina atentie eviti sa te murdaresti. Am intins rasina folosind o cartela telefonica si uneori o pensula cu fire care par din polipropilena, dar nu stiu daca e asa. Dupa lucru spalam bine de tot peria cu apa si sapun si o lasam uda multe ore, apoi iar o clateam. Tot se mai prindeau putin perii pe la varfuri, uneori.
Prima data am impanzit canopia. Am pigmentat rasina cu oxid negru de fier si a iesit f bine. De la magazine de metalo-chimice am cuparat diversi pigmenti neutri, numai buni pt pigmentat rasina:
-oxid alb de titan
-oxid negru de fier
-oxid rosu de fier
-oxid galben de fier
-oxid maro de fier
-oxid verde de crom
-pigment albastru ultramarin
Pt lucrul la restul avionului intentionam sa pigmentez mai departe rasina cu oxidul alb de titan, dar destul de repede se ingalbeneste si am renuntat. Asa ca am lucrat mai departe cu rasina transparenta.
Am impanzit fuselajul incepand cu coada. Am intarit bine deriva cu folie de plastic fiindca avea torsiune. Am consolidat bine echiile cu suruburi si rasina.
Dupa impanzirea cozii am mers de la coada spre varf, in multe etape. Puneam panza pe o parte laterala pe mai mult de jumatate din circumferinta si dupa ce se usca, puneam panza simetric, pe cealalta parte laterala. Locasurile aripilor erau deformate si largite, dar le-am reparat cu rasina+microbaloane ca sa intre aripile la fix. Tot asa am reparat canopia si partea din fata ca sa se inchida cat mai bine. Am reparat si botul si am consolidat panoul de prindere al motorului cu cateva foi de tesatura. Am refacut gaurile de prindere.
Aceasta postare a fost editata de ViorelX: 10 February 2013 - 11:09 PM
#34
Postat 10 February 2013 - 11:32 PM
Diverse reparatii la aripi:
La radacinile aripilor am montat conectoare pt servo-uri:
A trebuit sa lucrez mult la repararea aripilor, pana sa ma apuc sa le impanzesc. Erau strambe si le-am indreptat lipind cate o fasie de tesatura de 48g/mp in lungul lor pe intrados si la bordul de atac si fixand aripile pe o rigla lunga din duraluminiu. Apoi le-am impanzit cu tesatura de 18g/mp in doua etape: mai intai pe intrados trecand putina tesatura si pe extrados, apoi pe extrados, trecand putin tesatura si pe intrados.
In sfarsit azi e ziua in care am terminat cu reparatiile si impanzirea:
Am cantarit avionul inainte de reparatie si dupa reparatie (fara alt echipament in afara de cele 4 servo):
-fuselaj cu 2 servo si cablurile de otel: 230g 288g
-canopie: 19g 26g
-aripa dreapta: 131g 175g
-aripa stanga: 131g 178g
-eleroane (ambele) 14g 21g
-tija aripi: 60g 60g
Total: 585g 748g
#35
Postat 10 February 2013 - 11:39 PM
#36
Postat 11 February 2013 - 07:52 AM
Oxid-ul de titan... este cel mai raspandit colorant in industrie pentru alb. Daca vezi tub bowden alb, aproape sigur are oxid de titan in compozitie. Samd, cam orice plastic alb.
Cum aflam simplu si sigur daca un plastic alb este colorat cu asa ceva ? Il bagam la microunde, si daca se topeste (borcan de iaurt ;) ) sau se incalzeste puternic, atunci este colorat cu oxid de titan.
Cu ce ne "incalzeste" pe noi asta in RC ? Unii probabil deja au percutat cand au citit mai sus cu microunde... este conductor, si orice plastic alb care contine oxid de titan va ecrana RC-ul in 2.4G !
Deci, acum, pe langa metal sau carbon in fuselaje, mai trebuie sa fim atenti si la aspectul acesta !
Aceasta postare a fost editata de renatoa: 11 February 2013 - 07:53 AM
#37
Postat 11 February 2013 - 11:09 AM
La EasyGlider unul din cele 3 tuburi albe de plastic din fuselaj e tocmai pt firul antenei. O fi pigmentat cu altceva decat cu dioxid de titan?
Eu raman oricum la 35MHz. Dar nu gasesc nicaieri proprietatile de absorbtie ale radiatie ale dioxidului de titan, ca sa stiu daca absoarbe si 35MHz.
#39
Postat 11 February 2013 - 04:29 PM
renatoa, la 11 February 2013 - 11:36 AM, a spus:
Niciodata nu mi-am pus problema ca tubul acela alb de plastic poate sa absoarba radiatie si scade raza de actiune. Nu m-am gandit vreodata sa compar raza de actiune cu antena prin tub si in afara. Eu asa testam uneori raza de actiune: cand avionul era destul de sus pliam antena. In general nu pierdeam receptia nici cand avionul era sus, bine (receptor Corona).
#42
Postat 13 February 2013 - 01:02 AM
renatoa, la 12 February 2013 - 07:51 AM, a spus:
S-a introdus cumva posibilitatea sa iti stergi postarile, ar fi cool... :D
Nu te mai intreba, Tot timpul ai ceva de comentat in orice domeniu. Sunt convins ca ai cu vasta experienta in construirea modelelor ci nu doar a cititului pe wikipedia.
#44
Postat 13 February 2013 - 09:18 AM
zgr_44, la 13 February 2013 - 01:02 AM, a spus:
Exact de asta era vorba... ia fa o cautare dupa Evelin sa vezi ce rezultatea "interesante" da... cautare pe net, nu prin croitorii :p
Cu experienta personala am contribuit in pagina 2 a topicului.
#46
Postat 13 February 2013 - 01:53 PM
Am folosit pe balsa ca sa o acopar cu fibra 48gr/mp.
Este mult mai avantajoasa ca rasina epoxy bicomponent, pentru ca 60% din masa este apa, deci se usureasa prin uscare. Nu asa rezistenta totusi... dar fara vapori si alte riscuri, plus uscare lenta, ai 15 minute sa tot intinzi la material. Pe spuma totusi nu stiu cum adera.
#47
Postat 13 February 2013 - 02:03 PM
Doar 15 min? Eu la laminarea cu rasina epoxidica lucram vreo 45min si tot nu era destul.
Dar daca lacul e pe baza de apa, nu inseamna ca nu va rezista la ploaie, nu?
Aceasta postare a fost editata de ViorelX: 13 February 2013 - 02:06 PM
#50
Postat 13 February 2013 - 02:35 PM
Nu am avut de ce, suprafata este perfecta, dupa ce dai al doilea strat peste cel de lipire al fibrei. daca nu a facut fibra cute...
Si iti permiti asta, pentru ca este usor, fata de epoxy. Practic e in loc de vopsire.
#51
Postat 13 February 2013 - 02:41 PM
ViorelX, la 13 February 2013 - 02:03 PM, a spus:
Doar 15 min? Eu la laminarea cu rasina epoxidica lucram vreo 45min si tot nu era destul.
Dar daca lacul e pe baza de apa, nu inseamna ca nu va rezista la ploaie, nu?
In 15 minute dupa aplicare incepe sa devina cleios si atunci se incepe aplicarea panzei, dar timp de lucru este din plin. De ce nu ar fi destul? aplicarea a durat sub 5 minute, dintr-o singura miscare, am avut fibra taiata 100*12cm, am intins-o doua persoane de la capete bine si am venit cu ea pe balsa deja incleiata. Apoi am venit cu un trafalet cu ecolac proaspat peste toata suprafata ca sa imbib si sa iasa evenuale bule si cute.
Cine sa adere pe epoxy, ecolac-ul pe post de lac/vopsea? Cred ca da, desi este pentru lemn in special... :unsure: nu stiu daca nu vrea o porozitate cat de cat ca sa se lipeasca...
Cu rezistenta la apa nu ai treaba, se foloseste si la yacht-uri :) Prin uscare polimerizeaza. Ireversibil !
#52
Postat 13 February 2013 - 04:32 PM
Oricum, n-a iesit perfect laminarea. Asa ca de aia, nici nu ma gandesc ca dau acum cu un strat de lac si gata, n-o sa mai finisez nimic dupa aia.
Daca lacul nu se poate slefui, nu stiu ce voi face. Rasina se slefuieste bine. Eventual sa mai dau tot cu rasina, corectez cat pot suprafata si la urma sa dau un strat de lac?
Aceasta postare a fost editata de ViorelX: 13 February 2013 - 04:35 PM
#53
Postat 13 February 2013 - 04:49 PM
care are o putere de acoperire de 8mp/l si Ecolasure, http://www.kober.ro/...asure-extra.php,
care acopera 17mp/l. Care-i diferenta dintre Ecolac si Ecolasure? O fi buna Ecolasure?
Mai vad un produs de la alt producator:
http://www.azur.ro/p...html&product=26
cu putere de acoperire de 16-22mp/l.
Avionul are poate cam 1mp. Atunci un strat de Ecolac i-ar adauga 125g. Fiindca acesta contine multa apa, dupa uscare greutatea probabil ca se injumatateste. Celelalte produse adauga si mai putina greutate.
#54
Postat 13 February 2013 - 05:33 PM
Une lasure (Le terme teinture est utilisé au Québec) est un produit pour matériaux poreux (bois, bétons…), non générateur de film (on dit aussi non-filmogène). On l'oppose donc aux vernis et peinture. La principale différence, vient du fait de la microporosité du film obtenu. Une peinture ou un vernis aura un effet bloqueur du support, ce qui peut provoquer en extérieur un écaillage du film.
Am participat si eu la procesul descris mai sus, cu rasina, cel clasic, mi s-a parut cumplit.
Cu lac eco e ceva complet diferit.
Aceasta postare a fost editata de renatoa: 13 February 2013 - 05:34 PM
#55
Postat 14 February 2013 - 07:53 PM
Cel mai bine ar fi cu un primer (spritchit) aplicat cu pistolul de vopsit, slefuit si apoi cu vopsea .
Altfel va fi cam mult de lucru.
Ciao Sorin
#56
Postat 14 February 2013 - 09:56 PM
Ce fel de spritchit sa iau? De la magazinele de auto? Dar nu ataca elaporul?
#57
Postat 21 February 2013 - 10:06 PM
Sunt la magazine auto tot felul, cel mai bun ar fi ala care foloseste ca intaritor peroxidul de mek ,dar ala nu il vei gasi in comert, e de calitate si se intareste, polimerizeaza, repede .Se vinde doar la bidoane de 25 de kg si e pentru cei care lucreaza industrial cu fibra .
Dar poate cel mai bine ar fi sa iei spritchit pe baza de diluant nitro fara intaritor .
Orice spritchit iei trebuie suflat cu pistolul. dupa primul strat slefuiesti ca nu va umple apoi pate la al doilea dupa slefuire umple ,daca nu mai dai un strat si slefuiesti.
Ciao Sorin
#58
Postat 21 February 2013 - 10:56 PM
Cu alta ocazie am impanzit de proba un con de elice din elapor. Acoperirea parea buna si l-am vopsit cu o vopsea de ulei. A fost de ajuns sa fie o mica imperfectiune microscopica de acoperire ca sa apara in elapor o topitura nu chiar neinsemnata. Asa ca nu mai risc.
O sa lucrez doar cu ecolac, chiar daca va trebui sa dau mai multe straturi. Pana acum am dat de proba 3 straturi pe eleroane si sunt relativ multumit de rezultat.
Aceasta postare a fost editata de ViorelX: 21 February 2013 - 11:00 PM
#60
Postat 04 August 2013 - 05:29 PM
Vopsirea a fost o operatie relativ usoara. Am dat 2 straturi si in unele locuri mai multe, incercand sa netezesc cat mai bine asperitatile. Dar n-am reusit mare lucru. Privit de la cel putin 3m, avionul arata bine chiar si asa.
In final, sporul total de greutate adaugat dupa toate reparatiile si vopsirea a fost de cca 250g. Cu experienta acumulata, la urmatoarele avioane cu siguranta voi adauga mai putina greutate. Voi fi mai atent cu chituirea defectelor inaintea impanzirii, apoi la impanzire nu voi folosi rasina, ci email acrilic. Mai am un EasyGlider, mai nou, mai putin defectat, la care reparatiile vor fi mai usoare si vor adauga mai putina greutate.
Iata rezultatul: