Salut,
O sa scriu cate ceva pe tema asta: imi cer scuze daca o sa fie prea lung.
Eu am carnetul de apropape 10 ani, si cred ca am atins 150 de mii de km (din care 100 pe Dacia berlina, in Romania). Stiu, nu e mult, dar asta pentru ca multi ani din cei zece de cand am avut carnet, nu am avut masina personala
http://www.rhcforum....tyle_emoticons/default/smile.gif
In ultimul timp insa am condus destul de mult in Uniunea Europeana, cu o masina mult superioara vechii mele Dacii deci am avut ocazia sa ii vad pe multi vestici cum sunt pe sosea.
Eu cred ca in Romania se conduce asa de nesabuit datorita mai multor conjuncturi nefavorabile. Le enumerez aici fara o ordine prealabila (doar cum imi vin in minte):
1) limitarile excesive pe drumurile europene, sau lipsa acuta de autostrade in Romania
- Problema a fost atacata de Zozo
- Acest factor duce la parcurgerea unor distante relativ moderate in intervale mari de timp. Eu sunt de prin Baia Mare, si pe vremea studentiei in Bucuresti, faceam cu daciutza mea drumul BM-BUC de cateva ori bune pe an. Ce pot sa zic e ca dupa atatea si atatea drumuri, am realizat ca cel mai bine pornesc noaptea pe la 1, ca sa ajung dimineata pe la 8-9 (deci in timp foarte bun, zic eu). De ce? Pai daca ma apuca ziua sau seara pe drum, din cauza traficului, a animalelor lasate singure pe strazi (gaini, vaci, etc), copii care se joaca, carute (noaptea aproape invizibile), tractoare, bicilcisti, betivi, tiruri lenese, limitari in localitati, etc faceam cam 12-13 ore. Si din cauza ca masina nu era foarte confortabila, in ultimul rand venea si oboseala, stresul, etc.
- Daca ar fi existat autostrazi, unde nu ai tractor/biciclist/animale/copii, etc poti rula linistit cu 120/h si in conditii de siguranta mai mari, altfel ar fi stat lucrurile
2) tranzitia economica: saracii, bisnitarii si cei cu adevarat bogati
- Saracii (ma rog, nu vreau sa trivializez sau sa fac misto, dar ma refer aici la 80-90 la suta din romani, care o duc asa cum stim prea bine) sunt cei care au masini mai vechi, care se chinuie sa si le intretina, si care depind intr-un fel sau altul de ele. Dintre acestia exista doua sub-categorii: cei care sunt super-prudenti care pot incurca circulatia nemaipomenit (voi exemplifica mai jos); si cei absolut imprudenti care vor sa arate ca si ei pot merge cu 1xx pe ora, in niste adevarate carucioare pe roti, nepregatite pentru vitezele alea.
- O alta categorie generata de acest factor sunt cei care au reusit (printr-un fel sau altul) sa iasa din tara, nu neaparat in scopuri turistice. Dintre ei, majoritatea au exploatat acest avantaj in a face micul trafic cu marfuri, si a se folosi de specula. Aduc produse (cumparate, furate, etc) si le vand aici. Ei bine, acestia au reusit sa stranga putin mai multi bani, si si-au cumparat masini la mana a doua din vest. Insa majoritatea si-au luat adevarate pericole-publice la preturi de nimic (de care vesticii erau incantati sa scape), masini puternice dar in stare avansata de uzura, pline de defecte, insa mult mai aratoase decat masinile locale. Acestia cand se intorc din vestul civilizat unde sunt depasiti pe autostrade, vin si se refuleaza aici, fortand nota si profitand de faptul ca politia nu prea are cum sa-i prinda.
- Ultima categorie, sunt cei cu adevarat bogati, care au adunat adevarate averi in timp foarte scurt si care s-au pus pe cheltuiala. Astfel si-au luat adevarati bolizi, bijuterii de masini, si care au impresia ca formeaza un fel de "nobilime" printre noi restul, si in consecinta isi "cer dreptul" si pe sosea semnalizand cu farul sa te tragi in sant. Asta ca nu da bine un trabant in fata unui Jeep, si ca sa poata sa iti demonstreze cum pot sa iti faca masina sa se clatine doar de pe urma curentului de aer care il fac cand te depasesc.
3) nivelul foarte scazut al comportamentului civilizat pe sosea
- In orasele mari, din micro-secunda in care se face verde la semafor, cei din spate incep sa claxoneze violent imaginandu-si ca astfel vor ajunge mai repede sa treaca de intersectie. De fapt, nu ajuta la nimic, ba mai mult streseaza pe ceilalti soferi, nivelul putand ajunge asa de ridicat ca uneori unii dintre ei ajung sa cedeze si sa faca gesturi nesabuite (injuraturi, accelerari nesabuite, condus imprudent, etc).
- Cum ziceam, aveam in Buc. masina de MM, si desi aveam un stil de condus foarte sportiv la vremea aia (deci nu blocam circulatia, si nici nu ma miscam ca ochiu' mortului), am avut parte de o gramada de injuraturi sa le zicem asa "rasiste", sau un cuvant mai bun ar fi "anti-provinciale". Lumea este destul de prost-crescuta sa isi dea seama ca uneori cineva din alt oras nu cunoaste o intersectie asa de bine, deci poate petrece cateva secunde in plus ca sa se asigure mai bine (chiar daca uneori, intr-adevar impiedica circulatia). Solutia soferilor locali? Bineinteles: injuratori, claxoane, uneori speriarea lor cu manevre bruste, etc
- Unii romani cand sunt depasiti isi zic: "Aa, asta se crede tare? Ia sa ii arat io!". Si fac tot posibilul sa te impiedice sa ajungi inapoi pe banda ta, inainte ca sa te lovesti de cel din fata. Ei vor sa te invete o lectie, sa stai cuminte in banca ta. Insa uneori cei care depasesc, sau cei care vin din fata nu stiu cum sa se descurce, si ajung sa faca accident. Din fericire nu am avut accident, dar am intalnit frustrati de astia care nu ma mai lasau pe banda, accelerand sau decelerand ca sa stea in dreptul meu si sa ma blocheze pe banda opusa.
- Problema cu capra vecinului. Uneori cei care se simt "amenintati" de frumosul bolid a altui sofer, vor sa "il ajute" sa si-l deterioreze, "nu cumva sa aiba altineva ceva mai bun sau mai frumos decat mine".
4) Lipsa de constienta a proaspetilor soferi
- problema a fost deja dezbatuta
- si eu am trecut prin asta, noroc ca mi-a trecut inainte sa am un accident
5) Amenzile ridicol de mici, coroborate cu usurinta coruperii politistilor
- nu cred ca mai e nevoie sa detaliez ce e in Romania
- in finlanda, amenda e proportionala cu salarul (adica politistul iti da o chitanta cu un anumit procent, el nici nu stie cat castigi). Tu singur calculezi cat ai de platit. Fereasca sfantul sa incerci sa fentezi sistemul. A fost un scandal mare facut de un tip de la Nokia (ceva barosan) care a fost prins cu 70 in zona de 30 la ora. A primit "procentul" pentru respectiva infractiune, si din cauza ca avea tipu salar nu gluma, a platit vreo 40.000 de euro. Asta zic eu amenda. Esti sarac sau bogat, dar cand iti zice ca trebe sa dai x% din salar, la amandoi li se pare la fel de scump. Logic, nu? Apropos, acel "x" la suta, poate fi si mai mare de 100 :D
6) Proasta pregatire a soferilor care primesc carnetele de soferi
- se pune accent relativ bun pe teorie
- ca peste tot in romania practica ne omoara. Citim din carti cum sa conducem in conditti mai grele, urmand sa ne descurcam singuri cand ne-o veni vremea. Scoala de soferi nu ofera astfel de lectii si politia nu cere astfel de examene. Aici in Finlanda, ca sa iei permisul ai un examen teoretic (cam la fel de riguros ca in Romania), insa examenul practic e ceva: 75 de minute (la secunda) de condus urban si extraurban, urmat de un test de indemanare sub conditi alunecoase: de exemplu evitari de obstacole care apar brusc, in timp ce rulezi pe platforme de otel stropite cu ulei si apa cu viteza minima de 40/h. Credeti-ma, dupa ce treci de testul ala, esti pregatit sa faci fata la polei si gheata. Si credeti-ma, finlandezii stiu nene sa conduca iarna. Daca nu ma credeti, incercati acasa cu masina, daca gasiti o platforma fina de fier sau faianta/marmura si un pic de ulei vechi si niste apa. Va avertizez sa nu incercati langa obstacole la inceput (stalpi, borduri, etc) ca sigur va veti deteriora masina.
- in unele locuri din tara, poti sa fi Schumi ca daca nu ai "cotizat", nu iei permisul; pe de alta parte poti fi ultimul cioban care nu a condus niciodata, daca ai dat sacu cu cas, ai luat permisul
Insa Zozo nu prea are dreptate cand zice ca vesticii nu stiu sa conduca in afara autostradelor. Mai corect este ca se merge in coloana la viteza maxima admisa (sa zicem cu 100), si atunci nimeni din coloana nu depaseste. De ce? Pentru ca sunt corecti, pentru ca amenzile sunt f. mari... fiecare cum considera. Si daca cineva din coloana merge mai incet putin, sa zicem cu 90 fata de 100, ei sunt mult mai rabdatori si civilizati ca sa claxoneze/injure. Cei care se grabesc depasesc, majoritatea considera insa ca diferenta intre 90 si 100 la ora nu merita "chinul" si "stresul" de a depasi coloane intregi de masini.
Deocamndata nu imi mai vin motive pentru dezastrul din tara. Oricum am scris destul deja.
Am uitat sa mentionez la ce sunt "rai" superprudentii. Am fost recent prin Croatia. Autostrazi noi, masini bune... ce mai diferenta de la cer la pamant fata de Romania. Pe autostrata la intrarea intr-un tunel relativ scurt (cam 3km), cei de pe cealalta banda (deci cei care ieseau din tunel) erau "indemnati" energic de catre polititsti sa isi mareasca viteza. Mi s-a parut misto.
Abia pe urma am realizat. Din cauza ca in tunele se circula mai incet (doar 80-100), unii soferi super-prudenti au zis ca ei merg cu 60 sau poate si mai incet. Ei bine, ajunge ca doi soferi sa faca asta, si sa blocheze ambele benzi de pe o autostrada, ca in spatele lor sa se faca ambuteiaj. Si am observat asta, ca daca imedia in tunel masinile mergeau incet, dupa ce am iesit din tunel deja masinile erau stationate si asteptau ca cei din fata sa plece. Si in urma lor venea puhoiul. Busonul a fost de vreo 10 km, si mi-era mila de cei pe care ii vedeam venind cu 130 cand ma gandeam ca in cativa km, vor sta la buson, din nici un motiv obiectiv (accident, reparatii, etc), ci doar din cauza unui(unor) soferi mai prudenti decat era necesar.
VR.
Aceasta postare a fost editata de VelociRaptor: 03 September 2004 - 10:31 AM