Multumesc pentru informatiile referitoare la adezivi.
Asa cum am promis, voi continua cu unele consideratii personale referitoare la unghiurile motoarelor pentru bimotoare si nu numai. Sunt consideratii personale. Este vorba de documentare si in mare parte experienta confirmata.
In prezentarea mea, directiile fortelor si sensurile de rotatie si ale momentelor vor referi un avion vazut de sus, din spate si din stanga. Ma refer la un avion cu motorul / motoarele in fata centrului de portanta al modelului.
1 Unghiul lateral al motorului.
Pornind de la sensul de rotatie, masele in miscare au nevoie de “un sprijinâ€. La o rotatie in dreapta a motorului (vazut din spate), asa cum au majoritatea motoarelor folosite de noi, va exista o tendinta de rasucire in stanga a modelului, deci de virare catre stanga.
Remediul imediat ar fi directie dreapta (poate si eleron), dar trimerarile ar necesita schimbari cu tractiunea.
Remediul practicat: unghi dreapta motor, aparind o componenta care produce un moment dreapta, care anuleaza tendinta de rasucire stanga.
2. Unghiul in jos al motorului.
Din informatiile mele, pentru un motor plasat la nivelul aripii, in “axul de rezistenta†(termen introdus de mine pentru a reprezenta lipsa altor elemente care pot induce momente in sus sau in jos), unghiul in jos al motorului are ca scop atenuarea precesiei induse de efectul giroscopic al ansamblului motor – elice in rotatie, de multe ori operand la turatii foarte mari.
Aceasta opinie mi-a fost confirmata de necesitatea unor unghiuri mai mari la motoare mici cu turatii foarte mari si mai mici la cele cu turatii reduse.
3. Unghiurile motoarelor departate de axa modelului.
Forta de tractiune a unui motor dezaxat, va induce un moment de virare, urcare sau picaj, functie de pozitia in care se afla. Compensarea acestor efecte se face prin unghiuri catre exterior ale motoarelor.
Unghiul catre exterior creaza o componenta catre exterior, care induce un moment opus celui dat de pozitia fortei care asigura deplasarea, fata de centrul de portanta.
Un motor pozitionat mult peste aripa, va avea un unghi in sus (din care se scade unghiul inpus de efectul giroscopic), un motor sub nivelul aripii va avea un unghi suplimentar in jos.
Un motor lateral va avea un unghi catre partea exterioara a modelului, corectat cu unghiul impus de sensul de rotatie. La motor cu rotatie spre dreapta (vazut din spate), aflat in dreapta, unghiurile se vor cumula, la motorul din stanga se vor scade.
Daca sensurile sunt clare, valoarea unghiurilor implica experienta si incercari. Trebuie luate in considerare: puterea motorului raportata la dimensiunea modelului, tipul motorului (turatiile, dimensiuni elice, etc), departarea motorului / motoarelor fata de axa modelului.
Am atasat o schita cu pozitia (unghiurile) motoarelor pentru un bimotor.
Pozitie_motoare.jpg (22.56K)
Number of downloads: 218