Camion 1/16 constructie plecand de la tabla de fier si bara de aluminiu
#1
Postat 30 December 2009 - 12:13 AM
am deschis acest topic din dorinta de a cunoaste cat mai multi pasionati de aceste automodele utilitare , camioanele 1/16 si 1/14.
In acest moment nu am finalizat nici un model , dar am reusit sa finalizez o parte din piesele necesare.Sper ca pozele pe care le voi posta si descrierea lor impreuna cu solutiile tehnice pe care le-am ales sa va ajute si pe voi , iar comentariile voastre sa genereze idei tehnice noi ,mai bune ca ale mele si care sa ajute la dezvoltarea acestui hobby.
Doresc sa va spun ca am ales scara 1/16 pentru simplul motiv ca am gasit un punct de plecare , camioanele Bruder, de la care am folosit cu brio cabinele si cutiile modelelor alese.
Pentru scara 1/14 nu am gasit in tara nici un model de vanzare si nici piese de schimb.
Am vazut pe forum ca sunt cativa posesori de camioane 1/ 14 , am studiat piesele de schimb pe care cineva le-a importat inclusiv pozele de pe forum ( foarte utile ) si m-am lamurit.
Fiecare firma are si puncte bune si puncte slabe , imposibil de multumit toti modelistii.
In concluzie ,dupa masuratori si planificare , am trecut la construit si am plecat de la tabla de fier de 2 mm si bara plina de dural de 50 mm.
#2
Postat 30 December 2009 - 12:35 AM
pe care le-am realizat din dural , initial am mers pe o latime de 30 mm ,rotile de Bruder fiind groase de 27 mm si diametrul 77 mm ( scara 1/16 ) ,cele de Wedico sunt groase de 17 mm si cu diametrul anvelopei 73 mm ( scara 1/16 ) iar cele de Tamyia sunt groase de 25 mm si diametrul anvelopa 90 mm ( scara 1/14 ).
Eu am ales diametrul janta 45 mm cu grosime 25 mm , iar anvelopa va avea diametrul exterior 80 mm.
Janta am desenat-o cu 10 gauri ornamentale si 10 gauri de prindere.
Aceasta postare a fost editata de ctc: 30 December 2009 - 12:36 AM
#3
Postat 30 December 2009 - 12:49 AM
Au iesit cu putine zgarieturi primele , urmatoarele vor fi mai curate.
Aceasta postare a fost editata de ctc: 30 December 2009 - 01:02 AM
#4
Postat 30 December 2009 - 01:13 AM
Butucul spate este mai lung fata de butucul fata.Butucii au o fanta pe spate unde se insereaza boltul de blocare ca la sistemul cu hex.Strangerea se face cu piulita pe planetara.
Aceasta postare a fost editata de ctc: 30 December 2009 - 01:24 AM
#5
Postat 30 December 2009 - 01:34 AM
Ca model par sa fie potrivite pentru cauciucuri de la Robbe iar ca dimensiuni cu cele de la Tamiya. De care te-ai decis sa pui pe ele ?
Asteptam si alte poze http://www.rhcforum....tyle_emoticons/default/smile.gif
Spor la treaba in continuare.
PS , o mica precizare pt Bruder , sa nu iei in calcul dimensiunile rotilor si nici lungimea masinii ca nu sunt la scara.
Pentru dimensiuni la componentele camioanelor Tamiya pot sa te ajut si eu ca am unu mai rablagit prin debara ...
Aceasta postare a fost editata de Sir_Vaska: 30 December 2009 - 01:39 AM
#6
Postat 30 December 2009 - 01:43 AM
am sa pun poze continuu , din pacate netul merge cam greu si sunt nevoit sa tai din rezolitia pozelor, incarcatul pozelor merge rezonabil, iar eu nu ma opresc doar cand sunt gata cu primele 10 camioane.
referitor la cauciucuri , sunt intr-un mic impas
nu am gasit la nici un producator dimensiunea dorita,
ca urmare am dat la proiectat matrita sa turnam cauciucul propriu , este gata de 2 luni , am gasit cauciucar sa-mi injecteze modelul dorit , cu santuri de 2 mm, 5 santuri , dar matriterie inca nu am .
Am sa caut si pe afara, undeva tot gasesc.
Un alt amanunt este ca de afara creste costul cu transportul , nejustificat , ca urmare vom face cauciucul aici.Hotarat !
Am gasit un noname , superb , din pacate mai mic in diametru, dar bun pentru inspiratie.
Aceasta postare a fost editata de ctc: 30 December 2009 - 01:53 AM
#7
Postat 30 December 2009 - 01:57 AM
Diametru de 80mm exterior corespunde totusi cu scara 1:14, la Tamiya sunt de 83mm, dar camioanele imi ies la socoteala ca ar fi la scara 1:13.5 si nu la 1:14, fapt confirmat si pe unele forumuri nemtesti.
LE, Am vazut si ultima poza , cauciucurile acelea par sa fie de la Tamiya, nu ?
Aceasta postare a fost editata de Sir_Vaska: 30 December 2009 - 01:58 AM
#8
Postat 30 December 2009 - 02:00 AM
am fost cu ea la un atelier de confectii metalice, am taiat-o pe ghilotina ( buna cu program sa nu fuga la taiere ) so apoi la abkant sa obtin un profil U.
Sasiul meu este din profil U 10 x 30 x 10 mm si ca sa nu stau cu teama ca nu-mi ajunge profilul am facut toate bucatile la 2 m .
Aceasta postare a fost editata de ctc: 30 December 2009 - 02:01 AM
#9
Postat 30 December 2009 - 02:09 AM
Am hotarat latimea sasiului la 60 mm , cred ca si modelele 1/ 14 au aceasta latime.
Modelul Bruder , care are sasiul din plastic , merge cu o latime de 80 mm ( inaltimea sasiului este tot 30 mm cu 10 mm ).
Aici apare ruptura de Bruder , in sensul ca nu prea mai am elemente comune cu ei .
Rotile pe spate sunt unite si prost dimensionate.
Poate se pot folosi rotile de pe fata , doar intr-o etapa intermediara, pentru probe.
Aceasta postare a fost editata de ctc: 30 December 2009 - 02:14 AM
#10
Postat 30 December 2009 - 02:23 AM
am incercat cu arcuri de ceas , pe care le-am decalit , modelat , gaurit , aplicat bucsa si tot degeaba.
Imi crapa cand sunt in sarcina 1
Solutia pe care eu o recomand este banda de arc noua , necalita , prelucrata si apoi calit arcul.
Eu am gasit la Arad la un importator banda de arc lata de 6-8 mm , dar anul acesta nu pot onora comenzi mai mici de 15 000 euro.
Solutia am gasit alt importator ( s-au cam imputinat ) banda necalita lata de 10 mm , am luat din ea cu freza si am ajuns la latimea dorita de 7 mm.
Am pregatit 20 de foi de arc cu bucsa , am construit un suport pentru calire si merg cu ele la tratament termic dupa Revelion.
Aceasta postare a fost editata de ctc: 30 December 2009 - 02:25 AM
#11
Postat 30 December 2009 - 02:34 AM
am zis ca este pacat sa nu fac un singur diferential pentru puntea fata si puntea spate,
iar diferentele vor fi la lungimea planetarelor si la placutele de la puntea fata ce tin fuzetele intr-un sandwich.
In acest moment am realizat un singur diferential ( prototipul ) , se incadreaza bine pe formatul sasiului si este functional asa cu mi-am dorit , bun si deosebit de rezistent , metalic.
Aceasta postare a fost editata de ctc: 30 December 2009 - 02:40 AM
#12
Postat 30 December 2009 - 02:53 AM
Asa cum se poate vedea si in poza puntea este construita din 2 jumatati identice si 2 capace prinse cu 6 suruburi de corpul diferentialului.
In clipa de fata pe hartie , capacele sunt modificate , noul model are 6 raze de soare si poate fi executat numai pe un CNC.
I-am mai adus modificari si la interior , minore.
Puntea se face sandwich prin fixarea cu suruburi intre 2+ 2 placute pe fiecare parte.
Placutele mici pentru modelul punte spate si placute trapez pentru modelul punte fata .( aici mai are si fuzetele )
Aceasta postare a fost editata de ctc: 30 December 2009 - 02:55 AM
#13
Postat 30 December 2009 - 03:22 AM
Lungimea planetarelor inca nu este definita, mai am mici masuratori de efectuat
#15
Postat 30 December 2009 - 03:30 AM
15 x 21 x 4 mm si sunt dispusi stg dr fata de diferential
si se aseaza in scaunele lor rectangulare nu semirotunde , fara alte piese intermediare
sistemul este foarte stabil
#16
Postat 30 December 2009 - 03:41 AM
Evident apar si probleme la turnare , dar pe acestea le voi descoperii la urmatoarele operatii de turnare :D
a mai aparut o problema , nu stiu cum sa execut carcasa de plastic .
Modelul original este din polietilena joasa densitate dar aceasta este injectata si implica o matrita din otel.
Cred ca singura solutie este din poliuretan A+B.
Trebuie sa cercetez cum se face !
#18
Postat 30 December 2009 - 04:16 AM
satelitii au diametrul din zona mare 10,5 mm
pinionul de atac are diametrul 12 mm in zona pe care sta rulmentul si inaltime 14 mm ( acesta conecteaza puntile intre ele )
pinionul din capul planetarei in zona rulmentului are 12 mm si inaltime 11 mm
#19
Postat 30 December 2009 - 04:23 AM
Si puntea fata , ca si cea spate , este croita pentru un sasiu cu latimea 60 mm , cu 2 mm distanta intre sasiu si fiecare talpica de prindere a arcului lamelar , adica avem 64 mm intre arcuri .
la varianta actuala am realizat fuzetele jumatate pe freza jumatate la pila , aceasta este explicatia ca arata asa urat .
#21
Postat 30 December 2009 - 04:33 AM
Inconvenientul ca sunt arse dispare dupa sablare si o plimbare la o baie de cromare.
In fuzete folosesc 2 rulmenti 11 x 5 x 4 mm , capul de planetara va fi evident fi 5 mm ( inca nu l-am realizat )
cel mai greu a fost sa realizez suruburile de prins fuzetele sus -jos cu 2 diametre , unul neted !
pentru poza trebuie sa fac rost de o lupa !
#22
Postat 30 December 2009 - 04:37 AM
este din tabla , in sectiune este un U cu dimensiunile 5 x 30 x 5
am facut si lampile , dar mai trebuie bibilit putin !
Aceasta postare a fost editata de ctc: 30 December 2009 - 04:38 AM
#24
Postat 30 December 2009 - 08:57 AM
ctc, la Dec 30 2009, 02:23 AM, a spus:
am incercat cu arcuri de ceas , pe care le-am decalit , modelat , gaurit , aplicat bucsa si tot degeaba.
Imi crapa cand sunt in sarcina 1
Solutia pe care eu o recomand este banda de arc noua , necalita , prelucrata si apoi calit arcul.
Eu am gasit la Arad la un importator banda de arc lata de 6-8 mm , dar anul acesta nu pot onora comenzi mai mici de 15 000 euro.
Solutia am gasit alt importator ( s-au cam imputinat ) banda necalita lata de 10 mm , am luat din ea cu freza si am ajuns la latimea dorita de 7 mm.
Am pregatit 20 de foi de arc cu bucsa , am construit un suport pentru calire si merg cu ele la tratament termic dupa Revelion.
Salutare ,
Felicitari in primul rind pentru rezultatul muncii tale , piesele arata foarte bine , am si eu o intrebare poti sa imi dai si mie te rog numarul de telefon a distribuitorului de foi de arc netratate? tu unde tratezi arcurile ?
multumesc mult !
#26
Postat 30 December 2009 - 09:04 AM
ctc, la Dec 30 2009, 04:33 AM, a spus:
Inconvenientul ca sunt arse dispare dupa sablare si o plimbare la o baie de cromare.
In fuzete folosesc 2 rulmenti 11 x 5 x 4 mm , capul de planetara va fi evident fi 5 mm ( inca nu l-am realizat )
cel mai greu a fost sa realizez suruburile de prins fuzetele sus -jos cu 2 diametre , unul neted !
pentru poza trebuie sa fac rost de o lupa !
ai de unde sa cumperi rulmenti de diamentre foarte mici ? daca nu em eu ceva rulmentei prin atelier pe care eu nu ii voi folosi
si pot sa tii trimit sa ii ai pentru modelism , pt ca vad ca meriti :D
#27
Postat 30 December 2009 - 09:12 AM
tratamentul termic am sa-l fac la Duroterm , in incinta Faur.
www.duroterm.ro
Ce mi-au spus mai demult ca pentru foi de arc sau alta tabla ce trebuie tratata termic si se doreste un produs plan , calirea se va face intr-o presa .
Eu am avut nevoie sa calesc o tabla de arc 1200x 900 groasa de 6 mm si nu au presa -dispozitiv asa mare, cuptor mare au.
Am inteles ca se deformeaza.
In cazul arcurilor lamelare eu m-am gandit si facut un suport metalic cu 2 tije , cu dimensiunea dorita, prin care am bagat cate 10 arcuri unul peste altul pe verticala,prin bucsile de la capat.Alta solutie nu vad.
#28
Postat 30 December 2009 - 09:29 AM
Eu am cumparat de mai multe ori din zona Fantanica de la www.metalcast.ro , acum nu au lamela , cred ca trebuie insistat .
Pentru arcurile de acum am gasit la altcineva un stoc ocazional, banda era destinata industriei pielariei , din ea se executau stantele metalice pentru stantat pantofi.
#29
Postat 30 December 2009 - 09:32 AM
http://s314.photobucket.com/albums/ll405/s...nt=DSCF0216.jpg
In schimb nu am reusit sa le gauresc la mijloc , o sa caut ceva burghie mai speciale pentru asta.
O alta varianta pentru arcuri , la indemana oricui ar fi castile audio numai ca acestea din urma se deformeaza la o anumita solicitare.
Aceasta postare a fost editata de Sir_Vaska: 30 December 2009 - 09:34 AM
#30
Postat 30 December 2009 - 09:40 AM
referitor la tabla / banda de arc eu am mai incercat si lama de fierastrau ( cel care canta la vibratii ) la alte aplicatii dar pentru arcurile acestea este prea gros materialul.
Sunt sigur ca mai gasim si alte surse ( mai ales daca schimbam informatii ), de exemplu ar trebui gasiti furnizorii de panza-banda pentru fierastraiele cu banda continua, produsul este flexibil si rezistent.Probabil se si sudeaza ( deci accepta tratament termic si ramane elastica ) pentru a deveni banda inchisa.
in cel mai rau caz cumparam tabla de arc la orice dimensiune dimensiune si o taiem undeva cu laserul sau daca materialul permite ghilotina sau chiar freza,
oricum solutii gasim !
Aceasta postare a fost editata de ctc: 30 December 2009 - 09:46 AM