Modelism - RHC Forum: AERODINA LENTICULARA! - Modelism - RHC Forum

Salt la continut

  • 14 Pagini +
  • « Prima
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • Ultima »
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

AERODINA LENTICULARA! Zbaoara sau nu zboara?

#91 Useril este offline   Picatot 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 839
  • Inregistrat: 05-June 04

Postat 02 August 2004 - 01:44 PM

Pentru ventilatorul de mai sus un mic calcul:
1 Diam aerod 300 mm
2 Perim 942,47 mm
3 L fantelor 10 mm
4 Pas 10 mm
5 Total 20 mm
6 Nr fante 47,12
7 Nr real fante 40 buc

8 Latime fanta 1 mm
9 Lungime fanta 10 mm
10 Suprafata 0,00001 mp

11 Nr fante 40 buc
12 Supr totala 0,0004 mp

13 Debit maxim 0,8 mc/min
0,013 mc/s

14 Viteza aerului 33,33 m/s


Problema e raportul debit/cadere de presiune (de unde va rezulta debitul real si deci viteza reala a aerului la iesirea din fante)
Sa nu existe confuzii!
mesaj normal, off topic, inutil ; off topic dar util ; off topic, important .
0

#92 Useril este offline   ctotth 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 985
  • Inregistrat: 22-April 04

Postat 02 August 2004 - 02:01 PM

@etaju: calculul e destul de bunicel daca se considera ca tot jetul este eliminat brusc.. O racheta care pierde treptat masa (sub forma de gaze evacuate) in timp ce accelereaza e putin diferita - gandeste-te ca viteza rachetei poate creste la valori mai mari decat viteza gazelor.. adica in final nu toata masa de gaze se misca cu aceasi viteza.

E adevarat ca apa impinge mai sus o racheta cu aer comprimat, dar pt. lamurirea efectului coanda conteaza mai mult aerul, suflat in diverse feluri.

@meghido - cam asta e principiul lui Coanda.

@picatot - jucaria aia cu elice e un elicopter cu mai multe rotoare, nu are treaba cu efectul Coanda. Mi se parea mai interesanta o implementare a aerodineii Coanda, nu orice obiect rotund care sa zboare.

salutari
0

#93 Useril este offline   Picatot 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 839
  • Inregistrat: 05-June 04

Postat 02 August 2004 - 02:17 PM

@ctoth:
Am zis ca ar fi interesant de folosit ca sistem de propulsie (in interiorul aerodinei) pe post de compresoare!
Oricum F lor + amplificarea tot ar trebui sa dea ceva mai bun. (poate?!)
Sa nu existe confuzii!
mesaj normal, off topic, inutil ; off topic dar util ; off topic, important .
0

#94 Useril este offline   ctotth 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 985
  • Inregistrat: 22-April 04

Postat 02 August 2004 - 02:44 PM

@picatot, cred ca nu am exprimat prea bine cum e cu aerodina aia.. din brevetul initial.
Nu-s mai multe fante (e una singura) si aerul nu trece vertical PRIN aerodina (prin gauri/fante verticale cu un ventilator la mijloc).

Aerodina arata mai degraba ca o farfurie - sau castron - intoarsa cu fundul in sus.
Deasupra e suflat aer radial - imagineaza-ti o palnie pusa deasupra, cu deschiderea mare in jos APROAPE lipita de fundu castronului prin care e suflat aerul prin gatul palniei...
acesta iese radial prin fanta dintre palnie si castron apoi se scurge pe peretii acestuia..

Poza atasata ar fi o sectiune prin castron si palnia de deasupra - in gatul palniei e figurata si elicea intubata sau compresorul.

@mig29 - daca ai putea mata sa calculezi distributia de presiuni pe extradosul ... castronului pentru o geometrie data:
- diametrul total al castronului - 50 cm
- diametrul fantei 25 cm
- inaltimea fantei variabila intre 0.4-1.0 cm
- viteza initiala a aerului la nivelul fantei - whatever - 30 m/sec
- forma curburii (forma castronului) - variabila - intereseaza gasirea unei forme care sa dea o rezultanta verticala a presiunilor cat mai mare.

Nu e prea simplu...

cezar

Fisiere atasate

  • Fisier atasat  a3.jpg (25.79K)
    Number of downloads: 151

Aceasta postare a fost editata de ctotth: 02 August 2004 - 02:58 PM

0

#95 Useril este offline   MrSpace 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1079
  • Inregistrat: 16-May 02

Postat 02 August 2004 - 03:06 PM

coanda a avut mai multe modele de aerodine printre care si una cu mai multe fante ce absorb aerul de pe extrados.... daca nu ma inshel el a facut mai multe experimente cu aceasta, decat cu celelate, poza apare intr-un site postat chiar aici, am sa o caut.
0

#96 Useril este offline   MrSpace 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1079
  • Inregistrat: 16-May 02

Postat 02 August 2004 - 03:12 PM

asta este.
daca nu ma lasa memoria e chiar schita aerodinei de 2 tone pe care coanda planuia sa o echipeze cu doua turbo compresoare (tot zicea ceva de compresoare Turbomeca care la vremea lui erau cele mai indicate)

Inca ceva, din moment ce fundamentul matematic nu-l avem ar fi bine sa faceti ceva experimente live. ca parca vad ca ceva cifre nu o sa iasa cum trebuie

succes

Fisiere atasate


0

#97 Useril este offline   ctotth 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 985
  • Inregistrat: 22-April 04

Postat 02 August 2004 - 03:13 PM

MrSpace - Cand a observat ca forma simpla din brevetul initial (castron cu fundu in sus) e instabila deoarece rezultanta presiunilor se aplica sub centrul de greutate, a incercat niste bazaconii mult mai complicate...mai multi cilindri in care aerul suflat centripet nu centrifug si care erau astfel orientati incat rezultanta fortelor sa se aplice deasupra (in pt. 49 din poza aia)

Deoarece nu vreau sa zbor in supersonic e suficient sa mut centrul de greutate foarte jos. Ar arata chiar ca o umbrela, sau ca o parasuta... nu put (hehe.. na ca pot sa put de atata teorie!) acum sa exemplific cu noi desene. Trebuie sa plec..

Aceasta postare a fost editata de ctotth: 02 August 2004 - 03:18 PM

0

#98 Useril este offline   Picatot 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 839
  • Inregistrat: 05-June 04

Postat 03 August 2004 - 08:40 AM

Ieri seara am facut primele experimente legate de aerodina.
1. OBIECT DE RIDICAT: Tavita de mici din polistiren extrudat;
2. Ventilatoare testate: 2.1 Ventilator sursa calculator;
2.2 Elice de la GWS 11/.... (nu mai stiu) pusa pe un motor SPEED280 cu reductor

Am pornit cu ventilatorul de pe sursa calculatorului. Debit anemic, abia simtit, nici un efect;
Speedul 200 cu reductor + elicea 11/... a ridcat in schimb tavita de mici. Atentie ii trebuie 2 ghidaje laterale altfel o sufla unde apuca

Rezultate:
1. 2 degete cu taieturi(unu taiat chiar bine) de la elicea de la GWS (ca am cuplat direct pe accu), si mi-a plecat din mina;
2. Se pare ca efectul Coanda se face simtit si la suprafete plane

Urmatorul experiment:
1. Se fixeaza motorul cu elice rigid pe tavita de mici;
2. se pune pe ghidaje;

Se ridica cu totul sau nu se ridica?

PS: Am stricat si ventilatorul de sursa si i-am scos turbina.
Tot disera o cuplez pe speed si vreau sa vad ce efect are.

Aceasta postare a fost editata de Picatot: 03 August 2004 - 08:46 AM

Sa nu existe confuzii!
mesaj normal, off topic, inutil ; off topic dar util ; off topic, important .
0

#99 Useril este offline   MrSpace 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1079
  • Inregistrat: 16-May 02

Postat 03 August 2004 - 10:32 AM

bravo picatot
dar stii ce as vrea sa vad eu! daca tractiunea lui speed280 nu-i mai mare ca forta de sustentatie a aerodinei
vad ca ai elice GWS, sunt fun GWS si chiar ma uitam la ei acum o zi
stii ca cu GWS EPS 350 cu nu mai stiu ce elice la 9.6V are tractiune 550g!!! si consumul de putere e doar 11A!!!
sa depasim pragul asta si atunci e cu adevarat ceva realizat

Felicitari pt ca ai avut sange si te-ai apucat de experimente
0

#100 Useril este offline   Picatot 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 839
  • Inregistrat: 05-June 04

Postat 03 August 2004 - 10:58 AM

Mi-ar trebu si ceva "scule" ptr masuratori (un cintar electronic) sau un sistem de masura cu doze tensometrice de precizie. plus dispozitivul in sine. E un pic mai complicat sa le faci repede in Ro si e si mai complicat sa faci masuratori pe genunchi.
Deocamdata ma "joc" cu ce am.
Sa nu existe confuzii!
mesaj normal, off topic, inutil ; off topic dar util ; off topic, important .
0

#101 Useril este offline   Picatot 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 839
  • Inregistrat: 05-June 04

Postat 05 August 2004 - 01:11 PM

Si uite ca nu suntem primii care s-au gindit la asta:
http://www.fiddlersgreen.net/AC/aircraft/A...car/avrocar.htm
Sa nu existe confuzii!
mesaj normal, off topic, inutil ; off topic dar util ; off topic, important .
0

#102 Useril este offline   MrSpace 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1079
  • Inregistrat: 16-May 02

Postat 05 August 2004 - 08:56 PM

avocar ala e dragut
dar nu e aerodina lui coanda, si ma indoiesc ca poate avea mari performante

Aceasta postare a fost editata de MrSpace: 05 August 2004 - 08:59 PM

0

#103 Useril este offline   meghido 

  • Nou venit
  • Pip
  • Grup: Members
  • Postari: 2
  • Inregistrat: 02-August 04

Postat 07 August 2004 - 09:13 AM

etaju: Scuze de lipsa. Ec. ce-am obt. e simplificata, cat sa-mi dau seama cam cum arata prifilul. Vezi pe hirtie ce se intampla cu 2 forte perpendiculare: a jetului si atmosf. : rezultanta e noul jet asupra caruia act. iar atmosfera. Asta in caz. static (la pornire). in miscare (accelerata sau regim stationar), intra in calc. pres. dinamica. Si toate astea le-am facut pt. caz gaz. ideal (fara frecare si altele). Pt. caz. static relatia de recurenta ar fi :
Fi+1 = (Fi^2+Fatm^2)^1/2 (daca se intelege ceva). Mi-a dat un profil neasteptat de ascutit, fc. de pres de iesire a jetului. Obs. : pres. e perpend. pe profil (rezultanta).
Pt. caz. dinamic apare in ec. pres din. Acum nu-s acasa, nici timp nu prea am s-o deduc. Daca va iese (poate mai bine ca mie), ziceti-mi.
0

#104 Useril este offline   Picatot 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 839
  • Inregistrat: 05-June 04

Postat 09 August 2004 - 08:14 AM

Am primit azi noapte materialul despre aerodina.
1. Coanda face experimente in 1933 in laboratorul din Paris cu prima aerodina. Obtine rezultate grozave dar probabil isi da seama ca nu o poate controla.(miscarea pe orizontala)
2. Brevetul al doilea apare exact ca urmare a acestui fapt.
3. Se lucreaza cu "jeturi subtiri" si fante de 0,3...0,4mm si viteze de peste 50m/s.
4. Deflectorii folositi nu sunt curbi ci poligonali convexi

Ne mai auzim!
Sa nu existe confuzii!
mesaj normal, off topic, inutil ; off topic dar util ; off topic, important .
0

#105 Useril este offline   TRazvan 

  • Junior
  • PipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 83
  • Inregistrat: 14-August 04

Postat 14 August 2004 - 08:11 PM

Salut,

Ma bucur ca am gasit acest thread. Efectul Coanda este o aplicatie a legii lui Bernoulli.
Deci, se poate calcula. Pentru inceput, haideti sa calculam efectul asupra aerodinei lui Coanda.

1. Date initiale:

D = 0,12 m
d = 0,06 m
Psi = 4 atm. (Presiunea folosita)
Pse = 1 atm. = 101337,3 N/m^2 (Presiunea exterioara)
ro = 1,25 kg/m^3
Sp = suprafata portanta
Fp = forta portanta
m = masa pe care poate sa o ridice aerodina

Pentru inceput calculam viteza cu care iese aerul:

Psi = Pse + ro * v^2 / 2
v = 697,43 m/s

Sp = Pi/4(D^2-d^2)
Sp = 0,0084823 m^2

Fp = ro*v^2/2 * Sp (consideram o suprafata plana, fara Cz)
Fp = 2578,66 N
Fp = G = m*g
m = Fp/g
m = 262,86 Kg :D

Masa calculata este mult mai mare decat masa obtinuta practic:

coef = 262,86/35 =7,51

Deci, e foarte important profilul ce se foloseste si unghiul de incidenta ce va da coeficientul Cz, pe care nu l-am luat in calcul.
Cei care cunoasteti mai bine profilele aerodinamice, puteti cauta un profil care sa aiba o portanta pe extrados cat mai mare. E posibil sa se obtina un castig si mai mare decat cel al lui Coanda.


2. Pentru proiectul vostru, putem porni de la urmatoarele date initiale:

D = 0,5 m
d = 0,25 m
m = 0,5 kg. (Masa machetei)
mt = m*coef = 3,755 kg (consideram o masa teoretica mai mare)
Hf = 0,0005 m (inaltimea fantei)
Sf = suprafata fantei
Q = debitul de aer necesar

G = m*g = 37,55 N
Sp = Pi/4*(D^2 - d^2) = 0,14726 m^2
Fp = G = ro*v^2/2 * Sp
v = 20,2 m/s
Sf = perimetru * Hf = 0,00039269 m^2
Q = v * Sf = 0,0079323 m^3/s

Sunt aceste valori accesibile motoraselor pe care le aveti?

Ar fi bine sa verificati si voi calculele, sper sa nu fi gresit.

Aceasta postare a fost editata de TRazvan: 16 August 2004 - 09:04 PM

Tzac, pac, bag la sac!
0

#106 Useril este offline   TRazvan 

  • Junior
  • PipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 83
  • Inregistrat: 14-August 04

Postat 14 August 2004 - 10:46 PM

etaju, la 14 Aug 2004, 22:07, a spus:

> TRazvan
pai cam asa am zis si eu, ca amplificarea de forta ar trebui sa fie egala cu raportul suprafetelor, ca la un cric.

Ceea ce nu inteleg eu este de ce il tot pomeniti pe din Bernouli aici.
Jetul acela are de o parte Pet, si de o parte aer vidat. Conform principiului al doilea al termodinamicii, vidul care se formeaza, al carui scop este sa distruga Jetul, tre' sa actioneze egal din ambele parti. Acuma tu faci niste calcule pentru niste fluide, si apoi extrapolezi nejustificat Bernouli si zici ca aceiasi forta de vidare care actioneaza asupra fluidului, tre sa actioneze si dinspre partea solida.

Interesant este aici ca sugerezi implicit un randament teoretic al aerodinei, anume de 50%, jumate la Pet, jumate la Jet.

Estimp eu am mai gasit un candidat pentru un ajutaj (2 cescute imbricate), anume de 66%. Datorita formei lui speciale, la evacuare, energia longitudinala comuta cu cea transvesala. Astfel, 2/3 din energia transversala se 'longitudinalizeaza' si viceversa.

nu le postez inca in tabelul general pentru ca tre' sa mai meditez la treaba asta.

@ etaju
Amplificarea de forta e cam mult spus. Eu i-as zice, mai degraba, eficientizare.
Il pomenim pe Bernoulli, pentru ca de la el pleaca efectul Coanda. Lipirea fluidului pe o suprafata avand alta directie decat cea de deplasare a lui se datoreaza legii lui Bernoulli: suma presiunilor statice si dinamice este constanta. Creste presiunea dinamica, scade cea statica, inclusiv dinspre suprafata portanta. De aceea aerul se lipeste de profilul aerodinei.

"Jetul acela are de o parte Pet, si de o parte aer vidat."
Aerul vidat este o consecinta a aparitiei jetului. Inainte de a da drumul jetului, pe suprafata portanta avem presiunea statica exterioara. In primul moment al aparitiei jetului, acesta are un anumit unghi fata de suprafata portanta. In acel moment presiunea dinamica a aerului creste, iar cea statica scade, inclusiv dinspre aerodina. Fiind aproape de suprafata, aceasta scadere a presiunii statice dinspre aerodina deviaza si lipeste jetul de suprafata portanta. Depresiunea ce se formeaza da forta portanta.

Forta portanta e direct proportionala cu patratul vitezei si cu suprafata portanta. Asa cum spunea cineva mai sus, la o suprafata mai mare e suficienta o viteza mai mica.

Eu nu extrapolez nejustificat Bernoulli, ci am aplicat formule clasice in aerodinamica profilului aripii. Avionul zboara pentru ca se deplaseaza cu o anumita viteza prin aer. El se poate ridica de la pamant si daca sta pe loc si se sufla aer la aceeasi viteza pe aripi. Acesta este cazul aerodinei. Dar aici intervine ideea de geniu a lui Coanda: fiind o aripa rotunda, nu are margini, deci nici rezistenta indusa :D. De asemenea, se poate alege unghiul de incidenta ce da portanta maxima, acesta fiind fix, nu se ajunge la unghi critic :D. Pe de alta parte, nu e neaparat nevoie sa fie rotunda. Ea poate fi si eliptica, chiar octogonala, pentru o executie mai usoara.

Aerodina zboara sigur, problema este cum o comandam. Ce ziceti de niste eleroane in cruce, diametral opuse, doua cate doua? Ar mai ramane problema rotatiei in jurul axul vertical, probabil o elice ca la elicopter?

Razvan
Tzac, pac, bag la sac!
0

#107 Useril este offline   MrSpace 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1079
  • Inregistrat: 16-May 02

Postat 14 August 2004 - 11:16 PM

Trazvam esti tare. am copiat intr-un doc calculele in caz ca mai ataca cineva forumul. Stiu ca si la masinile pe perna de aer tot in genul asta erau calculele simple.
Dar lasa ca te prindem cand facem aerodina practic :D

Eu zic sa fie nu unul ci 4 discuri (aerodine) fiecare mobil in jurul unui punct (adica sa poata fi inclinat in sensul de zbor si perpendicular)
Daca nu ma inshel chiar coanda a avut un astfel de proiect, l-am vazut in multe poze

Dar am o intrebare? credeti ca diametru aerodinei poate fi crescut foarte mult pastrand acelasi sistem ce furnizeaza aerul comprimat? si performantele evident sa creasca odata cu suprafata? Cred ca e o limita?? cum alegem diametrul maxim al aerodinei?

Aceasta postare a fost editata de MrSpace: 14 August 2004 - 11:22 PM

0

#108 Useril este offline   etaju 

  • Incepator
  • PipPip
  • Grup: Banned
  • Postari: 29
  • Inregistrat: 18-July 04

Postat 15 August 2004 - 12:03 AM

[]

Aceasta postare a fost editata de etaju: 27 August 2004 - 12:44 AM

Acest mesaj apartine RHC, cf. art. 5
0

#109 Useril este offline   TRazvan 

  • Junior
  • PipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 83
  • Inregistrat: 14-August 04

Postat 15 August 2004 - 01:28 PM

etaju, la 15 Aug 2004, 00:03, a spus:

- ori intre jet si pet e un strat de vid si atunci petul e impins in sus cu exact o atmosfera si Bernoulli nu are ce cauta in discutie
- ori nu e nimica intre jet si pet si atunci Bernoulli nu are ce cauta in discutie

Eu nu stiu despre ce pet vorbesti. Prin Bernoulli se explica efectul Coanda. Faptul ca aerodina zboara se datoreaza fortei portante ce se genereaza prin scurgerea aerului pe suprafata ei. Iar aceasta forta se calculeaza ca pentru orice profil aerodinamic, numai ca se foloseste numai extradosul lui. Deci, nu efectul Coanda este cel care ne intereseaza direct. El numai lipeste jetul de aer de aripa.

Pe de alta parte, viteza de scurgere a aerului pe aerodina nu trebuie sa fie foarte mica, pentru ca la deplasarea pe orizontala, in partea frontala a ei, s-ar putea anula viteza lui, aerodina devenind necontrolabila.

Razvan
Tzac, pac, bag la sac!
0

#110 Useril este offline   ctotth 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 985
  • Inregistrat: 22-April 04

Postat 15 August 2004 - 09:14 PM

salut,

am lipsit si eu ceva vreme...

@TRazvan - o atmosfera are 100000 nu 10000 de N/m2 (10000 de kg daca vrei) deci viteza e totusi de 800 nu 226 m/sec.

@etaju - vidul produs nu e total, desi poate fi destul de avansat. Oricum regulile lui bernoulli tot se aplica.

@MrSpace - Coanda intr-adevar a vrut sa puna 4 aerodine in cate un colt al unui patrat tocmai ca sa rezolve problema instabilitatii ( aerodinele nu erau perfect orizontale ci putin inclinate spre centru). Era mai simplu de obtinut stabilitatea astfel decat in versiunile ulterioare (in care aerul e absorbit prin aerodina).

cezar

Aceasta postare a fost editata de ctotth: 15 August 2004 - 09:46 PM

0

#111 Useril este offline   ctotth 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 985
  • Inregistrat: 22-April 04

Postat 15 August 2004 - 09:44 PM

legat de aerodina propusa de TRazvan cu D=0.5m

As crede ca in calculul tau sunt doua probleme (in afara de cea cu atmosfera de zece ori mai mica):
1. Viteza aerului scade puternic pe masura ce se jetul se departeaza de fanta si nu stim in ce masura (cat de rapid se intampla asta). Altfel rationamentul tau ar fi valabil pentru o aerodina oricat de mare cu aceasi grosime a fantei - ai ajunge sa ridici multe kile cu ventilatoru de la CPU..
2. Orice masinarie care pluteste in aer si este mai grea decat acesta trebuie sa "impinga" cumva altceva in jos ca sa se mentina in pozitie fixa, cu un impuls care sa compenseze propria greutate. Deoarece nu este racheta, aerodina va impinge aerul ambiant. Adica este mentinuta in aer deoarece devierii in jos a aerului in masura de 100% si nu partial.

Legat de modelul propus - Ventilatorul pe care-l propui e mult prea mic (si mult mai slab decat un DF obisnuit de aeromodelism).

Am propus un ventilator care sufla cu 20-22m/sec printr-o sectiune de 10 de ori mai mare (0.004 m2 nu 0.0004 cat ar avea fanta respectiva daca renunti la un zero de dupa virgula - pi * 0,25 * 0,0005 = 0,00039 nu 0,000039..)

Deci o fanta cam de 10 ori mai mare.

Legat de greutate - o aerodina cu D -0.5m si d=0.25m, cu ventilatorul respectiv, ar putea avea si 500grame.

hai noroc si mai vorbim..
cezar.
0

#112 Useril este offline   MrSpace 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1079
  • Inregistrat: 16-May 02

Postat 15 August 2004 - 10:08 PM

"Adica este mentinuta in aer deoarece devierii in jos a aerului in masura de 100% si nu partial."

un singur lucruiti pot zice sigur clotth. nu e necesar sa-l deviezi in jos 100% nu asta e ideea aerodinei

poate s-a incurcat razvan in calcule dar cred ca rationamentul e bun.
cat despre scaderea vitezei aerului dealungul discului CRED ca el ramane constant (sau scade din alte motive) cred ca presiunea aerului din jet scade pe masura ce se departeaza de fanta
ca metoda de calcul propun o metoda de calcul iterativ in care aerodina o impartin in inele concentrice iar pe fiecare consideram variatia razei f f mica, zicem deloc, si variatia jetului tot constanta
pentru un inel exterior conditile initiale vor fi date de o fanta cu suparafata mai mare, proportional cu diaametrul interior al inelului
Sper ca ati inteles ce am zis
Si eu sunt cam obosit sa fac asta acum ;)
0

#113 Useril este offline   TRazvan 

  • Junior
  • PipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 83
  • Inregistrat: 14-August 04

Postat 16 August 2004 - 08:30 PM

ctotth, la 15 Aug 2004, 21:44, a spus:

legat de aerodina propusa de TRazvan cu D=0.5m

As crede ca in calculul tau sunt doua probleme (in afara de cea cu atmosfera de zece ori mai mica):
1. Viteza aerului scade puternic pe masura ce se jetul se departeaza de fanta si nu stim in ce masura (cat de rapid se intampla asta). Altfel rationamentul tau ar fi valabil pentru o aerodina oricat de mare cu aceasi grosime a fantei - ai ajunge sa ridici multe kile cu ventilatoru de la CPU..
2. Orice masinarie care pluteste in aer si este mai grea decat acesta trebuie sa "impinga" cumva altceva in jos ca sa se mentina in pozitie fixa, cu un impuls care sa compenseze propria greutate. Deoarece nu este racheta, aerodina va impinge aerul ambiant. Adica este mentinuta in aer deoarece devierii in jos a aerului in masura de 100% si nu partial.

Ai dreptate in legatura cu presiunea aerului. Erau 10330 kgf/m2, deci Pse=101337,3 N/m2. Viteza jetului este de 697, 43 m/s. Iar masa utila ar ajunge la la 262,86 kg. Cam mult.

1. In legatura cu scaderea vitezei sunt mai multe aspecte care trebuie luate in seama. Pe de o parte, viteza creste datorita profilului aerodinei. Este ceea ce se intampla pe extradosul unei aripi. Pe de alta parte, datorita frecarii cu aerodina si cu aerul inconjurator, ea scade. Probabil ca pe ansamblu, ea scade. Nu se poate, intr-adevar, mari foarte mult diametrul aerodinei, fara pierderi mari.

2. Aici nu prea sunt de acord. Eu zic ca aerodina zboara nu datorita impulsului jetului de aer, ci datorita fortei portante ce se genereaza din diferenta de presiune dintre extrados si intrados. Fenomenul e similar cu ceea ce se intampla la o aripa de avion. Daca un avion zboara la 100 km/h, atunci el se va ridica daca se va sufla un jet de aer, peste aripi, cu 100 km/h.

N-am propus nici un ventilator, ca nu stiu sa-l calculez. Eu am intrebat daca e accesibil vreunul la parametrii propusi. Oricum trebuie sa refac toate calculele.

Aerodina trebuie sa fie rigida pentru a-si pastra profilul. Daca se face din fibra de sticla, ramane la 500 g?

Razvan
Tzac, pac, bag la sac!
0

#114 Useril este offline   MrSpace 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1079
  • Inregistrat: 16-May 02

Postat 16 August 2004 - 09:00 PM

Domnule Etaj, esti bun si ne zici in detaliu ce e aia EMISFERA DE MAGDEBURG????
Ca eu as face aerodina pe raspunderea mea.

Aceasta postare a fost editata de MrSpace: 16 August 2004 - 09:27 PM

0

#115 Useril este offline   TRazvan 

  • Junior
  • PipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 83
  • Inregistrat: 14-August 04

Postat 16 August 2004 - 09:13 PM

Am refacut calculele. E sigura presiunea de 4 atmosfere pe care a folosit-o Coanda? Dar cele 35 de kg ridicate? Mi se pare cam mare viteza jetului.

Oricum, bine ar fi ca cineva sa faca modelul si sa experimenteze legandu-l la un compresor. Acolo poate mari presiunea pana zboara :D

Dupa felul cum a hasurat Coanda in brevet desenul, se pare ca el a facut aerodina din metal, probabil din fier.
Tzac, pac, bag la sac!
0

#116 Useril este offline   ctotth 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 985
  • Inregistrat: 22-April 04

Postat 16 August 2004 - 09:36 PM

Citeaza

Domnule etaj, esti bun si ne zici in detaliu ce e aia EMISFERA DE MAGDEBURG?

Asta voiam sa intreb si eu.. da l-am intrebat pe google si mi-am amintit: doua emisfere alaturate pt a forma o sfera si dintre ele e scos aerul - cam static modelul.. acolo aerul nu misca.

@TRazvan: aerodina se poate face la 500 grame dar nu din f. de sticla ci schelet de balsa sau depron impanzit cu hartie sau o foita subtire - cam cum se fac aripile la planoare f.usoare.
Ventilatorul pe care-l propui e foarte slab as incerca unul care da de peste 10 ori mai mult aer (fanta de ~5mm si 40 cm2 nu 1mm si 4cm2) si care e destul de comun in modelism - EDF75 de la GWS. Principalul sau avantaj ar fi ca... este deja la mine pe raft ;-) si nu tre' sa-l cumpar sau sa-l confectionez. Stiu ca din diametrul si forta din tabel poti calcula viteza deci debitul cu care sufla - vi teza e putin mai mare si debitul cam de 10 ori mai mare..

La pt. 2 poti sa nu fii de acord dar pentru a-si mentine greutatea in aer aerodina exercita o forta egala si de sens opus asupra mediului (aerul) cu care intra in contact si acesta va fi impins in jos pentru a respecta principiul conservarii impulsului.

@MrSpace - legat de calcule - poate un model bidimensional (fanta rectilinie si profilul aerodinei cilindric, ca la elicopterele NOTAR) ar fi probabil mai simplu, macar pt. inceput. PicaTot zicea ca are niste softuri tari de dinamica fluidelor, dar habar n-am cum ar putea fi folosite.

Aceasta postare a fost editata de ctotth: 16 August 2004 - 09:44 PM

0

#117 Useril este offline   teo 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Banned
  • Postari: 466
  • Inregistrat: 02-December 02

Postat 16 August 2004 - 09:52 PM

pana la urma face cineva macar un model cat de mic sau stati la taclale pana la adanci batraneti?? uite eu am pornit cu un hovercraft mic, apoi mai mare, si mai mare, pana am ajuns sa lucrez la unul destul de mare de 5 pers( adik il repar).

dupa termin si cu hovercraftu asta mare, iau o pauza la hovercraft, si ma apuc sa fac si eu o aerodina asa ca apucati-va odata sa faceti ceva ca o sa v-o ia altii inainte! oare ajung sa vad ceva facut pana ies la pensie? :D
Avion, cu motor...ia-ma si pe mine-n zbor..
0

#118 Useril este offline   ctotth 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 985
  • Inregistrat: 22-April 04

Postat 16 August 2004 - 09:59 PM

Citeaza

pana la urma face cineva macar un model cat de mic sau stati la taclale pana la adanci batraneti??
-
Teo, ai dreptate - cam mult imi place sa palavragesc despre chestia asta... :D . Azi cu greu am inceput cu un cerc din depron de 25 cm diametru... ma voi misca destul de incet dar va voi tine la curent.

cezar
0

#119 Useril este offline   MrSpace 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1079
  • Inregistrat: 16-May 02

Postat 16 August 2004 - 10:09 PM

Eu nu o sa ma apuc prea curand de aerodina, de fapt nici nu am planuit sa ma apuc de ea, dar stii tu vb "aia un om informat face cat doi" :D
De fapt azi am rupt al doilea sistem EPS 350 de la beaver si daca nu gasesc undeva de cumparat doar reductorul, o sa fac compresor pentru aerodina din ele :D
Dar sper din tot sufletul sa gasesc, ca sambata trecuta am gasit ax ca se strambase :D

Aceasta postare a fost editata de MrSpace: 16 August 2004 - 10:11 PM

0

#120 Useril este offline   TRazvan 

  • Junior
  • PipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 83
  • Inregistrat: 14-August 04

Postat 17 August 2004 - 08:33 PM

Am facut aseara o tentativa de macheta din polistiren :) . A iesit o catastrofa. Totusi, am racordat-o la aspirator (:) ) si surpriza! Nu a zburat :) . Totusi am apropiat o lumanare de extrados si se "vedea" depresiunea generata de curentul de aer. Mai incercam.

Totusi, am o intrebare de amator absolut. Cum prelucrati polistirenul pentru a-i da forma? (Nu aruncati cu pietre :D )

Razvan
Tzac, pac, bag la sac!
0

Arata acest topic


  • 14 Pagini +
  • « Prima
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • Ultima »
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

30 useri citesc topicul
0 membri, 30 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

913Creative.ro