AERODINA LENTICULARA! Zbaoara sau nu zboara?
#76
Postat 31 July 2004 - 07:31 PM
Presiunea din EDF e modesta, viteza aerului de vreo 20-25 m/sec, diam 78mm, sectiune 43 cm2, forta de impingere statica de pana la 200-300 grame. Si ma intereseaza doar niste teste sa compar rezultanta pe o aerodina coanda cu forta de tip racheta - cum ii zice etaju - obtinuta sufland direct intr-un ajutaj conic.
Daca rezultatul e incurajator poate merita incercat un aeromodel, daca nu... traiasca elicopteru!
----
cezar
#77
Postat 01 August 2004 - 08:04 AM
Azi cred ca incerc sa desenez profilul de la aerodina (dupa modelul celui canadian), desfasurata, constructie si apoi spre sfirsitul saptaminii daca am timp am sa incerc sa-l "suflu".
Modelul de balsa acoperit cu folie e bun ca e usor, daca se ridica probleme vor apare mai tirziu la pozitionarea ajutajelor.
Am vazut tot ieri intr-o benzinarie un set de titirezi de combat cu telecomanda in infrarosu. Nu i-am luat fiindca cu o saptamina inainte am reinoit masinuta feciorului (inca nu i-am luat-o pe aia adevarata), dar dupa cum arata s-ar parea sa aiba un sistem de miscare (prin modificarea CG),astfel incit sa te poti bate cu adversarul. S-ar putea sa fie, cu mici adaptari solutia de schimbbarea directiei aerodinei.
Daca a luat cineva poate si mie sa-mi zica cum e facut?
Ne mai auzim!
mesaj normal, off topic, inutil ; off topic dar util ; off topic, important .
#78
Postat 01 August 2004 - 09:23 AM
AICI SUNT TOATE PATENTELE (GRUPATE) LEGATE DE AERODINA:
http://www.xenophili.../zb0015/pat.htm
iar aici e patentul legat de o turbina de actionare:
http://l2.espacenet.com/espacenet/viewer?P...ep&LG=en&DB=EPD
Brevetul lui Coanda apare in site deabia in '61!!!! Oare de ce ?
Aceasta postare a fost editata de Picatot: 01 August 2004 - 09:38 AM
mesaj normal, off topic, inutil ; off topic dar util ; off topic, important .
#79
Postat 01 August 2004 - 09:47 AM
http://www.rexresear...catfigs/cat.htm
mesaj normal, off topic, inutil ; off topic dar util ; off topic, important .
#80
Postat 01 August 2004 - 09:57 AM
http://www.rexresear...nda/1coanda.htm
Ptr vizualizare intrati pe:
http://ep.espacenet....ep/en/e_net.htm?
datii cautare dupa COANDA la nume
si US ......., nr patentului(fara pcte, virgule sau altceva), sau titlul din SITE
Bafta,
mesaj normal, off topic, inutil ; off topic dar util ; off topic, important .
#81
Postat 01 August 2004 - 11:13 AM
http://www.survivewell.com/ufo.html
mesaj normal, off topic, inutil ; off topic dar util ; off topic, important .
#82
Postat 02 August 2004 - 06:15 AM
La soluia de motorizare cred totusi ca am sa vad ce fac cu o elice de elicopter.
Cumpar una sau o fac, verific forta de tractiune, dupa care vreau sa vad ce se intimpla daca o inchid intr-o cutie din care vor iesi 4 tuburi venturi pe post de propulsoare.
mesaj normal, off topic, inutil ; off topic dar util ; off topic, important .
#83
Postat 02 August 2004 - 07:01 AM
ctotth, la 31 Jul 2004, 19:31, a spus:
Presiunea din EDF e modesta, viteza aerului de vreo 20-25 m/sec, diam 78mm, sectiune 43 cm2, forta de impingere statica de pana la 200-300 grame. Si ma intereseaza doar niste teste sa compar rezultanta pe o aerodina coanda cu forta de tip racheta - cum ii zice etaju - obtinuta sufland direct intr-un ajutaj conic.
Daca rezultatul e incurajator poate merita incercat un aeromodel, daca nu... traiasca elicopteru!
----
cezar
forma profilului iti influenteaza viteza de curgere a aerului si gradul de turbulenta...
MIG-29
#84
Postat 02 August 2004 - 08:45 AM
http://web.mit.edu/16.unified/www/SPRING/p...Propulsion7.htm
Iar aici intreaga teorie despre toate metodele clasice de propulsie:
http://www.grc.nasa....ane/shortp.html
PS: Sursa mai autorizata nu cred ca exista!
Aceasta postare a fost editata de Picatot: 02 August 2004 - 08:49 AM
mesaj normal, off topic, inutil ; off topic dar util ; off topic, important .
#85
Postat 02 August 2004 - 09:06 AM
mesaj normal, off topic, inutil ; off topic dar util ; off topic, important .
#86
Postat 02 August 2004 - 09:38 AM
Daca principiul e corect, at. va ganditi prea mult la forte uriase de propulsie. Calculul ce tb. facut priveste ft. , vit., debit. de aer suflat in fc. de vit. de inaintare a model. Adica ne tb. o ft. care sa "stearga" pres. atm. de pe supraf. ext. si nu pt. propulsie gen reactie.
Sint f.f. curios (nerabdator) sa aflu parerea unui cunoscator (profesionist ?) in privinta ideii. :mellow:
Aceasta postare a fost editata de meghido: 02 August 2004 - 10:40 AM
#87
Postat 02 August 2004 - 10:37 AM
http://www.otherland....uk/vectron.htm
se vede ca totusi zboara. O astfel de jucarie imbracata intr-o carcasa de aerodina, dupa care se practica ajutajele de rigoare.
Daca se citeste cu atentie s pare ca vor apare probleme deosebite privitoare la stabilitatatea modelului.
mesaj normal, off topic, inutil ; off topic dar util ; off topic, important .
#88
Postat 02 August 2004 - 12:19 PM
Caracteristici intiale:
http://www.nmbtc.com/products/fans/dc3110k...l.html#features
vreau sa vad ce se intimpla daca il pun:
1. Sa mearga asa cum e la 12V
2. Daca ii schimb motorul cu un speed 300 fara reductor;
Ps: Daca mine nu mai scriu pe forum sa stiti ca in dupa amiaza asta am ramas fara degete! :mellow: (asta apropo de ce spunea Etaju)
mesaj normal, off topic, inutil ; off topic dar util ; off topic, important .
#89
Postat 02 August 2004 - 01:05 PM
http://www.nmbtc.com...ans/bg0903.html
Ptr cel mai mare:
Presiunea ar fi de: 1,25x25=31mm H2O
Debit: 28x0.028mc/min=0.784mc/min
Cine poate zice daca ar fi suficient
mesaj normal, off topic, inutil ; off topic dar util ; off topic, important .
#90
Postat 02 August 2004 - 01:27 PM
1 kg de aer, suflat cu 100 m/sec da un impuls de 100 N*s
10 kg de aer, suflat cu 10 m/sec. dau acelasi impuls de 100 N*s
dezvolta aceasi impingere.
Dar,
in primul caz energia necesara producerii jetului de aer este de 5000 jouli, in al doilea caz e de 10 ori mai mica.
Concluzia - pentru a obtine impingere in mod economic trebuie sa transrmiti energia motorului unei mase cat mai mari de aer. Asta se obtine in mod normal printr-o elice cat mai mare - cel mai ilustrativ in acest sens este elicopterul.
Aerodina lenticulara are sectiunea de iesire a aerului din compresor (fanta circulara) foarte mica - de 1-2% din suprafata totala a discului aerodinei. - jetul initial este foarte ineficient dpdv propulsiv - masa mica de aer cu viteza mare si impuls mic. Totusi, pe masura ce se scurge radial pe profilul curbat in jos, antreneaza o cantitate semnificativa de aer din ambiant (de deasupra aerodinei) Pe masura ce se apropie de bordul de fuga jetul pierde din viteza, castiga in volum (grosime si diametru) si totodata este orientat in jos obtinand datorita conservarii impulsului o forta ascendenta asupra aerodinei.
Cu cat este antrenat mai mult aer de deasupra aerodinei cu atat energia initiala (existenta in putin aer cu viteza mare la iesirea din fanta) este transformata mai eficient in mult aer cu viteza mica suflat in jos la parasirea circumferintei aerodinei.
La asta ma refeream cand spuneam ca are loc un transfer de energie. Mai ilustrativ ar fi termenul pomenit de MrSpace - amplificare de fluide - dar fara explicatia precedenta nu e usor de inteles la ce se refera..
In una din paginile indicate de Picatot, se mentioneaza ca un dispozitiv tip Coanda poate antrena un debit pana la 20 de ori mai mult aer (fata de cantitatea ce iese prin fanta)
- cam asta ar fi "amplificarea"
Asta inseamna ca daca (in mod ideal) energia jetului initial se regaseste in miscarea masei "amplificate" de aer, ar avea o viteza de 4.47 (radical din 20) ori mai mica. Daca toata miscarea e orientata intr-un singur sens (in jos, datorita formei aerodinei), sustentatia rezultata e de 4.47 ori mai mare decat daca ar fi obtinut sufland direct jetul initial de aer in jos.
Asta in cazul ideal. Practic daca reusim o amplificare de 2 ori a sustentatiei putem fi multumiti. Daca nu, e mai rentabil sa aplicam sfatul lui bitex - punem un ventilator mare pe orizontala si inventam elicopteru.
----
Cele de mai sus ofera o explicatie partiala a fenomenului pe baza principiilor de conservare a energiei si impulsului. Se poate analiza si din perspectiva gradientelor de presiune si distributie de viteza, dar in lipsa unui suport matematic si computational corespunzator de analiza a dinamicii fluidelor nu se poate prezice prea mult.. Cu resurse de modelisti, nu putem decat construi fizic modele.
---
@Mig29: Daca zici ca poti obtine o colaborare pentru modelare pe baza de dinamica fluidelor, ar fi grozav. Daca nu te-ai lamurit cu forma aerodinei din patente si cum e suflat aerul pot incerca sa fac niste desene sau poze..
numai bine!
cezar
#91
Postat 02 August 2004 - 01:44 PM
1 Diam aerod 300 mm
2 Perim 942,47 mm
3 L fantelor 10 mm
4 Pas 10 mm
5 Total 20 mm
6 Nr fante 47,12
7 Nr real fante 40 buc
8 Latime fanta 1 mm
9 Lungime fanta 10 mm
10 Suprafata 0,00001 mp
11 Nr fante 40 buc
12 Supr totala 0,0004 mp
13 Debit maxim 0,8 mc/min
0,013 mc/s
14 Viteza aerului 33,33 m/s
Problema e raportul debit/cadere de presiune (de unde va rezulta debitul real si deci viteza reala a aerului la iesirea din fante)
mesaj normal, off topic, inutil ; off topic dar util ; off topic, important .
#92
Postat 02 August 2004 - 02:01 PM
E adevarat ca apa impinge mai sus o racheta cu aer comprimat, dar pt. lamurirea efectului coanda conteaza mai mult aerul, suflat in diverse feluri.
@meghido - cam asta e principiul lui Coanda.
@picatot - jucaria aia cu elice e un elicopter cu mai multe rotoare, nu are treaba cu efectul Coanda. Mi se parea mai interesanta o implementare a aerodineii Coanda, nu orice obiect rotund care sa zboare.
salutari
#93
Postat 02 August 2004 - 02:17 PM
Am zis ca ar fi interesant de folosit ca sistem de propulsie (in interiorul aerodinei) pe post de compresoare!
Oricum F lor + amplificarea tot ar trebui sa dea ceva mai bun. (poate?!)
mesaj normal, off topic, inutil ; off topic dar util ; off topic, important .
#94
Postat 02 August 2004 - 02:44 PM
Nu-s mai multe fante (e una singura) si aerul nu trece vertical PRIN aerodina (prin gauri/fante verticale cu un ventilator la mijloc).
Aerodina arata mai degraba ca o farfurie - sau castron - intoarsa cu fundul in sus.
Deasupra e suflat aer radial - imagineaza-ti o palnie pusa deasupra, cu deschiderea mare in jos APROAPE lipita de fundu castronului prin care e suflat aerul prin gatul palniei...
acesta iese radial prin fanta dintre palnie si castron apoi se scurge pe peretii acestuia..
Poza atasata ar fi o sectiune prin castron si palnia de deasupra - in gatul palniei e figurata si elicea intubata sau compresorul.
@mig29 - daca ai putea mata sa calculezi distributia de presiuni pe extradosul ... castronului pentru o geometrie data:
- diametrul total al castronului - 50 cm
- diametrul fantei 25 cm
- inaltimea fantei variabila intre 0.4-1.0 cm
- viteza initiala a aerului la nivelul fantei - whatever - 30 m/sec
- forma curburii (forma castronului) - variabila - intereseaza gasirea unei forme care sa dea o rezultanta verticala a presiunilor cat mai mare.
Nu e prea simplu...
cezar
Fisiere atasate
-
a3.jpg (25.79K)
Number of downloads: 151
Aceasta postare a fost editata de ctotth: 02 August 2004 - 02:58 PM
#95
Postat 02 August 2004 - 03:06 PM
#96
Postat 02 August 2004 - 03:12 PM
daca nu ma lasa memoria e chiar schita aerodinei de 2 tone pe care coanda planuia sa o echipeze cu doua turbo compresoare (tot zicea ceva de compresoare Turbomeca care la vremea lui erau cele mai indicate)
Inca ceva, din moment ce fundamentul matematic nu-l avem ar fi bine sa faceti ceva experimente live. ca parca vad ca ceva cifre nu o sa iasa cum trebuie
succes
Fisiere atasate
-
untitled2.GIF (14.49K)
Number of downloads: 175
#97
Postat 02 August 2004 - 03:13 PM
Deoarece nu vreau sa zbor in supersonic e suficient sa mut centrul de greutate foarte jos. Ar arata chiar ca o umbrela, sau ca o parasuta... nu put (hehe.. na ca pot sa put de atata teorie!) acum sa exemplific cu noi desene. Trebuie sa plec..
Aceasta postare a fost editata de ctotth: 02 August 2004 - 03:18 PM
#98
Postat 03 August 2004 - 08:40 AM
1. OBIECT DE RIDICAT: Tavita de mici din polistiren extrudat;
2. Ventilatoare testate: 2.1 Ventilator sursa calculator;
2.2 Elice de la GWS 11/.... (nu mai stiu) pusa pe un motor SPEED280 cu reductor
Am pornit cu ventilatorul de pe sursa calculatorului. Debit anemic, abia simtit, nici un efect;
Speedul 200 cu reductor + elicea 11/... a ridcat in schimb tavita de mici. Atentie ii trebuie 2 ghidaje laterale altfel o sufla unde apuca
Rezultate:
1. 2 degete cu taieturi(unu taiat chiar bine) de la elicea de la GWS (ca am cuplat direct pe accu), si mi-a plecat din mina;
2. Se pare ca efectul Coanda se face simtit si la suprafete plane
Urmatorul experiment:
1. Se fixeaza motorul cu elice rigid pe tavita de mici;
2. se pune pe ghidaje;
Se ridica cu totul sau nu se ridica?
PS: Am stricat si ventilatorul de sursa si i-am scos turbina.
Tot disera o cuplez pe speed si vreau sa vad ce efect are.
Aceasta postare a fost editata de Picatot: 03 August 2004 - 08:46 AM
mesaj normal, off topic, inutil ; off topic dar util ; off topic, important .
#99
Postat 03 August 2004 - 10:32 AM
dar stii ce as vrea sa vad eu! daca tractiunea lui speed280 nu-i mai mare ca forta de sustentatie a aerodinei
vad ca ai elice GWS, sunt fun GWS si chiar ma uitam la ei acum o zi
stii ca cu GWS EPS 350 cu nu mai stiu ce elice la 9.6V are tractiune 550g!!! si consumul de putere e doar 11A!!!
sa depasim pragul asta si atunci e cu adevarat ceva realizat
Felicitari pt ca ai avut sange si te-ai apucat de experimente
#100
Postat 03 August 2004 - 10:58 AM
Deocamdata ma "joc" cu ce am.
mesaj normal, off topic, inutil ; off topic dar util ; off topic, important .
#101
Postat 05 August 2004 - 01:11 PM
http://www.fiddlersgreen.net/AC/aircraft/A...car/avrocar.htm
mesaj normal, off topic, inutil ; off topic dar util ; off topic, important .
#102
Postat 05 August 2004 - 08:56 PM
dar nu e aerodina lui coanda, si ma indoiesc ca poate avea mari performante
Aceasta postare a fost editata de MrSpace: 05 August 2004 - 08:59 PM
#103
Postat 07 August 2004 - 09:13 AM
Fi+1 = (Fi^2+Fatm^2)^1/2 (daca se intelege ceva). Mi-a dat un profil neasteptat de ascutit, fc. de pres de iesire a jetului. Obs. : pres. e perpend. pe profil (rezultanta).
Pt. caz. dinamic apare in ec. pres din. Acum nu-s acasa, nici timp nu prea am s-o deduc. Daca va iese (poate mai bine ca mie), ziceti-mi.
#104
Postat 09 August 2004 - 08:14 AM
1. Coanda face experimente in 1933 in laboratorul din Paris cu prima aerodina. Obtine rezultate grozave dar probabil isi da seama ca nu o poate controla.(miscarea pe orizontala)
2. Brevetul al doilea apare exact ca urmare a acestui fapt.
3. Se lucreaza cu "jeturi subtiri" si fante de 0,3...0,4mm si viteze de peste 50m/s.
4. Deflectorii folositi nu sunt curbi ci poligonali convexi
Ne mai auzim!
mesaj normal, off topic, inutil ; off topic dar util ; off topic, important .
#105
Postat 14 August 2004 - 08:11 PM
Ma bucur ca am gasit acest thread. Efectul Coanda este o aplicatie a legii lui Bernoulli.
Deci, se poate calcula. Pentru inceput, haideti sa calculam efectul asupra aerodinei lui Coanda.
1. Date initiale:
D = 0,12 m
d = 0,06 m
Psi = 4 atm. (Presiunea folosita)
Pse = 1 atm. = 101337,3 N/m^2 (Presiunea exterioara)
ro = 1,25 kg/m^3
Sp = suprafata portanta
Fp = forta portanta
m = masa pe care poate sa o ridice aerodina
Pentru inceput calculam viteza cu care iese aerul:
Psi = Pse + ro * v^2 / 2
v = 697,43 m/s
Sp = Pi/4(D^2-d^2)
Sp = 0,0084823 m^2
Fp = ro*v^2/2 * Sp (consideram o suprafata plana, fara Cz)
Fp = 2578,66 N
Fp = G = m*g
m = Fp/g
m = 262,86 Kg :D
Masa calculata este mult mai mare decat masa obtinuta practic:
coef = 262,86/35 =7,51
Deci, e foarte important profilul ce se foloseste si unghiul de incidenta ce va da coeficientul Cz, pe care nu l-am luat in calcul.
Cei care cunoasteti mai bine profilele aerodinamice, puteti cauta un profil care sa aiba o portanta pe extrados cat mai mare. E posibil sa se obtina un castig si mai mare decat cel al lui Coanda.
2. Pentru proiectul vostru, putem porni de la urmatoarele date initiale:
D = 0,5 m
d = 0,25 m
m = 0,5 kg. (Masa machetei)
mt = m*coef = 3,755 kg (consideram o masa teoretica mai mare)
Hf = 0,0005 m (inaltimea fantei)
Sf = suprafata fantei
Q = debitul de aer necesar
G = m*g = 37,55 N
Sp = Pi/4*(D^2 - d^2) = 0,14726 m^2
Fp = G = ro*v^2/2 * Sp
v = 20,2 m/s
Sf = perimetru * Hf = 0,00039269 m^2
Q = v * Sf = 0,0079323 m^3/s
Sunt aceste valori accesibile motoraselor pe care le aveti?
Ar fi bine sa verificati si voi calculele, sper sa nu fi gresit.
Aceasta postare a fost editata de TRazvan: 16 August 2004 - 09:04 PM