Modelism - RHC Forum: AERODINA LENTICULARA! - Modelism - RHC Forum

Salt la continut

  • 14 Pagini +
  • « Prima
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • Ultima »
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

AERODINA LENTICULARA! Zbaoara sau nu zboara?

#271 Useril este offline   dobilan 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 100
  • Inregistrat: 09-August 04

Postat 12 March 2006 - 09:52 PM

buna
eu in legatura cu aerodinele nu inteleg un lucru: cum se rezolva asimetria portantei in zborul de translatie?? ele au probabil aceeasi problema cu a elicopterului care le va impiedica sa faca zbor de translatie de mare viteza, poate chiar intr-o forma mai grava. am pus o imagine pt a incerca sa explic
in zbor stationar totul e OK dar la o viteza relativa exterioara Vo aceasta se aduna respeciv scade la jeturile care asigura portanta rezultand rasturnarea vehicolului...cel putin dupa logica mea.

Fisiere atasate


0

#272 Useril este offline   MIG-29 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1772
  • Inregistrat: 02-December 02

Postat 13 March 2006 - 03:22 AM

Si daca zboara inclinata la un anumit unghi? :( propriu zis portanta se va descompune in portanta si forta de tractiune prin inclinarea sub unghiul respectiv.

Ia vezi ce iese. Eu zic ca merge.

MIG-29
0

#273 Useril este offline   dobilan 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 100
  • Inregistrat: 09-August 04

Postat 13 March 2006 - 11:04 AM

pai se intampla fix acelasi lucru inmultit cu un cos alfa...raportul intre forte se pastreaza..nu mai spun ca daca se inclina precum rotorul elicopterului, la viteze f mari apare o forta orientata in jos care are toate sansele sa anuleze portanta. repet: s-ar putea sa gresesc profund dar mi se para ca fata de elicopter aerodina lenticulara (bazata pe efect coanda al unui curent de aer radial, nu vorbim aici de <false aerodine lenticulare> cu elici intubate, etc) nu are nici un avantaj, din contra, are dezavantaje majore care au impiedicat-o pana acum sa fie adoptata in practica. una e un experiment de laborator si alta e un aparat de zbor de zi cu zi. nu mai spun ca in exemplul meu se aduna vectorii ca merele...in realitate intalnirea dintre un jetul cu debit mic si viteza f mare cu aerul inconjurator ce se deplaseaza in sens opus , totul tangent la o suprafata curba, duce la fen aerodinamice care nu vor fi stapanite nici peste 100 ani probabil. ganditiva numai la convertoplan ce idee simpla e si cum se chinuie lumea de 40 de ani sa il puna la punct

Aceasta postare a fost editata de dobilan: 13 March 2006 - 11:07 AM

0

#274 Useril este offline   Dom*PROFESOR 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1301
  • Inregistrat: 17-April 02

Postat 13 March 2006 - 11:21 AM

Daca o picatura de ulei in apa ia forma sferica si se deformeaza in timp ce se deplaseaza in functie de viteza de ce nu suprafata aerodinei sa fie facuta dintr-un mediu elastic care in functie de vectorii de deplasare sa-si schimbe forma dupa anumite ecuatii de suprafata?Cred ca tehnologia permite asemenea materiale.In miezul aerodinei poate fi sistemul propulsor solid si ar ocupa un volum de deformatie zero fata de fortele ce compun miscarea........
PER ASPERA AD ASTRA!
Live to fly!!!!!
Subiectul JURNAL DE ZBOR este initiat de Dom*PROFESOR la 1 septembrie 2003
0

#275 Useril este offline   IlPadrino 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1437
  • Inregistrat: 17-January 04
  • Gender:Male

Postat 13 March 2006 - 12:43 PM

dobilan, la 13 Mar 2006, 11:04, a spus:

pai se intampla fix acelasi lucru inmultit cu un cos alfa...raportul intre forte se pastreaza..

supper tare Dobilan (inclusiv desenul)! bravo
If You don't have enough time, than sleep faster
0728.26.93.19
0

#276 Useril este offline   MrSpace 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1079
  • Inregistrat: 16-May 02

Postat 13 March 2006 - 12:50 PM

dobilan, la 12 Mar 2006, 21:52, a spus:

buna
eu in legatura cu aerodinele nu inteleg un lucru: cum se rezolva asimetria portantei in zborul de translatie?? ele au probabil aceeasi problema cu a elicopterului care le va impiedica sa faca zbor de translatie de mare viteza, poate chiar intr-o forma mai grava. am pus o imagine pt a incerca sa explic
in zbor stationar totul e OK dar la o viteza relativa exterioara Vo aceasta se aduna respeciv scade la jeturile care asigura portanta rezultand rasturnarea vehicolului...cel putin dupa logica mea.

Coanda a rezolvat dilema asta.

A imaginat un aparat de zbor cu fuselaj asemanator avioanelor, dar fara aripi si ampenaje care are legate patru aerodine de el.. doua pe dreapta si doua pe stanga.

O alta rezolvare a gasito prin al doilea tip de aerodina. In care aerul nu iese pe fanta de sus ca in desenul tau. La acest al doilea model, pe extrador erau practicate o sumedeie de gaurele micute si dese prin care aerul de pe extrados era absorbit si eliminat prin niste ajutaje mai mari, si mai putine la numar, pe intradosul aerodinei. El zicea ca in cazul in care se absoarbe aerul de pe extrados suficient de repede se poate crea o zona foste subite pe tot extradosul cu presiune f scazuta (apropae vid cica).

Cam astea sunt rezolvarile pe care le stiu la dilema ta.
0

#277 Useril este offline   dobilan 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 100
  • Inregistrat: 09-August 04

Postat 13 March 2006 - 02:13 PM

la varianta 1 (cea care are si o macheta) bratele alea care tin "farfuriile" trebuie sa fie superrezistente si sa cantareasca pe masura, la varianta 2 pierzi 90% din energie prin frecare...tre sa iti pui un GE90 de 45 de tf ca sa ridici o tona probabil
pai..da..ca principiu probabil functioneaza demonstrativ...intrebarea e: este mai eficient/fiabil/ieftin decat un elicopter/avion VTOL ?? probabil zborul se mai poate realiza prin 10-20 de metode afara de cele clasice, exista avioane cu aripi rotative in jurul fuselajului, etc, autogire, combinatii elicopter-balon, elicoptere cu statoreactor la capatul palelor, etc, etc...intrebarea e: la cat se vorbeste despre ea. este un mijl de zbor potential eficient sau doar unul din puzderia de aparate de zbor exotice

Aceasta postare a fost editata de dobilan: 13 March 2006 - 02:16 PM

0

#278 Useril este offline   MIG-29 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1772
  • Inregistrat: 02-December 02

Postat 13 March 2006 - 04:09 PM

nu stiu daca se intampla chiar acelasi lucru indiferent de unghiul de atac.
gandeste-te la unghiul de 90 de grade. Mai ai diferenta intre cele doua forte? Raspuns: Nu. Prin urmare ai gresit cand ai zis ca raportul de forte se pastreaza.
Astfel cu cat cresti unghiul de atac cu atat momentul de rasturnare se micsoreaza.

Bineinteles la viteze mari si unghi de 90 de grade vei avea o forta de rezistenta destul de mare... (sectiune frontala mare).-ignora aici faptul ca nu vei avea portanta. Ne referim strict la momentul de rasturnare.

In zbor aerodina nu va putea sa zboare la 90 de grade insa la unghiuri diferite de zero momentul de rasturnare devine mai mic decat la zero. O idee ar fi profil adaptabil (se merge pe acelasi principiu ca la optica adaptabila a telescoapelor). In felul asta diminuezi momentul de rasturnare si cresti portanta per total.

Nu stiu daca este mai eficienta sau nu decat elicopterul dar asa cum zici si tu... ma gandeam ca e posibil sa nu aiba avantaje fata de elicopter... altfel probabil am fi vazut asemenea aerodine zburand.

MIG-29

Aceasta postare a fost editata de MIG-29: 13 March 2006 - 04:14 PM

0

#279 Useril este offline   dobilan 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 100
  • Inregistrat: 09-August 04

Postat 13 March 2006 - 05:43 PM

da..corect..rationamentul meu e gresit pt toata gama de unghiuri..se referea evident la plaja uzuala de sa spunem -10 + 25 grade a unei aeronave normale. in afara de demonstratiile suhoiurilor (si asta la viteze relativ mici) o aeronava intoarsa la 90 grade fata de directia de zbor la viteze mai mari de 6-700km/h se transforma intr-o ploaie de sfaramaturi.

Aceasta postare a fost editata de dobilan: 13 March 2006 - 06:24 PM

0

#280 Useril este offline   IlPadrino 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1437
  • Inregistrat: 17-January 04
  • Gender:Male

Postat 13 March 2006 - 06:06 PM

MIG-29, la 13 Mar 2006, 16:09, a spus:

Bineinteles la viteze mari si unghi de 90 de grade vei avea o forta de rezistenta destul de mare... (sectiune frontala mare).-ignora aici faptul ca nu vei avea portanta. Ne referim strict la momentul de rasturnare.

Pai cum sa ignori faptul ca nu mai ai portanta?
Deci la 90 de grade nu mai discuti nici deplasare la viteze mari nici rezistenta nimic
Dobilan zice super bine ce zice cu limitari la inclinatie fata de verticala sa zicem pana la 0-25 grade
If You don't have enough time, than sleep faster
0728.26.93.19
0

#281 Useril este offline   MIG-29 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1772
  • Inregistrat: 02-December 02

Postat 13 March 2006 - 07:44 PM

IlPadrino, la 13 Mar 2006, 18:06, a spus:

Pai cum sa ignori faptul ca nu mai ai portanta?
Deci la 90 de grade nu mai discuti nici deplasare la viteze mari nici rezistenta nimic
Dobilan zice super bine ce zice cu limitari la inclinatie fata de verticala sa zicem pana la 0-25 grade

salutare!
indiferent ca vorbim de unghi de 10 grade sau de 90 de grade raportul fortelor nu ramane acelasi. considerand modelul simplist din figura cu cat modificam unghiul spre 90 de grade cu atat raportul fortelor tinde spre 1 adica forte egale. prin urmare variind unghiul raportul fortelor NU ramane constant. Cel putin cu matematica pe care o mai tin eu minte raportul ala nu ramane constant... poate vedem si vreo demonstratie cum ca ramane constant? ca sa ramana constant trebuie.. cos (alfa)=1 si asta se realizeaza pentru unghiul 0 grade... sau sa fie foarte aproape de 1 si asta se realizeaza pentru unghiuri sub 3-5 grade... (5 grade deja e aprox destul de slabuta).

pentru ilpadrino:
nu se transforma in nimic deoarece la 90 de grade propriu zis toata forta de suctiune generata de efectul coanda e folosita la propulsie. Exemplul de zbor la pur 90 de grade l-am dat doar pentru a ilustra cazul limita si pentru a arata ca raportul fortelor NU ramane constant cand modifici unghiul de atac- asta considerand modelul simplist respectiv. In realitate intervin si alte lucruri (altele decat faptul ca cos(alfa) nu-i 1 decat pentru 0 grade) si te asigur eu ca n-ai sa ai niciodata raport de forte constant indiferent de unghi. Bineinteles ca la 90 de grade neavand portanta vei avea miscare cu acceleratia gravitationala dupa verticala locului.

Nu spune nimeni ca unghiurile uzuale ale aerodinei sunt 0-25 de grade... sau poate puteti sa dati vreo referinta despre asa ceva? Aerodina poate zbura foarte bine si la unghiuri mai mari de zbor...

Este insa suficient sa adaptezi forma si/sau sa pui sa zboare la sa zicem 85 de grade. Curgerea nesimetrica la viteze mari iti asigura suficienta portanta chiar si pentru unghiuri apropiate de 90 de grade- cat timp n-ai 90 de grade vei avea curgere nesimetrica. De altfel o demonstratie a acestui lucru (ca o curgere nesimetrica poate produce suficienta portanta) este reintrarea in atmosfera a capsulei Stardust. Am lucrat la proiectul misiunii pentru reintrarea in atmosfera deci s-ar putea sa stiu despre ce vorbesc. De exemplu stardust ce avea o forma a scutului termic cam ca a aerodinei (blunt) reusea sa-si adapteze culoarul de zbor prin controlul unghiului de atac (intre 85 si 90 de grade...). Curgerea nesimetrica asigura portanta necesara. In cazul aerodinei pentru unghiuri de genul 85 grade vei avea curgere nesimetrica si vei avea portanta.

MIG-29

Aceasta postare a fost editata de MIG-29: 13 March 2006 - 07:48 PM

0

#282 Useril este offline   dobilan 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 100
  • Inregistrat: 09-August 04

Postat 13 March 2006 - 10:21 PM

salut

1. modelul din figura e simplist pt ca se pune o problema punctuala a sistemului, deci nu are rost sa luam in calcul prea multe variabile, idem aproximatia cu unghiul. cu raportul de forte constant m-am exprimat gresit...in incercarea de a scrie mai repede, ideea era ca in afara zborului stationar nu avem cazul fericit al unor forte presiuni egal distribuite pe suprafata aerodinei care sa asigure o stabilitate macar neutra a vehicolului
2.
"In cazul aerodinei pentru unghiuri de genul 85 grade vei avea curgere nesimetrica si vei avea portanta."...OK si la ce viteza??
capsula aia stardust e altceva...ala e un "bolovan" profilat, care are la dispozitie o energie cinetica imensa de care incearca sa scape pe cat posibil controlat. eu intelesesem aerodina ca pe o aeronava cat de cat MANEVRABILA, EFICIENTA ENERGETIC (adica nu consum 1000 tone de carburant ca sa fac sa zboare o masa de o tona), si pe cat posibil cu zbor aerodinamic, nu balistic etc
0

#283 Useril este offline   MIG-29 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1772
  • Inregistrat: 02-December 02

Postat 13 March 2006 - 10:55 PM

dobilan, la 13 Mar 2006, 22:21, a spus:

salut

1. modelul din figura e simplist pt ca se pune o problema punctuala a sistemului, deci nu are rost sa luam in calcul prea multe variabile, idem aproximatia cu unghiul. cu raportul de forte constant m-am exprimat gresit...in incercarea de a scrie mai repede, ideea era ca in afara zborului stationar nu avem cazul fericit al unor forte presiuni egal distribuite pe suprafata aerodinei care sa asigure o stabilitate macar neutra a vehicolului
2.
"In cazul aerodinei pentru unghiuri de genul 85 grade vei avea curgere nesimetrica si vei avea portanta."...OK si la ce viteza??
capsula aia stardust e altceva...ala e un "bolovan" profilat, care are la dispozitie o energie cinetica imensa de care incearca sa scape pe cat posibil controlat. eu intelesesem aerodina ca pe o aeronava cat de cat MANEVRABILA, EFICIENTA ENERGETIC (adica nu consum 1000 tone de carburant ca sa fac sa zboare o masa de o tona), si pe cat posibil cu zbor aerodinamic, nu balistic etc

salutare!

1.) nici NU acuzam ca e model simplist! doar observam atata tot si sunt de acord cu tine vizavi de motivele de ce l-ai schitat simplist. so no problema! fortele aerodinamice iti apare de fiecare data in directia "gradientului" nesimetriilor curgerilor... asa cum corect ai observat in cazul aerodinei desenat de tine la 0 grade unghi de incidenta ai un moment de rasturnare. Dar la zboruri la unghiuri diferite de 0 grade se pot obtine compensari ale momentului prin ajustari ale formei aerodinei si prin ajustari ale regimului de curgere. De asemenea cu cat viteza e mai mare cu atat apar efecte mai ciudate!

2.) ideea in exemplul meu cu respectiva capsula nu era legata de disiparea energiei cinetice prin frecarea cinetica ci se dorea exemplificare a aparitiei fortei portanta in cazul scurgerilor nesimetrice si cum poate fi folosita acea forta portanta- in cazul respectiv pentru corectarea culoarului de zbor. In cazul aerodinei imi dau eu cu presupusul ca in momentul in care ai viteza transonica si mai sus vei avea curgeri "foarte" nesimetrice din cauza undelor de soc. Bineinteles ca acest fenomen apare si la viteze subsonice. Cat de important este? pai tocmai asta incercam sa rezolvam si daca cineva are fluentul poate o rezolva inaintea noastra! De asemenea vei avea o pelicula de aer ce curge cu viteza usor mai mica decat viteza celorlalte straturi. Ar mai fi cateva observatii dar nu ma hazardez sa le fac aici pana nu le verific.

In modelele 1D ale aerodinei am observat (si i-am spus lui Dragut pe MI acest lucru) ca stratul limita se desprinde tarziu.. efectul Coanda intarzie desprinderea stratului limita. In acelasi timp am obtinut si ceva rezultate numerice pentru o aerodina de 1 metru diametru cu o fanta de 0.3 metri diametru (daca-mi aduc aminte bine numerele). NU pot pune rezultatele aici deoarece (ma refer la cele numerice.. adica ce jet de aer trebuie suflat ca sa o ridici si ce portanta obtii) nu am incredere in modelele 1D. Astept licenta pentru Fluent (da inca astept!) si apoi voi putea face (sper!) ceva modele 2D.

Cu stima,
MIG-29

Aceasta postare a fost editata de MIG-29: 13 March 2006 - 10:57 PM

0

#284 Useril este offline   dobilan 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 100
  • Inregistrat: 09-August 04

Postat 14 March 2006 - 09:07 AM

"ideea in exemplul meu cu respectiva capsula nu era legata de disiparea energiei cinetice prin frecarea cinetica ci se dorea exemplificare a aparitiei fortei portanta in cazul scurgerilor nesimetrice si cum poate fi folosita acea forta portanta-"

asta am inteles...evident ca in cazul unei scurgeri asimetrice imi apare o componenta perpendiculara pe directia de zbor..mai ales daca nu las corpul sa se roteasca ci il tin la un anumit unghi de incidenta...orientam forta in directia care ne convine (in sus) si ii spunem portanta. problema e: ce finete obtin? daca obtin o portanta de 20 de ori mai mica decat rezistenta la inaintare poate fi convenabil pt o capsula spatiala. orice s-ar spune capsulele de genul asta, sau chiar corpurile portante gen naveta spatiala, X-20, X-24, etc au o manevrabilitate modica si probleme de stabilitate cat cuprinde.
in plus mai e un lucru: la vitezele acelea mari...cat la suta din tractiune mai e obtinuta prin efect coanda propriu zis si cat prin reactie directa, fie cu turboreactor clasic, motor racheta, etc?

Aceasta postare a fost editata de dobilan: 14 March 2006 - 09:10 AM

0

#285 Useril este offline   MIG-29 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1772
  • Inregistrat: 02-December 02

Postat 14 March 2006 - 12:22 PM

dobilan, la 14 Mar 2006, 09:07, a spus:

"ideea in exemplul meu cu respectiva capsula nu era legata de disiparea energiei cinetice prin frecarea cinetica ci se dorea exemplificare a aparitiei fortei portanta in cazul scurgerilor nesimetrice si cum poate fi folosita acea forta portanta-"

asta am inteles...evident ca in cazul unei scurgeri asimetrice imi apare o componenta perpendiculara pe directia de zbor..mai ales daca nu las corpul sa se roteasca ci il tin la un anumit unghi de incidenta...orientam forta in directia care ne convine (in sus) si ii spunem portanta. problema e: ce finete obtin? daca obtin o portanta de 20 de ori mai mica decat rezistenta la inaintare poate fi convenabil pt o capsula spatiala. orice s-ar spune capsulele de genul asta, sau chiar corpurile portante gen naveta spatiala, X-20, X-24, etc au o manevrabilitate modica si probleme de stabilitate cat cuprinde.
in plus mai e un lucru: la vitezele acelea mari...cat la suta din tractiune mai e obtinuta prin efect coanda propriu zis si cat prin reactie directa, fie cu turboreactor clasic, motor racheta, etc?

Salutare1

Forta care apare in cazul curgerii nesimetrice nu este neaparat perpendiculara pe directia deplasarii... d-aia am zis ca apare dupa gradientul curgerii nesimetrice. Curgerea nesimetrica poate sa aiba gradient cu totul si cu totul diferit fata de directia perpendiculara pe directia miscarii.
Ca apare componenta perpendiculara pe directia miscarii... in general poti sa descompui oricum forta respectiva si sa alegi directiile de descompunere astfel incat o componenta sa-ti apara perpendiculara pe directia miscarii.

In cazul capsulelor nu doresti finete mare deoarece doresti sa descresti viteza cat mai repede printr-o serie de socuri supersonice de franare (decelerating shockwaves). Cu toate acestea posibilitatea de manevrare este destul de mare. Punctul de aterizare e reprezentat de o elipsa cu semiaxa mare de 50 kilometri si cea mica de 30 kilometri. Initial conform parametrilor trimisi de catre centrul de monitorizare al zborurilor capsula urma sa aterizeze spre extremitatea elipsei si prin atenuari ale portantei a putut fi adusa 50 kilometri mai la deal si 30 kilometri mai la stanga... (nu am harta sa postez dar gasesc una si o voi pune aici). Avand in vedere altitudinile si vitezele inseamna ca a avut o rezerva de manevrabilitate destul de mare! Probleme de stabilitate sa stii ca nu prea au fost. Problemele cele mai mari apar vizavi de nimerirea unui anumit punct/zona pe sol.

In cazul aerodinei ideea era ca toata tractiunea (sau mai corect- forta aerodinamica ce se descompune in portanta si tractiune) sa fie obtinuta prin efect Coanda.

MIG-29
0

#286 Useril este offline   dobilan 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 100
  • Inregistrat: 09-August 04

Postat 14 March 2006 - 04:06 PM

salut


"Forta care apare in cazul curgerii nesimetrice nu este neaparat perpendiculara pe directia deplasarii... d-aia am zis ca apare dupa gradientul curgerii nesimetrice. Curgerea nesimetrica poate sa aiba gradient cu totul si cu totul diferit fata de directia perpendiculara pe directia miscarii.
Ca apare componenta perpendiculara pe directia miscarii... in general poti sa descompui oricum forta respectiva si sa alegi directiile de descompunere astfel incat o componenta sa-ti apara perpendiculara pe directia miscarii." pai evident ma refeream la O COMPONENTA PERPENDICULARA, nu la faptul ca as avea doar o forta orientata 100% pe directia de miscare.


cred ca privim problema din doua unghiuri diferite: unul mai mult stiintific (al tau) si unul mai mult tehnic (al meu)

problema mea este daca un vehicul tip aerodina lenticulara (AL) veritabila (asa cum a definit-o coanda, si bazata pe efectul cu acelasi nume) poate deveni o alternativa la unul din vehiculele cunoscute.
1. nu neg ca aerodina poate fi profilata convenabil astfel incat sa scape de problema pusa de mine. dar nu o transformam in felul asta intr-o aeronava tip avion? chiar daca unul mai "malformat" ? ma refer aici la aeronava "EKIP" facuta de rusi mai exact
2. prin profilare si renuntarea la forma circulara simetrica in orice plan de sectionare vertical inseamna ca ii dau o directie preferentiala de inaintare renuntand astfel la unul din avantajele enuntate initial (in principiu aerodina trebuia sa isi poata schimba directia de zbor fara a se roti in jurul axei verticale si castigand astfel timp de manevra)(prin comparatie elicopterul se poate deplasa la fel de usor in orice directie, el isi roteste si fuselajul doar din considerente practice de alta natura)
3. ce viteza maxima ar putea atinge o AL? presupunem ca viteza jetului care iese din fante ar fi de 8-900km/ora. la 600km/ora care e limita maxima pt un convertoplan am avea in partea din fata 2-300km/ora (adica am fi la limita angajarii pt o aeronava incarcata, asa cum presupunem ca e AL (doar nu o facem usoara ca intra totusi in categoria aeronavelor cu reactie)) in timp ce pe partea din spate am avea sa spunem 1400-1500 pe partea din spate in timp ce majoritatea suprafetei aeronavei e expusa domeniului transsonic cu "avantajele" de rigoare. daca vrem sa evitam supersonicul pe suprafata navei iata ca suntem limitati la 1200-800=400km viteza maxima teoretica la ora ceea ce poate la limita poate face si un elicopter ca sa nu mai spunem de convertoplan

"Avand in vedere altitudinile si vitezele inseamna ca a avut o rezerva de manevrabilitate destul de mare!"...nu tocmai...da-i unui planor (naveta spatiala bineinteles, nu IS28) aceleasi altitudini si viteze si are o rezerva de manevrabilitate MUUUUUULT MAI MARE. pt ca este in principiu un planor...are o suprafata portanta aerodinamica dedicata (chiar liftingbody cum e el tot are niste cioate de aripi) un stabilizator, etc. etc. Si chiar si ea la un viraj de decelerare consuma energie cat un suhoi rusesc la o tot programul de demonstratie :D) Aici e o problema de optiune...nu cred ca putem compara o capsula spatiala a carei aerodinamica e facuta sa consume energie cu un avion sau elicopter care e facut sa o economiseasca.

din tot ce am citit eu pana acum imi rezulta ca AL (aerodina lenticulara) are dezavantaje majore, totusi in diverse parti am gasit vorbindu-se despre ea ca si cum ar fi un aparat de zbor la fel de practic precum oricare altul
0

#287 Useril este offline   MIG-29 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1772
  • Inregistrat: 02-December 02

Postat 15 March 2006 - 02:35 AM

Salutare!

In primul rand vad ca suntem de acord ca nu rezulta de nicaieri ca aerodina ar trebui sa fie mai avantajoasa decat alte dispozitive de zbor. Cel putin eu unul (si vad ca si tu impartasesti opinia asta) nu-i vad nici un avantaj fata de alte zburatoare (avion, elicopter, etc.).

1.) profilarea respectiva malformata ar reduce unele probleme dar mare imi este mirarea sa nu introduca alte probleme.

2.) aici putem sa visam si sa consideram profilarea ca fiind de genul opticii adaptative si sa poata sa fie facuta in timp real. Adica forma sa se modifice in timpul zborului. Conditiile tehnice pentru a face acest lucru exista dar asta nu inseamna ca e si fezabil din punct de vedere economic etc. N-are sens sa discutam despre asta aici ca e deja vis.

3.) rationamentul respectiv este valabil pentru cazul curgerii laminare si cand vitezele se aduna algebric. In fiecare punct din spatiu ai vitezele ce se aduna algebric numai ca punctele (celulele gridului) se influenteaza unele pe altele si deci nu vei avea respectivele viteze. Asa simplist poti sa consideri respectivele viteze si da fenomenele care le-ai enuntat vor apare. (exista probleme de genul respectiv pentru palele elicopterelor).

Nici nu am sustinut ca respectiva capsula ar avea manevrabilitate mai mare decat o naveta spatiala. Am considerat exemplul respectiv doar pentru a exemplifica generarea de portanta prin curgere asimetrica... curgere ce se schimba cu schimbarea unghiului de atac. Vroiam sa arat ca si la aerodina poti face acelasi lucru adaptand unghiurile de atac si modificand cuplul respectiv de care vorbeai care dupa cum s-a vazut scade cu cat te apropii de 90 de grade. In plus mergand pe aceeasi idee este posibil ca la aerodina sa o profilezi astfel incat sa poti zbura la unghiuri mari de atac si tot sa creezi suficienta portanta incat sa o mentii in aer. Crezi sau nu dar stratul de aer ce se lipeste conform efectului Çoanda iti reduce rezistenta la inaintare cu pana la 20% (rezultat obtinut pe model 1D cu diametru de 1 metru si fanta circulara echivalenta pe modelul full 3D de 0.3 metri).

Repet, raspunsurile la intrebarile tale probabil vor veni imediat ce cineva de aici reuseste modelarea numerica a dracoveniei... Pana nu vad asta nici nu ma gandesc sa tai vreun disc care sa semene cu aerodina respectiva.

MIG-29
0

#288 Useril este offline   MrSpace 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1079
  • Inregistrat: 16-May 02

Postat 15 March 2006 - 09:42 AM

Mai la cat va luptati in randuri de abureli mai bine ati face una si i-ati pun poza cu ea in zbor sa vad si eu ceva frumos. Din cati au zis ca au facut iar nici o poza... De vorbe sunt satuuullll...
0

#289 Useril este offline   MIG-29 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1772
  • Inregistrat: 02-December 02

Postat 16 March 2006 - 05:33 AM

Salutare!

Eu cred ca o analiza teoretica a lucrurilor nu strica nimanui. Mai aflam si noi ce crede unul ce crede altul; invatam lucruri noi. Parerea mea! (cum zicea cineva tot de pe forum).

In plus daca doresti poti construi un model; eu pana nu ma lamuresc ce si cum nu ma apuc sa tai discuri ca sa stau sa ma uit la ele dupa aceea... iarasi parerea mea!

MIG-29
0

#290 Useril este offline   Mamutel 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 700
  • Inregistrat: 18-March 04
  • Gender:Male

Postat 16 March 2006 - 09:19 PM

macar ai activitate manuala :huh:
0

#291 Useril este offline   MIG-29 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1772
  • Inregistrat: 02-December 02

Postat 17 March 2006 - 02:51 AM

Mamutel, la 16 Mar 2006, 21:19, a spus:

macar ai activitate manuala :D

:D

MIG-29
0

#292 Useril este offline   dobilan 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 100
  • Inregistrat: 09-August 04

Postat 20 March 2006 - 08:36 AM

ia uitati ce am gasit :lol:
http://www.flightglobal.com/Articles/2006/...AV+flights.html
0

#293 Useril este offline   MIG-29 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1772
  • Inregistrat: 02-December 02

Postat 20 March 2006 - 08:42 AM

Dupa cum ziceam, nu prea arata a aerodina lenticulara. Dar poate ma insel.


MIG-29
0

#294 Useril este offline   dobilan 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 100
  • Inregistrat: 09-August 04

Postat 20 March 2006 - 11:53 AM

ba aerodina cred ca e...se vede fanta circulara in partea superioara...si scrie clar ca e bazata pe efect Coanda
http://www.bizbuzzmedia.com/blogs/flight_i...03/14/1537.aspx
http://www.flightglobal.com/Articles/2006/...+takes+off.html

nu e un simplu ventilator care sufla aer in jos ...ci radial..si curentul e deviat prin efect Coanda

Aceasta postare a fost editata de dobilan: 20 March 2006 - 11:57 AM

0

#295 Useril este offline   MIG-29 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1772
  • Inregistrat: 02-December 02

Postat 20 March 2006 - 11:59 AM

dobilan, la 20 Mar 2006, 11:53, a spus:

ba aerodina cred ca e...se vede fanta circulara in partea superioara...si scrie clar ca e bazata pe efect Coanda

Nu orice are fanta circulara, e si bazat pe efect Coanda...
Si nu orice din cele de mai sus se numeste aerodina lenticulara.

Tractiunea in cazul de mai sus este asigurata in proportie mare de absorbtia si suflarea aerului si nu de efectul Coanda. Am trimis un fax companiei respective in timpul saptamanii trecute deoarece ma interesa ceva detalii pentru a putea modela si farfuria lor in Fluent... schita de pe website nu este chiar precis realizata si nu este chiar citibila dar in ceea ce am primit mare parte din tractiune la punct fix este realizata prin efect pur "elicopter" si nu Coanda. Arata intr-adevar bengos in film si SF :lol: dar nu cred ca asta ar trebui sa fie scopul cercetarilor.

MIG-29
0

#296 Useril este offline   dobilan 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 100
  • Inregistrat: 09-August 04

Postat 20 March 2006 - 12:13 PM

aaa...deci pe afara-i vopsit gardul....
0

#297 Useril este offline   MrSpace 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1079
  • Inregistrat: 16-May 02

Postat 20 March 2006 - 12:35 PM

Mai Mr. Doliban, o scrie mult Mig-ul si o cita tot subiectul dar ar trebui sa il asculti. Ce e in poza aia e un elicopter cu fuselaj circular. cu alte cuvinte un jeg

In subiectul de fata se discuta despre Aerodina lui Coanda (sau se discuta).

Acum o sa incerc imposibilul si sa te luminez.

In toate vairantele de Aerodina a lui coanda care au fost minim 2 (din alte surse chair 4) el incerca mere sa scada presiunea pe extrados pentru a avea portanta, NU sa sufle aer in jos ca pacaleala aia din linkul tau.

Ca fapt divers aerodina lui Coanda ar zbura chair daca extradosul ar fi perfect plan!!! nu ca la porcaria aia cu marginile exagerat de abrupte... apropo tu ai vazut in viata ta vreo schita facuta de Coanda despre aerodina lui??? mereu sunt ca niste farfurii intinse, muchiile sunt subtiri...

Mai mult, toate proiectele lui Coanda erau cu compresor centrifugal, nu elice de elicopter cum incearca porcii aia sa te pacaleasca. Doi la mana, in cel mai cunoscut proiect al lui de aerodina (pe care stiu ca l-a testat) aerul nu era absobit de sus ci printr-un orificiu pe intrados. In unul din faimoasele lui teste aerodina lui era alimentata cu un furtun de la un comresor ce era la sol... iar nimic in comun cu ce e in poza sau cu elicopterele!

Singura legatura care e intre prostia din link si efectul
Coanda e ca jetul de aer urmareste suprafata aia curbata dar nu asta e principul de baza al aerodinei!

In cel mai bun caz acolo e o aerodina englezeasca (chipurile) dar nu are nimic in comun cu planurile lui Coanda.

Mai mult... una din marile invetii ale lui Coanda pe care planuia sa le foloseasca la aerodina erau: "Amplificatoarele de debit" . Nu ma mai lungesc cu ce erau astea dar ca indiciu iti zic ca astazi o forma a lor o reprezinta elementele de hipersustentatie de pe aripile avioanelor.

Incep sa il inteleg pe bietul Doliban, dupa un search pe Google in afara de farfurii zburatoare desenate de incompetenti (cel putini indivizi mai putin competenti decat Coanda ) nu am gasit imic, Toate datele relevante pe care le stiu sunt din carti. Asa domnule Doliban fa o fuga la o biblioteca serioasa sa vezi poze cu ce facut Coanda, ca pe net nu am gasit decat abureli, Poate de asta si esti asa de in ceata.

Books rules, Google sucks!!!

Aceasta postare a fost editata de MrSpace: 20 March 2006 - 12:48 PM

0

#298 Useril este offline   MIG-29 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1772
  • Inregistrat: 02-December 02

Postat 20 March 2006 - 12:46 PM

Nu vroiam sa contrazic pe nimeni si includ aici pe dobilan si chiar si pe creatorul farfuriei respective.
Problema era ca in cam orice aplicatie in aerodinamica unde aerul curge pe langa alte suprafete vei avea efect Coanda. Asta apare fie ca vrei fie ca nu vrei. problema este daca-l folosesti in proportie de 90% ca sa obtii tractiunea... asa si la un elicopter apare efectul coanda cand aerul curge si se lipeste de geamu carlingei (exemplu dus la extrem desigur).

Pe de alta parte.. si asta o zic doar asa ca poate cuiva ii foloseste. Eu am vazut destul de bine ce poate face marketing-ul si politicile de PR in Vest. Iti pot vinde un kkt impachetat in staniol si sa zici ca e ceva ce trebuie sa coste sute de mii de dolari, lire, euro sau ce mai folosesc ei. Sunt multe proiecte care merg pe principiul asta. NU zic ca asa este si proiectul englezesc respectiv, doar zic ca e bine sa tinem ochii deschisi foarte bine deoarece de multe ori asa se intampla si mule companii au intregi armate de personal care se ocupa cu vopsirea gardului. Poate n-ar fi trebuit sa zic lucrurile astea pe un loc public dar e bine ca poate foloseste cuiva!

Bine nici sa cadem in extrem ca in Vest toate gardurile sunt vopsite pe dinafara si goale pe dinauntru... asta e extrema care de asemenea nu-mi place fiind deficitara prin conceptie.

MIG-29
0

#299 Useril este offline   dobilan 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 100
  • Inregistrat: 09-August 04

Postat 20 March 2006 - 12:59 PM

dl. space...nu stiu de unde atata patima :lol: va asigur ca STIU ce e aia o aerodina lenticulara. efectul Coanda e devierea unui fluid in alt fluid...vina de aer se "lipeste" de suprafata si isi schimba directia...stiu si povestea cu Coanda care facea dus si s-a luminat (ca si Arhimede) dupa ce anterior fusese uimit cand cu zborul din 1910, etc. nu citesc numai google

chestia aia englezeasca foloseste partial pricipiul aerodinei...ce nu am stiut (si m-a corectat mig-29) e proportia f mare a sustentatiei obtinute prin jet direct fata de cea obtinuta prin "suflarea" extradosului. amplasarea prizei de aer e irelevanta..ba chiar practic vorbind e mai buna sus din considerente de siguranta. ca sa nu mai spunem de alimentarea cu aer sub presiune prin furtun...doar nu vrem sa facem o aeronava captiva.

si da..din cate am inteles aerodina trebuie sa fie circulara si sa aiba fanta aia...altfel luam un avion clasic..placam extradosul cu titan si il suflam cu jetul motorului...mai ales daca e plat nu e efect Coanda ci principiul lui Bernoulli...si daca tot ne apucam sa botezam aeronavele..chestia la care va referiti se cheama "coleopter" adica elicea e inglobata intr-o aripa inel,,sau inel pur si simplu...elicopterul are rotorul portant liber pe circumferinta...in plus dupa cum bine stiti rotorul elicopterului e e cam altfel fata de o elice de avion

Aceasta postare a fost editata de dobilan: 20 March 2006 - 01:11 PM

0

#300 Useril este offline   MrSpace 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1079
  • Inregistrat: 16-May 02

Postat 20 March 2006 - 01:06 PM

Bina ai zis, cam multa patima :lol:
Dar am alergie la priectele in care se vopseste gardul sa se ascunda rahatul din inauntru.
Faza e ca eu sunt sigur ca ce au facut englezii aia nu e mai eficient ca un elicopter.... nu are nici un element care sa ii mareasca eficienta...
0

Arata acest topic


  • 14 Pagini +
  • « Prima
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • Ultima »
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

1 useri citesc topicul
0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

913Creative.ro