etaju, la 14 Aug 2004, 22:07, a spus:
pai cam asa am zis si eu, ca amplificarea de forta ar trebui sa fie egala cu raportul suprafetelor, ca la un cric.
Ceea ce nu inteleg eu este de ce il tot pomeniti pe din Bernouli aici.
Jetul acela are de o parte Pet, si de o parte aer vidat. Conform principiului al doilea al termodinamicii, vidul care se formeaza, al carui scop este sa distruga Jetul, tre' sa actioneze egal din ambele parti. Acuma tu faci niste calcule pentru niste fluide, si apoi extrapolezi nejustificat Bernouli si zici ca aceiasi forta de vidare care actioneaza asupra fluidului, tre sa actioneze si dinspre partea solida.
Interesant este aici ca sugerezi implicit un randament teoretic al aerodinei, anume de 50%, jumate la Pet, jumate la Jet.
Estimp eu am mai gasit un candidat pentru un ajutaj (2 cescute imbricate), anume de 66%. Datorita formei lui speciale, la evacuare, energia longitudinala comuta cu cea transvesala. Astfel, 2/3 din energia transversala se 'longitudinalizeaza' si viceversa.
nu le postez inca in tabelul general pentru ca tre' sa mai meditez la treaba asta.
@ etaju
Amplificarea de forta e cam mult spus. Eu i-as zice, mai degraba, eficientizare.
Il pomenim pe Bernoulli, pentru ca de la el pleaca efectul Coanda. Lipirea fluidului pe o suprafata avand alta directie decat cea de deplasare a lui se datoreaza legii lui Bernoulli: suma presiunilor statice si dinamice este constanta. Creste presiunea dinamica, scade cea statica, inclusiv dinspre suprafata portanta. De aceea aerul se lipeste de profilul aerodinei.
"Jetul acela are de o parte Pet, si de o parte aer vidat."
Aerul vidat este o consecinta a aparitiei jetului. Inainte de a da drumul jetului, pe suprafata portanta avem presiunea statica exterioara. In primul moment al aparitiei jetului, acesta are un anumit unghi fata de suprafata portanta. In acel moment presiunea dinamica a aerului creste, iar cea statica scade, inclusiv dinspre aerodina. Fiind aproape de suprafata, aceasta scadere a presiunii statice dinspre aerodina deviaza si lipeste jetul de suprafata portanta. Depresiunea ce se formeaza da forta portanta.
Forta portanta e direct proportionala cu patratul vitezei si cu suprafata portanta. Asa cum spunea cineva mai sus, la o suprafata mai mare e suficienta o viteza mai mica.
Eu nu extrapolez nejustificat Bernoulli, ci am aplicat formule clasice in aerodinamica profilului aripii. Avionul zboara pentru ca se deplaseaza cu o anumita viteza prin aer. El se poate ridica de la pamant si daca sta pe loc si se sufla aer la aceeasi viteza pe aripi. Acesta este cazul aerodinei. Dar aici intervine ideea de geniu a lui Coanda: fiind o aripa rotunda, nu are margini, deci nici rezistenta indusa :D. De asemenea, se poate alege unghiul de incidenta ce da portanta maxima, acesta fiind fix, nu se ajunge la unghi critic :D. Pe de alta parte, nu e neaparat nevoie sa fie rotunda. Ea poate fi si eliptica, chiar octogonala, pentru o executie mai usoara.
Aerodina zboara sigur, problema este cum o comandam. Ce ziceti de niste eleroane in cruce, diametral opuse, doua cate doua? Ar mai ramane problema rotatiei in jurul axul vertical, probabil o elice ca la elicopter?
Razvan