Protectie regulator motor Brain storming
#1
Postat 13 November 2009 - 07:51 PM
Se da un regulator navo care "se arde mereu". Fie el industrial fie el HOME made.
Ideea este sa i se faca o protectie astfel incat atunci cand ajunge la o temperatura mai mare, setata sau setabila sa se taie motorul sau sa treaca in regim viteza mica setata sau setabila pana cand temperatura scade la o valoarea normala.
Eu vreau sa dezvolt ceva care se intercaleaza pe firul de comanda al regulatorului (intre receptor si regulator) si care isi ia informatia de temperatura printr-un senzor.Senzorul va fi o capsula de BC care se va prinde pe radiatorul regulatorului.
Acum astept ideile si sugestile voastre ca sa dezvolt ceva cat mai versatil.
Intrebarile mele:
Sa tai motorul total sau sa il tai doar pana la 10% de exemplu?
Sa tai motorul proportional cu depasirea temperaturii de 50 grade de exemplu...adica barca sa merga din ce in ce mai incet pana cand se opreste la o anumita temperatura. Adica merge perfect la 50 de grade dar de la 50 la 70 grade scade proportional astfel incat la 69 abia mai merge si la 70 s-a oprit total?
Senzorul in capsula de BC va putea fi "lipit" de catre orice gigel de radioatorul regulatorului? Am ceva dubii...
Ca sa probezi "jucaria" sa fac ceva care sa reactioneze la 30 de grade de exemplu? Adica sa muti un jumper si sa verifici ca atunci cand tii in mana senzorul si il incalzesti la 37 de grade cat are mana sa se opreasca motorul...ca sa te convingi ca functioneaza. Apoi muti jumperul pe setarea care o vrei si te bucuri de el?
Sa ai de exemplu 4 pozitii de temperatura 50 60 70 80 de grade la care se taie motorul total? E bine atat? sa fie mai multe valori...mai mari?
Sa aiba histerezis? Cat sa fie? 10 grade m-am gandit eu...
Se va alimenta din firul de plus care vine din receptor catre regulator.
Asadar astept si ideile voastre ca sa elimin posibilitatea ca mie sa-mi scape ceva pentru simplul motiv ca nu ma pasioneaza barcile si nici nu as vrea sa imi cumpar o barca DOAR ca sa testez acest device.
#2
Postat 13 November 2009 - 08:15 PM
Ma bag si eu in seama: un DS 1820 legat la un pic oarecare, economic, ca nu ai nevoie de tzspe porturi sau Lcd. E precis, nu ai nimic suplimentar si se interfateaza direct. Poti programa la cat vrei tu, cu precizie daca e nevoie. Capsula T092, plastic, izolat, poate fi montat de orice gigel ( sa ma scuze cei cu numele Gigi, Gigel). Problema protectiilor in ziua de azi este proiectarea. Nu stiu cum se face ca toti le proiecteaza ca si cum in conditii limita totul ar fi normal si functional.... Probabil e ghinion cand se arde ceva, nu? Eu as fi de parere sa faci ceva preventiv, sa taie inainte de orice risc de ambalare termica, cand totul inca functioneaza corect. Poti lega deasemenea un shunt, ca sa faci inca o protectie. Cred ca un 12F675 ar fi de ajuns. O sa ma gandesc si eu concret, cand o fi un pic de vreme. Ideea e sa taie daca la un prag, iar daca intensitatea curentului chiar scade, sa dea cam 10-50%. Deci o reactie in caz limita in functie de curent.
Bafta!
Costel
Aceasta postare a fost editata de pavcostel: 13 November 2009 - 08:16 PM
#3
Postat 13 November 2009 - 08:58 PM
Cat despre senzor ...am deja solutia...chiar mai simpla decat 1-wire dela DS-uri. LM35 scoate 220mV la 22.0grade celsius...sau 457mV la 45.7grade celsius. E si simplu ca poti masura cu instrumentul de masura pe la ce temperatura esti cu senzorul fara sa-ti mai trebuiasca termometru cand te decizi daca taiem la 50 de grade...ca poate motorul tau merge bine la 80 de grade...si te decizi sa tai DUPA 80. Oricum la 100sigur tai eu ca nu mai poate senzoru...deci cine vrea sa mearga cu motorul electric la peste 100 de grade nu va putea folosi device-ul asta :angry2: :D :D
Nu voi pune afisaj. Va fi facut pe hardware-ul de la "Device-ul Charlie". Un fir de servo la receptor, un senzor si un fir iesire catre regulator.
#4
Postat 13 November 2009 - 11:51 PM
Bafta!
Costel
#5
Postat 14 November 2009 - 02:29 AM
#6
Postat 14 November 2009 - 08:17 AM
Mai sunt regulatoare home made la care dimensionarea racirii nu este corecta sau chiar ansamblul FET- foita de mika- radiator nu sunt puse la punct...etc
Aceasta postare a fost editata de charlie: 14 November 2009 - 08:18 AM
#9
Postat 14 November 2009 - 09:54 AM
Tel. 0744915775
#10
Postat 14 November 2009 - 10:29 AM
charlie, la Nov 14 2009, 09:54 AM, a spus:
Taie curentu , numai merge .Il lasi 10 minute si isi revine.(asa face lrp-ul meu,prima daca cand a facut m-am speriat ,dar apoi am citit ca asa afce el la suprasolocitare si umiditate).
Hpi E-firestorm Novak on 2s MaxAmps
Membru retras!
#11
Postat 14 November 2009 - 10:32 AM
#12
Postat 14 November 2009 - 01:14 PM
In doua vorbe citeste impulsul de la telecomenda il masoara si il genereaza identic pe o alta iesire a procesorului...DAR..pentru fiecare impuls citit citeste si senzorul de temperatura, interpreteaza temperatura citita si daca este mai mare decat valoarea setata ca prag atunci nu mai pune nimic la iesire, lipsa impuls comanda, adica motorul sta pe loc.
Tot el citeste celi 4 jumperi cu care setezi temperatura la care taie...50 60 70 80 de grade. Intrebare: sunt bune valorile astea? Sunt prea mari? Prea mici?
#14
Postat 14 November 2009 - 03:23 PM
http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti00...=LXKSY4&P=0
La cel prezentat protectia actioneaza la 110 grade Celsius.
Aceasta postare a fost editata de dan_mitea: 14 November 2009 - 03:25 PM
#15
Postat 14 November 2009 - 04:18 PM
#16
Postat 14 November 2009 - 06:08 PM
#18
Postat 15 November 2009 - 05:41 AM
charlie, la Nov 13 2009, 07:51 PM, a spus:
Acum astept ideile si sugestile voastre ca sa dezvolt ceva cat mai versatil.
Doar zic, n-am idee daca gandesc bine, e doar un alt punct de vedere. ESC-urile posibil ca mai au protectiile lor, dar motoarele n-au si cred ca ajung des in situatii anormale de functionare si se incalzesc exagerat. E drept ca mai rar am auzit de motoare arse decat de ESC-uri. N-ar fi posibila o implementare mai generala, adica sa poti pune acel senzor si pe motor si nu neaparat pe radiatorul ESC-ului si daca tot vinzi devicele sa faci programarea la cerere? Asta daca pentru motoare ar fi alte temperaturi. Nu stiu daca scoti ieftin treaba sa merite osteneala, pentru oricare din situatii ar fi vorba, dar ideea e buna. Zic de pret ca daca ajunge sa fie mare, utilizatorul o sa prefere sa dea un ban in plus dar sa puna ESC-ul potrivit decat sa ia ceva la limita si sa-l protezeje suplimentar. E doar o parere, nu vreau sa supar!
Spor la treaba!
Telefon: 0721 385365
#19
Postat 15 November 2009 - 10:27 AM
manolo, la Nov 14 2009, 09:54 AM, a spus:
tot la asa ceva ma gandeam si eu.mi se pare cea mai simpla si practica solutie.
ramane o singura intrebare: Unde gasesc asa ceva?in ce fel de magazin? (electrice/electronice/instalatii/auto/etc...).Magazin gen bricostore sau praktiker etc.. nu am in apropiere, deci, as vrea sa stiu in ce fel de magazin mic l-as gasi.
#20
Postat 15 November 2009 - 01:47 PM
Voi pune 2 senzori. Unul pe motor si unul pe ESC. fiecare cu temperatura lui de functionare. Pentru motor o sa fie fixa si mai mare sa zicem un 80 grade ca motoarele merg si fierbinti. Si fiecare din senzori opreste semnalul de comanda. Nu costa mult in plus si nici nu complica programul.
Asa voi face...2 senzori.
#22
Postat 15 November 2009 - 04:19 PM
De aia este aceasta discutie...sa aflu de la voi cam pe la ce temperatura va merg motoareleelectrice in barcile voatre ca nu taiem mai devreme decat este nevoie si nici mai tarziu ca este prea tarziu.
Protectia asta merge si la termic daca ma gandesc bine...daca ti se infunda priza de apa si nu mai vine apa in capu motorului?...vii cu pistonu lipit de camasa la mal...soto. Deci 100 de grade ar fo OK pentru termic? sau mai sus...ca cine stie sa-si regleze motorul nu ajunge sa-l arda...e vorba doar de o protectie pana la urma nu ceva care baga motorul in parametrii optimi de functionare.
#25
Postat 15 November 2009 - 06:32 PM
...e putin probabil sa ajungi la 60-80 grade, un regim corect de lucru il tine undeva la 40-50 maxim, utilitatea divaisului se face simtita doar pe finalii regulatorului !!!
Aceasta postare a fost editata de ipsihi: 15 November 2009 - 06:39 PM
#26
Postat 15 November 2009 - 08:47 PM
ipsihi, la Nov 15 2009, 07:32 PM, a spus:
pai asta si este! cele mai multe regulatoare se ard tocmai datorita proatei alegeri. nu vorbesc doar de cele cu provenienta incerta. se ard si regulatoare de super firma, foarte bine dimensionate. acestea din urma au para-protectii, dar pica si ele din cand in cand. oricand pot aparea spike-uri de curent aiurea si sunt cazuri in care bucla de protectie e prea lenta. pe de alta parte, ce te faci cand folosesti un para-circuit de protectie si pica regulatorul sau motorul? ca nu sunt sisteme infailibile?!
"Drona este pt modelism exact ce este maneaua in muzica" - Epicur
#27
Postat 16 November 2009 - 02:16 PM
ipsihi, la Nov 15 2009, 06:32 PM, a spus:
...e putin probabil sa ajungi la 60-80 grade, un regim corect de lucru il tine undeva la 40-50 maxim, utilitatea divaisului se face simtita doar pe finalii regulatorului !!!
Bravo...de hiterezis ai auzit? Daca s-a incins la 80 si am taiat ...ii dau drumul iar la 70 ...nu la 79.999...evident. Si vei mai putea sa mergi cateva zeci de secunde pana atinge iat 80 de grade.
Apoi mai este o treaba...daca mergi o data si vezi ca ai atins 80 si s-a oprit....si apoi iar mergi si vezi ca s-a oprit si face asta de 5 ori in 20 de minute inseamna ca NU TI-AI DIMENSIONAT CORECT REGULAOTURUL...Acesta nu se va arde ca sa afli lucrul asta.
Daca ai setat temperatura la 50 de grade si se intampla asta mai urci cu 10 grade...daca nu se mai intampla inseamna ca regulatorul tau este perfect dimensionat si device-ul are rol doar de protectie....caci in cazul in care s-a blocat motorul cu balarii si regulatorul debiteaza pe motorul blocat regulatorul se va incinge instantaneu si se va arde data nu te prinzi.
O sa vedem ce o sa iasa...desi nu-mi pun sperante... ca multi perefera "sa aiba grija" decat sa se complice cu alte device-uri care au rol de protectie...Nu stiti de siguranta romaneasca numita cui ca si colierul romanesc numit sarma...sau de masina romaneasca de taiat branza in patru care taie branza in doua...toate bazae pr principil "LAS' CA MERGE".
Aceasta postare a fost editata de charlie: 16 November 2009 - 02:17 PM
#28
Postat 16 November 2009 - 02:20 PM
despre temperatura eu cel putin nu pot sa-ti spun nimic - am avut barci de viteza la care motorul ramanea rece, dar si motoare care ajungeau la ... peste 100. pe bune! si nu s-a ars ceva.
"Drona este pt modelism exact ce este maneaua in muzica" - Epicur
#29
Postat 16 November 2009 - 02:53 PM
Citeaza
...daca citesti mai atent, tot asta ziceam si eu !!!
#30
Postat 16 November 2009 - 03:47 PM
Daca o luam asa nici pe radiatorul regulatorului raspunsul nu cred ca e destul de rapid astfel incat sa protejeze 100% electronica.
Gandeam ca daca se incerca ceva, posibil ca e bine. Presupun ca nu se poate ieftin si as folosi ca dovada faptul ca o astfel de protectie nu este implementata pe orice regulator. E problema lui Chalie sa faca socoteli daca fenomenele se petrec frecvent si care se petrec sa merite osteneala, daca si cat sa se complice. Presupun ca mai usor s-ar vinde un dispozitiv cu aparent mai multe facilitati decat cu mai putine (chiar daca mai toti s-ar incurca in ele daca sunt prea multe). Ca am auzit de multe ori "uite cate optiuni are, inseamna ca este bun". Nu e musai...
In primul mesaj cand am scris ca e o idee buna ma gandeam ca e buna ideea de a face un astfel de dispozitiv (din moment ce tot are electronica si incape...), nu ca e bine de pus neaparat senzor pe motor. Si asa e complicat (pe langa faptul ca trebuie livrat kit cu multe componente) ca nu toti se pricep sa monteze corect senzor pe ceva. Radiatoarele sunt de toate felurile, sa acoperi cu altceva ii cam reduci suprafata de racire, motoare sunt de tot felul, unde masori temperatura la ele? Simplu nu este.
Telefon: 0721 385365