Giroscoape
#2
Postat 19 January 2003 - 02:38 PM
Urmatorul sistem eu cred ca-i ajuta pe incepatori care pierd controlul avionului.
Exista un tip de "comutatoare " cu mercur care atunci cind sunt inclinate intr-o directie fac un contart iar invers intrerupe contactul. Folosind doua comutatoare de acest tip si un sistem simplu in momentul in care avionul (receptorul)nu primeste nici o comanda de la operator iar acesta se dezechilibreaza prin inclinare inchide unul din contacte acesta actionind partea de comanda stinga-dreapta pina avionul se echilibreaza adica avionul nu mai este inclinat in nici o directie si nu actioneaza nici unul din comutatoare. Atita timp cit nu atingi radiocomanda avionul zboara drept indiferent de factori care actioneaza asupra lui.
#4
Postat 20 January 2003 - 09:59 AM
Ma incumet eu sa dau ceva detalii despre giroscoape si piloti automati in aeromodelism.
Din cate cunosc, am avea 3 categorii:
1) Giroscoape care sesizeaza miscarea printr-un cristal (nu sunt 100% sigur) si care sunt folosite de obicei la stabilizarea aripilor la aeromodele in conditii de vant. Se utilizeaza de obicei la planoare pentru stabilizarea la decolare (in cazul remorcarii) si aterizare. In momentul in care avionul este miscat brusc, giroscopul contracareaza miscarea aducand avionul in pozitia in care s-a aflat inaintea abaterii de la directia de zbor. Unele giro. mai "inteligente" calculeaza abaterea si aduc modelul inapoi pe traiectorie. De asemenea la unele se mai poate regla si sensibilitatea, printr-un slider de la telecomanda.
Daca stie cineva cum functioneaza senzorul ... sa bage din top ;) ;) :wub:
2) Giroscoape "mecanice". Sunt formate dintr-un senzor de miscare si o parte electronica ce prelucreaza datele. Sunt folosite la elicoptere. Sunt foarte precise si costa destul de mult.
3) Pilot automat. Eu cunosc doar pilotul optic care este format din cate doi senzori pentru fiecare axa pe care o stabilizeaza. De exemplu daca vrem sa stabilizam avionul pe axa motorului se monteaza un senzor spre motor si celalalt inspre coada. Se foloseste la modelele pentru incepatori, si are cateva restrictii de functionare pe care o sa vi le spun imediat. Functionarea se bazeaza pe lumina primita de cei 2 senzori. Astfel, cand avionul se inclina in fata senzorul dinspre motor primeste mai putina lumina ca cel dinspre coada. Procesorul pilotului calculeaza deviatia si aduce modelul inapoi. De aici apare restrictia de a zbura doar in camp deschis, fara pomi in apropiere. De asemenea nu se poate zbura deasupra apei.
Vivi
#6
Postat 20 January 2003 - 11:17 AM
Citeaza
cele mecanice sint piese de muzeu. Cu cristalul este corect. Piezo-Gyro. Numai cele mici nu au intrare AUX pentru reglarea sensibilitätii, din motive de greutate.
Gabi
#9
Postat 20 January 2003 - 12:19 PM
articolele sunt de asemenea interesante (NASA, gyrocompas...):
http://www.monmouth.com/~jsd/fly/how/htm/m...n.html#sec-gyro
http://science.ksc.nasa.gov/shuttle/techno...f/sts-gnnc.html
#10
Postat 20 January 2003 - 12:31 PM
Vivi
#13
Postat 20 January 2003 - 01:58 PM
#14
Postat 20 January 2003 - 02:23 PM
Daca stie cineva un link va rog sa-l scrieti.
Am mai observat intr-un filmulet ca turatia motorului o varia de la radiocomanda si ma intereseaza o schema a carburatorului si sistemului de comanda a variatiei.
#15
Postat 20 January 2003 - 02:56 PM
#16
Postat 20 January 2003 - 05:44 PM
aici mi-se cam terminä cunostintele... Cum functioneazä Gyro exact din punct de vedere technic / electrotechnic nu stiu sä-ti spun exact.
Cu Fuzzi de la ACT ai perfectä dreptate. Nu functioneazä decit la miscäri bruste si la 100 % sensbilitate. Aici se vede diferenta de calitate si bineinteles de pretz intre ACT si Robbe sau Graupner. Incearcä sä montezi un G 300 sau G 3 D pe un avion cu un singur Servo pentru eleroane si vei vedea diferenta de la cer la pämint ...
Dacä montezi in Fuzzi pe un modell F3A sau un model cu profil semisimetric ( Mustang P... sau Spitfire ) nu poti folosi mai mult de 50 % sensibilitate. La 75 % avionul incepe sä se balanseze pe axa longitudinalä. tangajul devenind repede din ce in ce mai mare si pierzi urgent controlul asupra avionului. Singura sansä pe care o mai ai este sensibilitate imediat la 0% si gaz la relanti dupä care poti redresa avionul. Primele incercäri la altitudine sigurä si nu departe de tine.
Gabi
#18
Postat 20 January 2003 - 06:24 PM
Alea cu Piezo cum se comporta in practica? Reactioneaza la miscari foarte lente?
Vivi
#19
Postat 20 January 2003 - 06:29 PM
Trepidatiile nu au influentä asupra fuctionärii. Sistemele G 300 si G3D sint pentru elicoptere si pot fi folosite si pe avioane termice.
Fuzzi este Piezo adicä cu cristal. Intradevär ajutä la turbulente puternice.
Gabi
#22
Postat 05 February 2003 - 05:32 PM
Giroscoapele indica POZITIA de fapt unghiurile fata de o axa. Dupa cunostintele mele sunt de doua feluri mecanice si optice.
Giroscoapele mecanice au o piesa cu moment mare de inertie in miscare de rotatie (7-15000rpm). Acest rotor este suspendat in cadre care permit rotirea carcasei in timpul evolutiei fata de rotor (de ce isi pastraza axa paralela cu pozitia initiala explica prea frumos howstuffworks ca mai incerc eu). Informatia de inclinare se
citeste cu potentiometre montate pe carde.
Constructiile sunt foarte complexe grele si sensibile la socuri si vibratii. Totusi indicatiile sunt proportionale cu inclinarea (un fel de senzor pentru unghiuri).
Giroscoapele optice sunt construite din doua fibre optice bobinate in sensuri contrare care au la un cap o sursa de lumina iar la celalat in interferometru. Cand axa bobinei se roteste apare un defazaj intre cele doua unde luminoase proportional cu rotirea.
"Giroscoapele" cu piezo sunt de fapt accelerometre sau in cel mai bun caz indicatoare de viteza unghiulara, care ar trebui integrata pentru aflarea unghiurilor. Ce faci cu erorile? Dupa ce le corectezi? Daca nici macar nu sunt estimate indicatiile sunt absolut inutile. Poate nu am inteles corect cum functioneaza, mai caut.
#23
Postat 05 February 2003 - 09:24 PM
bilutza, la 5 Feb 2003, 17:32, a spus:
Poti detalia pe aici cu cele optice?
#24
Postat 07 February 2003 - 06:05 PM
Pentru piloti automati problema e la fel de spinoasa. Pilotii automati primesc o gramada de date, le prelucreza si fac diverse treburi. O lista (nu neaparat riguroasa) arata cam asa:
1. Mentine avionul in zbor orizontal.
2. Redreseaza avionul la zbor orizontal din orice pozitie (daca are suficienta altitudine).
3. Duce avionul la destinatie data in coordonate.
4. Pastreaza un culoar de zbor.
5. Decoleaza.
6 Aterizeaza.
Cel mai simplu upgrade (destul de usor realizabil) cred ca este indicatorul de viraj si glisada. Eu il vad pus intre receptor si servo pentru eleroane. Astfel inclinarea in viraj se va face cu pierdere de altitudine minima. Cred ca ar fi util pentru incepatori ca acrobatie adio.
#25
Postat 07 February 2003 - 08:50 PM
Si o sa mai pun intrebari!
Salutari
#26
Postat 07 February 2003 - 09:06 PM
Aceasta postare a fost editata de S62: 07 February 2003 - 09:07 PM
#27
Postat 26 October 2008 - 12:09 PM
E un motoras care invarte un volant, schema e simpla, cautati pe youtube "gyro-led compass", de acolo m-am inspirat.
Ceea ce as vrea sa stiu, daca sunt fizicieni buni pe aici: ce conteaza mai mult, sa fie volantul greu sau sa aiba diametrul mare?
#28
Postat 26 October 2008 - 02:21 PM
Deci intre 2 volante cu aceesi greutate volantul care are greutatea concentarat spre exterior va "produce mai mult efect giroscopic" decat un volant de aceeasi greutate dar care este sub forma unui disc.
Giroscoapale piezo pot fi asimilate cu o bucata de lemn care pluteste in mijlocul unei galeti cu apa...daca misti galeata intr-o parte lemnul tinde sa ramana pe loc...Cu cat miscarea a fost mai brusca cu atat mai mut de va departa lemnul de pozitia de mijloc si cu atat mai mare va fi raspunsul.
#30
Postat 26 October 2008 - 11:15 PM
-masa mare distribuita la periferie
-diametru mare
-turatie mare