Zen, la Oct 24 2010, 08:43 PM, a spus:
1.Ba da, altfel sistemul ar fi stabil. Oricum am lua-o, cele doua sisteme sunt diferite, in cazul HELEN sistmul NU este rigid.
2.Stabil aerodinamic inseamna sa aiba neaparat "aripioare"? Suficient este sa aiba c.g. in fata c.p.,fapt ce nu se poate vedea sau "nevedea" in poze.
3.Intr-o mica masura, chiar si spre vacuum exista stabilizare aerodinamica, important este ca aceasta este mai mare decat "destabilizarea"(tot de natura aerodinamica,pentru ca alta destabilizare nu avem in cazul de fata), indiferent de densitate care poate tinde catre 0.
1. Nu cred ca ai citit nici 10-a parte din cat s-a discutat pe forumuri in legatura cu acest subiect. Te scutesc de pierderea de vreme si iti spun ca nu a existat nici o demonstratie teoretica sau practica a metodei care sa o confirme, ci doar incercari naive din partea unor copii, care incalcau grav cateva principii elementare din mecanica. Studiul acesti parti a fizicii ti-ar fi de folos in incercarea de a afla "secretul" metodei, pana atunci orice afirmatie ar trebui ponderata sau eventual demonstrata cumva.
Intr-adevar, sistemul Helen nu este rigid, este un sistem de mai multe corpuri la care s-a suprimat cate un singur grad de libertate, iar interactiunea dintre ele este mult mai complexa decat se vede pe o foaie de hartie.
2. Stabilitatea aerodinamica nu are legatura stricta numai cu aripioarele, pot fi alte elemente care sa contribuie la (ne)stabilitatea aerodinamica. Este vorba de echilibru, adica de forte si momente care se anuleaza reciproc, dar impreuna, nu separat numai momente sau numai forte. Aici a fost prima si cea mai elementara omisiune in cazul "metodei PD".
Cg si Cp se pot "vedea" destul de bine din poze, daca ai idee de ce este inauntru si un pic de cunostinte.
3. Destabilizarea de natura ne-arerodinamica (adica ceea ce zici ca nu exista) este exact ceea ce s-a considerat ca trebuie "stabilizata" cu greutati, intrucat ideea principala era ca se pleaca de la inaltime mare unde aerul e foarte rarefiat, deci frecare ne importanta, aripioare ineficiente, etc. Acea destabillizare este de natura constructiva, adica motorul nu este exact montat pe axa rachetei, alte elemente constructive sunt la randul lor dezaxate sau asimetrice. Nu se poate construi totul perfect, intotdeauna sunt erori si aceste erori trebui compensate cumva incepand din prima clipa.
Eroarea evidenta este ca s-a ignorat lucrul ca cea mai mare influenta in frecarea aerodinamica o are viteza, nu densitatea aerului: degeaba este densitatea de 10 ori mai mica daca viteza este de 10 ori mai mare, pentru ca rezultatul e influentat de patratul vitezei, obtii deci o frecare de 10 ori mai mare. Mai sunt si alte fenomene care se accentueaza cu viteza. Capac la toate, suprafata frontala (de atac) e plata, urmata de 2 sfere aproape lipite. Sa nu-si fi dat seama cei din jur de greseala evidenta? Ba da, dar stiau bine care e scopul real al jucariilor iar acesta nu includea nici un zbor real.
Programul Simulink
Programul acela de simulare a fenomenelor mecanice a fost folosit de cineva (roman) si postat prima data pe un forum strain. A mai fost explicat in oarecare masura de altii dar de fiecare data s-a indicat o progresie a perturbatiei care nu se amortizeaza, pentru anumite valori ale maselor fiind chiar un sistem in dezechilibru accentuat, asemanator fenomenului de rezonanta. Dat fiind masa variabila a sistemului, respectivele rapoarte defavorabile apar in mod inerent si inevitabil. Din cate imi amintesc simularea nu lua in considerare nici o influenta aerodinamica (care totusi exista si este chiar foarte semnificativa la un moment dat, de ordinul a 30-50 la suta din tractiunea motorului), rotatia libera in jurul axei verticale, vibratia motorului si a corzii de legatura, dar oricum acele elemente nu au efectul de a stabiliza un sistem, din contra.
Ar fi bine sa lasam aceasta "metoda", acolo unde chiar inventatorii ei au pus-o: la cosul de gunoi.
Discutia este utila doar din punctul de vedere al informatiilor si cunostintelor generale pe care le putem castiga unii de la altii.
Partea proasta este ca cu cat capatam mai multe cunostinte, cu atat visele initiale apar mai putin realizabile si incet incet incetam a visa si spera tocmai pentru ca stim ca nu se poate asa usor. :lol:
Aceasta postare a fost editata de liviu123: 25 October 2010 - 12:12 AM